Gå til innhold

Klarsynte, er det ok at de tjener penger på svindelen?

AnonymBruker

Klarsynte  

64 stemmer

1. 1. Bør det være lovlig å tjene penger på dette?

• Ja
      19
    • Nei
      40
    • Vet ikke
      5
  2. 2. Har du betalt for slike tjenester?

• Ja
      15
    • Nei
      49

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bare fordi du ikke tror på det, betyr ikke det at det er svindel. Det kan gi glede og mening for mange andre.

Det er likt som å betale penger til kirken,

Anonymkode: b14ae...e0c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare fordi du ikke tror på det, betyr ikke det at det er svindel.

Så lenge ingen har klart å bevise sine påståtte overnaturlige evner er det svindel å ta betalt for slike "tjenester".
Spesielt når det hovedsaklig er folk i livskriser de tjener penger på.

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er likt som å betale penger til kirken,

Det gjør ikke saken noe bedre. Ingen trossamfunn burde være helt eller delvis statsfinansiert.

Anonymkode: 012b6...9a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kirken får penger av staten. Just saying…..

Anonymkode: 50503...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kirken er jo et trossamfunn og flertallet av medlemmene er der fordi noen andre har bestemt det for dem.
Og vi som har meldt oss ut må likevel betale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge ingen har klart å bevise sine påståtte overnaturlige evner er det svindel å ta betalt for slike "tjenester".
Spesielt når det hovedsaklig er folk i livskriser de tjener penger på.

Det gjør ikke saken noe bedre. Ingen trossamfunn burde være helt eller delvis statsfinansiert.

Men vi snakker ikke om STATSfinansiering. Hvem som helst kan gi donasjon eller kollekt til kirken, det kan tas inngangspenger for kirkekonserter, kirkebesøk osv.

Anonymkode: 49f45...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge de ikke lover noe, og tar forbehold om feil, så ser jeg ikke problemet. For mange er det å snakke med en klarsynt i samme gata som å snakke med en prest eller en psykolog. De får snakke med noen, får noen nye input og synspunkter og føler seg kanskje bedre etterpå. Hvis de ønsker å betale for dette, tenker jeg at det er like ok som å betale for plastiske operasjoner, ulike terapeuttimer (mindfullness o.l.), eller akupunktur.
Å dra inn Durek Verett er feil, da han faktisk påstår at han kan behandle/kurere alvorlige sykdommer. Det er svært få klarsynte som lover noe sånt. Det er da mye verre å lyve om noe sånt, som potensielt kan gjøre at mennesker dør, enn å lyve om at man kan snakke med den døde slektningen eller se fremtiden.

Anonymkode: e8e3d...9f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Dei som virkelig kan dette hører du ikke om… dei vil ikke at folk skal vite. 

Anonymkode: fbb49...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dei som virkelig kan dette hører du ikke om… dei vil ikke at folk skal vite. 

Anonymkode: fbb49...d51

Eller at de ikke eksisterer.

Anonymkode: d2470...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt må det være lov. Noen svindler selvsagt, men langt i fra alle. Uansett er det utrolig mange som finner trøst i å snakke med klarsynte, og det er tross alt det viktige. Klarsynte er på mange måter coacher, veiledere og rådgivere, som kan hjelpe mennesker i ulike situasjoner. Da er det tross alt ikke så farlig om det de sier ikke stemmer 100%. 

AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 10.00):

De klarsynte er sterkt umoralske mennesker som utnytter dumme mennesker for profitt.

Men gjør ikke veldig mange legitime firmaer nøyaktig det samme?

Det å forby noe burde sitte ekstremt langt inne. Jeg mener det burde være lov.

Anonymkode: 26884...d26

Tja.. Jeg vet ikke helt hvem som er dum jeg? Den som tror bastant at enn selv har rett uten bevis for at det stemmer, eller den som er åpen for at det finnes noe mer? En som tenker selv, finner ut av hva som passer for seg selv og ikke bare forholder seg til det vitenskapen sier er riktig akkurat i dag (for selv vitenskapen endrer seg i takt med ny forskning. Heldigvis, for om ikke hadde det vært lite utvikling i verden).

Anonymkode: 9215e...905

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 15.52):

Leger har, merkelig nok, ingen sterk organisasjon i ryggen.
Mens man ikke har lov til å bytte annet enn en lyspære hjemme i egen bolig kan en hvilken som helst sjarlatan, mot betaling,  utnytte mennesker i livskrise.
Er det greit at det er lov å ta kr 6250 for å fjerne onde ånder fra bolig?
Eller kr 2500 for noen minutter med fjernhealing? Touch the screen....

Nei, dette er ikke greit.  Mens leger, terapeuter og helsearbeidere må ha offentlig godkjenning, er det fritt fram for den som mener å ha medfødte synske eller helbredende evner.  En kvinne jeg kjente fikk uhelbredelig kreft, og brukte alle familiens penger på å ringe til mirakelmenn.  Det var hennes siste håp, og disse sjarlatanene utnyttet hennes desperasjon til det siste.  

Mener forresten å huske at det var stor pengeinnsamling/spleis til nevnte Michael Winger på FB under pandemien.  Som jeg senere har hørt, så hadde han ikke råd til å varme opp svømmebassenget i huset sitt.  

Anonymkode: f92d3...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mener forresten å huske at det var stor pengeinnsamling/spleis til nevnte Michael Winger på FB under pandemien.  Som jeg senere har hørt, så hadde han ikke råd til å varme opp svømmebassenget i huset sitt.  

Anonymkode: f92d3...358

Hæ?

Anonymkode: 24f0a...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...