Gå til innhold

Kjenner dere familier hvor voksne barn velger å ikke ha kontakt med sine foreldre? Hva er årsaken til dette? 🤔

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg vet om en mor som ikke lenger orker å ha kontakt med eget barn. Barnet har alltid vært en villstyring som ødela mye i oppveksten, ekstremt viljesterk og rotet seg inn i narkotika og kriminalitet i ungdomstiden. Stjal hjemme, løy og var ikke til å stole på. Barnet snakker velvillig på facebook om hvordan det har blitt sviktet hele livet av sin egen mor. Jeg tror en god del bør gå inn i seg selv og faktisk tenke over hvor mye fortvilelse, skader og sorg de har forårsaket hos egne foreldre.

Anonymkode: 93388...41d

Jeg har ikke kontakt med mine foreldre. Jeg er fult klar over at dette er en sorg for dem. Jeg måtte velge om jeg skulle leve mitt liv for dem, eller for meg. Jeg måtte velge om jeg skulle såre dem ved å kutte kontakten, eller la de fortsette å skade meg psykisk.  Jeg valgte å leve for meg selv. Jeg er ganske sikker på at om jeg hadde valgt motsatt så hadde jeg endt opp som uføretrygdet. Nå har jeg jobb og forsørger meg selv. Dersom jeg hadde valgt motsatt hadde jeg ikke hatt samvittighet til å få barn, for da ville de ha vokst opp rundt den samme driten som jeg vokste opp med. Nå venter jeg nummer to. 

Selv om jeg har tatt det valget som var best for meg har det også vært tøft. Valget mitt betyr at jeg, fram til jeg møtte min mann, overhodet ikke hadde familie. Selv om jeg hadde gode venner, var jeg på mange måter helt alene, jeg manglet den tryggheten en familie gir. 

Jeg har tatt et valg som er riktig for meg. Det er utrolig hvor ofte jeg møter fordømmelse for det valget. Denne fordømmelsen kommer stort sett helt uten nysgjerrighet på min versjon av virkeligheten. Jeg har opplevd å bli oppsøkt av mennesker som vil overtale meg til å gjenoppta kontakten med foreldrene mine, som forteller meg hvor slem og hensynsløs jeg er. I disse samtalene blir jeg ikke snakket med, jeg blir snakket til. Det er ingen som har spurt hvorfor, og hvis jeg uoppfordret prøver å forklare hvorfor, blir jeg avbrutt med en eller annen formaning, gjerne med beskjed om å gå i meg selv, slik du formaner ovenfor. 

Tror du virkelig ikke at det ligger gode grunner bak, når folk velger bort sin egen familie?  Synes du det er riktig p legge sten til byrden for de som har gått til et så drastisk valg?

Nå er jeg for all del ikke perfekt. Jeg kunne sikkert gjort ting anderledes i forholdet til mine foreldre. Men gjennom hele oppveksten er det de som var voksne, og jeg mener helt seriøst at det da var deres ansvar å skape en god relasjon. 

Anonymkode: c5334...690

• Liker 3
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi er to søstre med en far som vi har kuttet kontakten med. Han er en narsissistisk jævel som surrer folk rundt lillefingeren og bruker folks dårlige samvittighet til å få viljen sin. Det er alltid så synd på han, å gjennom oppveksten var hobbyen hans å mobbe oss hvis vi feks var redde for noe, eller kjefte på oss for småting. Voldelig til tider også. Han har klart å skyve fra seg snart hele familien, søstra hans vil ikke ha noe med han å gjøre. Han vet at han er bestefar til 1, de 2 andre aner vi ikke om han vet om, og vi kommer ikke til å godta kontakt mellom dem (når de blir 18 får de gjøre som de vil, men jeg håper han ligger under jorda når den tid kommer). 

Anonymkode: d0c63...954

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, pedofil overgriper av en far.

Kvinnen som far er sammen med nå er hjernevasket og underkuet til de grader. Alle barna har kuttet kontakt med faren...deres onkel ble også dømt for overgrep mot barn i familien, og faren har holdt på i samme måte. Bestefaren drev også på slik. Teorien i familien er at far og onkel ble misbrukt av deres far (bestefaren), og at dette på et vis har blitt "normalisert". Ingen i familien har kontakt med dem, og de får aldri se noen av barna eller barnebarna. 

Anonymkode: 36b27...f66

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner familier som sponse voksne barn med utdannelse, studentbolig, bil ++
De gjør nok dette fordi de har råd, kun ett barn osv. Bjørnetjeneste much og barna vil slite når de møter krav i arbeidslivet.

Kjenner flest familier som ikke gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det var ikke det tråden handlet om

Anonymkode: eddd5...33a

Vel, barnets versjon er jo at han kuttet ut moren sin fordi hun bare tenkte på seg selv,var kynisk og hysterisk og ikke stilte opp for ham. Sannheten var derimot en helt annen. Min venninne var både sykemeldt i perioder samt jobbet deltid i mange år kun for å følge ham opp hos ulike instanser og å tilrettelegge for ham, skaffet ham støttekontakt osv.  Venninnen min har for øvrig to voksne barn til, som har god relasjon til henne. Alt jeg sier er at man trenger begges versjon. Venninnen min sa og gjorde nok også mye galt når hun var fortvilet og deprimert over hans situasjon. Men verden er ikke svart hvit.

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verken jeg eller søsteren min har kontakt med vår far, etter hans ønske. Han har fått ny kone og to nye barn (som er på alder med mine egne barn). Grunnen til at han ikke tar kontakt er for å «beholde husfreden», som han selv sier. Kona hans vil ikke ha kontakt med oss. 

Men hun er veldig opptatt av fasaden da, så for folk utenfor, så ser det ut som en lykkelig familie, som elsker barnebarna sine! Av og til har jeg bare lyst til å skrike ut om hvor manipulerende hun er.

Har ikke tall på hvor mange kvelder jeg har grått over hvor mye jeg savner pappa. Har alltid vært pappajente, og vi har hatt et bånd som jeg aldri trudde skulle brytes.

Har god kontakt med min mor❤️

Anonymkode: 8b9e1...d6f

• Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg vet om en mor som ikke lenger orker å ha kontakt med eget barn. Barnet har alltid vært en villstyring som ødela mye i oppveksten, ekstremt viljesterk og rotet seg inn i narkotika og kriminalitet i ungdomstiden. Stjal hjemme, løy og var ikke til å stole på. Barnet snakker velvillig på facebook om hvordan det har blitt sviktet hele livet av sin egen mor. Jeg tror en god del bør gå inn i seg selv og faktisk tenke over hvor mye fortvilelse, skader og sorg de har forårsaket hos egne foreldre.

Ustabil omsorgsbase gir økt risiko for rusmisbruk hos barn :)

Anonymkode: 5019d...45b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ustabil omsorgsbase gir økt risiko for rusmisbruk hos barn :)

Min venninne var og er fremdeles godt gift, og det gikk helt fint med de to andre barna.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, grunnet diverse former for omsorgssvikt. 

Anonymkode: a4ae5...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venninnen min. Hun ble seksuelt missbrukt av en onkel, foreldrene tok hans parti. 

Anonymkode: 6f910...5a9

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Verken jeg eller søsteren min har kontakt med vår far, etter hans ønske. Han har fått ny kone og to nye barn (som er på alder med mine egne barn). Grunnen til at han ikke tar kontakt er for å «beholde husfreden», som han selv sier. Kona hans vil ikke ha kontakt med oss. 

Men hun er veldig opptatt av fasaden da, så for folk utenfor, så ser det ut som en lykkelig familie, som elsker barnebarna sine! Av og til har jeg bare lyst til å skrike ut om hvor manipulerende hun er.

Har ikke tall på hvor mange kvelder jeg har grått over hvor mye jeg savner pappa. Har alltid vært pappajente, og vi har hatt et bånd som jeg aldri trudde skulle brytes.

Har god kontakt med min mor❤️

Anonymkode: 8b9e1...d6f

Du kan jo være ærlig med alle da.

På farsdag kan du legge ut en post på sosiale medier kun synlig for de som kjenner dem på FB.

«Farsdag - blabla - for noen er dette også en vanskelig dag.

Jeg hadde ikke trodd det skulle bli en vanskelig dag for meg, men nå er vi her. Jeg er en av de som har en biologisk pappa som ikke lengre ønsker kontakt. 
For noen kan dette være grenseoverskridende å snakke høyt om, men jeg tror på å fjerne skam. 

Gratulerer med farsdagen til dere alle slags papper og pappafigurer i andres liv, og mange gode tanker til dere som i likhet med meg synes denne dagen er sår». 

Noen vil synes den er feil og klein, andre vil kjenne seg igjen og synes det er bra å dele.

Og, du knekker deres falske fasade uten å fortelle mer. 

Det fortjener de. 

Anonymkode: a4ae5...cce

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om jeg har svart her inne før, men jeg kuttet ut min familie for lenge siden. Hele barne- og ungdomstiden min brukte de til å gjøre det beste de kunne for å ødelegge selvbildet mitt. Jeg orker rett og slett ikke å ha noe med dem å gjøre lengre.

Anonymkode: 08371...83a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet ikke om jeg har svart her inne før, men jeg kuttet ut min familie for lenge siden. Hele barne- og ungdomstiden min brukte de til å gjøre det beste de kunne for å ødelegge selvbildet mitt. Jeg orker rett og slett ikke å ha noe med dem å gjøre lengre.

Har noen av dem prøvd å ta kontakt med deg? 

Anonymkode: 14b38...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Venninnen min. Hun ble seksuelt missbrukt av en onkel, foreldrene tok hans parti. 

Anonymkode: 6f910...5a9

Og det forklarer foreldrene hvordan?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min venninne var og er fremdeles godt gift, og det gikk helt fint med de to andre barna.

Det du beskriver sier ingenting om hva slags omsorgsbase dette var for barnet det ikke gikk bra med.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har antageligvis blitt sånn fordi hem ikke har hatt gode voksen personer rundt seg til å hjelpe seg i stormen.. Ganske kvalmt det du skriver synes jeg... Mor orket ikke eget barn fordi hun selv var udugelige leser jeg. Det er aldri barnets feil

Som foreldre må du tåle at unga dine er litt dritt, har det jævlig vanskelig, roter seg bort i ting.. Det er jobben din å hjelpe de gjennom. Kan ikke sitte etterpå å skylde på at ungen har brakt sorg på foreldra.. Fy faen. 

Anonymkode: 1713d...b97

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det du beskriver sier ingenting om hva slags omsorgsbase dette var for barnet det ikke gikk bra med.

Utgangspunktet var gifte foreldre med gode jobber i enebolig med 2 biler og tre barn. Mitt poeng er at man skal ikke stole blindt på det voksne barnets versjon. Foreldre er også bare mennesker, og alle har sin opplevelse. Jeg kan ikke gjenfortelle ting han har sagt og gjort i oppveksten av fare for gjenkjennelse, men vi snakker både om løgner, trusler og materielle skader.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utgangspunktet var gifte foreldre med gode jobber i enebolig med 2 biler og tre barn. Mitt poeng er at man skal ikke stole blindt på det voksne barnets versjon. Foreldre er også bare mennesker, og alle har sin opplevelse. Jeg kan ikke gjenfortelle ting han har sagt og gjort i oppveksten av fare for gjenkjennelse, men vi snakker både om løgner, trusler og materielle skader.

Samtidig kan du heller ikke stole blindt på foreldrenes versjon. Situasjonen er sannsynligvis kompleks.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har noen av dem prøvd å ta kontakt med deg? 

Nei. Pliktringer min mor av og til, men det blir med det. Når jeg forteller f eks hva jeg har gjort eller diverse behandlinger jeg har vært igjennom, sier hun bare "bryr meg ikke". Hun bryr seg aldri om å ringe og mener at det er vi som ikke bryr oss. Hun har hatt slag og er bitter og sint på alt og alle og slik har hun vært i 10 år minst. Da vi fortalte henne at hun burde gå til legen da hun hadde diverse før-symptomer på slag, sa hun bare "bryr meg ikke" og "det får nå gå som det går".

Jeg orker henne ikke lengre og har kuttet helt kontakten.

Hun kan ikke forvente at vi skal bry oss når hun selv ikke bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har antageligvis blitt sånn fordi hem ikke har hatt gode voksen personer rundt seg til å hjelpe seg i stormen.. Ganske kvalmt det du skriver synes jeg... Mor orket ikke eget barn fordi hun selv var udugelige leser jeg. Det er aldri barnets feil

Som foreldre må du tåle at unga dine er litt dritt, har det jævlig vanskelig, roter seg bort i ting.. Det er jobben din å hjelpe de gjennom. Kan ikke sitte etterpå å skylde på at ungen har brakt sorg på foreldra.. Fy faen. 

Anonymkode: 1713d...b97

Nei, det er ikke foreldrene sin feil at unger blir kriminelle. Det klarer de fint på egen hånd.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...