Gjest Rognebær Skrevet 9. juli 2006 #1301 Del Skrevet 9. juli 2006 Jeg slutter ikke å undre meg over dette rare som skjer - tenk at jeg har en baby inni magen! Helt sprøtt, og samtidig helt naturlig! Føles som det alltid har vært sånn og alltid vil være sånn! ← Ja, er det ikke merkelig? Det føles helt, helt normalt og helt selvfølgelig, samtidig som det virkelig er sprøtt og science-fiction-aktig, hele opplegget... Det er koselig å lese om hvordan dere deler på opplevelsen! Sånn hadde vi også det, og det føltes veldig fint! Og nå er du jo GODT over halvveis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missbumblebee Skrevet 10. juli 2006 #1302 Del Skrevet 10. juli 2006 Innom med en og gode ønsker for uka! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iroim Skrevet 10. juli 2006 #1303 Del Skrevet 10. juli 2006 Tusen takk for !! Kun 2 dager til jeg er 12+0 nå, i alle fall etter UL. Hvis vi tenker mens termin er jeg 12 uker i dag! takk for all positivitet på veien! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 10. juli 2006 #1304 Del Skrevet 10. juli 2006 Tusen takk for koselig/oppmuntrende hilsen inne hos meg. Litt godt å få tømme seg her inne... Jeg tror nok at disse mammane våre mener det beste, men det er litt frustrerende til tider ja... Nå har du kommet i gang med livet ditt på nytt sted. Det blir enklere når en har hund eller barn... Og snart - er du mamma vet du. Men bare ikke trives for godt - vil jo ha deg tilbake i Bergen da vet du... Klem fra Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skytte Skrevet 10. juli 2006 #1305 Del Skrevet 10. juli 2006 Så koselig å lese om tankene og følelsene dine! Det ER herlig å være gravid ja! Kjenne lille koseklumpen i magen! Som for min del begynner å bli temmelig stor men fortsatt like hyper! Tipper ribbena mine gleder seg til å få fred Bra at formen din er fin og at du har kost deg med besøk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 10. juli 2006 #1306 Del Skrevet 10. juli 2006 Ang. det du skrev, no offence taken! Var i et merkverdig "skulle helst ikke vært gravid nå" humør i helga, spesielt siden jeg hadde vært magesyk og var bekymret for baby. Men, det er vel sånn med disse hormonene, alt svinger litt mer enn normalt. Men, jeg har sagt det før, det er nok bedre at vi tar det ut på hverandre her inne på KG, hvor vi forstår så godt slike reaksjoner, enn at vi tar det ut på venner og familie IRL.... Synes også det er litt merkelig å vite at det er et knøtt inne i magen. For jeg VET jo at det er der, og at det sparker. Men jeg forstår det ikke! Hodet mitt vil likso ikke henge med! Jeg oppfatter jo symptomene, og er helt med på hva de indikerer, men at det virkelig er et knøtt "inni magen", nei det er ikke helt lett å forstå! Håper du har en fortsatt fin dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Epona Skrevet 10. juli 2006 #1307 Del Skrevet 10. juli 2006 Rognebær: Ja, det er rart! Både helt sprøtt og helt, helt naturlig! :-D Missbumblebee: Takk, og god uke til deg og din mageboer! Iroim: Da hopper jeg for 12 uker! Menstermin pleier å gjelde fram til ordinær UL, det gjorde det i hvertfall for meg. Var på mange UL'er undervegs, og termin varierte fra gang til gang med en dag eller to, og alle regnet etter menstermin fram til ordinær UL - da er det jo de setter UL-termin som blir gjeldende. Så det betyr at du er 12+0 i dag det!! Mayamor: Vi kommer tilbake, vær du trygg! Det er ingenting som holder oss her, kun utdanningen til sambo, og den har jo en ende! Godt å tømme seg i dagboken sin her inne ja! Skytte: Jeg har ikke kommet til vondt-i-ribbena-stadiet enda, så jeg koser meg foreløpig med hvert spark jeg får! Du er nok ganske stor etter hvert ja! Tenk at du snart får møte babyen din for første gang!! Sensommerbruden: Ja, KG er god å ha! Synes også det er helt supert å ha en stor gjeng med andre gravide damer å dele bekymringer og frustrasjoner og babysnakk med. Er ikke så gøy alltid å høre om sånnt når man ikker er gravid eller ikek har barn, så da er det godt å få ut "det verste" med de andre her inne. En super gjeng, spør du meg! Masse støtte og hjelp å få! Har akkurat ringt poliklinikken der jeg får oppfølging med stoffskfitet og fått svar på prøvene jeg tok nylig. Det er helt stabilt, ingen tegn til stigning, til tross for at jeg ikke bruker medisinene lenger! Veldig lettet! Tar ny prøve om knappe fire uker, håper det holder seg fint. Vært på en liten titterunde nedi byn. Kjøpte noen tynne, myke, frottekluter til babyen, og noen nye hånd-hånklær til oss. Vi har temmelig gamle og slitte håndklær, det er nesten flaut.. Men bruker liksom aldri penger på sånnt.. Må kjøpe nye litt større håndklær før babyen komer, for de fleste vi har er stive som sandpapir, og ingenting for sart babyhud Kjøpte også garn til en babyjakke jeg skal strikke. Skal bruke samme oppskrift som den jakken jeg har strikket, men endre litt på mønsteret. Og så blir den i kritthvit og lys lilla. Skikkelig sukkersøt Ellers har jeg sett på masse babyklær, nå har de fått inn litt høstklær på HM. Det er så mye fint!! Men kjøpte ikke noe, må se først når det kommer det jeg har bestilt, og se hva vi egentlig har. Kjøper inn bare i de minste str, og så får vi heller handle etter hvert. Da vet vi jo hvem det er vi handler til, om det er gutt eller jente, og da blir ting litt lettere. Men trenger en del i ull før babyen kommer, både bodyer og sokker. Og skal handle litt på sparkjøp når vi skal vestover i sommer, har en liten handleliste klar når det gjelder tepper, gulpekluter og slikt. Sov forresten til halv elleve i dag! Sjokk! La meg sent da, og ble liggende og sende mld med min kjære som jobbet natt. Og våknet da han kom hjem i morges, men sovnet igjen og vips var kl halv ellve.. I morgen er det jobb og jordmortime. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 10. juli 2006 #1308 Del Skrevet 10. juli 2006 Jeg fant litt ullbodyer og ullsokker på bogerud tekstil da jeg var der på salg her om dagen. (Dette var ordentlige Janus klær, som ikke skal klø på baby i det hele tatt. ) Hvis det er en bogerud tekstil nær der du bor, anbefales de, de er kjent for å være billige på merkeklærne de har. (Litt bestemorstil på butikken, men absolutt kvalitet på mesteparten av det de fører!) Regner med vi trenger litt ull, så jeg kjøpte ullsokker, ullbody og "lekedress". Den siste blir sikkert fin som temperaturregulerende dress... De er alle i str. 60, noe som betyr litt midt imellom vanlige størrelser. Oi, høstklær på H&M, kanskje jeg må dit igjen snart! Synes de har mye fint i nøytrale farger på lindex for tiden. stripete, hvitt og grønnt, hvitt og brunt, hvitt og gult, hvitt og rødt og hvitt og mørkeblått. (Om jeg ikke husker feil!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prada Skrevet 11. juli 2006 #1309 Del Skrevet 11. juli 2006 Innom og hilser på! Må føge med på at alt går bra vettu... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 11. juli 2006 #1310 Del Skrevet 11. juli 2006 Så flott at stoffskiftet ditt holder seg stabilt! Krysser fingre og tær for at det fortsetter slik ja!! Håper du koser deg og tar livet med ro vennen!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skytte Skrevet 12. juli 2006 #1311 Del Skrevet 12. juli 2006 Drømte meg litt bort i shopping her nå...! Så bra at alle prøvene var fine!! Intet er bedre!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Epona Skrevet 12. juli 2006 #1312 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) Heisann! Klem til Sensommerbruden, Prada, Madden og Skytte, takk for koselige hilsener! Igår var jeg på jordmorkontroll, og alt var vel. Hadde bittelit utslag på protein i urinen, men det var ikke morgenurin og hun syntes ikke det var noe å blåse opp. Ingen ødemer, og helt fint BT. Vekt +12 (fra før graviditeten). SF-mål var flott, lå akkurat på streken omtrent, så livmoren vokser fint og mest sannsynlig da også mageboeren. Fosterlyd på 145/min. Hun kan sine ting når det gjelder å finne fosterlyden, først kjente hun litt på magen, og så satte hun doppleren til på ene siden. Med en gang hørte vi pulsslag som ikke var mine. Men det var ikke fra babyen, sa hun - jeg bare ??? Det vi hørte var pulsen i navlesnoren! Hun lirket på doppleren og så fant hun selve hjerteslagene til babyen, de var enda tydeligere enn i navlesnoren. Helt jevn, fin, rytmisk puls! Jeg blir alltid rørt til tårer når jeg hører babyen sine hjerteslag. Jeg kjenner jo liv hver dag døgnet rundt så jeg vet at alt er vel, men det er noe eget å høre hjertet slå! Tenk at babyen lever et selvstendig liv inni der, helt avhengig av meg, men likevel selvstendig! Babyen sparket forresten til doppleren da jordmoren satte den til magen Fikk svar på en del spørsmål da jeg var der i går, bla det med smerten under samleie. Hun mente det var fordi slimhinnene blir tynnere når de strekker seg og blir ømmere og sårere når de får mer blodtilførsel, som de gjør nå under graviditeten. Måtte prøve med glidemiddel, hvis ikke var det ingenting å gjøre egentlig.. Ble ofte sånn litt uti svangerskapet sa hun, og det ble oftest mer jo nærmere man kom termin. Ellers driver vi og diskuterer permisjonsting og tang.. Må levere varsle om permisjon til arbeidsgiver nå, og vi må bestemme oss for hvor lang tid jeg skal ha. Det det står på er økonomien da - 80% eller 100%.. Det blir noen tusenlapper i mnd som skiller, og vi har egentlig ikke råd å tape de tusenlappene.. Har undersøkt mange ulike muligheter til å spare litt her og litt der, og se om vi kan få det til å gå rundt så jeg kan få et års permisjon. Ikke tatt avgjørelsen helt enda, men må ha med skjemaet på jobb på fredag, så det bli siste frist.. Ellers nærmere det seg ferie for oss nå. Til helgen reiser vi til söta bror sammen med venner (m barn). Gleder meg til ferie! Blir deilig å reise bort litt! Nå vasker jeg klær til den store gullmedaljen her, må jo ha ting reint til vi skal dra. Har tenkt å ta en liten opprydning i huset i dag også, får se hvor mye jeg orker. Må rydde kjøkkenet her også.. Sambo er på jobb, så her blir det ingenting gjort før i morgen hvis ikke jeg tar det nå.. Og når jeg ikke klarer mer husarbeid, skal jeg parkere meg i sofaen og strikke videre på buksen til knøttet. Og så har jeg kjøpt KK i dag, så jeg skal definitivt slappe av litt etter hvert! Kjenner det i ryggen i dag etter jeg var på jobb i går (jeg lærer aldri.. ), men det er ikke så altfor ille heldigvis. Huskeliste til meg selv: Permisjonssøknad til arb.giver på fredag Trygdekontoret - skjema ang fødselspenger Kopi av blodprøvene tatt v 12 uker Redusert betaling til forbundet under permisjon? Har jeg rett til rentefritak/betalingsutsettelse hos lånekassen under permisjon? Hva vi kan se etter i Sverige i sommer: Lekegrind Bleiebøtte Bæresele (Babybjørn) Vinterpose Klær Endret 12. juli 2006 av Epona Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pepita Skrevet 12. juli 2006 #1313 Del Skrevet 12. juli 2006 Det med rentefritak fra lånekassen og slik i permisjonen hadde ikke jeg tenkt på. Hadde jo vært greit det da... Håper du husker å slappe av! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pi@ Skrevet 12. juli 2006 #1314 Del Skrevet 12. juli 2006 Det med rentefritak fra lånekassen og slik i permisjonen hadde ikke jeg tenkt på. Hadde jo vært greit det da... ← Oy det har jeg ikke hørt om. Ikke lett det der med fordeling av permisjon. Vi har snakka litt om det (selvfølgelig må slike ting være på plass FØR vi begynner å prøve.....) og sambo sa bare: "kan vel ikke sende en 10mnd gammel baby i barnehagen!". Så sånn var det med den saken her i gården . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Epona Skrevet 12. juli 2006 #1315 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) Jeg har for høy inntekt selv med 80% fødselspengeutbetaling Det er akkurat det med å sende ungen i barnehagen ved 10 mnd alder, Pi@ - og det blir hvis h*n kommer til termin.. Kommer h'n etter termin, blir h*n enda mindre før h*n må i barnehage for første gang. Og det er altfor tidlig synes jeg.. Klart jeg har lyst på 54 ukers permisjon!! Men spørsmålet er om vi overlever med så lite samlet inntekt.. Hadde man bare kunnet ha 100% utebtealing i 54 uker hadde alt vært greit! Her i huset MÅ jeg tilbake i jobb etter fødselspermisjonen, og da MÅ desverre ungen i barnehage/til dagmamma. Sånn er det med saken når man er en student og en i jobb.. Kjøkkenet er ryddet, to maskiner klær hengt opp, tredje står på. Tømt boss. På tide med litt middagsmat! Endret 12. juli 2006 av Epona Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pi@ Skrevet 13. juli 2006 #1316 Del Skrevet 13. juli 2006 Huff så kjedelig at du må tilbake etter 10måneder , irriterende at penger må være det viktigste i hele verden . Må notere meg bak øre de 13 300kr i månedslønn som er grensa for rentefritak. Det er sikkert FØR skatt og da kan jeg vel bare glemme det med det samme (nå kom jeg plutselig på at jeg må innom jobben med det nye skattekortet) Jeg babler i dagboka di Ha en fin dag Nydelige Gravide Epona Vennen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 13. juli 2006 #1317 Del Skrevet 13. juli 2006 Skjønner du har lite lyst til å sende poden i barnehage bare 10 måneder gammel... Men det kommer sikkert til å gå kjempefint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 13. juli 2006 #1318 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Feilposting... Endret 13. juli 2006 av Xavia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Epona Skrevet 13. juli 2006 #1319 Del Skrevet 13. juli 2006 Pi@: 13.300 er grensen for bruttolønn ja.. Penger er overhodet ikke viktigs i verden, men uten nok av dem får man verken mat eller tak over hodet.. Bable i veg i boken min, du! Bare koselig det! Xavia: Ja, du har vel helt rett - det går nok helt sikkert bra å la poden gå til dagmamma eller barnehage når h*n er 10 mnd også. Føles bare litt feil.. Men vi har ikke så mange andre valg, desverre. Skikkelig dårlig form og nedfor i dag. Sov dårlig i natt, og var oppe tidlig for å treffe Zenta. Følte meg helt i svime og rett og slett uklar i toppen da jeg stod opp. Vanligvis går sånnt over litt utover formiddagen og med litt mat, men ikke i dag.. Følte et migreneanfall var på vei.. Så jeg måtte bare dra hjem tidligere enn jeg hadde tenkt. Zenta syntes jeg var blek og gav meg streng beskjed om å dra hjem og sove. (Takk for at du passer på meg, vennen! ) Så jeg kjørte hjem igjen. Pratet litt med sambo før jeg la meg nedpå, og sambo satte på avslappingsmusikk til meg og babyen (sånn musikk for babyer-CD med beroligende klassisk musikk), og da begynte jeg å grine.. Har så mange tanker og bekymringer inni meg for tiden, og i dag kom bare alt ut. Har vært skikkelig nedfor siden det.. Idag er det ikke noe gøy å være gravid. Har sett på alle med flate mager og ønsket at jeg og hadde det. Føler meg skikkelig ulekker for tiden, føler meg ikke som meg - føler meg redusert til å bare være gravid. Jeg er ikke Epona, bare en gravid, en med baby i magen. Føler meg slapp, sliten, matt og trist. Men har nå klart å slappe av litt, og har heldigvis ikke fått noe migreneanfall (enda - bank i bordet). Skal ta det med ro resten av dagen, og samle krefter til i morgen. Da skal jeg på jobb, pluss at de vi skal på ferie med kommer så det blir fullt hus med store og små. I morgen blir det også den store-store klesvaske-og-pakke-dagen.. Holder på å varme meg fjordlandmiddag akkurat nå, må spise alene i dag. Kjenner at det er litt aktivitet i magen nå. Litt romstering, og et og annet spark. Litt mensmurring-aktig følelse også, men det er nok fordi babyen er helt nederst og frodi jeg sitter i tillegg, da pleier det å være sånn. Kjent veldig lite til babyen før i dag, så det var en lettelse. Selv om jeg akkurat i dag ikke skjønenr hvordan jeg skal holde ut resten av svangerskapet. Litt verk fremme i bekkenet i dag, over symfysen. Begynte å komme tilbake i går, etter mange ukers fravær. Da blir vel gjerne bekkenplagene verre fremover også da.. Klem til alle som måtte titte innom fra en trist, sliten og pessimistisk Epona. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 13. juli 2006 #1320 Del Skrevet 13. juli 2006 Hm. Syns du høres skikkelig hormonell ut, jeg. Om det er noen trøst. Jeg kjenner godt igjen følelsen av å føle seg stor, klumpete og bare gravid. Men du får huske på at du bærer på et lite dyrbart nurk i den magen som ikke er så flat akkurat nå. Og skulle den ikke bli flat igjen, så er faktisk det lille nurket veldig verdt det. Jeg lover. Hva gjelder forskjellen på 100 % lønn og 80 % lønn, så skjønner jeg at du har mest lyst til å være hjemme et år. For det vil man jo helst. Men det kan også gå bedre enn du tror. Micro er så vidt fylt elleve måneder når han skal begynne hos dagmamma, og selv om jeg selvfølgelig gruer meg, så tror jeg faktisk det kommer til å gå helt fint. For i løpet av de siste ukene har han blitt en liten gutt. Når de begynner å krabbe og stabbe så blir de mindre baby og mer "toddlers" (et begrep jeg virkelig savner på norsk). Og plutselig så er de litt mer selvstendige. Håper helgen din blir fin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg