AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #21 Skrevet 29. mai 2023 Wally Wanderlust skrev (5 minutter siden): Da kan du også gå til fastlegen og forklare dette, og be legen om å forklare spesifikt hvorfor funnene på MR ikke er tegn på sykdom for deg, og så presser du legen til å komme med alternative svar som forklarer dine plager/symptomer. Ja jeg skal det Nevrologen sendte kun henvisning der hun ba de se etter ms og slag. Så da tenker jeg at det kan være noe fortsatt, bare at de ikke har sett etter det. Legen ser vell bare etter det de henviser for regner jeg med. Anonymkode: 7772b...af6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #22 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men går det ikke ann å finne ut hva det kommer av? hvordan går det med deg nå? Funnet ut av det? Anonymkode: 7772b...af6 Jeg har ikke MS i alle fall... De fant som sagt mange hos meg, og det stod at funnene var uspesifikke, men at det var mer enn forventet i forhold til alder... Jeg ville virkelig ikke vært bekymret, men som sagt; spinalpunksjon vil utelukke MS om du er veldig bekymret. Fryktelig ubehagelig. Anonymkode: e7a13...841
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #23 Skrevet 29. mai 2023 På en MR vil det dukke opp ting stort sett hos de fleste, helt normale "avvik" og aldersforandringer. Vi har cyster her og der, og andre diffuse greier rundt omkring. Det er en avveining å ta MR, fordi det ofte dukker opp funn som gir mer uro enn hva MR'n var nyttig for i utgangspunktet. Her har ikke nevrologen oversett denne flekken, han har sett den og vurdert den til å være innenfor normal. Du kan selvsagt be om en second opinion, men jeg er redd du bare mater angsten din. Min erfaring er at legene er raske på å ta nye prøver om de er usikre. Anonymkode: ec69d...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #24 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ja jeg skal det Nevrologen sendte kun henvisning der hun ba de se etter ms og slag. Så da tenker jeg at det kan være noe fortsatt, bare at de ikke har sett etter det. Legen ser vell bare etter det de henviser for regner jeg med. Anonymkode: 7772b...af6 Nei, de ser etter alt de kan se. Det er ikke sånn at de hadde ignorert en stor svulst bare fordi det ikke ble spurt etter det, feks. Anonymkode: 65a69...7f3 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #25 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg fikk nettopp svar på MR bildene jeg tok for en uke siden. Der står det «Enkel uspesifikk hvitsubstansforandring frontalt høyre side». «Men ingen holdepunkter for ms» Så står det «intet aktuelt påvist» burde jeg ikke fått ny MR eller time hos lege? Når jeg søker på enkel uspesifikk hvitsubstansforandring, så kommer det jo opp at det er tegn på sykdom?? Ringte såklart nevrologen som sa det ikke var noe. Hvorfor nevne det da.. Noen her som har fått det samme?? Anonymkode: 7772b...af6 Du må ringe han som skrev brevet og spør hva de konkret mener, da vanlige folk ikke skjønner dette språket Anonymkode: 9ec62...5df
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #26 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Åå! Trodde jeg måtte snakke med lege først! Men da skal jeg prøve det Anonymkode: 7772b...af6 Det er legen din som må be om en second opinion, det kan du ikke gjøre selv. Og slike småforandringer som beskrevet i svaret, er normale uspesifikke forandringer som du vil finne på de fleste bilder som tas. Vi er ikke symmetriske uten noen som helst beskrevne ulikheter, og alle funn beskrives av radiologen. Det er ikke nevrologen som tolker bildene. Slike uspesifikke funn vurderes ut fra dine beskrevne symptomer. Har du noen symptomer som kan komme fra din venstre hjernehalvdel, og de finner noe i et bestemt område som kan stemme med dine symptomer, så kan det være grunn for å utrede videre. Og OM det gjelder MS-utredning, så kan det gå år før du får bekreftet diagnose. Ingen grunn til å styre mer med dette nå, slå deg til ro med bildene som er tatt, tolket, beskrevet og satt i sammenheng med dine evt symptomer. Anonymkode: 39a4f...3a6 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #27 Skrevet 30. mai 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Er ikke bare ms jeg er redd for.. er bare redd det er noe! Som de ikke finner ut av. Da jeg har hatt så mye plager veldig lenge, blir ikke bedre, og de finner ikke ut hvorfor. De sier det er psykisk, men det er så lett å si. Har du slitt med angst for mange år siden så føler jeg det blir brukt mot deg med en gang. Har aldri hatt desse symptomene før. forsvant symptomene dine etter psykolog? men da skal jeg heller bare få en second opinion, og bli ferdig med det. Anonymkode: 7772b...af6 Grunnen til at de sier det er psykisk er ikke fordi det er lett å si, det er fordi symptomene stemmer overens. Da må det være lov å si at det er en sannsynlig diagnose, noe annet ville være veldig slemt mot pasienten. Men da bør du få behandling for det, ikke bare beskjed om "psykisk" og så ingenting mer. Anonymkode: 874fd...e21 3
Daria Skrevet 30. mai 2023 #28 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De sier det er psykisk, men det er så lett å si. Har du slitt med angst for mange år siden så føler jeg det blir brukt mot deg med en gang. Med all respekt og gode intensjoner - det at du reagerer så kraftig og med så mye skepsis på det som er en ganske entydig og positiv rapport fra fagfolk, kan jo tyde på at de er inne på noe. Man kan få overraskende tydelige fysiske symptomer på psykiske ting uten at man selv ser sammenhengen, mvh hun ble akuttinnlagt på nevrologisk avdeling fordi en psykologtime trigget og forsterket alle symptomene jeg hadde pga fysisk sykdom. Det var ikke jeg som skjønte sammenhengen, det var legene (og psykologen var enig). Overnevnte sykdom har medført utredning for bl.a. MS, og jeg har MR-funn tilsvarende dine - små lesjoner de ikke helt vet hva er, men heller ikke er bekymret for, og som de sier er helt vanlig. Det ene litt uklare funnet som gir symptomer (uten at de tror det heller er så alvorlig i den store sammenhengen) følges godt opp - jeg har aldri opplevd at de avfeier noe med enkle unnskyldninger fordi "det er lett å si", heller det motsatte. Når de sier at noe er helt ufarlig, er det fordi de er helt sikre på akkurat det. 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #29 Skrevet 30. mai 2023 Daria skrev (3 timer siden): Med all respekt og gode intensjoner - det at du reagerer så kraftig og med så mye skepsis på det som er en ganske entydig og positiv rapport fra fagfolk, kan jo tyde på at de er inne på noe. Man kan få overraskende tydelige fysiske symptomer på psykiske ting uten at man selv ser sammenhengen, mvh hun ble akuttinnlagt på nevrologisk avdeling fordi en psykologtime trigget og forsterket alle symptomene jeg hadde pga fysisk sykdom. Det var ikke jeg som skjønte sammenhengen, det var legene (og psykologen var enig). Overnevnte sykdom har medført utredning for bl.a. MS, og jeg har MR-funn tilsvarende dine - små lesjoner de ikke helt vet hva er, men heller ikke er bekymret for, og som de sier er helt vanlig. Det ene litt uklare funnet som gir symptomer (uten at de tror det heller er så alvorlig i den store sammenhengen) følges godt opp - jeg har aldri opplevd at de avfeier noe med enkle unnskyldninger fordi "det er lett å si", heller det motsatte. Når de sier at noe er helt ufarlig, er det fordi de er helt sikre på akkurat det. Takk for svar jeg skjønner at en kan få fysiske symptomer på psykiske ting. Men når jeg faktisk har det bra ellers; og symptomene blir bare verre, og ingen tar meg seriøs føler jeg. Da blir jeg litt skeptisk.. og føler jeg må h second opinion.. hvilke symptomer har du? Og hva må du gjør / sjekke videre nå da? Anonymkode: 7772b...af6 1
Gjest EmKay Skrevet 30. mai 2023 #30 Skrevet 30. mai 2023 Du kan be om en ny vurdering om du er bekymret og føler behov for det. Radiologer og nevrologer er jo stort sett veldig flinke å tolke disse bildene, men jeg har selv opplevd å få feiltolkede MR bilder, da i forbindelse med et korsbånd som viste seg å være røket, og ikke skadet som jeg fikk beskjed om. Så det kan altså skje. Har også opplevd å få høre at mine fysiske mage-og tarm plager var psykiske, selv om det senere ble påvist at det ikke var det. Det å få den beskjeden var vanvittig provoserende og sårende. Nå kan angst også fremprovosere fysiske reaksjoner, så det er jo ikke umulig at det er det, men likevel. Så om du virkelig er bekymret, be om en ny vurdering. Sannsynligvis får du ikke samme svar to ganger uten at det stemmer. Og da kan man gjerne prøve andre metoder for å få bukt med plagene og/eller tankekjøret.
charlotte0 Skrevet 30. mai 2023 #31 Skrevet 30. mai 2023 Har du råd til å gå privat? Hos Aleris får man kjapt time, der kan du og få tatt en spinalpunksjon for å utelukke MS. 😊 Jeg hadde gjort det om jeg var veldig bekymret og hadde råd til det!
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #32 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg fikk nettopp svar på MR bildene jeg tok for en uke siden. Der står det «Enkel uspesifikk hvitsubstansforandring frontalt høyre side». «Men ingen holdepunkter for ms» Så står det «intet aktuelt påvist» burde jeg ikke fått ny MR eller time hos lege? Når jeg søker på enkel uspesifikk hvitsubstansforandring, så kommer det jo opp at det er tegn på sykdom?? Ringte såklart nevrologen som sa det ikke var noe. Hvorfor nevne det da.. Noen her som har fått det samme?? Anonymkode: 7772b...af6 Sunstansforandringer i hjernen er i ditt tilfelle aldersbetinget og helt ufarlig. Det er med andre ord helt normalt og denne substansen minker etter hvert som man blir eldre og får blant annet svekket reaksjonsevne. Går man til lege bør man jo stole på det de finner og på tilbakemeldingene man får. I de fleste tilfeller så har de også rett og bør ikke bruke ressursene til helsevesenet fordi man ikke forstår tilbakemeldingene man får. Anonymkode: 25098...0da 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #33 Skrevet 30. mai 2023 charlotte0 skrev (18 minutter siden): Har du råd til å gå privat? Hos Aleris får man kjapt time, der kan du og få tatt en spinalpunksjon for å utelukke MS. 😊 Jeg hadde gjort det om jeg var veldig bekymret og hadde råd til det! Ja tenkte aleris eller volvat: vet ikke hvilken som er «best»? Er ikke bare ms, så tror ikke jeg kommer til å ta spinalpunksjon om noen andre får sett på det og dei sier det samme. Anonymkode: 7772b...af6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #34 Skrevet 30. mai 2023 charlotte0 skrev (26 minutter siden): Har du råd til å gå privat? Hos Aleris får man kjapt time, der kan du og få tatt en spinalpunksjon for å utelukke MS. 😊 Jeg hadde gjort det om jeg var veldig bekymret og hadde råd til det! Og hvordan bestiller jeg time til akkurat det? Går bare Ann å velge time hos allmennlege.. Anonymkode: 7772b...af6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #35 Skrevet 30. mai 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Og hvordan bestiller jeg time til akkurat det? Går bare Ann å velge time hos allmennlege.. Anonymkode: 7772b...af6 https://www.volvat.no/tjenester/nevrolog/ https://www.aleris.no/web-booking/?webActivityGroupId=25 Anonymkode: fe7e7...678
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #36 Skrevet 30. mai 2023 Du må booke konsultasjon hos lege, du kan ikke booke spinalpunksjon direkte. Anonymkode: fe7e7...678
charlotte0 Skrevet 30. mai 2023 #37 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja tenkte aleris eller volvat: vet ikke hvilken som er «best»? Er ikke bare ms, så tror ikke jeg kommer til å ta spinalpunksjon om noen andre får sett på det og dei sier det samme. Anonymkode: 7772b...af6 Er litt usikker på hvem som er best jeg også, tror nok begge to er dyktige! Det må de være for å tjene penger. 😅 Du kan kanskje ringe begge to og høre? Det kan også finnes andre private leger, kommer litt an på hvor du bor i landet. 