Gå til innhold

Stole på MR?? Bekymret.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp svar på MR bildene jeg tok for en uke siden. Der står det «Enkel uspesifikk hvitsubstansforandring frontalt høyre side». «Men ingen holdepunkter for ms»
Så står det «intet aktuelt påvist» 

burde jeg ikke fått ny MR eller time hos lege? Når jeg søker på enkel uspesifikk hvitsubstansforandring, så kommer det jo opp at det er tegn på sykdom?? 
Ringte såklart nevrologen som sa det ikke var noe. Hvorfor nevne det da.. 
Noen her som har fått det samme?? 

Anonymkode: 7772b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi man nevner alt man ser på Mr’en. Det du nevner er helt vanlig og det er derfor nevrologen sa at det ikke var noe. Hvorfor skulle nevrologen lyve til deg? Vi som har migrene tar ofte migrene en eller annen gang iløpet av forløpet og dette er en vanlig tilbakemelding. Det er helt ufarlig. Slutt å Google svar på mr, det er en grunn til at nevrologen har tatt utdanning. 

Anonymkode: 3f578...8b1

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er symptomene dine da? Er du svært bekymret for at du kanskje har ms siden det nevnes spesielt?

Anonymkode: 70116...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fordi man nevner alt man ser på Mr’en. Det du nevner er helt vanlig og det er derfor nevrologen sa at det ikke var noe. Hvorfor skulle nevrologen lyve til deg? Vi som har migrene tar ofte migrene en eller annen gang iløpet av forløpet og dette er en vanlig tilbakemelding. Det er helt ufarlig. Slutt å Google svar på mr, det er en grunn til at nevrologen har tatt utdanning. 

Anonymkode: 3f578...8b1

Hvordan vet du det? :)

Anonymkode: 7772b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du er alternativet til å stole på MR?

Hvordan skal du finne ut om det er til å stole på?

Hva skal du gjøre hvis du bestemmer deg for at det ikke er til å stole på?

Hvorfor tok du MR hvis du tenker at det ikke er til å stole på uansett?

Anonymkode: 874fd...e21

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan alltid be om en ny vurdering av feks Mr bilder. Du har rett til å få noen andre til å se på det. Jeg skjønner at leger gjør feil iblant og. Men det er vel sjeldent og det kan være andre årsaker enn MS som kan være av helt naturlige årsaker

Anonymkode: 3b1b4...37e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk påvist flekker i hjernen, noe som hos mange indikerer MS, men ikke hos meg. Det forklarte det var naturlig endring som og kommer med alderen. 

Anonymkode: bd875...2bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Man kan alltid be om en ny vurdering av feks Mr bilder. Du har rett til å få noen andre til å se på det. Jeg skjønner at leger gjør feil iblant og. Men det er vel sjeldent og det kan være andre årsaker enn MS som kan være av helt naturlige årsaker

Anonymkode: 3b1b4...37e

Hvordan gjør jeg det? Ringer jeg til der jeg tok bildene og spør om noen andre kan se på bildene? 

Anonymkode: 7772b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan gjør jeg det? Ringer jeg til der jeg tok bildene og spør om noen andre kan se på bildene? 

Anonymkode: 7772b...af6

Ja du ringer og ber deg benytte muligheten til å få second opinion 

Anonymkode: 3b1b4...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker du er alternativet til å stole på MR?

Hvordan skal du finne ut om det er til å stole på?

Hva skal du gjøre hvis du bestemmer deg for at det ikke er til å stole på?

Hvorfor tok du MR hvis du tenker at det ikke er til å stole på uansett?

Anonymkode: 874fd...e21

Har du sett i avisene at feks unilabs ble bildenr sendt til utlandet for sjekk? og der sjekket de veldig mange pr time da det er godt betalt. Kan fort skje feil da og det har det gjort. Er lov å være usikker..

Anonymkode: 56afe...0ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom samme utredning og hadde mange uspesifikke lesjoner. Måtte ta igjen med kontrastvæske, pluss spinalpunksjon.

Du får sikkert en spinalpunksjon om du vil, men det anbefales ikke.

På min sto det "demyeliniserende sykdom kan ikke avkreftes" (altså at MS var en mulighet). På din har de utelukket det.

Slike lesjoner er bare arrvev og kan komme av mye rart, men det var en betryggende tilbakemelding spør du meg...

Anonymkode: e7a13...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja du ringer og ber deg benytte muligheten til å få second opinion 

Anonymkode: 3b1b4...37e

Åå! Trodde jeg måtte snakke med lege først! Men da skal jeg prøve det :)

Anonymkode: 7772b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du sett i avisene at feks unilabs ble bildenr sendt til utlandet for sjekk? og der sjekket de veldig mange pr time da det er godt betalt. Kan fort skje feil da og det har det gjort. Er lov å være usikker..

Anonymkode: 56afe...0ee

Ja, det har jeg sett. Men jeg synes man må ha en grunn til å være usikker. Det at man kan forestille seg at det har skjedd en feil, at man er nervøs eller har fått en tanke i hodet man ikke blir kvitt er ikke en grunn.

TS kan like gjerne få en tanke i hodet om at det ikke er gjort en god nok jobb med vurdering av bildene ved second opinion. Hva om det er en feil med MR maskinen? Hva om bildene er blitt forvekslet? Det finnes ingen grenser for hvor usikker man kan bli hvis man lar følelser og fantasi løpe fritt. Man må prøve å tvinge seg til å være litt rasjonell. Derfor spurte jeg spørsmålene jeg gjorde.

Anonymkode: 874fd...e21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har vært gjennom samme utredning og hadde mange uspesifikke lesjoner. Måtte ta igjen med kontrastvæske, pluss spinalpunksjon.

Du får sikkert en spinalpunksjon om du vil, men det anbefales ikke.

På min sto det "demyeliniserende sykdom kan ikke avkreftes" (altså at MS var en mulighet). På din har de utelukket det.

Slike lesjoner er bare arrvev og kan komme av mye rart, men det var en betryggende tilbakemelding spør du meg...

Anonymkode: e7a13...841

Men går det ikke ann å finne ut hva det kommer av? 
hvordan går det med deg nå? Funnet ut av det? 

Anonymkode: 7772b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det har jeg sett. Men jeg synes man må ha en grunn til å være usikker. Det at man kan forestille seg at det har skjedd en feil, at man er nervøs eller har fått en tanke i hodet man ikke blir kvitt er ikke en grunn.

TS kan like gjerne få en tanke i hodet om at det ikke er gjort en god nok jobb med vurdering av bildene ved second opinion. Hva om det er en feil med MR maskinen? Hva om bildene er blitt forvekslet? Det finnes ingen grenser for hvor usikker man kan bli hvis man lar følelser og fantasi løpe fritt. Man må prøve å tvinge seg til å være litt rasjonell. Derfor spurte jeg spørsmålene jeg gjorde.

Anonymkode: 874fd...e21

Er ikke for at jeg bare har fått en tanke. Men pga jeg har så mye plager hver dag. Så er litt redd for at det kan være noe.. 

Anonymkode: 7772b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke for at jeg bare har fått en tanke. Men pga jeg har så mye plager hver dag. Så er litt redd for at det kan være noe.. 

Anonymkode: 7772b...af6

Ja, du burde sikkert snakke med fastlegen din om hva han tror plagene dine kan være siden det ikke er MS. Men jeg ser ikke noen grunn til at du burde tvile på det nevrologen din sier til deg?

Anonymkode: 874fd...e21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, du burde sikkert snakke med fastlegen din om hva han tror plagene dine kan være siden det ikke er MS. Men jeg ser ikke noen grunn til at du burde tvile på det nevrologen din sier til deg?

Anonymkode: 874fd...e21

Jeg fikk en periode mange symptomer på ms og ble helt sikker på det var MS. Klarte tilslutt ikke stole på legene, var så overbevist på mine egne symptomer. Gikk til psykolog til slutt og skjønte at angsten min hadde skapt disse symptomene. Sier ikke at du har det men MS er en veldig fryktet sykdom og mange symptomer som angst seg selv kan skape som er lik MS. 

Dette var heldigvis 18 år siden. Har ikke MS.

Anonymkode: 3b1b4...37e

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke for at jeg bare har fått en tanke. Men pga jeg har så mye plager hver dag. Så er litt redd for at det kan være noe.. 

Anonymkode: 7772b...af6

Da kan du også gå til fastlegen og forklare dette, og be legen om å forklare spesifikt hvorfor funnene på MR ikke er tegn på sykdom for deg, og så presser du legen til å komme med alternative svar som forklarer dine plager/symptomer, og be om at utredningen fortsetter.

Endret av Wally Wanderlust
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk en periode mange symptomer på ms og ble helt sikker på det var MS. Klarte tilslutt ikke stole på legene, var så overbevist på mine egne symptomer. Gikk til psykolog til slutt og skjønte at angsten min hadde skapt disse symptomene. Sier ikke at du har det men MS er en veldig fryktet sykdom og mange symptomer som angst seg selv kan skape som er lik MS. 

Dette var heldigvis 18 år siden. Har ikke MS.

Anonymkode: 3b1b4...37e

Er ikke bare ms jeg er redd for.. er bare redd det er noe! Som de ikke finner ut av. Da jeg har hatt så mye plager veldig lenge, blir ikke bedre, og de finner ikke ut hvorfor. De sier det er psykisk, men det er så lett å si. Har du slitt med angst for mange år siden så føler jeg det blir brukt mot deg med en gang.
Har aldri hatt desse symptomene før. 
forsvant symptomene dine etter psykolog? 
 

men da skal jeg heller bare få en second opinion, og bli ferdig med det. 

Anonymkode: 7772b...af6

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...