Bacteria Skrevet tirsdag kl 19:03 #301 Del Skrevet tirsdag kl 19:03 Ninaen skrev (3 minutter siden): Og når han oppsøkte u.skolen i embets medfør for å informere om hvor viktig det var med GU fra 15 års alder (tilfeldig mtp seksuell lavalder, neppe…), han har hatt så mye makt, også definisjonsmakt. Atte hva? Han har oppsøkt ungdomsskolen…? Dette blir jo bare verre og verre..! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet tirsdag kl 19:12 #302 Del Skrevet tirsdag kl 19:12 Bacteria skrev (7 minutter siden): Atte hva? Han har oppsøkt ungdomsskolen…? Dette blir jo bare verre og verre..! Se «Norge bak fasaden»-episoden på TV2. Setter mye i perspektiv. Bare den omsorgsfulle kommuneoverlegen som bidro med faglig innspill til god (underlivs)helse vet du… 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet tirsdag kl 19:15 #303 Del Skrevet tirsdag kl 19:15 Baktus2024 skrev (20 timer siden): Det er ganske utrolig at når jeg skriver at vi alle må utvise sunn skepsis og dømmekraft overfor maktpersoner vi er sårbare i forhold til kan blintolket som victim blaming… Det er åpenbart vanskelig for overgrepsofre av helsepersonell ikke våger å,anklage disse, fondet kan ende med diagnose , vrangforestillinger etc…. Det viser jo feks programmet om denne saken på tv2 ikveld, i reprise imorgen, der en jente forteller at hun måtte knipe seg imhånda for ikke å komme da han maserte klitorisen hennes..ene skrekkhistorien etter den andre.. ene måtte kle seg helt naken, ene neddopet i så sterke doser at det kunne medført pustestopp..osv.. for å vise hvilken tillit og makt en lege har så,kunne han fortsette , med kommunens tillit, overgrepene sine i over 16 år.. det viser hvor viktig det er med å varsle og ha sunn skepsis til den bransjen.. Er helt sjokkert. Forsåvidt enig i at det å spekulere i hvordan dette kan skje ikke er det samme som victimblaming. Et begrep som sitter litt for løst her, imo. Det er interessant å diskutere dette ut fra et psykologisk og sosiologisk perspektiv, for å få mer kunnskap og kanskje forebygge lignende ting i fremtiden. Det er en ting jeg reagerer på. Hvis man har en tenåringsdatter, må man jo stusse på at hun skal ha gynekologisk US hver måned? Om man vet det da… Det blir litt rart for meg at ikke kvinner på Frosta har diskutert dette selv imellom. Greit at det er et sårbart tema, men om jeg hadde vært hos gynekolog og opplevd noe jeg var usikker på om var innafor, ville jeg brent etter å finne ut om dette var vanlig, hva har andre opplevd osv osv. Er vant til at vi kvinner prater sammen, fex kolleger, venner om ganske så intime ting. Hvertfall helserelaterte. Men det er kanskje ikke så vanlig alle plasser? Vet ikke? Men vet jo også at noen unge kvinner faktisk prøvde å varsle… 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet tirsdag kl 19:38 #304 Del Skrevet tirsdag kl 19:38 Rosa Dartle skrev (4 timer siden): Måten han sitter og forklarer bort alt gjør at det hele virker enda sykere. Hvordan kan han tro på sine egne løgner? Det er helt vilt Han kommer til å sitte i retten i 15 uker. Det er helt vanlig å bortforklare, men når det er 6000 timer med videobevis blir det vanskeligere 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet tirsdag kl 19:58 #305 Del Skrevet tirsdag kl 19:58 Bålkaffe skrev (På 10.11.2024 den 11.17): Ok, se for deg denne situasjonen da: Bestemoren din og moren din har gått til den samme legen i alle år og de forteller deg når du spør,at "joda, dette er vanlig, vi har gjort det samme i alle år". Ingen av dere har noensinne vært hos en annen lege, ei heller gynekolog. Du veit ikke at dette ikke er normalt, for folk har fortalt deg i alle år at dette er normalt, at de gjør det samme og legen er en person du kan stole på, for "han er så flink og nøye". Det er det som er situasjonen her. Du kan lese artikkelen om henne som ble kontaktet av politiet og fikk beskjed om at det fantes videoer av henne hos fastlegen. Hun hadde forsvart legen i mange år, og hun innrømmer å ha sagt ting som: https://www.vg.no/spesial/2024/frosta/karen-maries-historie/ Dette intervjuet forklarer mye hvorfor så få kvinner har sagt fra om legen. Kvinnen her har gått mye til legen på grunn av skader hun har. Hun har hatt et tillitsforhold til legen, basert på at han har vært en pliktoppfyllende lege som har hørt på henne. Dermed så har hun kanskje ikke stusset så mye på de metodene han bruker på GU. Ei heller at han ringer henne opp på lille julaften (!) og avtaler en gynekologisk undersøkelse i romjula. Fordi han ellers virker som en grundig lege reagerer hun heller ikke på at han får henne til å gå naken i gangen på legekontoret. Dette er jo noe som ville fått alarmbjellene til å ringe hos de fleste. Men fordi han tydeligvis har jobbet veldig med å skape et tillitsforhold godtar hun disse grenseoverskridelsene. Nå som flere kvinner har vitnet ser det ut til at dette var hans metode. Han jobbet for å etablere tillit hos pasienten. I tillegg hadde han selvsagt fordelen med å være en av få fastleger i bygda og hatt stor respekt. Han har vært så suksessfull i sin grooming at han kunne begå overgrep mot en femtenåring mens moren satt ved siden av. Og filme det hele. 4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet tirsdag kl 20:37 #306 Del Skrevet tirsdag kl 20:37 iliah skrev (2 timer siden): At en mann kan holde på slik uoppdaget i så mange år gjør at jeg kun kommer til å la døtrene mine gå til en kvinnelig gynekolog, selv om jeg trolig må gå privat for å kunne velge dette. Det er jo åpenbart ikke gynekologen man må frykte, men fastlegen... 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet tirsdag kl 20:41 #307 Del Skrevet tirsdag kl 20:41 (endret) issoras skrev (4 minutter siden): Det er jo åpenbart ikke gynekologen man må frykte, men fastlegen... De fleste får jo utført GU hos fastlegen dersom det ikke er noe spesielt, men en god fastlege er ikke alltid like enkelt å velge kjønn på - enormt lange ventetider hos de beste. Dog et godt poeng - kvinnelig fastlege føles også tryggest. Endret tirsdag kl 20:42 av iliah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet tirsdag kl 20:42 #308 Del Skrevet tirsdag kl 20:42 Bacteria skrev (1 time siden): Er vant til at vi kvinner prater sammen, fex kolleger, venner om ganske så intime ting. Hvertfall helserelaterte. Men det er kanskje ikke så vanlig alle plasser? Vet ikke? Men vet jo også at noen unge kvinner faktisk prøvde å varsle… Overhodet ikke vanlig i min omgangskrets hvertfall. Dessuten er det utrolig hva samfunnet greier å normalisere. Har sett flere tråder opp gjennom tiden her inne hvor en trådstarter har opplevd noe ubehagelig hos en lege, og folk i klassisk KG-ånd spurter til for å si at ts er paranoid, tolker ting i verste mening, at det nok var en god grunn til at klærne måtte av på overkroppen osv. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet tirsdag kl 20:49 #309 Del Skrevet tirsdag kl 20:49 trist med alt som er foreldet oppi dette... lurer på hvor mye han "kommer unna med" snakk om kalkulerte gjerninger 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet tirsdag kl 20:50 #310 Del Skrevet tirsdag kl 20:50 Piggsopp skrev (50 minutter siden): Dette intervjuet forklarer mye hvorfor så få kvinner har sagt fra om legen. Kvinnen her har gått mye til legen på grunn av skader hun har. Hun har hatt et tillitsforhold til legen, basert på at han har vært en pliktoppfyllende lege som har hørt på henne. Dermed så har hun kanskje ikke stusset så mye på de metodene han bruker på GU. Ei heller at han ringer henne opp på lille julaften (!) og avtaler en gynekologisk undersøkelse i romjula. Fordi han ellers virker som en grundig lege reagerer hun heller ikke på at han får henne til å gå naken i gangen på legekontoret. Dette er jo noe som ville fått alarmbjellene til å ringe hos de fleste. Men fordi han tydeligvis har jobbet veldig med å skape et tillitsforhold godtar hun disse grenseoverskridelsene. Nå som flere kvinner har vitnet ser det ut til at dette var hans metode. Han jobbet for å etablere tillit hos pasienten. I tillegg hadde han selvsagt fordelen med å være en av få fastleger i bygda og hatt stor respekt. Han har vært så suksessfull i sin grooming at han kunne begå overgrep mot en femtenåring mens moren satt ved siden av. Og filme det hele. I romjula 😵 Han er så kriminell, han tok jo alvorlig talt å bestillte seg sexuelle situasjoner gjennom pasientene sine. Som de sikkert måtte betale for! Er det en kult de har hatt? Høres ut som de sykeste greiene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet tirsdag kl 20:53 #311 Del Skrevet tirsdag kl 20:53 (endret) issoras skrev (1 time siden): Overhodet ikke vanlig i min omgangskrets hvertfall. Dessuten er det utrolig hva samfunnet greier å normalisere. Har sett flere tråder opp gjennom tiden her inne hvor en trådstarter har opplevd noe ubehagelig hos en lege, og folk i klassisk KG-ånd spurter til for å si at ts er paranoid, tolker ting i verste mening, at det nok var en god grunn til at klærne måtte av på overkroppen osv. Vanlig i min krets at kvinner snakker om slike ting, også vanlig at man snakker med moren sin om den slags opplevelse. Og det har jo helt tydelig vært kvinner i den bygda som HAR snakket sammen om det, eller hadde det jo ikke vært kjent kunnskap om hvor ubehagelig det var hos legen. Er det bare meg som googler ting jeg syntes er rart eller vil vite mer om mtp tilstander i kroppen? At man har undersøkt på forhånd hva det kan være og hvordan det vanligvis behandles? Klart, det var nok ikke så vanlig for mange år siden, men for 5-10 år siden? Men ser jo nå at mange har reagert, mange har varslet, men det er jo HELT TYDELIG at de instansene som mottok varslene er de som har feilet disse kvinnene nesten grovere enn denne syke fyren som har fått operere fritt. Jeg får vondt i magen når jeg leser hva flere av disse kvinnene har opplevd og når den gjengse opplevelsen var at man måtte forvente at et slik besøk kom til å bli vondt og ubehagelig. Feks disse som har hatt kjertler som måtte "stimuleres" for å tømmes, googler man dette så får man opp fra feks Lommelegen at man skal tømme de ved å ta et snitt i kjertelen og tømmes for puss, så man skal altså ikke klemme eller stimulere dem, man skal snitte dem. Fyren virker å være en psykopat. Endret tirsdag kl 22:27 av Hatsumomo 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet tirsdag kl 21:01 #312 Del Skrevet tirsdag kl 21:01 Fyren er jo frekkere en lusa i retten også da, det er altså TO som kan vitne på at datteren opplevde det hun gjorde. Altså moren som satt der og datteren som opplevde det på kroppen --- men neeeida, fyren påstår at det aldri skjedde. Jaha, han bestrider altså to vitner som var tilstede, altså han må jo være mindre intelligent? Hva blir forsvaret hans tilslutt? At nesten 100 kvinner har gått sammen om å lyve og få han avsatt som lege fordi de rett og slett "ikke liker han" ? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet tirsdag kl 21:22 #313 Del Skrevet tirsdag kl 21:22 (endret) Ninaen skrev (2 timer siden): Se «Norge bak fasaden»-episoden på TV2. Setter mye i perspektiv. Bare den omsorgsfulle kommuneoverlegen som bidro med faglig innspill til god (underlivs)helse vet du… Tenkte se den nå, men finner den ikke på TV 2 play? edit: fant den nå Endret tirsdag kl 21:26 av Bacteria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet tirsdag kl 21:36 #314 Del Skrevet tirsdag kl 21:36 Hatsumomo skrev (32 minutter siden): Fyren er jo frekkere en lusa i retten også da, det er altså TO som kan vitne på at datteren opplevde det hun gjorde. Altså moren som satt der og datteren som opplevde det på kroppen --- men neeeida, fyren påstår at det aldri skjedde. Jaha, han bestrider altså to vitner som var tilstede, altså han må jo være mindre intelligent? Hva blir forsvaret hans tilslutt? At nesten 100 kvinner har gått sammen om å lyve og få han avsatt som lege fordi de rett og slett "ikke liker han" ? Du er nok ganske nær spikeren med hammeren der ja… Det «uskyldige» bildet han prøvde å skape av seg selv forrige uke som grundig, pedantisk og bare opptatt av å hjelpe begynner allerede å slå sprekker. Fest setebeltet. Dette kommer til å bli stygt. Vi som har vært ute for den type mennesker vet hvordan de funker. Det vil nok dukke opp flere og tydeligere narsissistiske trekk de kommende dagene. Google «narsissistens bønn», og les kommentaren din på nytt igjen, så skjønner du hvor nære du er… han prøver virkelig hardt på å framstille seg som stakkarslig. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet tirsdag kl 21:54 #315 Del Skrevet tirsdag kl 21:54 Ser dokumentaren nå. Som programlederne sier; det var ekstremt «overhyppighet» av gynekologiske undersøkelser på Frosta. Det er ikke normalt å gå hver måned til gynekologisk undersøkelse til fastlegen. Da er det på tide med henvisning til spesialisthelsetjenesten. Han var unormalt opptatt av dette, og det visste egentlig bygdefolket også, jfr revynummeret. Det er nok riktig som programlederen sa; Bye har manipulert hele bygda til å gå med på at det unormale er normalt. Er nok en del av grunnen til at han ikke ble stoppa tidligere. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet tirsdag kl 21:55 #316 Del Skrevet tirsdag kl 21:55 Bacteria skrev (Akkurat nå): Ser dokumentaren nå. Som programlederne sier; det var ekstremt «overhyppighet» av gynekologiske undersøkelser på Frosta. Det er ikke normalt å gå hver måned til gynekologisk undersøkelse til fastlegen. Da er det på tide med henvisning til spesialisthelsetjenesten. Han var unormalt opptatt av dette, og det visste egentlig bygdefolket også, jfr revynummeret. Det er nok riktig som programlederen sa; Bye har manipulert hele bygda til å gå med på at det unormale er normalt. Er nok en del av grunnen til at han ikke ble stoppa tidligere. Og det revynummeret var i 2003! Da hadde han vært der i bare 5-6 år! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet tirsdag kl 22:10 #317 Del Skrevet tirsdag kl 22:10 Pippi Lotta skrev (3 timer siden): Nå har det jo vært folk som varslet så tidlig som 20 år siden, så pasienter har jo åpenbart reagert. Så kan jo nettopp det at folk som deg mener det må være lov å stille spørsmål om ofrene i full ofentlighet være med å bidra til at noen ofre ikke ønsker å varsle også da. Jeg syns ikke jeg "stiller spørsmål om ofrene", for jeg mener ikke, eller ymter ikke frempå at de har fremprovosert noe, eller at jeg mener de kunne gjort noe for å unngå å bli forgrepet. Det er ingen tvil om at de er uskyldige ofre. De har ingen aktiv part i dette utover å være offer for en ovegriper. Jeg spør, i et debattforum, om det er slik at folk flest, enten i den bygda eller norge generelt, ikke kjenner en slags magefølelse over slikt etter det har skjedd? Og om noen kjente den, hvorfor