😊 Jeg ville startet med å ringe og snakke med dem. Hør hva de sier, og hva de anbefaler av videre undersøkelser. Jeg vet om flere som har tatt spinalpunksjon, inkludert datteren min, og de har ikke hatt noe komplikasjoner med det. Hun var oppe og løp rundt bare kort tid etterpå. Vet at noen kan få en helt jævlig hodepine etterpå, men da er man uheldig. 😅 Man bør vel helst ta det med ro etterpå, for å minske risiko for hodepine, men det er visst ikke like lett for alle! 🤣 Nålene de bruker er faktisk tynnere enn mange av de man bruker for å ta blodprøver sa en lege til meg, så spinalhodepine er sjelden nå om dagen. Det var visst mye mer vanlig før i tiden.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #38 Skrevet 30. mai 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar jeg skjønner at en kan få fysiske symptomer på psykiske ting. Men når jeg faktisk har det bra ellers; og symptomene blir bare verre, og ingen tar meg seriøs føler jeg. Da blir jeg litt skeptisk.. og føler jeg må h second opinion.. hvilke symptomer har du? Og hva må du gjør / sjekke videre nå da? Anonymkode: 7772b...af6 Du blir absolutt tatt seriøst, synes jeg, når du har fått MR. Neste naturlige steg er time hos fastlegen og snakke sammen om resultatet av MRen og hva dere skal gjøre fremover. Blir det andre undersøkelser eller behandling? Du kan jo ikke være misfornøyd med legene for at det ikke er funn på bildene hvis du har en sykdom som ikke er synlig på bilder. Anonymkode: 874fd...e21 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #39 Skrevet 30. mai 2023 Noe du må være bevisst på: Funn av lesjoner i hjernen forekommer hos veldig mange mennesker, langt ifra alle har MS eller annen demyeliserende sykdom. MEN- uten spinalpunksjon vil du aldri kunne få avkreftet om det er MS eller ikke. Det vil ikke hjelpe deg at en annen lege forteller deg hva de har funnet, fordi ingen kan gi deg noe annet svar enn: Ja- dette er et normalt funn hos mange og trenger ikke bety noe som helst *eller* For å finne ut om det er MS må det tas en spinalpunksjon og en gjennomgang av symptomene dine. Det jeg prøver å si er at jeg ikke tror du kommer til å bli fornøyd med en second opinion, fordi den kommer ikke til å fortelle deg noe mer enn den første. Anonymkode: c4945...174 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #40 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Noe du må være bevisst på: Funn av lesjoner i hjernen forekommer hos veldig mange mennesker, langt ifra alle har MS eller annen demyeliserende sykdom. MEN- uten spinalpunksjon vil du aldri kunne få avkreftet om det er MS eller ikke. Det vil ikke hjelpe deg at en annen lege forteller deg hva de har funnet, fordi ingen kan gi deg noe annet svar enn: Ja- dette er et normalt funn hos mange og trenger ikke bety noe som helst *eller* For å finne ut om det er MS må det tas en spinalpunksjon og en gjennomgang av symptomene dine. Det jeg prøver å si er at jeg ikke tror du kommer til å bli fornøyd med en second opinion, fordi den kommer ikke til å fortelle deg noe mer enn den første. Anonymkode: c4945...174 oi.. hvis de fleste har funn av lesjoner(?) , så må vell alle ta spinalpunksjon da, for at en skal være helt sikker?? Anonymkode: 7772b...af6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå