Gå til innhold

Kindle


roseblad123

Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å kjøpe meg kindle til sommeren. Lurer derfor på om det er noen som har erfaring med kindle å om dere er fornøyd?

Ser at det er billigere å bestille en kindle fra amazon fremfor power eller elkjøp, men lurer på om den vil fungere i Norge eller er det kanskje samme greie? 

Takk for svar på forhold :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp vanlig Paperwhite i Norge. Hvis du kan finne 4. generasjon (slik https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettbrett-og-tilbehoer/lesebrett/amazon-kindle-paperwhite-4-10th-gen-8-gb-svart-6-lesebrett/p-978777/) sparer du noen kroner. Funksjonene i 5. generasjon er etter min mening ikke verdt differansen. Kjøper du i Norge får du norske forbrukerrettigheter (jeg har dog aldri hatt problemer med mine i løpet av mer enn 10 år). Jeg er heller ikke helt sikker på om Amazon leverer Kindle til Norge for tiden.

Kindle er overlegent den beste e-bok leseren. Det eneste som blir påpekt i tester er at du bindes til Amazon, men det er ganske greit å handle fra norske nettsteder etterhvert. Lær deg også hvordan du laster ned fra nettsteder med gratisbøker (klassikere), longreads fra Internett og dokumenter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du regnet med fortolling når du sammenligner pris? Jeg fant ut at Power var billigst da jeg kjøpe. Har Paperwhite og er veldig fornøyd.

Anonymkode: 5095a...378

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Kindle og er superfornøyd! Jeg kan lese i tussmørke eller i stekende sol, og den er like klar og tydelig. Jeg kjøper alt av bøker via norske nettsider. Er ikke bundet av Amazon på noe som helst måte annet enn at jeg må ha en e-postadresse der som Kindle kan hente bøkene fra. Det skjer uansett automatisk når adressen er lagt inn, så jeg er aldri inne på den. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med kindle.

Er også fint mulig å kjøpe bøker fra ebok.no, men det er relativt dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man lese norske bøker på en sånn dings? Vurderer å kjøp en sånn til pappa, men han leser bare på norsk og så leser han ganske obskure forfattere. Han mener Nesbø og andre bestselgende forfatter selger dopapir … Så jeg ser for meg at det kanskje blir vanskelig for ham å få kjøpt bøker til en sånn elektronisk lesedings? 

Anonymkode: 23382...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker min paperwhite 6.8" signature edition 😍. Oppgraderte fra paperwhite 2015. Den var billigst på ProShop da jeg kjøpte den i påsken. 

Anonymkode: 39543...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt greia med Kindle. 

Anonymkode: ac4c7...539

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar, da blir det innkjøp av kindle til sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kan man lese norske bøker på en sånn dings? Vurderer å kjøp en sånn til pappa, men han leser bare på norsk og så leser han ganske obskure forfattere. Han mener Nesbø og andre bestselgende forfatter selger dopapir … Så jeg ser for meg at det kanskje blir vanskelig for ham å få kjøpt bøker til en sånn elektronisk lesedings? 

Anonymkode: 23382...a26

Ja du kan lese norske bøker som jeg har forstått. Grunnen til at jeg velger kindle er så jeg kan lese bøker som er vanskelig å få tak i, i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bare laste ned Kindle app på telefonen sånn at tlf fungerer som en Kindle, helt gratis.

Anonymkode: 5ef09...9cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 2.21):

Kan jo bare laste ned Kindle app på telefonen sånn at tlf fungerer som en Kindle, helt gratis.

Anonymkode: 5ef09...9cb

Nei. Telefonen fungerer ikke som en kindle..  Du får lese bøkene, og får de samme funksjonene som på en faktisk kindle, men nei, det er på ingen måte som å lese på en kindle. 

Hele poenget med lesebrett, er at de bruker digitalt blekk, og er som å lese på papir. I motsetning til en mobil, som skyter lys inn i øynene på deg. 

Anonymkode: f4067...bf1

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei. Telefonen fungerer ikke som en kindle..  Du får lese bøkene, og får de samme funksjonene som på en faktisk kindle, men nei, det er på ingen måte som å lese på en kindle. 

Hele poenget med lesebrett, er at de bruker digitalt blekk, og er som å lese på papir. I motsetning til en mobil, som skyter lys inn i øynene på deg. 

Anonymkode: f4067...bf1

Ok, den ser jeg. Hvis man leser mye digitalt så skjønner jeg behovet for en ekte Kindle. Selv foretrekker jeg det taktile aspektet ved å faktisk bla i en bok, så jeg leser kanskje 3 digitale bøker i året. For meg fungerer derfor Kindle appen helt fint 🙂

Anonymkode: 5ef09...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ok, den ser jeg. Hvis man leser mye digitalt så skjønner jeg behovet for en ekte Kindle. Selv foretrekker jeg det taktile aspektet ved å faktisk bla i en bok, så jeg leser kanskje 3 digitale bøker i året. For meg fungerer derfor Kindle appen helt fint 🙂

Anonymkode: 5ef09...9cb

Jeg har lest veldig mange bøker på Kindle appen og foretrekker faktisk den foran Kindle paperwhite, som jeg også har, og liker godt, så jeg vil si appen er en super måte å teste ut Kindle på :jepp:

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kindle er over 10 år gammel, kjøpt på amazon og funker supert både til bøker kjøpt på ebok.no og på amazon.

Jeg kan ikke se for meg funksjoner jeg trenger og ikke har. Blir lenge ril jeg føler for å oppgradere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (24 minutter siden):

Min kindle er over 10 år gammel, kjøpt på amazon og funker supert både til bøker kjøpt på ebok.no og på amazon.

Jeg kan ikke se for meg funksjoner jeg trenger og ikke har. Blir lenge ril jeg føler for å oppgradere.

Har du byttet batteri på din? Jeg har hatt min i 6-7 år og det kan se ut som den trenger nytt batteri. Funker ikke å lese på den lenger 🤨

Anonymkode: e32bb...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har du byttet batteri på din? Jeg har hatt min i 6-7 år og det kan se ut som den trenger nytt batteri. Funker ikke å lese på den lenger 🤨

Anonymkode: e32bb...53f

Nei, er ikke sikker på om det er mulig heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du byttet batteri på din? Jeg har hatt min i 6-7 år og det kan se ut som den trenger nytt batteri. Funker ikke å lese på den lenger 🤨

Anonymkode: e32bb...53f

Batteribytte er ganske greit, men vær litt forsiktig når rammen skal løsnes.

Google "replace kindle battery" så finner du både instruks/youtube for din og annonser for batteri. Bør koste 150-250kr avhengig av modell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kindle oasis, og er veldig fornøyd med den. 

Kjøper bøker fra Ebok.no.

Anonymkode: 11224...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg likte minst med Kindle var dårlig mappe-system og sortering av bøker både etter serie og forfatter bl.a Vet ikke om det er blitt bedre siden den jeg brukte for noen årsiden.

Nå bruker jeg Pocketbook Touch Lux - synes den har mye bedre sorteringsmuligheter, og e-ink er jo like på begge. 

Anonymkode: 191b9...c9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...