Gå til innhold

Ønsker sterkt å begynne med linser, men redd jeg ikke får de ut igjen!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har lenge hatt lyst å bruke linser, men synes det er ekstremt ubehagelig å måtte ta meg på øye, og verst av alt å «klype» seg i øynene for å ta ut linsene igjen. 
For noen år siden var jeg hos optiker for å prøve linser, men det var umulig, jeg prøvde men blunket for mye og fikk de ikke på. Jeg fikk beskjed om å gå hjem og øve meg på å ta meg på øyet, men synes det er dritekkelt, så har ikke øvd på dette etter den gangen. 

Så nå går jeg med briller, selv om jeg hater det. Jeg må jo se 😅

Spørsmålet er om det er umulig for meg å bruke linser pga dette? Jeg får helt angst. Og er redd for at jeg får de på, men ikke tørr eller klarer å ta de ut igjen. Har nettopp kjøpt meg en «lenshelper» som skal hjelpe meg å ta inn og ut linser, og forhåpentligvis gjøre blunkerefleksen mindre. Men synes det er skummelt alikevell.. må ha ny synstest, så har ikke fått tak i linser enda. 

Anonymkode: 09567...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må ikke klype deg i øyet. Du kan egentlig lukke øyelokket og gni utenpå så løsner linser og faller ut. Det går selvsagt ikke an og få de på på den måten da, men og ikke få de av er grunnløs bekymring. 
Tror du kan bestille 7 dagers gratis linser for og prøve hos lensway og lensit. 

Anonymkode: f2e74...b06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det vil være umulig så lenge du ikke øver deg på å takle det som er ubehagelig.

Greier du å dryppe saltvann på øyet?  Om ikke så start øvingen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er øvingssak. Jeg hadde to øvingstimer da jeg startet, 25 år siden nå. Husker en optiker holdt hodet/ øyet mitt og en tok de ut, helt vill blunkerefleks. 😂Nå er det null stress! Gikk seg til fort. De jeg har nå har jeg på 30 dager og netter i strekk, da slipper jeg ta de ut ofte. Skyller de litt innimellom gjerne da. Men om du har slike kan du jo gi opp og bare legge deg og prøve på ny dagen etter. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må ikke klype deg i øyet. Du kan egentlig lukke øyelokket og gni utenpå så løsner linser og faller ut. Det går selvsagt ikke an og få de på på den måten da, men og ikke få de av er grunnløs bekymring. 
Tror du kan bestille 7 dagers gratis linser for og prøve hos lensway og lensit. 

Anonymkode: f2e74...b06

Okei takk for svar☺️ Ja min største bekymring er å ikke få de av. Men hvis det går an på den måten og de popper ut såå føler jeg meg tryggere på å prøve det igjen😊

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Øvingsak! Brukt linser i 25 år, alltid fått de ut:) har ei på 14 som har brukt linser i 1 år,husker hun var redd for de samme🤭og de har altså ikke skjedd med henne heller:)

Anonymkode: 5cefa...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mt3 skrev (1 time siden):

Klart det vil være umulig så lenge du ikke øver deg på å takle det som er ubehagelig.

Greier du å dryppe saltvann på øyet?  Om ikke så start øvingen der.

Har ikke prøvd, men ser for meg at det er vanskelig å dryppe i øynene. Får prøve det først ja 😅

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en vanesak! Jeg syntes det var kjempeekkelt og vanskelig i begynnelsen, men nå er det null problem. Jeg liker heller ikke å "klype" dem ut, så jeg gjør ikke det - dytter dem i stedet ned mot øyekroken slik at de vippes ut av seg selv. Så kan jeg få tak i dem uten å risikere å klype meg i øyet :) 

Anonymkode: 374f4...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unødvendig bekymring. Kun vanesak og øving. 

Anonymkode: f17ad...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Okei takk for svar☺️ Ja min største bekymring er å ikke få de av. Men hvis det går an på den måten og de popper ut såå føler jeg meg tryggere på å prøve det igjen😊

Ts

Hos meg popper de ikke ut om jeg gnir. Tvert i mot så forskyver linsen seg, så den havner under et av øyelokkene. Vanligvis under øvre, eller til siden. Det føles som rusk i øyet, og en gang måtte jeg til optikeren fordi det ikke nyttet å skylle den ut. Da hadde den gjemt seg i ytre øyekrok.

Når jeg skal ta linsene av, sperrer jeg bare opp øynene, setter en finger på linsen, og trekker ned. Enkelt. Jeg holder ikke på øyelokkene.

Jeg vet man skal løfte øvre øyelokk for å få på linser, men jeg gjør ikke det. Klarer det ikke. Bare sperrer opp øynene, og trekker litt ned på nedre øyelokk. Har gjort det i bortimot 20 år, og har ikke fått rynker under øynene likevel.

Endret av MyMichelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (14 timer siden):

Tenker det er øvingssak. Jeg hadde to øvingstimer da jeg startet, 25 år siden nå. Husker en optiker holdt hodet/ øyet mitt og en tok de ut, helt vill blunkerefleks. 😂Nå er det null stress! Gikk seg til fort. De jeg har nå har jeg på 30 dager og netter i strekk, da slipper jeg ta de ut ofte. Skyller de litt innimellom gjerne da. Men om du har slike kan du jo gi opp og bare legge deg og prøve på ny dagen etter. 👍

Dag&Natt linser må du være forsiktig med å bruke døgnet rundt hele tiden. Jeg endte med gnagsår på (!) øyet og etter 10 år eller så med linser måtte jeg tilbake til briller igjen. Mest sannsynlig for alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (23 minutter siden):

Dag&Natt linser må du være forsiktig med å bruke døgnet rundt hele tiden. Jeg endte med gnagsår på (!) øyet og etter 10 år eller så med linser måtte jeg tilbake til briller igjen. Mest sannsynlig for alltid. 

Er det, forsiktig altså,  men har gått fint i mange år nå, snart 10 tror jeg. De kan nok skade men har også veldig gode pustegenskaper. Er mye hos optiker og også øyelege pga stær, så da følges jeg mye opp. Takk🙂🧡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (10 minutter siden):

Er det, forsiktig altså,  men har gått fint i mange år nå, snart 10 tror jeg. De kan nok skade men har også veldig gode pustegenskaper. Er mye hos optiker og også øyelege pga stær, så da følges jeg mye opp. Takk🙂🧡

❤️❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...