Gå til innhold

Eponas drøm om å bli mamma...

Gjest Epona

Anbefalte innlegg

God morgen Epona :)

Håper alt er bra med deg og den lille og at du nyter de siste dagene som gravid :)

Jeg er helt sikker på at du og din kjære kommer til å bli vidunderlige foreldre :)

Stor klem til deg vennen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for hilsener! Dere er søte som følger med og skriver selv om jeg ikke skriver så voldsomt selv for tiden. :klem:

Takk også for alle gode tilbakemeldinger! :klem: Det hjelper å vite at andre har tenkt de samme tankene og kjenner dem igjen. De "hjelp"-tankene stikker ikke dypt, så ikke misforstå det jeg skriver her! Men det er litt godt å få satt ord på sånne tanker også.

Idag er det 14 dager til termin! Og vi har gjort klar en del ting i huset. Har blant annet lagt på plass knøtteklær og håndklær og gulpekluter og allverdens små babyting i det nye skapet på badet. Er veldig gøy å se alt ligge der, og vite at det snart skal bli brukt! :legrine: Vi skal ha stelleplass oppå vaskemaskinen, og mellom vaskemaskinen og veggen er det akkurat plass til et skap som vi har fått kjøpt. Eller som huseier har kjøpt.. Mangler skapdører, for de var ødelagt i transporten, men kommer vel snart. Trengte mer skapplass, og så tror jeg det må være smart å ha bleier og kluter og litt bodyer og sånn lett tilgjengelig ved stelleplassen. :)

Har også fått nye bremsefjærer på vognen, men bremsen er like hard å få opp.. :sur: Får prøve å smøre med grease på et sånn ledd som er der, er en skrue som er litt rusten, kanskje det bare er den som er problemet. :klø:

Er bare innom en snartur egentlig, skal snart av gårde til ekstrakontroll hos jordmor. Spent på hvordan blodtrykket er i dag. Føler meg veldig tung og trøtt og sliten for tiden, men det er kanskje ikke så rart. Kroppen er blytung, og magen er diger ;) Men likevel er jeg ganske avslappet, babyen får komme når h*n kommer. :) Selv om jeg hver dag lurer på om det skjer noe spennende i dag :ler: Noe slimpropp eller noe vann eller noe! Men ingenting foreløpig. :) Jeg er i aller høyeste grad veldig høygravid fortsatt. :ler:

Kommer innom senere i dag! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innom og se hvordan det går med den høygravide!

Håper du har det litt bedre med tankene og følelsene og at JM-kontroll har gått bra :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skönt att ni börjar komma i ordning, det är lite speciellt att förbereda hemma inför första babyns ankomst. Det ÄR också skrämmande. Oåterkalligt. Ni ska bli föräldrar. I din mage ligger en helt färdig baby och bara gror till sig det sista innan det är dags att komma ut. För alltid. Det är många tankar före - hos både mamman och pappan - och efteråt är allting både härligt, kaotiskt, skrämmande, tryggt, säkert, osäkert och framför allt hormoniellt!

Jag tror säkert ni tacklar det bra :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei! :vinke:

Kontrollen hos jordmor gikk fint. Blodtrykket var vanlig igjen i dag, så det var nok bare en tilfeldighet at det var så høyt på mandag. Urinen hadde spor av albumin (protein), men det er lov. Så alt vel :)

Hadde meg en liten shopperunde etterpå. Kjøpte meg noen søte votter, en kajal og en øyeskygge. Og så fant jeg meg endelig sko!! Så nå har jeg sko som passer og slipper å fryse og bli våt på beina i sandalene mine.. Veldig lenge siden jeg har kjøpt noe til meg selv, det var litt gøy. :sjarmor: Kjøpte noe til Knøttet også, to sparkedrakter og en pysj. Vi har nok bodyer tror jeg i 50 og 56, men har fryktlelig lite i "heldekkende" klær i samme størrelser. Så det ble en sparkedrakt i 50 og en i 56 og en pysj i 56. :)

Trasket rundt bare en times tid, men jeg ble totalt utslitt av det. Har ikke hatt krefter igjen i kroppen etterpå... Laget middag, men har ellers bare lagt på sofaen totalt uvirksom. Og har lyst å gå rett og legge meg, men det er kanskje litt tidlig enda..

Slitsomt å bare sitte her akkurat nå, tror jeg skal legge meg på sofaen igjen. Er helt fullstendig skutt.. :sove: Men må ha en liten kikkerunde på KG når jeg først er her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så koselig å lese om de siste forberedelsene og alle følelsene man har da :legrine: Jeg savner det jeg...!!Spenningen og forventningen...ååå!!!

Men du,det er lov å legge seg akkurat når man vil når man er sååå gravid :) For man er jo gjerne oppe noe ganger iløpet av natta uansett!

Nå lurer jeg på når jeg sist sov gjennom ei hel natt..hmm...det er noen mnd siden! Men det gjør ingen ting! Det er så herlig å være mamma selv om man blir trøtt og grinete,rørt og helt i kaos,så er det bare best! Gled deg du!

Ha ei kjempefin helg og nyyyt sofaen!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at blodtrykket er normalt igjen :)

Gratulerer med nye sko :hoppe: Er alltids gøy å unne seg noe, det er bare sunt det :)

Håper du får en rolig natt med god søvn vennen :klem:

Endret av shatika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er utrolig fint å lese her inne. Kjenner meg sånn igjen i det du skriver.Og gleder meg sånn på dine vegne.

Også er det jo en utrolig spennende tid da.Tenk at babyen kan melde sin annkomst når som helst!

Akkurat nå er jeg jo spent på om Han eller hun kommer på Martine sin bursdag på tirsdag :Hehe:

Det første jeg gjør når jeg kommer fra jobb om dagen er jo å stupe på hodet inn i boka di for å se om det har skjedd noe :klem:

Ha en fin kveld vennen :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skytte: Ja, jeg vet det er lov å legge seg når som helst! Og jeg legger meg for å sove på dagtid hvis jeg har behov for det. :sjarmor: Men jeg får ikke til å legge meg for natten i åtte-ni-tiden liksom.. Nærmere ti er greit ,) Har ikke sovet en hel natt i strekk på det jeg kan huske jeg heller, og da er ikke babyen ute en gang... Veldig kos å gjøre i stand til babyen ja, jeg nyter det! :)

Shatika: Takk! God klem til deg! :klem:

Charmina: Så søt du er da! Jeg ser jo det, at du stadig har vært innom! :ler: Blir spennnede å se hvilken dag Knøttet bestemmer seg for å komme på ja! Tenk, h*n kan komme i morgen, eller om en måned. :overrasket: For et slingringsmonn... :sjenert:

Sitter her visst enda jeg.. Men nå tror jeg jeg får løsrive meg... :sjenert: Sier natta på forhånd til alledere skjønne KGjentene! :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en kjempe :klem: til snart-mammaen!!

Hvil deg godt nå, og ta gjerne flere smådupper på dagtid. Flott at du også er flink til å gå tur, du kommer nok til å få en flott og enkel fødsel. Føler det på meg!

I tiden før første babyen kommer, svirrer det masse tanker. Man grugleder seg og aner ikke hva som venter. Så plutselig starter det hele, og vips vet kroppen helt instinktivt hva den skal gjøre. Lytt til kroppen og følg dens signaler, så går dette kjempebra.

Og når babyen endelig ser dagens lys, og du får den på magen kommer følelsen av at du har vært mamma bestandig og du vet plutselig hva du må gjøre for at babyen skal ha det godt. :hjerter:

Litt knøvel med første bleieskift blir det nok, sambo sto med barnebek opp til haka nesten første gang på sykhuset. Men etter 2 bleien har du det i hendene garantert.

Bare noen småerfaringer fra ei som har tendens til å skrive seg bort...

Nå skal jeg på sykhuset å besøke venninnen min som fikk unge nr 3 i går ettermiddag. :legrine:

Endret av pondusa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pondusa: :klem: Hm, jeg er IKKE flink å gå tur... :sjenert: Men er tydeligvis flink å fortelle her om de få gangene jeg gjør det! :ler: Har så vond rygg som gjør det vanskelig å føle seg noe særlig sprek. Og så har jeg konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke er flinkere å bevege meg.. :sur: Er ute og tusler hver dag, men skulle gjort det enda mer og mye av tuslingen er bare daglige handleturer og andre gjøremål... Takk for gode og kloke ord angående fødselen! :klem:

Linn3C: :vinke:

Var altså sååå tung og trøtt i går. Kjenner jeg er det i dag også. Pleier å stå opp grytidlig med sambo og spise frokost med ham før han drar avgårde, men i dag klarte jeg knapt å våkne så jeg bare sov videre.

Vært en del våken i natt, tror jeg hadde en del kynnere. Men er ikke sikker, for jeg var helt i svime.. Og det kan ha vært babyen som bare har strukket veldig på seg og i meg. :) Synes kynnerne mine er litt rare i forhold til sånn det står i bøkene. Jeg kjenner nemlig hardheten mest nederst, kjenner det som en stramhet, at det knyter seg, og når jeg tar på magen kjenenr jeg det somen hardhet. Men mest nederst, og ikke øverst, som det står beskrevet i ene boken min. Men det har nok ikke noe å si. Uansett så driver min digre livmor og øver seg. :)

Nå skal jeg ha litt mat (igjen). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mailen. Kjempe hyggelig.

Det er spennende å følge med deg den siste tiden i svangerskapet.

Det er så godt å vite at en kan forklare noe, uten å gå i minste detaljer. Men allikevel bli forstått. På det området er du fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh! Mat, ja! :sikle:

Må visst ha påfyll i den vesle magesekken min eg også.

Rart at Poden i magen tek opp så masse plass at det nesten ikkje er plass til mammas mat inni der.. :klø:

Her hadde eg litt av ein maratondag i går, herleg å kjenna at eg har fått gjort masse på ein dag!

Men i dag slækkar eg totalt i motsetnad, ja.. Hehe. Stod riktignok opp tidleg, men gjekk og la meg igjen og sov halvannan times formiddagslur.. :sjenert:

No skal eg ha meg litt mat, ja..

Sjåast! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det låter som om våra magar tränar ungefär på samma sätt. Stenhårda och mest nertill men det gör inte ont direkt. (det kommer sen ;))

Jag minns inte hur det känns när de riktiga värkarna kommer - men det är skillnad. (tror jag)

Förlossningsvärkarna i slutskedet DE känns.

jag tycker dock att det var hanterbart. de flesta har ju pauser mellan värkarna och det är produktivt - och slutar när barnet och moderkakan är ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerberta: :klem: Takk for gode ord, vennen! :kose: Blir glad når du synes det er spennende å følge med! :klem: For jeg skjønner hva det koster...

Linn3c: Så det er ikke bare i din mage det er trangt nei! :ler: Her også.. Blir så fort sulten, særlig på kvelden. Jeg kan føle meg helt tom og hul i magen, men så klarer jeg bare noen tygg av en skive før det er fullt og får ikke i meg mer. Og bare noen minutter senere er jeg selvsagt like tom og sulten og uggen, for jeg har jo omtrent ikke spist.. På dagtid er det litt bedre plass heldigvis, men ikke sånn som før. Må spise i små porsjoner... :sjenert: Fort mett og fort sulten igjen.

Furstina: Kynnerne mine har egentlig vært sånn hele veien, kjenner med hånden på utsiden at magen blir steinhard, og jeg kjenner det i selve magen at det strammer seg veldig, og kjenner ikke minst godt når det slipper taket. Men mest på midten og nederst, ikke like lett å kjenne øverst - på utsiden i så fall, men jeg kjenenr det ikke i selve magen/livmoren øverst. Jeg tror nok at vi merker forskjell når det blir rier av det ja! ;) Jordmoren min sa så greit sist at fødselen kommer ikke til å gå deg hus forbi, du kommer ikke til å lure på hva som skjer når det først er i gang, og det tror jeg på ja! Men at det i starten av åpningstiden kan være en glidende overgang mellom kynnere og rier, det er det gjerne. Mine kynnere er heller ikke vonde egentlig, bortsett fra ved noen få andledninger for en tid tilbake, pluss når jeg er tissetrengt - da er det ubehagelig. Og når jeg er ute og går og har kynenre, det er heller ikke godt. Men heller ikke vondt, bare ubehagelig.

Fødselssmerter er nok håndterbare. Man dør jo ikke av dem.. Og folk får jo flere barn, deriblant du! ;)

Mamma har begynt å ringe litt til meg nå. Mest for å prate om alt mulig, men det er noe ganske nytt.. Har litt rar familie.. :sjenert: Men hun og pappa gleder seg enormt til å bli mormor og morfar, og nå har de begynt å gi litt mer lyd i fra seg, og det er jo kjekt da! I går da hun ringte sa hun så mye fint til meg at jeg ble helt rørt til tårer.. Vi snakket om babyen som skal komme, om fødselen og hun gav meg fine råd og sa jeg alltid måtte være uthvilt og måtte ta livet med ro nå siden jeg ikke vet når fødselen starter. Og hun sa at det er det største i mitt liv som snart skal skje, og at jeg bare må glede meg og ikke skjønner enda hvor lykkelig jeg vil bli når jeg får babyen i armene mine. Helt uvant å snakke med mamma om sånne ting. Som sagt er familien min litt rar..

Hun har ringt idag også, og vi har pratet lenge om alt mulig rart. I går tok jeg selvportrett med mobilen foran speilet for å vise dem hvor stor magen er blitt og sendte som mms til mamma og pappa, og de ble sååå glade og synes jeg var såååå stor og fin. :) Traff på en tidligere kollega i går, og hun syntes jeg var sååååå liten! ;) Og jeg traff en til som jeg kjenner som syntes jeg hadde jentemage. Sendte mms'en til en venninne også i går, og fra den kanten var det helt klart en guttemage! :ler: Så alle har en mening! :ler:

Selv er vi bare kjempespente her i huset. Gleder oss sånn!!! Sambo vil at Knøttet skal vokse litt til inni der og få enda flere hjerneceller :ler: og vil helst jeg skal gå en uke over tiden hvis han fikk bestemme, mens jeg er egentlig klar for fødsel hvilken dag som helst. :) Er ikke utålmodig, men jeg føler meg så sliten for tiden, så trøtt og tappet for krefter at jeg vet med meg selv jeg kommer til å slite hvis jeg skal gå to uker over tiden, og gå gravid en hel måned til... Det orker jeg ikke.. Men jeg prøver å fokusere på en dag om gangen.

Har faktisk vært på en liten tur i dag :klappe: Gikk i 12 minutter før jeg snudde, så det ble drøye 20 minutters tur. Ikke mye å skryte av, men jeg ble faktisk kvalm på veien, og fikk tre kynnere også undervegs, så jeg orket ikke mer enn det.

Og er så skuffet over skoene jeg kjøpte i går... Snakk om vonde såler... :tristbla::sur:

Endret av Epona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger stadig med deg, men hjernen er litt tom for ting å skrive om dagen, så det blir mer til at jeg kikker og ikke skriver så mye hilsner. Sorry!

:klem:

God helg ønskes både deg og sambo, og ikke minst det lille nurket i magen (som slett ikke er så veldig liten lenger heller! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...