Gå til innhold

Hvordan har dere råd til hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er uføretrygdet. Har hatt hund i litt over 12 år nå, og til tider kan det koste litt, ja. Særlig i årene etter 8-9 års alder på hunden, da begynte alderen å gjøre sitt inntog.

Men jeg sparer penger jevnlig og setter noen av dem på en bufferkonto, samt at jeg har en egen konto merket veterinærutgifter i tillegg. Til årlige tannbehandlinger, småting som vaksineringer og ev akutte saker.

Koster en veterinærbehandling mer enn det står på veterinærkontoen, tar jeg resten fra bufferkontoen. Har aldri gått tom eller stått i beit for penger. Har forsikring på hunden, selvfølgelig, men egenandelene kan koste noen tusenlapper av og til. Hjerteundersøkelse på hunden i forfjor kostet 6000 kr som jeg måtte legge ut, og jeg tror jeg fikk tilbake 3500 på forsikringen. Så det var mye (prosentmessig) jeg måtte dekke selv. Agria er blitt en dyr forsikring å ha, men har man noe valg? Ingen andre vil nyforsikre en 12 år gammel hund.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (4 minutter siden):

Jeg er uføretrygdet. Har hatt hund i litt over 12 år nå, og til tider kan det koste litt, ja. Særlig i årene etter 8-9 års alder på hunden, da begynte alderen å gjøre sitt inntog.

Men jeg sparer penger jevnlig og setter noen av dem på en bufferkonto, samt at jeg har en egen konto merket veterinærutgifter i tillegg. Til årlige tannbehandlinger, småting som vaksineringer og ev akutte saker.

Koster en veterinærbehandling mer enn det står på veterinærkontoen, tar jeg resten fra bufferkontoen. Har aldri gått tom eller stått i beit for penger. Har forsikring på hunden, selvfølgelig, men egenandelene kan koste noen tusenlapper av og til. Hjerteundersøkelse på hunden i forfjor kostet 6000 kr som jeg måtte legge ut, og jeg tror jeg fikk tilbake 3500 på forsikringen. Så det var mye (prosentmessig) jeg måtte dekke selv. Agria er blitt en dyr forsikring å ha, men har man noe valg? Ingen andre vil nyforsikre en 12 år gammel hund.

Tips! Jeg har en hund på 11, og i forsikringsgjennomgang hos IF sa de at de kunne ta over forsikringen selv om hunden var gammel. De måtte bare ha godkjenning, så du får ikke kjøpt den over nett. Sånn hvis du vil sjekke pris hos noen andre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virkelig verdt å bruke tiden på tåpelig kommentar? Hun du siterer prater om eggene erfaringer, og sier null om at blandingshunder blir mindre syke. Min erfaring er for øvrig den samme som hennes. 

Anonymkode: 88669...8aa

Kommentaren min var ikke tåpelig eller ufin 😊 

Jeg har hatt blandingshund i 13 år nå, så jeg tror nok at jeg vet hva jeg snakker om 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Forsikring dekker ikke tannstell/fjerning av tannstein osvi alle fall. Det skal gjøres 1-2 ganger i året å koster fort 3-4000,-.

Anonymkode: 77678...3e6

1-2 ganger i året? Jeg har hatt 3 hunder og samtlige har gjennomsnittlig fjernet tannstein hvert fjerde år da de har hatt svært lite tannstein. Fjerning av tannstein koster 2750 kr ved veterinærklinikken jeg bruker.

Anonymkode: 47c9a...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så leit å høre. Dette gjelder nok ikke alle, men man kan jo selvsagt ikke vite hvem som blir rammet, og derfor velger jeg heller og betale av egen lomme dersom det blir behov for den type behandling i vårt tilfelle fordi jeg har mulighet til det. Jeg sier ikke at det passer for alle, men det fungerer fint i vår situasjon, selv om jeg selvsagt håper at hunden slipper å bli akutt syk. Et forsikringsselskap hadde jo heller ikke gått rundt dersom alle hadde tatt ut mer enn de betalte inn, ergo er det en god andel som betaler for andre dyrs behandling

Anonymkode: 2ce45...9c1

Selvsagt, og kan man hoste opp 100k den dagen det virkelig går til h*elvete (bank i bordet) så trenger man jo ikke forsikring. Men det kan ikke jeg, og for meg er det ikke aktuelt å ha dyr hvis det er penger som skal avgjøre liv eller død.

Anonymkode: 0c9d3...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt, og kan man hoste opp 100k den dagen det virkelig går til h*elvete (bank i bordet) så trenger man jo ikke forsikring. Men det kan ikke jeg, og for meg er det ikke aktuelt å ha dyr hvis det er penger som skal avgjøre liv eller død.

Anonymkode: 0c9d3...0f9

Enig med deg der. Men hva om man da heller hadde satt inn de pengene man bruker på forsikring i en hundekonto i stedet? Ville hopet seg opp i løpet av et par hundeliv. Dette fordrer at man har likviditet på andre arenaer frem til hundekontoen har bygd seg opp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min hund er snart 5år, og kun fjernet tannstein en gang. Ikke alle hunder trenger tannstell/fjerning av tannstein så ofte som 1-2 ganger i året. Kommer helt ann på rase og hva slags fôr hunden får. 

Ellers så er en god forsikring viktig. Den har dekket alt hos oss hittil, og gjelder ut hundens liv. 

Jeg er fulltid student som voksen, og det går helt fint med litt planlegging. Mat, medisin og forsikring koster meg 2500,- i mnd, og det får helt fint. Har også 15.000,- på sparekonto om noe skulle dukke opp. 

 

Anonymkode: 97f8c...e2d

Har en 8åring her og fremdeles ikke måttet ta noe tannstein så ja, kommer veldig ann på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting man ikke venter..skjer. feks brukne bein osv. Trodde ingenting skulle skje med min svært friske hund. I dag brukte jeg 15.000 på operasjon. Så nå har jeg kun 5000 igjen på forsikringen i år. 

Anonymkode: 29aed...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Selvsagt, og kan man hoste opp 100k den dagen det virkelig går til h*elvete (bank i bordet) så trenger man jo ikke forsikring. Men det kan ikke jeg, og for meg er det ikke aktuelt å ha dyr hvis det er penger som skal avgjøre liv eller død.

Anonymkode: 0c9d3...0f9

Da er det jo flott at du kan benytte deg av den muligheten forsikring gir. Jeg for min del er ganske kald, og der kommer der faktisk til et punkt hvor jeg tenker at det er et dyr og avlivning vil bli vurdert dersom hunden vil bli så skadelidende at den kanskje ikke vil ha det jeg anser som et verdig liv etterpå. Men dette er heldigvis hver enkelt dyreeiers valg og ansvar. Trenger ikke komme til noen enighet rundt det, men fint at man kan velge det som passer for seg. 

Anonymkode: 2ce45...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da er det jo flott at du kan benytte deg av den muligheten forsikring gir. Jeg for min del er ganske kald, og der kommer der faktisk til et punkt hvor jeg tenker at det er et dyr og avlivning vil bli vurdert dersom hunden vil bli så skadelidende at den kanskje ikke vil ha det jeg anser som et verdig liv etterpå. Men dette er heldigvis hver enkelt dyreeiers valg og ansvar. Trenger ikke komme til noen enighet rundt det, men fint at man kan velge det som passer for seg. 

Anonymkode: 2ce45...9c1

Nei det er helt greit at man er uenig, men en høy veterinærregning er ikke ensbetydende med at hunden ikke har et fullverdig liv etterpå. Her sprakk livmoren til hunden min natt til en søndag og hun måtte akuttopereres. Nå i ettertid er hun helt fin igjen, hun har ikke nedsatt livskvalitet på noen som helst måte. Hadde det vært snakk som skade eller sykdom som ville gitt livsvarige senskader hadde jeg nok gjort helt andre vurderinger.

Anonymkode: 0c9d3...0f9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr er min interesse, så det er det jeg prioriterer å bruke penger på. Bruker ikke penger på sport/fritidsaktiviteter/treningssenter. Har samtidig god forsikring på dyrene for å slippe høye uforutsette regninger. 

Det koster mest penger i starten, når alt utstyr og selve dyret må kjøpes. Men videre ligger mine månedlige kostnader for 2 dyr kun på rundt 1500kr. Det synes jeg er en rimelig sum å bruke.

Anonymkode: 16602...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 5.22):

Nei det er helt greit at man er uenig, men en høy veterinærregning er ikke ensbetydende med at hunden ikke har et fullverdig liv etterpå. Her sprakk livmoren til hunden min natt til en søndag og hun måtte akuttopereres. Nå i ettertid er hun helt fin igjen, hun har ikke nedsatt livskvalitet på noen som helst måte. Hadde det vært snakk som skade eller sykdom som ville gitt livsvarige senskader hadde jeg nok gjort helt andre vurderinger.

Anonymkode: 0c9d3...0f9

Skjønner. Tenkte egentlig ikke på det tilfellet, tenkte mer på ulike ting som kan kreve lang tids rehabilitering eller kraftig nedsatt livskvalitet over tid, noe som også sannsynligvis da vil medføre store kostnader over lengre tid. Akutte operasjoner er heldigvis ikke noe man vanligvis ikke gjør rutinemessig, selv om det selvsagt kan skje. Jeg kommenterte under den kommentaren som nevnte at det kunne bli 100k for en operasjon. Jeg vet ikke hvilke operasjoner dette gjelder? Men kan kanskje se for meg at det da er snakk om langvarig behandling. 

Anonymkode: 2ce45...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...