Hatsumomo Skrevet onsdag kl 20:40 #341 Del Skrevet onsdag kl 20:40 (endret) Ninaen skrev (5 minutter siden): Han får ikke tilbake autorisasjonen her i alle fall. Og siden han kun har gjort dette i jobbsammenheng vil det vurderes som minimal gjentakelsesfare… Galskap. Når et menneske har gjort dette i mange år og tatt så høy risiko (som det egentlig er, selv om varsler i denne saken har gjort null) så blir man selvsikker og han har nok følt seg uovervinnelig når han har kommet unna med dette så lenge - så finner han nok en måte få utløp for dette syke behovet på en eller annen måte når han kommer ut igjen fra fengsel. Han er absolutt et tilfelle av høy risiko for gjentagelsesfare når han blir løslatt, uten tvil. Kvinner kommer ikke til å være trygg for denne fyren. Endret onsdag kl 20:41 av Hatsumomo 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet onsdag kl 21:34 #342 Del Skrevet onsdag kl 21:34 Leonaen skrev (2 timer siden): Du hadde brent inne med det. Men det var flere som uttalte at de følte mye på skam, og da er det ikke så naturlig å dele det med f.eks venner. Men jeg stusser veldig over hun som bodde k omsorgsbolig og fikk månedlig/ukentlig besøk av Bye etter arbeidstid. De ansatte syns bare det var fint at han tok seg så godt av denne kvinnen. Var det ingen der som syns det gikk for langt??!! Altså! 😮😮😮 Og hun hadde i tillegg (på det tidspunktet) diagnose lettere psykisk utviklingshemming. Det er da på ingen måte greit at en lege besøker henne alene på rommet ukentlig 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dåsen Skrevet i går, 11:49 #343 Del Skrevet i går, 11:49 Det ligger ganske grundige referat - dag for dag- fra rettsaken inne på NRK Trøndelag sin nettsider. Det er altså så sjokkerende å lese forklaringen fra kvinnene. (Trigger warning) 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet i går, 14:30 #344 Del Skrevet i går, 14:30 Dåsen skrev (2 timer siden): Det ligger ganske grundige referat - dag for dag- fra rettsaken inne på NRK Trøndelag sin nettsider. Det er altså så sjokkerende å lese forklaringen fra kvinnene. (Trigger warning) Hun som varslet i 2006 opplevde at det ble snakket negativt om i etterkant og at ryktene sa at de var noen ungjenter som bare hadde rottet seg sammen. Igjen, samfunnet rundt er ikke tilrettelagt for å håndtere slikt. Det er en skam. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 23 timer siden #345 Del Skrevet 23 timer siden Dåsen skrev (4 timer siden): Det ligger ganske grundige referat - dag for dag- fra rettsaken inne på NRK Trøndelag sin nettsider. Det er altså så sjokkerende å lese forklaringen fra kvinnene. (Trigger warning) Ja! Leste istad fra dagens, med hun som varslet i 2006. Steintøft av henne å ville se eklingen sitte der å vri seg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 22 timer siden #346 Del Skrevet 22 timer siden Dåsen skrev (5 timer siden): Det ligger ganske grundige referat - dag for dag- fra rettsaken inne på NRK Trøndelag sin nettsider. Det er altså så sjokkerende å lese forklaringen fra kvinnene. (Trigger warning) Kvalmende lesning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 21 timer siden #347 Del Skrevet 21 timer siden Croft77 skrev (På 12.11.2024 den 18.29): Begynner fornavnet til Levanger legen på P? NH (fått sjekka nå). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skriblerinna Skrevet 6 timer siden #348 Del Skrevet 6 timer siden Hva er vitsen med at Bye leser opp fra journalen til kvinnene som et slags bevis for hva som ble gjort og ikke? Det er jo hans egne notater. Tror han at det er troverdig at han har skrevet alt han har gjort, når det han har gjort er å forgripe seg på kvinnene? Jeg forstår ikke det her. Om noe så viser jo journalnotatene heller at han har vært helt bevisst på hva han har gjort, ettersom hans handlinger har vært av en sånn art at de ikke kan journalføres. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6 timer siden #349 Del Skrevet 6 timer siden Dåsen skrev (21 timer siden): Det ligger ganske grundige referat - dag for dag- fra rettsaken inne på NRK Trøndelag sin nettsider. Det er altså så sjokkerende å lese forklaringen fra kvinnene. (Trigger warning) Hva søker man på for å finne det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 6 timer siden #350 Del Skrevet 6 timer siden Skriblerinna skrev (18 minutter siden): Hva er vitsen med at Bye leser opp fra journalen til kvinnene som et slags bevis for hva som ble gjort og ikke? Det er jo hans egne notater. Tror han at det er troverdig at han har skrevet alt han har gjort, når det han har gjort er å forgripe seg på kvinnene? Jeg forstår ikke det her. Om noe så viser jo journalnotatene heller at han har vært helt bevisst på hva han har gjort, ettersom hans handlinger har vært av en sånn art at de ikke kan journalføres. Enig. Han er jo ikke dum, åpenbart har han ikke journalført det han har gjort galt. Noen besøk er nok ikke journalført i det hele tatt. Er det noen som vet om det finne pasienter som har fått helt normale gu-er av denne legen? Jeg tenker f.eks. kvinner som er tilflyttet fra andre steder og som har vært hos gynekologer tidligere, og som dermed hadde et referansegrunnlag. Eller ble de henvist til andre leger/gynekologer? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SVK Skrevet 6 timer siden #351 Del Skrevet 6 timer siden Skriblerinna skrev (26 minutter siden): Hva er vitsen med at Bye leser opp fra journalen til kvinnene som et slags bevis for hva som ble gjort og ikke? Det er jo hans egne notater. Tror han at det er troverdig at han har skrevet alt han har gjort, når det han har gjort er å forgripe seg på kvinnene? Jeg forstår ikke det her. Om noe så viser jo journalnotatene heller at han har vært helt bevisst på hva han har gjort, ettersom hans handlinger har vært av en sånn art at de ikke kan journalføres. Enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljerød Skrevet 5 timer siden #352 Del Skrevet 5 timer siden Jeg så "Norge bak fasaden" om denne saken, og ble kvalm og sint. Hun ene som uttalte seg der var 18 år på tidspunktet, og hadde blitt fortalt av Arne Bye at hun måtte gå til GU en gang i måneden. Da hadde han gitt henne så store mengder morfin blandet med et anestesimiddel i forveien, slik at det "ikke skulle være så vondt". Deretter har hun vært på GU hos han, og kan ikke gjøre rede for det som har skjedd fordi hun var så dopet ned. I ettertid hadde hun smerter i underlivet. Da journalisten viste til en uavhengig lege de mengdene med anestesimidler som ble gitt henne (ung kvinne under 50 kg), så sa han at så høye doser kunne ført til pustestopp på den unge kvinnen. Som ikke nødvendigvis kunne vært løst på et lite fastlegekontor. Han har altså gitt henne sterke, sterke smertestillende slik at hun ble dopet ned med potensielt livstruende doser, for så å voldta henne i GU-stolen. Jeg blir altså så kvalm og sint av å høre på dette. Alle de som sier "hvorfor reagerte ikke ofrene", kan gi seg. Dette er utelukkende Arne Bye sin skyld. Når det kommer til bygda sånn kollektivt, blir jeg imidlertid sjokkert av å høre at de unge kvinnene som varslet allerede i 2006 (?) ikke ble hørt, og ble forsøkt tiet med uttalelser som at "noen unge damer prøvde å rotte seg sammen" og de prøvde "å ødelegge for den stakkars legen" osv. I tillegg ble varselet ikke adekvat fulgt opp av de instansene som burde ha fulgt det opp. Det er lett å trekke seg da, og tenke at man "bare har overreagert", "det er sikkert vanlig praksis", "jeg misforstod sikkert noe" osv. Det som ikke fremkom i dokumentaren var jo at han også har vært raus med smertestillende midler til gud og hvermann i bygda. Så mange har nok vært avhengige av reseptblokka hans og derfor hatt egeninteresse i å ha han der. Dette er systemsvikt og bygdedyret på sitt groveste. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jammf Skrevet 5 timer siden #353 Del Skrevet 5 timer siden Tror du er inne på noe vesentlig her @Liljerød. På Frosta har folket gått å skult på hverandre i 20 år nå, og det har vært og kanskje fortsatt er lite tillit i befolkningen på flere områder. Vil ikke henge ut de som bor der for detaljert, men det er åpne sår og mye må repareres i lokalsamfunnet. Mye av dette tror jeg henger sammen med dårlig psykisk helse, laangt over landsgjennomsnittet på benzo, de har lavest meridian-inntekt i regionen, mange utenfor arbeidslivet. Lista over helserelaterte problemer er lang, og sentralt i dette sitter fastlegen. Han som har styrt Frosta som en gud. En ting er at han nå antakeligvis har dopet ned sine pasienter før overgrepene, men han har også, som du viser til, gjort folk avhengig av benzo. Og med lett tilgang til stadige resepter, velvillige sykemeldinger og uttalelser som gir rettigheter overfor NAV, er det klart at denne mannen har hatt like mange venner som fiender i bygda. Hvordan jeg vet? Administrativt og privat nærhet til bygda. Stakkars varslere- for noen modige damer! De vet hva/hvem de står opp mot. Heldigvis har de nå fått på plass dyktige folk som skal jobbe på tvers i et folkehelseperspektiv der- og det trengs. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SVK Skrevet 5 timer siden #354 Del Skrevet 5 timer siden Har det kommet noe forklaring på hvorfor det ikke er aktuelt med forvaringsdom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljerød Skrevet 5 timer siden #355 Del Skrevet 5 timer siden Jammf skrev (2 minutter siden): Tror du er inne på noe vesentlig her @Liljerød. På Frosta har folket gått å skult på hverandre i 20 år nå, og det har vært og kanskje fortsatt er lite tillit i befolkningen på flere områder. Vil ikke henge ut de som bor der for detaljert, men det er åpne sår og mye må repareres i lokalsamfunnet. Mye av dette tror jeg henger sammen med dårlig psykisk helse, laangt over landsgjennomsnittet på benzo, de har lavest meridian-inntekt i regionen, mange utenfor arbeidslivet. Lista over helserelaterte problemer er lang, og sentralt i dette sitter fastlegen. Han som har styrt Frosta som en gud. En ting er at han nå antakeligvis har dopet ned sine pasienter før overgrepene, men han har også, som du viser til, gjort folk avhengig av benzo. Og med lett tilgang til stadige resepter, velvillige sykemeldinger og uttalelser som gir rettigheter overfor NAV, er det klart at denne mannen har hatt like mange venner som fiender i bygda. Hvordan jeg vet? Administrativt og privat nærhet til bygda. Stakkars varslere- for noen modige damer! De vet hva/hvem de står opp mot. Heldigvis har de nå fått på plass dyktige folk som skal jobbe på tvers i et folkehelseperspektiv der- og det trengs. Jeg vil ikke si for mye jeg heller, men jeg har også privat kjennskap til bygda (bor ikke der selv). Jeg har fulgt bygda på avstand gjennom mange år. Men jeg visste ikke at det var benzo som ble skrevet ut til dem, det var ny info for meg (jeg visste bare at det var "noe smertestillende") @Jammf. Det er trist å høre dine beskrivelser, og jeg kjenner meg igjen i noe av beskrivelsen av de sosiale problemene. Når det er sagt, jeg kjenner til flere flotte folk på Frosta! Bare så det er sagt! Det er dynamikken og systemet der ute som er skakkjørt. Ikke enkeltmenneskene. De er flotte (med noen selvsagte unntak, blant annet en viss lege - goes without saying). 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 5 timer siden #356 Del Skrevet 5 timer siden Nå fant jeg det. Fy faen for en sjuk fyr. Og i forklaringene hans framstår han i tillegg som helt fullstendig blåst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 4 timer siden #357 Del Skrevet 4 timer siden Maleficenta skrev (1 time siden): Nå fant jeg det. Fy faen for en sjuk fyr. Og i forklaringene hans framstår han i tillegg som helt fullstendig blåst. Ja det er rystende lesning, til å bli eitrande forbanna av! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dåsen Skrevet 3 timer siden #358 Del Skrevet 3 timer siden Jammf skrev (1 time siden): Tror du er inne på noe vesentlig her @Liljerød. På Frosta har folket gått å skult på hverandre i 20 år nå, og det har vært og kanskje fortsatt er lite tillit i befolkningen på flere områder. Vil ikke henge ut de som bor der for detaljert, men det er åpne sår og mye må repareres i lokalsamfunnet. Mye av dette tror jeg henger sammen med dårlig psykisk helse, laangt over landsgjennomsnittet på benzo, de har lavest meridian-inntekt i regionen, mange utenfor arbeidslivet. Lista over helserelaterte problemer er lang, og sentralt i dette sitter fastlegen. Han som har styrt Frosta som en gud. En ting er at han nå antakeligvis har dopet ned sine pasienter før overgrepene, men han har også, som du viser til, gjort folk avhengig av benzo. Og med lett tilgang til stadige resepter, velvillige sykemeldinger og uttalelser som gir rettigheter overfor NAV, er det klart at denne mannen har hatt like mange venner som fiender i bygda. Hvordan jeg vet? Administrativt og privat nærhet til bygda. Stakkars varslere- for noen modige damer! De vet hva/hvem de står opp mot. Heldigvis har de nå fått på plass dyktige folk som skal jobbe på tvers i et folkehelseperspektiv der- og det trengs. Kjenner meg ikke helt igjen i det du bekriver om folket på Frosta her. Han har skrevet ut mye smertestillende ja, ingen tvil om det. Men det er masse oppegående og godt bemidlede folk på Frosta. De har noen av de største grønnsaksprodusentene i landet, og det er ikke høyere arbeidlsdighet der enn ellers i fylket. Faktisk har kommunen en av de laveste arbeidsledighetene med bare 1,2% pr oktober 2024. Når det gjelder medianinntekt så ligger de på 574 000 som er på samme nivå som kommunene rundt, og det finnes mange kommuner i fylket som har lavere medianinntekt enn Frosta. Jeg kjenner til bygda veldig godt (bor der ikke selv, men i nærheten). Mulig 574 000 er lavt mot mange av de "rike" kommunene, men her i Trøndelag er det ikke blant de laveste i allefall. Allede oransje områdene her har lavere inntekt (Trøndelag) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jammf Skrevet 3 timer siden #359 Del Skrevet 3 timer siden (endret) Helt greit med den korrigeringa, får ikke til å lime inn siste statistikk fra Nav som omhandler psykososiale og psykoøkonomiske forhold. Men med åpenbar kjennskap til plassen vet du at kontrastene er store. Og helt enig i at mange har lyktes godt i bygda, men nå var det vel ikke en turist reklame for Frosta som blir diskutert i denne tråden. Det som er udiskutabelt er at det er mange oppegående, flinke og trivelige folk på Frosta. Et så lite samfunn er tillits basert, og derfor helt tragisk at denne tilliten har blitt misbrukt så til de grader. Og på den måten har bygda blitt delt- de som tror på de utsatte og de som ikke i like stor grad fester lit til historiene. Endret 1 time siden av Jammf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 3 timer siden #360 Del Skrevet 3 timer siden Skriblerinna skrev (3 timer siden): Hva er vitsen med at Bye leser opp fra journalen til kvinnene som et slags bevis for hva som ble gjort og ikke? Det er jo hans egne notater. Tror han at det er troverdig at han har skrevet alt han har gjort, når det han har gjort er å forgripe seg på kvinnene? Jeg forstår ikke det her. Om noe så viser jo journalnotatene heller at han har vært helt bevisst på hva han har gjort, ettersom hans handlinger har vært av en sånn art at de ikke kan journalføres. Jeg skjønner ikke engang at ha får lov å sitte der med deres journaler? Det er perverst i mine øyne. Han er vel ikke legen deres lengre, så hvorfor har han tilgang til slik sensitiv info? Sitter der og leser sine gamle "trofeér" og gjenlever pervesitetene sine. Han sier jo bare uansett at opplevelsene deres aldri skjedde, så hva er poenget? Ekkelt!! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå