Gå til innhold

Eponas drøm om å bli mamma...

Gjest Epona

Anbefalte innlegg

Fint med magbild.

Jag tycker min egen mage har blivit mindre senaste veckan - kanske beror det på hostan och spyingen häromdan.

Krya på dig (god bedring) och njut av sparkarna i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Epona

Kopiert fra en annen dagbok, skrevet av Charmina:

(Det som står med rødt er det vi har i hus eller som er i boks pr i dag)

Jeg har jo vinterbaby da, eller rettere sagt hadde ler.gif

SOMMER

6-8 stk. langermede bodyer i bomull (evt. trøyer og brillebukser) HAR TRE

6-8 stk. kortermede bodyer i bomull (evt. trøyer og brillebukser)

3-4 stk. Sparkebukser/sparkedresser HAR TO

1-2 stk. jakker i bomull

1-2 stk. pysjer i bomull

1-2 stk. luer i bomull

1-2 stk. helsetepper i bomull

Jeg brukte kortermete bodyer på henne under pysjen om natta for da ble hun ofte så varm under dyna. Helsetepper er greie både sommer og vinter syntes jeg.

VINTER

2-3 stk. bodyer i ull HAR EN

2-3 stk. strømpebukser i ull

1-2 stk. bukse og jakke i ull HAR EN JAKKE, HOLDER PÅ Å STRIKKE EN BUKSE

Kjøredress i vindtett stoff

Votter uten tommel i ull

Sokker av ull HAR ETT PAR

1-2 stk. luer i ull HAR EN

Lue i vindtett stoff

ullbodyer er et must.kjøredress finnes nå med slikt kjekt hull for sikkerhets sele gjennom dressen. Det savnet jeg når Henrik var baby.Lette luer er ok, for de har det jo som regel så varmt og lunt nedi vognen.

UTSTYR TIL STELL

Bleier

Bleiebøtte, samt poser

Vaskekluter (myke, i frotte eller gas) Badehåndklær (gjerne med hette) Frottehåndklær

Badetermometer

Neglesaks (beregnet på barn) Febertermometer

Uparfymerte såper Badebalje/stativ

Våtsaviett

Sink salve

Badeolje

6 gulpekluter (flanell)

6-8 små siklesmekker (frotte)

Stelleunderlag (f. eks stellekommode/stellebord med mykmatte)

Sånne myke vaskekluter bruker begge ungene ennå så de har jeg masse av.Hiver de på vask hele tiden føler jeg ler.gif Og sånne gulpekluter trenger man alltid flere av enn man tror.De er bare helt supre .Badetermometer har jeg aldri brukt,synes jeg kjenner det greit med albuen om vannet er passelig.Ikea har superbillig greit stellebord med plass til ting under. Det ble best i test på Tv2.Flere andre var jo direkte farlige og kunne klappe sammen.Vi bruker Martine sitt ennå.

UTSTYR TIL SØVN

Soveplass (sprinkelseng, kurv eller vugge) SENG ER I BOKS

Madrass med avtagbart trekk I BOKS

Vaskbar overmadrass med vann-tett bunn.

Tisselaken av plastfrotte

Laken

Dynetrekk (evt. putetrekk)

Dyne (dun eller fiber)

Sengekant (evt. sengehimmel) Musikkmobile (uro)

Vi hadde vugge på stuen (gave) og sprinkelseng ellers. Den sover hun jo i ennå, og Henrik lå i den til han var nesten 4 for han syntes det var så kjekt oppi der han.Og vi hadde en sånn musikk uro, og den elsket Martine. Tok den vekk når hun kunne stå og rive i den.

UT PÅ TUR

Barnevogn (kombi-, duo- eller bag vogn) I BOKS HVIS DEN ER OK

Regntrekk Insektsnett Parasoll

Vognpose (f.eks. Voksipose med evt sommerdyne)

Dyne, laken og dynetrekk Handlenett

Stelleveske Bæresele Reiseseng

Bilsikring (sikkerhetsnett, boxette eller bilstol)

Bæresele, bæremeis

Reisetrille

Vi har vært kjempefornøyd med voksiposen, og den finnes jo nå i flere fasonger Bilsikring har vi alltid bare hatt bilstol. Men lånte en gang ett slikt nett da vi skulle kjøre på langtur. Da syntes vi det ble for lenge for den lille å sitte.

Bæresele har vi brukt en del på begge ungene særlig på turer utenlands.

