Gå til innhold

Kommunelegen som er siktet for utallige overgrep og filming av dem

Supermennesket

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Virrevirrevapp skrev (13 minutter siden):

Man tror vel man selv er rar, da, som kommer av en "ordinær" undersøkelse? Og man kan selvsagt få en seksuell respons av seksuell massasje aka runking...

Rart de ikke trakk seg vekk. Nå prøver jeg ikke legge skyld men hadde det vært meg tror jeg jeg hadde fått panikk og spurt forferdet hva er det du gjør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 9.11.2024 den 15.57):

Det sagt, må jeg ærlig innrømme at gyn-ekspertene fremstår veldig pussige. En god del av påstandene deres henger ikke på greip. 

Hva mener du ikke henger på greip? Begge to er dyktige damer med lang erfaring. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (45 minutter siden):

Rart de ikke trakk seg vekk. Nå prøver jeg ikke legge skyld men hadde det vært meg tror jeg jeg hadde fått panikk og spurt forferdet hva er det du gjør. 

Panikk kan ofte resultere i at man fryser til og ikke tør å gjøre noe. Det er en svært naturlig reaksjon. Så må du gjerne tro at du er annerledes. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (6 minutter siden):

Panikk kan ofte resultere i at man fryser til og ikke tør å gjøre noe. Det er en svært naturlig reaksjon. Så må du gjerne tro at du er annerledes. 

Ja du har gjerne rett. Men likedan er det rart at disse gikk tilbake til han.. men han snakka vel rundt hodene deres

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (På 9.11.2024 den 18.08):

Og: Det må kanskje settes mer søkelys på de svært små fagmiljøene som små legekontor kan utgjøre. 

Hele Norge er små forhold. Når de samme legene leker stolleken mellom kommuneoverlegestillinger og statsforvalteren så ja… 

Det var en stygg sak på Levanger for få år siden også, psykiater som mista autorisasjon og jobb etter seksuelt forhold med 2 tidligere pasienter, avslørt da siste av dem oppdaga at han sto i med begge samtidig. Da saken sprakk sto 10 damer til fram. Og i kjølevannet kom det masse historier om ham som hadde vært «kjent» på Levanger i åresvis, men ingen hadde turt å dele utenfor sine små kretser. Han og en av de andre overlegene på psyk hadde enorm makt, og Fylkesmannen kunne ikke gitt mer beng. Se dokumentaren på TV2 om Frostasaken, jeg spydde nesten da jeg så Kverkild, hun har sett gjennom fingrene på MYE. Saken om denne overlegen har vært i media, ikke spekulasjon eller rykter, var vinteren 2018 det kom ut tror jeg. 

De psykologiske mekanismene er heftige, leger og psykologer har enorm makt. og ang kommuneoverlegenes status: hvis kommuneoverlegen har gått god for noe skal det ekstremt mye til for at statsforvalter går inn i og overprøver noe ute i kommunene, selv med knallsterke bevis. Som pasient er man maktesløs og rettsløs i mye større grad enn folk flest er i nærheten av å kunne forestille seg. Sikkerhetsnettet man tror er der er nesten ikke-eksisterende. Helsepersonell har ekstremt mye makt, og forholdene altfor små. Man beskytter hverandre, eller klarer ikke tro på at kolleger kan oppføre seg sånn. Har klager noe som lukter psykiatri i historikken sin i tillegg så er man automatisk ikke troverdig. Og som det påpekes i dokumenteres på TV2 så behandles klager nesten utelukkende kun skriftlig, man snakker ikke med folk i tillegg, og da handler enda mer on tolkning og framstilling og hvordan egen erfaring og holdninger påvirker det man leser. 
Denne saken er helt ekstrem, men jeg er dessverre ikke overrasket over at det har kunnet foregå så lenge. Kommune-Norge er gutteklubben grei og kjerringklikker, som er mer opptatt av å sleike hverandres rygg og bekrefte hverandre enn å faktisk lytte til folk og være kritisk til egen praksis. Jeg spyr.

• Liker 9
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miniomelett skrev (4 timer siden):

Akkurat dette har jeg stusset på litt også. Og la meg være helt klar, denne legen er syk i hodet, farlig, en overgriper, og jeg håper han får ei virkelig hard straff. Disse ofrene må beskyttes, de har ikke gjort noe galt og jeg legger virkelig ikke skyld på de. Man vet aldri hvordan man reagerer i slike situasjoner. Jeg har vært i lignende situasjoner og skammet meg for hva jeg gjorde der og da, så jeg vet.

Men i tilfellene hvor man for eksempel sto helt naken på alle fire for å sjekke kreft i stumpen. - At man aldri snakket om det noe sted? Enten med noen man stolte på, eller spørre på internett eller lignende. Hvis noe skurrer så skulle en tro at de fleste, etterpå, begynte å lure på om dette var normalt? Og i hvert fall ikke dro tilbake? Jeg forstår at noen reagerer med å kanskje blokkere hendelsen, eller at de ble manipulert til å tro det var lettere uten klær eller noe slikt. Men hvis noe skurrer, vær så snill å ikke ignorere det. 

Igjen, ofrene har ikke gjort noe galt her. Men i et debattforum må det være lov å spørre litt om kontekst og situasjonene rundt. Ingen her trenger hisse seg opp for victim blaming og legge sten til byrden osv. 

Hvis jeg har forstått riktig, så var det vel noen som sa ifra for lenge siden, så noen har jo kjent på skurringen og ikke ignorert det? 

Nå har det jo vært folk som varslet så tidlig som 20 år siden, så pasienter har jo åpenbart reagert. Så kan jo nettopp det at folk som deg mener det må være lov å stille spørsmål om ofrene i full ofentlighet være med å bidra til at noen ofre ikke ønsker å varsle også da. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåsen skrev (4 timer siden):

De snakket jo om det i hele bygda. Det ble jo til og med laget et revynummer om det.

Det ble ikke gjort noe i de sakene da de sa fra i 2006 og 2017. I 2006 fikk han en advarsel, og i 2017 ble det anbefalt at legen og offeret satte seg ned og snakket om det som hadde skjedd (offeret var 17 år).

Det jeg ikke klarer å begripe - ut fra mitt eget ståsted - er at når når du ufrivillig blir gitt en klitorismassasje, og hele kroppen stritter i mot fordi det er feil, men likevel må du klype deg selv i hånden for ikke å komme? Jeg skjønner at det må være noen kroppslige mekansimer som ufrivillig slår ut her slik at man er på nippet til å få orgasme da eller? Jeg prøver bare å forstå. Og skjønner at det må føles helt forferdelig.

Jeg håper fyren får strengeste straff, og ikke klarer å lure seg unna noe som helst pga diagnoser og what not.

Er som du sier kropslige reaksjoner, det er ingen hemmelighet at voldtektsofre kan få orgasme. Det gjør ikke overgrepet eller voldtekten noe mindre traumatiserende, for noen føles det enda være.

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 10.11.2024 den 11.17):

Ok, se for deg denne situasjonen da:

Bestemoren din og moren din har gått til den samme legen i alle år og de forteller deg når du spør,at "joda, dette er vanlig, vi har gjort det samme i alle år". Ingen av dere har noensinne vært hos en annen lege, ei heller gynekolog. Du veit ikke at dette ikke er normalt, for folk har fortalt deg i alle år at dette er normalt, at de gjør det samme og legen er en person du kan stole på, for "han er så flink og nøye".

Det er det som er situasjonen  her.

Du kan lese artikkelen om henne som ble kontaktet av politiet og fikk beskjed om at det fantes videoer av henne hos fastlegen. Hun hadde forsvart legen i mange år, og hun innrømmer å ha sagt ting som:

https://www.vg.no/spesial/2024/frosta/karen-maries-historie/

Joda, men relatert til den «kliss naken på alle fire» situasjonen; det henger ikke på greip at både mora di og bestemor har gått til den gynekologen og sagt at dette er vanlig. 
Simpelthen fordi han har «bare» vært kommunelege der i 25 år. 
Så begrenser seg hvor mange generasjoner som har hatt ham. 
Prøver på ingen måte å shame ofrene her, hvis man er redd for alvorlig sykdom går man med på det meste i håp om å få svar/bli frisk. Det er et mektig manipulasjonsmiddel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 10.11.2024 den 15.48):

For eksempel at det ALDRI er akseptabelt å berøre kjønnslepper og klitoris under en GU og forutsetningen av at hans behandling er unødvendig smertefull. 

GU er litt preget av at tradisjonelle verktøy på ingen måte er utpreget behagelige eller uten en traumatisk komponent. Jeg vet ikke hvor mye spekulum er i fortsatt bruk, men en instruksjonsvideo rundt den er nok til at de fleste ville være åpne for ukonvensjonelle løsninger.

Jeg kan ikke se for meg at de ikke bruker videokamera til dette nå.

Siden pressen kan være noe selektiv på hva de plukker ut av et vitnemål, skal jeg ikke hevde de ikke har behandlet det, men det hygieniske problemet med å bruke utstyr som ikke er ment for medisinsk bruk, har ikke blitt nevnt.

Argumentet mot å stille pasienten på alle fire under GU fremstår enkle å avvise. En mer forklarende årsak til valget av stol med oppheng, ville flytte argumentasjonen over til om han faktisk var istand til å gjøre jobben i stedet for at det var slitsomt for pasienten.

Tror spekulum er i bruk fortsatt, men det er i noen grad avløst av ikke kamera, men innvendig ultralyd m probe. Det bruker hvertfall de jeg har gått til (gynekologspesialister hovedsakelig).

Bor i en by, der vi nå er så heldige å ha tilgang på dyktige kvinnelige gynekologer. De fleste jeg kjenner bruker en av de. 
Har personlig ikke noe imot mannlige gynekologer, har gått til de også tidligere. Da også i spesialisthelsetjenesten.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en mann kan holde på slik uoppdaget i så mange år gjør at jeg kun kommer til å la døtrene mine gå til en kvinnelig gynekolog, selv om jeg trolig må gå privat for å kunne velge dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (På 10.11.2024 den 17.53):

Jeg har sett den dokuen.

Har jeg satt meg på en høy hest? Herlighet som enkelte av dere elsker å spekulere hva man skriver om her.

Jeg har da for pokker like mye rett til å uttale meg om hvor spinnvilt jeg syntes det er både at man har "godtatt" den slags praksis (nei, du får meg ikke til å være enig med deg at å man lar seg manipulere til å stå naken på alle fire for å se etter kreft i stumpen er noe man godtar uten videre pga man vet ikke bedre) og at en lege har fått holde på slik i så mange år uten at jeg skylder på ofrene og uten at du skal peke finger som en annen bedreviter om mennesker psykologi osv. Man har da vett!!! Uansett hvor naiv man er, så kjenner man at noe er FEIL i den situasjonen (nå snakker jeg om den på å være naken på alle fire) og det har da også mange av kvinnene kjent på!

Fint at du er så god ressurs da og så menneskekjenner at du kan uttale deg så bedrevitende om denne situasjonen, da vet vi alle hvem vi skal henvende oss til. Skal vi bøye oss ned kanskje?

Er enig i at noen bjeller burde ringt når man får beskjed om å kle av seg på overkroppen for å sjekke underkroppen. 
Det mener jeg også. 
Men jeg kan ikke bruke meg selv som referanse. Jeg er for det første helsepersonell, og pga sykepleiermor visste jeg hva et spekulum var før jeg begynte på videregående. 🙃
Folk er ikke helsepersonell, de er i et avhengighetsforhold. Ikke alle er like orientert om ting. Mange er ekstremt konfliktsky, mange sliter med andre ting. 
Det denne mannen har gjort er å benytte seg av sårbare kvinner som er underlegne ham pga settingen. Det er ekstremt stygt gjort!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (18 minutter siden):

Er enig i at noen bjeller burde ringt når man får beskjed om å kle av seg på overkroppen for å sjekke underkroppen. 
Det mener jeg også. 
Men jeg kan ikke bruke meg selv som referanse. Jeg er for det første helsepersonell, og pga sykepleiermor visste jeg hva et spekulum var før jeg begynte på videregående. 🙃
Folk er ikke helsepersonell, de er i et avhengighetsforhold. Ikke alle er like orientert om ting. Mange er ekstremt konfliktsky, mange sliter med andre ting. 
Det denne mannen har gjort er å benytte seg av sårbare kvinner som er underlegne ham pga settingen. Det er ekstremt stygt gjort!

Og når han oppsøkte u.skolen i embets medfør for å informere om hvor viktig det var med GU fra 15 års alder (tilfeldig mtp seksuell lavalder, neppe…), han har hatt så mye makt, også definisjonsmakt. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ninaen skrev (3 minutter siden):

Og når han oppsøkte u.skolen i embets medfør for å informere om hvor viktig det var med GU fra 15 års alder (tilfeldig mtp seksuell lavalder, neppe…), han har hatt så mye makt, også definisjonsmakt. 

Atte hva? 
Han har oppsøkt ungdomsskolen…?

Dette blir jo bare verre og verre..!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (7 minutter siden):

Atte hva? 
Han har oppsøkt ungdomsskolen…?

Dette blir jo bare verre og verre..!

Se «Norge bak fasaden»-episoden på TV2. Setter mye i perspektiv. 
Bare den omsorgsfulle kommuneoverlegen som bidro med faglig innspill til god (underlivs)helse vet du…

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (20 timer siden):

Det er ganske utrolig at når jeg skriver at vi alle må utvise sunn skepsis og dømmekraft overfor maktpersoner vi er sårbare i forhold til kan blintolket som victim blaming… 

Det er åpenbart vanskelig for overgrepsofre av helsepersonell ikke våger å,anklage disse, fondet kan ende med diagnose , vrangforestillinger etc….  Det viser jo feks programmet om denne saken på tv2 ikveld, i reprise imorgen, der en jente forteller at hun måtte knipe seg imhånda for ikke å komme da han maserte klitorisen hennes..ene skrekkhistorien etter den andre.. ene måtte kle seg helt naken, ene neddopet i så sterke doser at det kunne medført pustestopp..osv.. for å vise hvilken tillit og makt en lege har så,kunne han fortsette , med kommunens tillit, overgrepene sine i over 16 år..

det viser hvor viktig det er med å varsle og ha sunn skepsis til den bransjen..

Er helt sjokkert.

Forsåvidt enig i at det å spekulere i hvordan dette kan skje ikke er det samme som victimblaming. Et begrep som sitter litt for løst her, imo. Det er interessant å diskutere dette ut fra et psykologisk og sosiologisk perspektiv, for å få mer kunnskap og kanskje forebygge lignende ting i fremtiden. 

Det er en ting jeg reagerer på. Hvis man har en tenåringsdatter, må man jo stusse på at hun skal ha gynekologisk US hver måned? Om man vet det da…

Det blir litt rart for meg at ikke kvinner på Frosta har diskutert dette selv imellom. Greit at det er et sårbart tema, men om jeg hadde vært hos gynekolog og opplevd noe jeg var usikker på om var innafor, ville jeg brent etter å finne ut om dette var vanlig, hva har andre opplevd osv osv. 

Er vant til at vi kvinner prater sammen, fex kolleger, venner om ganske så intime ting. Hvertfall helserelaterte. 
Men det er kanskje ikke så vanlig alle plasser? Vet ikke?

Men vet jo også at noen unge kvinner faktisk prøvde å varsle…

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rosa Dartle skrev (4 timer siden):

Måten han sitter og forklarer bort alt gjør at det hele virker enda sykere. Hvordan kan han tro på sine egne løgner? Det er helt vilt

Han kommer til å sitte i retten i 15 uker. Det er helt vanlig å bortforklare, men når det er 6000 timer med videobevis blir det vanskeligere

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 10.11.2024 den 11.17):

Ok, se for deg denne situasjonen da:

Bestemoren din og moren din har gått til den samme legen i alle år og de forteller deg når du spør,at "joda, dette er vanlig, vi har gjort det samme i alle år". Ingen av dere har noensinne vært hos en annen lege, ei heller gynekolog. Du veit ikke at dette ikke er normalt, for folk har fortalt deg i alle år at dette er normalt, at de gjør det samme og legen er en person du kan stole på, for "han er så flink og nøye".

Det er det som er situasjonen  her.

Du kan lese artikkelen om henne som ble kontaktet av politiet og fikk beskjed om at det fantes videoer av henne hos fastlegen. Hun hadde forsvart legen i mange år, og hun innrømmer å ha sagt ting som:

https://www.vg.no/spesial/2024/frosta/karen-maries-historie/

Dette intervjuet forklarer mye hvorfor så få kvinner har sagt fra om legen. Kvinnen her har gått mye til legen på grunn av skader hun har. Hun har hatt et tillitsforhold til legen, basert på at han har vært en pliktoppfyllende lege som har hørt på henne. Dermed så har hun kanskje ikke stusset så mye på de metodene han bruker på GU. Ei heller at han ringer henne opp på lille julaften (!) og avtaler en gynekologisk undersøkelse i romjula. Fordi han ellers virker som en grundig lege reagerer hun heller ikke på at han får henne til å gå naken i gangen på legekontoret. Dette er jo noe som ville fått alarmbjellene til å ringe hos de fleste. Men fordi han tydeligvis har jobbet veldig med å skape et tillitsforhold godtar hun disse grenseoverskridelsene. 

Nå som flere kvinner  har vitnet ser det ut til at dette var hans metode. Han jobbet for å etablere tillit hos pasienten. I tillegg hadde han selvsagt fordelen med å være en av få fastleger i bygda og hatt stor respekt. Han har vært så suksessfull i sin grooming at han kunne begå overgrep mot en femtenåring mens moren satt ved siden av. Og filme det hele.

• Liker 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iliah skrev (2 timer siden):

At en mann kan holde på slik uoppdaget i så mange år gjør at jeg kun kommer til å la døtrene mine gå til en kvinnelig gynekolog, selv om jeg trolig må gå privat for å kunne velge dette. 

Det er jo åpenbart ikke gynekologen man må frykte, men fastlegen... 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (4 minutter siden):

Det er jo åpenbart ikke gynekologen man må frykte, men fastlegen... 

De fleste får jo utført GU hos fastlegen dersom det ikke er noe spesielt, men en god fastlege er ikke alltid like enkelt å velge kjønn på - enormt lange ventetider hos de beste. Dog et godt poeng - kvinnelig fastlege føles også tryggest.

Endret av iliah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...