AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #1 Skrevet 29. mai 2023 Etter noen dårlige opplevelser med gatemat da jeg backpacket rundt i verden som 20-åring, har jeg holdt meg langt unna siden og ikke hatt noen problemer. Men nylig var jeg på en reise i Asia og tenkte. Det har gått 20 år. Kanskje jeg skal prøve litt gatemat. Hvor ille kan det være liksom. Så jeg kjøpte meg litt oppkuttet frukt fra en gatebod. Og gjett hva som skjedde. Jepp, grusom smertefull renna-bæsj umiddelbart. Spiser du gatemat på ferie? Anonymkode: fd5d1...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #2 Skrevet 29. mai 2023 Ja. Men med tripadivisor oppe på telefonen. Har sittet på fortauskanter og spist gjennom Sør-Korea og Vietnam. Har aldri vært matforgiftet. Men unngår frukt/grønnsaker som er vasket i lokalt vann og ikke varmebehandlet, samt alt av slushmaskiner og slikt som blir varmet og avkjølt igjen og igjen. Anonymkode: a2b64...9cd 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #3 Skrevet 29. mai 2023 Nei, det har jeg ikke gjort på lenge. Men så har jeg ikke vært i Asia på snart 20 år heller. Er ikke så opptatt av det autentiske at jeg må do as the locals, kroppene våre er vant til helt forskjellige ting. De hadde sikkert ikke tålt melk spesielt godt heller, eller noe. Anonymkode: eec71...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #4 Skrevet 29. mai 2023 Skjønner ikke at folk tør å spise mat fra fortaus-"restauranter". Det sier selv at det ikke er mulig å ivareta hygiene i en liten bod. Og råvarene de bruker er neppe de dyreste. Det er som å kjøpe medisiner fra en bil på en parkeringsplass. Hvis det går bra har man hatt flaks. Anonymkode: cf071...921 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #5 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner ikke at folk tør å spise mat fra fortaus-"restauranter". Det sier selv at det ikke er mulig å ivareta hygiene i en liten bod. Og råvarene de bruker er neppe de dyreste. Det er som å kjøpe medisiner fra en bil på en parkeringsplass. Hvis det går bra har man hatt flaks. Anonymkode: cf071...921 Fordi du på tripadvisor straks ser det om terningkast 1 handler om matforgiftning. Så det handler ikke om flaks. 45 land, ingen matforgiftning. Mannen ble dårlig en gang - men det var skalldyr på dyr restaurant i Frankrike. Anonymkode: a2b64...9cd
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #6 Skrevet 29. mai 2023 Ja det gjør jeg. Det er den godeste og billigste maten. Aldri vært matforgiftet men kompisen min ble det på restaurant. Restaurant i utlandet er ikke = god hygiene på kjøkkenet. Men jeg er forsiktig med sånt som ikke blir varmebehandlet. Anonymkode: 8b8aa...004 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #7 Skrevet 29. mai 2023 Lønner seg å være veldig kritisk til gatemat i enkelte land, men land som Sør-Korea og Japan er nok rimelig trygt. Anonymkode: 3c04e...39d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #8 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Etter noen dårlige opplevelser med gatemat da jeg backpacket rundt i verden som 20-åring, har jeg holdt meg langt unna siden og ikke hatt noen problemer. Men nylig var jeg på en reise i Asia og tenkte. Det har gått 20 år. Kanskje jeg skal prøve litt gatemat. Hvor ille kan det være liksom. Så jeg kjøpte meg litt oppkuttet frukt fra en gatebod. Og gjett hva som skjedde. Jepp, grusom smertefull renna-bæsj umiddelbart. Spiser du gatemat på ferie? Anonymkode: fd5d1...aa4 De aller fleste som har reist litt vet at ubehandlet mat er det første og eneste maten absolutt må holde seg unna.. Rart at den tanken ikke slo deg. Anonymkode: 17f68...cbf 1
Tanuki Skrevet 29. mai 2023 #10 Skrevet 29. mai 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Etter noen dårlige opplevelser med gatemat da jeg backpacket rundt i verden som 20-åring, har jeg holdt meg langt unna siden og ikke hatt noen problemer. Men nylig var jeg på en reise i Asia og tenkte. Det har gått 20 år. Kanskje jeg skal prøve litt gatemat. Hvor ille kan det være liksom. Så jeg kjøpte meg litt oppkuttet frukt fra en gatebod. Og gjett hva som skjedde. Jepp, grusom smertefull renna-bæsj umiddelbart. Spiser du gatemat på ferie? Anonymkode: fd5d1...aa4 Frukt er jo noe av det som det absolutt frarådes å kjøpe ferdigoppkuttet som gatemat. Du vet ikke om frukten er vasket, hvor den er kuttet opp etc. Har selv reist mye i Asia og har aldri blitt syk av gatemat, men frukt kjøper jeg aldri med mindre de ikke er skrelt eller kuttet opp. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #11 Skrevet 29. mai 2023 Vi er i Thailand to ganger i året, og vi pleier alltid å spise en del gatemat når vi er der. Ferskt, nydelig og billig mat. Vi spiser det thaiene spiser, har aldri blitt syke da. Mannen ble skikkelig matforgifta der en gang. Han hadde spist pai på en irsk restaurant. Anonymkode: 564a0...251 1
Maskinfører Skrevet 29. mai 2023 #12 Skrevet 29. mai 2023 Ja det har jeg gjort i Stockholm var en utlending som stod der med en stålplate med bål under han stod og helte tennvæske på denne plata mens han stekte pølsene men hva gjør man ikke for en 10,er når man er sulten ? 10 kroner for pølse og boks cola var ikke verst dette er nå ca 20 år sia
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #13 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er i Thailand to ganger i året, og vi pleier alltid å spise en del gatemat når vi er der. Ferskt, nydelig og billig mat. Vi spiser det thaiene spiser, har aldri blitt syke da. Mannen ble skikkelig matforgifta der en gang. Han hadde spist pai på en irsk restaurant. Anonymkode: 564a0...251 Samme her. Elsker gatemat i Thailand. Tar idoform tyggetabletter når vi er der, ikke blitt dårlig. Anonymkode: c343c...d21
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #14 Skrevet 29. mai 2023 Ja, stekt og kokt mat, ALDRI oppkuttet frukt og grønt. Anonymkode: f7d18...6e1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #15 Skrevet 29. mai 2023 Ja, det har jeg gjort massevis av ganger. Også da jeg bodde i Thailand i et år i ungdommen. Jeg har aldri blitt matforgiftet av slik mat. Derimot har jeg fått salmonella to ganger i Norge av matvarer kjøpt i vanlig matbutikk. Den ene gangen sjokolade og den andre gangen mandler. Anonymkode: 0d7c0...8b2
Amossa Skrevet 29. mai 2023 #16 Skrevet 29. mai 2023 Det kommer helt an på.. Jeg spiser gatemat der jeg ser at der er mange kunder. Tenker at da rekker ikke maten å bli gammel. Har hatt skikkelig diare/matforgiftning to ganger. Første gang var etter besøk på en finere restaurant i Thailand. Jeg spiste sjømat. Andre gang var på Fauske i Nordland. Jeg kjøpte en softis. Jeg akter ikke å gå glipp av gode matopplevelser, så ser forholdene litt an bare.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #17 Skrevet 29. mai 2023 Jeg gjorde det den gangen jeg var ung og dum. Var ekstremt naiv og tenkte "Det skjer ikke meg". Men så gjorde det likevel. Jeg endte opp med så alvorlig infeksjon at jeg fikk sepsis og holdt på å dø. Nå, tjue år senere, har jeg fortsatt store problemer med fordøyelsen og kan bare spise oppmoset mat og må holde meg unna en hel haug matsorter. Du kan tro jeg angrer på at jeg var så dum og naiv. Anonymkode: 23494...b04 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #18 Skrevet 30. mai 2023 Amossa skrev (8 timer siden): Det kommer helt an på.. Jeg spiser gatemat der jeg ser at der er mange kunder. Tenker at da rekker ikke maten å bli gammel. Har hatt skikkelig diare/matforgiftning to ganger. Første gang var etter besøk på en finere restaurant i Thailand. Jeg spiste sjømat. Andre gang var på Fauske i Nordland. Jeg kjøpte en softis. Jeg akter ikke å gå glipp av gode matopplevelser, så ser forholdene litt an bare. Godt poeng. I Seoul kan jeg sette meg ned på nesten hvilken som helst fortausrestaurant, så lenge jeg ser den er full av lokale, og maten er varm. Men saftis, og særlig ikke slush, kjøper jeg ikke av en søt eldre dame i Lofoten en gang. Anonymkode: a2b64...9cd 1
reiseglad Skrevet 30. mai 2023 #19 Skrevet 30. mai 2023 Nystekt som kommer rett fra grillen, og med flere gjester slik at det er nylaget og ferskt, jepp. Jeg har en tendens til å være forsiktig de første dagene, men så føler jeg at magen blir litt mer «herdet» og tåler mer. Men kun stekt eller kokt mat, ikke salat, frukt eller is.
Hatsumomo Skrevet 30. mai 2023 #20 Skrevet 30. mai 2023 Nei, spiste en salat en av de første gangene jeg var i Syden, og ble skamdårlig. Etter det holdt jeg meg unna salat og gatemat (de vasker jo ikke hendene der de tar på maten der de står i gaten) - så får det heller være at jeg går glipp av fantastiske smaker. Det er ikke verdt å bruke resten av ferien på do. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå