Gå til innhold

Hvordan ser dere på stebarn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er ei grei jente, med pga foreldrenes manglende oppdragelse er hun veldig tafatt.

Jeg har måttet begynne på bunnen å lære henne alt grunnleggende.

Det eneste hun klarer er å sminke seg.

Anonymkode: 6f844...18d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun har krav på en halvpart , og mine to har krav på en halvparten tilsammen.  Så dør hennes far før meg. Så vil jeg ikke ha en slik avtale. Men jeg kommer da til å lage et testamente etter evnt hans død, så det lignes litt ut. Hun har også en mor å arve etter, så ikke helt sikker på hva som er helt riktig her. Pr,nå er det jeg som eier alt av verdi her. Jeg eide før bryllupet.  Han gar ønsket å kjøpe seg inn. Men jeg har sagt nei, fordi hvis han dør, og hun vil ha sitt med en gang, så blir jeg husløse. 

Anonymkode: a6da8...d4e

Skrevet

Har ikke lest tråden. Men i min verden heter det ikke stebarn. Jeg hadde bonusbarn. Nå når jeg har gått fra sambo, har fortsatt god kontakt med barna.   

Skrevet

Jeg elsker min stesønn som det skulle vært mitt eget biologiske barn. Mitt stebarn har flere ulike diagnoser og utfordringer, hvilket krever at man enten er all in eller ingenting. Grunnet hjerneskade, autisme m.m krever det at samboer og jeg jobber sammen, og at vi begge er like ansvarlige når det er hos oss. Vi har klare faste rammer og regler, og jeg føler like stort ansvar for min stesønn som min samboer. Derfor blir det til at jeg tar nattevåk der det kreves, vi avlaster hverandre, gir medisiner, håndterer anfall og sykdom, leker, er med på møter i barnehagen eller hos legen, og bruker mye tid med barnet. Jeg er den eneste samboer stoler fullt og helt på, siden barnet har så mange komplekse diagnoser.

Jeg har skrevet testamente slik at min stesønn arver meg på lik linje som eventuelt felles biologiske barn. I tillegg har vi planlagt fremtiden i den forstand at boligen vi har kjøpt tilrettelegges for at han kan bo her livet ut med bistand (han vil aldri kunne bo alene).

Siden barnet har så mange komplekse diagnoser blir man rett og slett dratt inn i det, og jeg har ihvertfall utviklet et veldig sterkt bånd til min stesønn. Han ser på meg også som en slags mamma (men jeg kan aldri erstatte henne, bare for å understreke det). Barnet og jeg har sterk tilknytning, og det er jeg glad for. Stesønnen min trenger alle de gode voksenpersonene i livet sitt som han kan få.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (22 timer siden):

Jeg elsker min stesønn som det skulle vært mitt eget biologiske barn. Mitt stebarn har flere ulike diagnoser og utfordringer, hvilket krever at man enten er all in eller ingenting. Grunnet hjerneskade, autisme m.m krever det at samboer og jeg jobber sammen, og at vi begge er like ansvarlige når det er hos oss. Vi har klare faste rammer og regler, og jeg føler like stort ansvar for min stesønn som min samboer. Derfor blir det til at jeg tar nattevåk der det kreves, vi avlaster hverandre, gir medisiner, håndterer anfall og sykdom, leker, er med på møter i barnehagen eller hos legen, og bruker mye tid med barnet. Jeg er den eneste samboer stoler fullt og helt på, siden barnet har så mange komplekse diagnoser.

Jeg har skrevet testamente slik at min stesønn arver meg på lik linje som eventuelt felles biologiske barn. I tillegg har vi planlagt fremtiden i den forstand at boligen vi har kjøpt tilrettelegges for at han kan bo her livet ut med bistand (han vil aldri kunne bo alene).

Siden barnet har så mange komplekse diagnoser blir man rett og slett dratt inn i det, og jeg har ihvertfall utviklet et veldig sterkt bånd til min stesønn. Han ser på meg også som en slags mamma (men jeg kan aldri erstatte henne, bare for å understreke det). Barnet og jeg har sterk tilknytning, og det er jeg glad for. Stesønnen min trenger alle de gode voksenpersonene i livet sitt som han kan få.

Kan mennesker med stort hjelpebehov få bo i eget hjem med bemanning der? Trodde de måtte i felles boligkompleks (egen leilighet, men felles arealer og felles bemanning). Da det er mer kostnadsbesparende. 

Anonymkode: c54c1...75a

AnonymBruker
Skrevet

Mitt stebarn er utfordrende. Misforstår alt i negativ mening som er men feks som et åpent spørsmål, frekk og lite empatisk. Det er trist. Går veldig godt overens med andres barn, venners, Gudbarn osv. Faren og moren har store utfordringer også. Barnevern er i bildet og barnet gjennomgår utredning så det er ikke enkel bosituasjon her. 

Anonymkode: 933a8...5af

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan mennesker med stort hjelpebehov få bo i eget hjem med bemanning der? Trodde de måtte i felles boligkompleks (egen leilighet, men felles arealer og felles bemanning). Da det er mer kostnadsbesparende. 

Anonymkode: c54c1...75a

Ja, man har rett på BPA, les mer her: https://www.helsedirektoratet.no/tema/sykehjem-og-hjemmetjenester/brukerstyrt-personlig-assistanse-bpa.

Det heter seg blant annet at:

Sitat

..personer med psykisk utviklingshemming og familier med barn med nedsatt funksjonsevne kan få tjenestene organisert som brukerstyrt personlig assistanse. Dette er en utvidelse av målgruppen i forhold til siktemålet med ordningen da den ble regulert i lov om sosiale tjenester i 2000, jf. rundskriv I-20/2000. 

Min sønn har lettere psykisk utviklingshemming og er autist, i tillegg til andre ting. Så han vil trenge en del tilrettelegging, men tanken er jo at med litt hjelp kan han faktisk bo hjemme sammen med oss i egen etasje. Altså at vi bor i 1. etg, han bor i kjelleren sammen med BPA. Tanken er nettopp å heller være kostnadsbesparende, fordi det ikke akkurat er gratis med en institusjonsplass. Og min stesønn klarer en del selv, men har også noen hjelpebehov. Det betyr at han kan f.eks spise selv eller ta på skoene sine selv, men man må skifte bleier på ham, lage maten han skal spise eller følge med siden han er svært aktiv. Og her kan vi f.eks lage mat, gå turer og gjøre mye sammen med vår stesønn (det blir jo en livsvarig forpliktelse), men at BPA da avlaster og gir min stesønn oppfølgingen han trenger. Han kan gå og løpe selv (er svært aktiv), så han trenger f.eks ikke rullestol, og han elsker å bla i bøker (han kan ikke lese slik vi gjør, men husker alt utenat), så han er ikke en som må ha hjelp til absolutt alt, men han trenger hjelp til en hel del. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt stebarn er som mitt barn. Behandler han på lik linje som vår felles. Både i hans fars og mors øyne er han også min(jeg er sammen med barnefar) 💙

Anonymkode: 672a4...2f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...