Gå til innhold

Høy bmi og graviditet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 33 år gammel og vi har bestemt oss for å gå ett barn til. Jeg har gått opp mye i vekt siste årene og skal nå ta tak i dette før vi prøver. Jeg har to barn fra før men mye yngre og tynnere da. Andre som har gått gravide som overvektige som kan si sin erfaring og litt om risikoer osv? Ikke sikker på hvor mye jeg må ned i vekt osv men skal snakke med lege eller annet helsepersonell så jeg kan få råd, bare lufter tanker og ønsker litt erfaringer og info jeg kan tenke over her😊

Anonymkode: 39fd5...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Misko skrev (2 minutter siden):

Bmi på 39 i to svangerskap, gikk fint det😊

Fikk du ekstra oppfølging? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel klassifisert i fedme-kategorien selv om at jeg aldri har hatt noen problemer med kroppen min, og er ganske sprek og aktiv. Var på første kontroll hos fastlegen der bl.a. vekt ble målt. Fikk ikke inntrykk av at det skal gjøres noen særlige oppfølginger i forbindelse med vekta mi, annet enn å måle og overvåke vektoppgangen gjennom graviditeten.

Anonymkode: 6ac8a...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fikk du ekstra oppfølging? 

ja det gjorde jeg, er eget skriv om det på sykehuset sine sider. 😊

Vi prøver på baby igjen og fortsatt er bmi på 39. Har forøvrig planer om å gå litt ned for at jeg ikke skal føle meg så tung i slutten av svangerskapet💪🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmi på 42 forrige svangerskap, fikk ekstra oppfølgning med vekstkontroller på sykehuset. Hadde et normalt svangerskap, uten komplikasjoner før helt mot slutten. Ble satt i gang i uke 39 pga for lite fostervann og at babyens vekst hadde flatet ut. Fødte ei frisk jente på 3009 gram under et døgn etter igangsettelse. 
Fikk aldri noen leksjoner eller formaning om vekt og kosthold mens jeg gikk gravid. 

Anonymkode: 18c25...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har faktisk vært i kategorien fedme i alle mine svangerskap. Snart ferdig med tredje og siste om ca. 4-5 uker 🙂. Hadde bmi på 30 med de to første og nå på 35 (ved starten av svangerskapene). 

Det er betraktelig tyngre denne gangen enn med de to andre. Men om det er pga vekta eller at jeg er nå er 35, kontra 26 og 30 med de andre to det vet jeg faktisk ikke. Er vell også vanlig at det blir tyngre for hvert svangerskap? 

Denne gangen har jeg vært til vekstkontroll x3 iløpet av svangerskapet pga bmi'en, men hadde ikke noe slikt med de andre to. Vet ikke om det har skjedd endringer i prosedyrer iløpet av de siste fem årene eller ikke. 

Jeg har følte som litt belastende, men samtidig er jeg klar over at jeg selv er en del oversensitiv/nærtagende og flink til å tolke ting i "værste mening". Så er nok som ei har nevnt her, at de er ikke ute etter å ta deg eller shame deg. De vil bare følge opp fosteret og deg, for en av risikoene med å være overvektig, er å utvikle svangerskapsdiabetes. 

Forøvrig litt morsomt at jeg med de to første var ca. 10 kg lettere i starten av svangerskapet, kontra nå. Men la på meg mer i svangerskapet med de enn hva jeg har gjort i dette. Samtidig er barnet estimert til å være ca. 4300 gr, kontra første som var 3650 gr og nr to som var 4210 gr 😅✌️. Har spist bedre denne gangen og trent bedre, bortsett fra at det ble litt opphold i treninga i eksamensperioden som startet i slutten av april da. Så der har jeg sviktet på slutten 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er nå 33 år gammel og vi har bestemt oss for å gå ett barn til. Jeg har gått opp mye i vekt siste årene og skal nå ta tak i dette før vi prøver. Jeg har to barn fra før men mye yngre og tynnere da. Andre som har gått gravide som overvektige som kan si sin erfaring og litt om risikoer osv? Ikke sikker på hvor mye jeg må ned i vekt osv men skal snakke med lege eller annet helsepersonell så jeg kan få råd, bare lufter tanker og ønsker litt erfaringer og info jeg kan tenke over her😊

Hvor høy er bmien din da?

Jeg går selv gjennom ivf. Har en bmi på 31 og må gjøre totalfrys pga den høye bmien og fått beskjed om å slanke med ned til en bmi på 28 før vi kan gjøre innsett

Anonymkode: bfafd...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor høy er bmien din da?

Jeg går selv gjennom ivf. Har en bmi på 31 og må gjøre totalfrys pga den høye bmien og fått beskjed om å slanke med ned til en bmi på 28 før vi kan gjøre innsett

Anonymkode: bfafd...5c4

Hvilken klinikk er dette? Bmi grensen for ivf generelt er 33. Men, mulig det er noe annet i tillegg i ditt tilfelle som gjør at du må ned til 28?

AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 18.35):

Jeg hadde en bmi på 33 sist svangerskap. Jeg fikk bekkenproblemer ganske raskt og var sykmeldt fra uke 7. Har dog en veldig aktiv jobb som ikke funket med graviditet. Annet enn det, hadde jeg ikke noen problemer i det hele tatt unntatt halsbrann i siste trimester. Dette er nok plager jeg hadde hatt også om jeg var slankere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...