UTSTYR TIL MOR

Ammegenser, t-shirt, kjole Amme BH

Ammeinnlegg i ull og bomull Støttebelte/støttetruser Velværeprodukter (kremer, oljer og kjølende fotgele)

Brystpumpe Ammestol Ammepute Ammemadrass

Ammegensre er bare helt toppers. Hadde ikke engang hørt om det jeg når Henrik var liten, men kjøpte flere med Martine. Veldig praktisk synes jeg.Amme bh likeså. Lurt å kjøpe noen skikkelige. De på H&M syntes jeg ble fort slappe.

Fikk ammepute og det er veldig mye bedre for ryggen ja, men så var det det å finne den hver gang da..... sjenert.gif endte ofte opp med sofapute istedenfor.Sløve meg! Fotgele er vidunderlig og unn deg også fotpleie nå når du er gravid. DET er bare såååå deilig!

UTSTYR TIL FAR

Fødselsgave til mor

Pappa boka

Koselig med pappa bok. Og mannen min har alltid gitt meg noe fint (bunadsølv med Henrik og Armbånd med Martine hjerte.gif hjerte.gif hjerte.gif ) for at jeg har gitt han en sønn og en datter. Det satte jeg virkelig pris på.

Sånn ville bare komme med litt tilbakemeldinger til deg jeg på diverse utstyr. Ofte kjøper man jo mye mere enn man trenger da.

Selv gikk jeg jo amokk på kjolekjøping. Og mannen rev seg i håret og skjønte ikke helt hva en bitteliten baby skulle med kjoler dorian_hoho.gif

Mange gode tips her, så den måtte jeg stjele! ;)

Furstina: Takk for god bedringshilsen! :klem: Min mage er blitt mindre også, eller ike mindre egentlig, men har mindre fett på den nå enn jeg hadde tidligere. Vekten har holdt seg temmelig stabil i det siste, og glad er jeg for det, for nå tærer jeg tydeligvis litt på det ekstra jeg la på meg i starten ;) For livmoren og den som bor inni vokser tydeligvis som det skal! :) Knøttet virker å ha det bra, mye aktivitet i perioder i løpet av hele døgnet, så h*n får visst nok energi inni der :)

Pi@: Takk for mageskryt og for oppmuntring, og takk fro veldig god samtale på MSN i dag :klem: Du er fin å prate med! :klem:

Vært kvalm i hele dag jeg. Kom seg litt nå til middag, men jeg er fortsatt uggen og slapp, litt verk i kroppen. Frykter en liten virusherjing i kroppen jeg.. Og sambo er så bekymret, for viruser er ikke alltid så bra under svangerskap..

Har vært ute noen ærender i dag, blant annet sett etter nye sko - fant noen deilige kule eccosko med receptorsåle, men de hadde ikke str og det var fjorårets modell så de får ike inn :sur: Får leite videre da.. Har bodd noen ecco"joggesko" med sånn receptorsåle, den sålen har vært kanongod for hoften min og ryggen min, men nå er skoene utslitt og sålene blitt harde.. Og jeg kjøper aldri sko før jeg må, så nå er jeg desperat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt satt ut av den utstyrslista. Vet men trenger en del ting, men ble litt overrasket over hvor lang lista var... Jeg får se nærmere på det til høsten!

Gleder meg til jeg får sånn fin mage! Hvis jeg får fin mage da, finnes det stygge gravid-mager...?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Epona

Lilletrollet: :klem:

Capri: :klem:

Prada: Finnes ikke stygge gravidemager nei, det har vertfall jeg aldri sett! :riste: Den utstyrslisten er et forslag da, ikke et må-ha! ;) Bruker den bare som tips jeg, synes det er greit å se sånne lister. Alt skal man jo ikke ha klart med en gang. Det man nesten ha i starten er jo en stelleplass, stelleutstyr, litt klær (etter årstid), bleier, seng, vogn, ytterklær, og bilsete. Så må man ut og handle etter hvert som behovene dukker opp og den lille vokser ut av sine klær! ;) Heldigvis! For vi kommer ikke til å kjøpe inn hele den listen før babyen kommer for å si det sånn! :ler: Men greit å ha en viss peiling på hva som behøves..

Fortsatt kvalm, og sulten! Sånn umettelig sulten, men uten apetitt. Vi har vært og spist junkfood, for vi var begge sultne etter en lett middag. Hjalp litt, men nå er jeg uvel og sulten igjen. Minner om de ekstremdagene jeg opplevde i starten, sånne ulvehungerdager da ingenting mettet.. Litt redd for at det er en sammenheng med medisinen jeg har sluttet på.. Sambo er litt bekymret.. Skal ta blodprøve om en drøy uke, får se da. Men Knøttet sparker i veg i magen! :hjerte:

Nei, ligger egentlig i sofakroken og strikker ullbukse til Knøttet, tror jeg skal frrtsette med det til jeg skal lalle :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vennen :klem:

Det er jo masse utstyr man slettes ikke egentlig trenger da! Brukte nok mye mindre *nødvendige* ting til Martine enn til Henrik. Hadde jo erfart at han overlevde alikevell :ler: Rart igrunn hvor mye mere avslappet man er med nummer to.Men sånn e de vel med alt man har gjort før. Henrik badet vi hver kveld,strøk klær, kokte flasker og alt mulig. Martine tørker vi støv av innimellom,ta på krøllete tøy og koker ikke noe som hels :sjenert: stakkars unge :ler:

Og du, blir det jente på eg har jeg masse fint jentetøy liggende altså......... :sjenert:

Håper du har det fint og får en kjempefin natt

STOR klem fra Charmisen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott mage du har! :klappe:

Utstyrlista var kjempelangt! Men det er vel som Charmina sier... man trenger jo ikke alt på den lista....

Håper du har en fin dag... :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Epona! Tusen takk for den koselige pm'en! :kyss:

Maa jo slaa et slag for MBT-skoene igjen, jeg trives nemlig veldig godt med dem! ;) Hadde de ikke vaert saa dyre hadde jeg kjoept meg et par MBT-sandaler ogsaa...

Siden du er saa flink til aa strikke, vet du om det ligger noen bilder/oppskrifter av babytoey paa nett? Skal nok innom strikkebutikk i Norge etterhvert og finne noen oppskrifter (og deretter spoerre mamma pent om hun kan strikke litt! :ler: ), men hadde vaert goey aa kikke litt naa.

Er kanskje litt vel ivrig tatt i betraktning at jeg er saa kort paa vei, men...skal ikke kjoepe inn noe ennaa, bare kikke.

Haaper du faar en fin dag uten altfor mye kvalme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saa foerst magebildet naa - saa flott mage du har! Ser ut som en helt perfekt gravidmage. Fin topp, ogsaa! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiiine magen ja!! Hadde ikke trodd noe annet heller da ;)

Og du er flittig på strikkinga! Skulle hatt ferdig den tåa på ullsokken min jeg.... :ler:

Stooor :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

:hjerter_rundt: Skjønne babymagen!!! :hjerter_rundt:

Den var bare nyyyydelig!!!

Lenge siden vi snakket nå...du er jammen sjeldnere å se!!! ;)

Håper dere har like nydelig vær som oss..for her er det knallvær i dag!! :sjarmor:

God onsdags - :klem: oversendes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Zenta

Nydelig gravidmage vennen :)

Håper formen er bedre i dag og du får en fortsatt koselig kveld :)

Hvilke dager har du fri til uka foresten? Planlegger en liten shoppingtur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott mage du har! :klem:

Er snart på tide for meg å få tatt et magebilde også. Tror jeg må ta et morgenbilde og et kveldsbilde, så dere andre også kan se den merkverdige forskjellen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Epona

God morgen!

Her var mange koselige hilsener! Takk, alle sammen! :klem:

Charmina: Håper det var greit at jeg stjal innlegget ditt! Har jo kildehenvist og alt, så det burde gå bra! :tunge1: Sikkert stor forskjell på første og andre barnet ja! Med første er man nok usikker og gjør alt etter boken. Har allerede tenkt mang en gang at hallo, kommer vi til å klare dette??? Og så drømmer jeg innimelom fæle drømmer der jeg ikke klarer å ta meg av ungen. For noen dager siden drømte jeg at jeg la fra meg ungen på spisebordet for å stelle, det var en jente forresten og jeg la henne oppå masse kniver og skarpe ting. Jeg prøvde å fjerne de skarpeste tingene, men det dukket liksom opp nye. Ikke klarte jeg kle av ungen, og gikk fra henne og kom tilbake og kom på jeg hadde glemt henne - uff, det var en skkkelig ekkel drøm. Grein da jeg kom på den dagen den dagen etter jeg drømte den, men nå synes jeg egentlig den er litt vittig! Det er jo helt absurd og vil jo aldri skje. Og forresten - hvis det blir jente, skal du ikke se bort i fra at jeg kanskje vil kjøpe noen av klærene til din prinsesse.. :sjenert:

Missbumblebee: Takk i lige så! :vinke:

Charmis igjen: Takk, det samme til deg!

Chr@sh: Takk for mageskryt! Lang liste ja, men som sagt skal jeg ikke ha alt det der klart! Skal ha et minimumsutstyrsberedskap, og resten tar vi ettersom det dukker opp. :)

HH: :klem: Grattis igjen med positiv test! Er kjempeglad på dine vegne! Har en link til en side ja, der har jeg hentet oppskrift til bla. den buksen jeg strikker nå. Her er link: Drops design Utrolig mye fint, både til voksne og barn! Lykke til! :)

Skytte: Takk for mageskryt! Ikke så veldig flittig på strikking, går tregt, fro jeg gjør det ikke hver dag liksom. Går i rykk og napp. Men er veldig gøy!

MIssS: Takk :klem:

Madden: Takk for mageskryt! Gjør så godt å få så masse skryt, for jeg er veldig stolt av magen min selv! :sjarmor: Tenk at jeg - JEG - er gravid!!! Helt uvirkelig, og samtidig kunne det ikke vært mer naturlig liksom! Har ikke vært så ofte pålogget på msn for tiden, men jeg håper vi snakkes igjen snart! :klem:

Zenta: Sa noen shopping?? :hoppe: Shopping og lunsj kanskje..? :sjarmor: Jeg har kjempelyst!! Men neste uke er ikke ferdig plalagt enda, vet ikke hvilke vakter jeg har, men det får jeg vite i morgen! Må bli tidlig i uken helst, for på slutten får jeg besøk av venninnebesøk hejmmefra! Skal gi deg en lyd i morgen når jeg vet! :klem:

Sensommerbruden: Min mage er også større om kvelden enn om morgenen, det er naturlig det! Du har den magen du har uansett, det ene er ikke riktigere eller galere enn det andre! Kanskej er det bare du som ser den store forskjellen på morgen og kveld? Men har veldig lyst å se hvor stor du er blitt! :hoppe: Ha en toppers dag!

I går fikk jeg selvvalgt reklamepakke i posten med vareprøver, CD og en liten bok om fødsel. Var noen søte nyfødtbleier der - de var små de!! Her i huset er vi gjennom yrkesvalg vant til å forholde oss til bleier i str voksen/eldre, så vi synes disse bittesmå bleiesakene var utrolig søte! Sambo lurte på om det var plass til en babyrompe i dem i det hele tatt! Tenk at vi snart får bruk for sånne! :overrasket:

I går kveld da jeg hadde lagt meg beveget Knøttet seg noe voldsomt inni magen! Kjente først spark nederst til høyre, og så flyttet h*n seg oppover, og det sparket på midten av livmoren, og høyere og høyere opp, helt opp i venstre hjørne (så sant en livmor kan sies å ha hjørner, men dere skjønner..). Hadde begge hendene liggende forsiktig over magen, så de dekket mest mulig, og når føttene sparket øverst til venstre, kjente jeg noe som bulet på høyre siden! Var det hodet?? Armene som bveget seg? Aner ikke, men det var helt sprøtt å kjenne! Etter en stund roet Knøttet seg. Utrolig vittig! :ler:

Så sinnsykt trøtt i går! Helt utrolig. Men ikke kvalm, det varte bare en dag. Kanskje litt værsyk og, det regnet og regnet.. I dag skinner solen, og jeg har satt på vekkerklokken tidlig, for å bli ekstra tidlig trøtt så jeg sovner tidlig. I morgen vil jeg komme meg på jobb, jeg må opp like tidlig som hin dagen, men jeg orker ikke reprise av det som skjedde den dagen. Men jeg tror det var noe virus eller noe siden jeg var kvalm dagen igjennom.. Går litt av hvert her for tiden.

Nå på morgenen skal jeg rydde gjesterommet. Nå ser det helt bombet ut - bildekken, verktøy rundt over alt, pluss noen sekker med alt mulig vintertøy og kjeledresser og ting som er stuet vekk. Er ikke så lenge siden vi hadde overnattingsgjester sist, men nå er rommet bombet igjen! Men nå skal det trylles om til gjesterom med ferdig oppredd seng. :)

Og hvis solen holder seg i dag blir det slaraffenliv på terassen senere! :briller2:

Nå sparker Knøttet her, nå har jeg visst sittet nok. H*n liker ikek at jeg sitter i ro så altfor lenge, i hvertfall ikke sammenkrøket! :ler: Blir kanskje litt trangt da? Og dessuten venter ekstrem forvandling-prosjektet - fra roterom til gjesterom. På tide å begynne kanskje!

Endret av Epona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...