Gå til innhold

Hvordan har dere råd til hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er ikke ment som kritikk eller negativt i det hele tatt. Jeg hører bare om mange rundt meg som har hund, som må ut med flere tusen bare for å få ordnet en tann. Samtidig er det mange uføre, pensjonister og mennesker i lavtlønnede yrker som har hund. Hvordan klarer dere det, økonomisk? 

Hilsen ei som jobber i et lavtlønnet yrke selv 😊

Anonymkode: 80da3...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke barn. De koster mye mer. Rart spørsmål syns jeg. Dessuten er bikkja forsikret.

Anonymkode: cec42...ee1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriteringer. Mamma er ufør og har hund , hunden har vi hatt siden jeg var lita og jeg er voksen nå. Men ja, hun kjøper seg aldri nye klær nesten, kjøper billig mat , reiser aldri på ferie osv. 

Anonymkode: d231e...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forsikring, og setter av 100kr mnd på en egen hundekonto. Ellers prioriteringer. Jeg drikker feks ikke brus lengre, og de pengene jeg hadde brukt på brus, putter jeg da på hundens konto (og barnas, men det er en annen diskusjon). Ingen her bruker penger på "tull". 

Anonymkode: 659b8...1b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delvis ufør, kjøpte meg nylig hund nr 2 (stor rase, så mat er dyrt😅). Handler om prioriteringer. Jeg har ikke så høyt boliglån, da jeg ikke orker å snu på hver en krone👍

Anonymkode: 876c9...010

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi har ikke barn. De koster mye mer. Rart spørsmål syns jeg. Dessuten er bikkja forsikret.

Anonymkode: cec42...ee1

Dekker forsikring alt? For eksempel tannbehandling? Jeg vet ikke selv så jeg spør. Du får bare synes hva du vil om spørsmålet. 

Ts

Anonymkode: 80da3...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring dekker ikke tannstell/fjerning av tannstein osvi alle fall. Det skal gjøres 1-2 ganger i året å koster fort 3-4000,-.

Anonymkode: 77678...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke koste så mye på ett år. Mine foreldre hadde bare blandingshunder, aldri sykdom på de, kun vaksinering/ormkur, og pleie av tenner. Siste ble tegnet forsikring på, og ble chipet, noe forsikringa da krevde. Men forsikringen var ikke hele hundens levetid, den opphører å gjelde når den er 6-7år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn og selv om hunden min ikke er en erstatning for barn, så har jeg valgt å ha hund. Selv om jeg nå er ufør og har hatt dårlig råd i mange år, så har hunden min aldri manglet noe som helst. Han er høyt prioritert i økonomien min og får alt han trenger og litt til. Uten at det går utover mine andre faste utgifter. Nå er jeg jo ufør, så økonomien er blitt noe bedre. 

Men jeg har nok vært heldig med min hund også, for det er jaggu ikke mye han har vært hos dyrlegen i løpet av sine nå 13 leveår. Vaksiner og tannrens er jo en selvfølge at man betaler det som det koster. I tillegg kan jeg vel telle på en hånd de gangene han har vært hos dyrlegen for annet enn vaksine og tannrens. Sist gang var vel for 3 år siden, da han ble bitt av hoggorm. Kan vel ikke huske om det har vært noe annet før det.  Vi renner ikke akkurat ned døren hos dyrlegen. Skal ha han inn på en sjekk og blodprøver nå i juni, da han begynner å bli gammel og jeg vil sjekke at ting er greit med gamlegutten min ❤️

Men ja, det handler om prioriteringer. Jeg velger å bruke penger på hunden min, framfor ting som andre kanskje ser på som en selvfølge at man bruker penger på. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund kan være dyrt å ha dersom den blir skadet på noe vis. Det koster selvsagt litt med vaksine og tannrens hvert år også. Det er prioriteringer selvsagt, jeg har feks en liten hund da jeg synest at for til stor hund blir mye utgifter😄 Jeg velger å ha hund fremfor å betale for medlemskap på treningssenter😄

Anonymkode: 5a1ac...e0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (1 time siden):

DMen forsikringen var ikke hele hundens levetid, den opphører å gjelde når den er 6-7år.

Da har du feil forsikring. 

Anonymkode: 49506...b3e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (2 timer siden):

Det trenger ikke koste så mye på ett år. Mine foreldre hadde bare blandingshunder, aldri sykdom på de, kun vaksinering/ormkur, og pleie av tenner. Siste ble tegnet forsikring på, og ble chipet, noe forsikringa da krevde. Men forsikringen var ikke hele hundens levetid, den opphører å gjelde når den er 6-7år.

Blandingshunder blir syke de også. At blandingshunder er friskere enn rasehunder er en seiglivet myte 🙄 Som jeg skulle ønske at folk slutter å tro på 🤔

Jeg har selv en blandingshund, som har lavt stoffskifte og som har blitt medisinert for siden han var ca. 5 år. Det er noe han må medisineres mot resten av livet 😊

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skaffet meg hund som student og hadde hund under hele studietida, og en stund etter. Det var rett og slett prioriteringer. Hadde forsikring sånn at de største tingene ble dekket. Kjøpte en frisk rase som er kjent for å ha lite rasespesifikke sykdommer. Brukte masse penger på hunden, i utstyr, reisekostnader, opplevelser, ekstra pleie til hunden, ordentlig mat, osv. Den hunden gav meg så uendelig mye, og det var verdt hver ei krone. Selv da jeg betalte ca kr 10 000 for tannfelling i hundens eldre dager.

Anonymkode: b9868...b22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er ikke ment som kritikk eller negativt i det hele tatt. Jeg hører bare om mange rundt meg som har hund, som må ut med flere tusen bare for å få ordnet en tann. Samtidig er det mange uføre, pensjonister og mennesker i lavtlønnede yrker som har hund. Hvordan klarer dere det, økonomisk? 

Hilsen ei som jobber i et lavtlønnet yrke selv 😊

Anonymkode: 80da3...ef3

Prioriteringer. Mange bruker 1000 eller mer annenhver måned på frisør. Mange drikker kaffe eller te hver dag. Mange spiser sjokolade, potetgull, is, brus, juice, energidrikk, alkohol, hver uke. Mange drikker alkohol, eller energidrikk, eller går på kafé. Mange bestiller take away, går på kino, på teater, konserter. Mange er overvektige, og kunne dermed kjøpt og spist mindre mengde mat enn de gjør per nå. Mange har netflix, spotify, HBO eller andre sånne abonnementet. Mange bruker penger på trening, på kurs, på behandlinger etc. Så godt som alle i Norge har mer klær og sko enn de (vi) trenger. Mange kjøper nytt interiør eller nips i ny og ne.

Det er mao en masse unødvendige utgifter man kan velge vekk og heller bruke de pengene på hund. Hvis man vil.

Anonymkode: 4dacc...c89

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten hund og forsikret den i tryg ekstra som inkluderer tannbehandling (som de små er utsatte for). Ellers koster små hunder mindre i mat. Bruker råfor som hovedmat, med tilskudd av tørrfor og grønnsaker. Kjøper utstyr på tilbud eller brukt, og selger det som ikke passer/blir brukt.

Anonymkode: 528c1...740

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk meg hund som student. Jobbet kun i lavlønnet yrke på sommeren og i julen når jeg studerte. Jeg merket ikke de ekstra ugiftene hunden førte til for å være ærlig, selv om jeg kjøpte både dyre tyggeben,  samt en del leker, godbiter og litt utstyr uten at det var streng tatt nødvendig. Jeg lever de fleste måneder ialf litt under evne, og har alltid gjort det. En tusenlapp eller så fra eller til i mnd har da ikke så stor betydning, selv med stramt budsjett. Selvfølgelig mye jeg ikke unner meg, men det er ikke bevisste valg gjort for å ha råd til hund. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (1 time siden):

Blandingshunder blir syke de også. At blandingshunder er friskere enn rasehunder er en seiglivet myte 🙄 Som jeg skulle ønske at folk slutter å tro på 🤔

Jeg har selv en blandingshund, som har lavt stoffskifte og som har blitt medisinert for siden han var ca. 5 år. Det er noe han må medisineres mot resten av livet 😊

Snakker av egen/foreldres erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (59 minutter siden):

Snakker av egen/foreldres erfaring.

Det gjør jeg også 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 små raser, bruker ikke så mye på mat til dem, men begge må klippes innimellom. De får også grundig sjekk hos vet 1-2 ganger i året. Begge har god helse, og ikke hatt noen helseplager så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...