ignorerer folk en magefølelse? Når man kjenner noe skurrer/en magefølelse, så er der et urinstinkt vi mennesker har i oss, som er så sirlig og lynskarpt, det er der for å holde oss i live og unngå truende situasjoner. Jeg stiller ikke spørsmålene for å liksom "tyne ut" at svaret skulle være "de burde visst bedre" eller noe slikt dritt, for sånn fungerer det ikke. Og det spiller ingen rolle hva de gjorde eller ikke gjorde, for de er ofrene her og har ikke gjort noe galt. Det jeg syns er sprøtt, uten at jeg trekker det i tvil, er at så mange går på akkord med seg selv og ignorerer at noe føles feil. Folk på KG kan da vitterlig ikke være så unyansert at dette ikke kan debatteres uten at folk hyler om victim blaming. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet tirsdag kl 22:25 #318 Del Skrevet tirsdag kl 22:25 miniomelett skrev (12 minutter siden): M Folk på KG kan da vitterlig ikke være så unyansert at xdette ikke kan debatteres uten at folk hyler om victim blaming. Jo, det har de bevist i tråden at de er. Men bare drit i å la deg baite, ignorer disse folka. De er bare ute etter å krangle. Du er helt i din rett til å stille de spørsmålene du vil, slik som flere andre i tråden har allerede gjort. Det er ingen av oss som mener ofrene har noe som helst skyld av den grunn. Det forstår oppegående folk helt fint. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet tirsdag kl 22:28 #319 Del Skrevet tirsdag kl 22:28 miniomelett skrev (8 minutter siden): Jeg syns ikke jeg "stiller spørsmål om ofrene", for jeg mener ikke, eller ymter ikke frempå at de har fremprovosert noe, eller at jeg mener de kunne gjort noe for å unngå å bli forgrepet. Det er ingen tvil om at de er uskyldige ofre. De har ingen aktiv part i dette utover å være offer for en ovegriper. Jeg spør, i et debattforum, om det er slik at folk flest, enten i den bygda eller norge generelt, ikke kjenner en slags magefølelse over slikt etter det har skjedd? Og om noen kjente den, hvorfor ignorerer folk en magefølelse? Når man kjenner noe skurrer/en magefølelse, så er der et urinstinkt vi mennesker har i oss, som er så sirlig og lynskarpt, det er der for å holde oss i live og unngå truende situasjoner. Jeg stiller ikke spørsmålene for å liksom "tyne ut" at svaret skulle være "de burde visst bedre" eller noe slikt dritt, for sånn fungerer det ikke. Og det spiller ingen rolle hva de gjorde eller ikke gjorde, for de er ofrene her og har ikke gjort noe galt. Det jeg syns er sprøtt, uten at jeg trekker det i tvil, er at så mange går på akkord med seg selv og ignorerer at noe føles feil. Folk på KG kan da vitterlig ikke være så unyansert at dette ikke kan debatteres uten at folk hyler om victim blaming. Jeg er enig med deg. Saken er at det nok er mange som har hatt en magefølelse, men ingen har agert på den. Årsakene til det er sikkert mange. Jeg synes det er viktig å snakke om ting; uten at dette «victimblaming» kommer opp med en gang. Hadde folk snakka litt mer, kommunisert litt mer (og det gjelder IKKE MINST ledere, fylkeslege og de med makt i bygda!) i stedet for å lage et tullete revynummer hadde dette blitt stoppa langt før. Som han anestesilegen sa; dette er folkeopplysning. Hva skal foregå og hva skal ikke foregå på legekontoret? Er det normalt å gi 10 mg morfin iv(!) i forb med en gu? Å dope kvinnene? Sammen med benzo? Bye kunne tatt livet av pasienten! Jobber innen palliasjon, og jeg gir ikke så mye for å lindre smerter hos døende engang! Rohypnol? Også kalt voldtektsdop! Og ta imot damer til GU etter kontortid, da det ikke er noen andre der? Skjønner godt at hun Rakel var redd for å bli voldtatt… Han der kommer til å bli bura inne for livstid. Skulle vært lynsja har jeg fått bestemme 🤬 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet tirsdag kl 23:54 #320 Del Skrevet tirsdag kl 23:54 (endret) Ninaen skrev (6 timer siden): Hva mener du ikke henger på greip? Begge to er dyktige damer med lang erfaring. Jeg har vært litt borte på jobb, så la oss svare deg. Et ekspertvitne skal svare på spørsmålet "Finnes det noe som helst grunnlag for tiltaltes faglige argumentasjon?" Og det viktige , uavhengig av ofrene. Det er en ekstra utfordring i denne saken, fordi det finnes mengder av videobevis, og svært mange av ofrene har ikke visst de var offer. Plutselig en dag har politiet kommet på døren og sagt at "det finnes video av deg stående på alle fire med en innhalator i ræva!". Det setter et spesielt krav til ekspertvitnet : de kan ikke legge til grunn at offeret er traumatisert. Disse menneskene blir traumatisert NÅ. Det er nå i rettsaken at hva som har skjedd dem blir problematisert og kommer ut som "Hvorfor aksepterte du dette??" "Jeg vet ikke; jeg trodde dette var greit; jeg er ikke lege, jeg stoler på fyren, og om jeg står på fire eller sitter med spredde bein og et speil mens dama snakker, jeg ser ikke forskjellen...?" Hvis ekspertvitnet i denne saken, hadde vært det ENESTE grunnlaget for å ugyldiggjøre tiltales argumentasjon, kunne jeg som forsvarer, ha brukt videobeviset som grunnlag for å fjerne all tillit til ekspertvitnet : Sittende med spredte bein er faktisk belastning på bekkenet for mange: "Legen valgte denne løsningen for å minske den fysiske belastningen for pasienten!". Jeg garantere det finnes minst to videoer av kvinner som står på alle fire og kjeder seg. Samtidig finnes det minst to videoer av kvinner i gynokolog stol som er tydelig misfornøyd. Det er bare å se lenger opp i denne tråden om alle kvinner som opplever GU som problematisk. "Det er aldri akseptablet å røre kjønnslepper" "Legen undersøkte for kjønnsvorter, en kjent konsekvens av HPV" Men hva ekspertene KAN problematisere, og som tiltalte ikke kan forsvare seg mot, er HVA HAN ser ; valget av stol og den posisjonen er fordi det gir best mulighet for å utføre undersøkelsen. Der finnes nemlig ingen film av hvordan han oppfattet livmorhalsen, og det er DET som betyr noe. Hans oppgave , som ekspertvitne skal bekrefte, handler ikke om å se i ræva eller i slufsa for morro skyld. Han har en jobb. Det samme gjelder verktøyet : Hva du bruker for å åpne og se, er basert på minimum ubehag, men siden det er ekstremt ulikt fra ulike personer, kan du ikke si "Det er smertefullt" og "Det er behagelig". Spesielt ikke når standard utstyret kan være ubehagelig. Du som ekspertvitne må fokusere på "Dette verktøyet fungerer ikke til oppgaven: han kunne ikke sett det han skulle se, og han kunne ikke vedlikeholde dette verktøyet på en forsvarlig måte. Vi har en gevinst her. Han har deskreditert seg selv så til de grader i vitnemålet; vi trenger ikke ekspertvitne for å få han dømt. Det er såpass mange ting som ikke trengs ekspertvitne på, som bruk av womanizer, og hva han selv kaller forskning , men uten informert samtykke, som i praksis tørker vekk lisensen hans og åpner for noen enorme erstatningskrav. Bare GDPR erstatningene her blir astronomiske. Og da har vi ikke begynt å nærme oss at han har innrømmet flere reelle seksuelle overgrep som legger grunnlaget for å argumenetere at større del av tiltalen handler om seksuelle overgrep. Men det er amatørmessig av påtalemakten og ekspertvitne å åpne seg for såpass rudimentære forsvarsstrategier. For la oss være enig om dette : den forsvarsadvokaten som får han her frikjent, kommer aldri til å mangle kunder! Endret onsdag kl 00:02 av Druid 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå