Gå til innhold

Barnet bor fast hos meg

Fremhevede innlegg

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 21.12):

Hvis barnet har fast bosted hos deg  så har du rett til å flytte innenlands, ja. 

Anonymkode: ac783...995

Ja, men du må gi varsel og far har 3 mnd på å klage. Nekter han så er det domstol og han kan kreve 100% samvær og bruke at barnet har bhg, venner og familie der det er. 

Så om han faktisk har mulighet til å ha barnet 100% så kan mor miste daglig omsorg. 

Endret av WhisperingWind
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det er ikke noe krav om å innhente samtykke fra den andre forelderen for å flytte med et barn innenlands. Det er en plikt til å varsle om flytting tre måneder før flyttingen. Om foreldrene ikke blir enige om flytting, plikter den av foreldrene som ønsker å flytte å begjære mekling ved familievernkontoret. Dersom foreldrene ikke blir enige om at barnet skal flytte, kan samværsforelderen reise sak etter barneloven § 64 og be om at barnets bosted overføres til samværsforelderen

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (55 minutter siden):

Det er ikke noe krav om å innhente samtykke fra den andre forelderen for å flytte med et barn innenlands. Det er en plikt til å varsle om flytting tre måneder før flyttingen. Om foreldrene ikke blir enige om flytting, plikter den av foreldrene som ønsker å flytte å begjære mekling ved familievernkontoret. Dersom foreldrene ikke blir enige om at barnet skal flytte, kan samværsforelderen reise sak etter barneloven § 64 og be om at barnets bosted overføres til samværsforelderen

Han har ingen reell mulighet. Man kan ikke argumentere for at denne toåringen har et etablert nettverk med andre enn sin mor. Så det der blir ren teori

-jurist.

Anonymkode: 7af53...121

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rettelse:

Et MER etablert nettverk med andre enn sin mor.

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han har ingen reell mulighet. Man kan ikke argumentere for at denne toåringen har et etablert nettverk med andre enn sin mor. Så det der blir ren teori

-jurist.

Selvfølgelig har han mulighet. Ungen er straks 3. Og med samvær 3 dager i uka og familie der barnet bor nå, så stiller far like sterkt som mor. Hun prøver å frarøve barnet en far som ønsker å se barnet sitt. 

Dette er ikke 80 tallet hvor barn nødvendigvis har det best hos mor. 

Hun risikerer iallefall at dette går videre til sak. 

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig gjort om du ødelegger kontakten mellom barn og far. Dessuten lurer jeg litt på hvordan du har tenkt å drive bakeri med et lite barn? Opp midt på natta for å bake, og sikkert åpent til 18 på ettermiddagen.

Anonymkode: 25607...f03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dårlig gjort om du ødelegger kontakten mellom barn og far. Dessuten lurer jeg litt på hvordan du har tenkt å drive bakeri med et lite barn? Opp midt på natta for å bake, og sikkert åpent til 18 på ettermiddagen.

Anonymkode: 25607...f03

Tror ikke dette er så gjennomtenkt😂 Barnet skal være alene hjemme? Ingen barnehage jeg vet om åpner kl 4 om natten, når de fleste bakere starter på jobb… Økonomisk må man også regne med å ikke kunne ta ut noe særlig lønn det første året hvertfall. Å starte opp selv er ikke en 8-16 jobb akkurat… Jobb på helg er det også. 

Anonymkode: 80ac9...96a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnefar kan stevne deg for samvær, evt overta fast bosted bare så du er klar over det.

Anonymkode: d45f1...138

AnonymBruker
Skrevet

De fleste svarene her er basert på at mor flytter langt unna. Det vet vi ingen ting om. Å flytte til et annet fylke kan være både langt unna og like i nærheten. Stor forskjell på å flytte fra Kristiansand til Kirkenes og å flytte fra Holmlia til Kolbotn, men begge er å flytte til et annet fylke.

Anonymkode: 5c292...04f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (6 timer siden):

Selvfølgelig har han mulighet. Ungen er straks 3. Og med samvær 3 dager i uka og familie der barnet bor nå, så stiller far like sterkt som mor. Hun prøver å frarøve barnet en far som ønsker å se barnet sitt. 

En forelder som ikke har og kanskje aldri har hatt daglig omsorg for barnet stiller neppe sterkere enn den forelderen som har det. Barnet beste står sterkt og for et så lite barn er ikke det å flyttes fra forelderen det bor hos til en forelder det bare har dagssamvær med. Det er heller ikke gitt at samværsforelder ønsker daglig omsorg, gitt at samværet er så lavt som det er. Når regelverket er som det er, så er det blant annet for å hindre at en samværsforelder uten ønske ellet ambisjoner om daglig omsorg skal kunne bestemme hvor den andre forelderen får bosette seg. Det ville vært en gavepakke for noen som bryr seg mer om å terrorisere eksen enn om samvær med barnet.

Anonymkode: 66147...786

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En forelder som ikke har og kanskje aldri har hatt daglig omsorg for barnet stiller neppe sterkere enn den forelderen som har det. Barnet beste står sterkt og for et så lite barn er ikke det å flyttes fra forelderen det bor hos til en forelder det bare har dagssamvær med. Det er heller ikke gitt at samværsforelder ønsker daglig omsorg, gitt at samværet er så lavt som det er. Når regelverket er som det er, så er det blant annet for å hindre at en samværsforelder uten ønske ellet ambisjoner om daglig omsorg skal kunne bestemme hvor den andre forelderen får bosette seg. Det ville vært en gavepakke for noen som bryr seg mer om å terrorisere eksen enn om samvær med barnet.

3 dagee i uken er da ikke lavt samvær 

Anonymkode: dd1f7...e32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

3 dagee i uken er da ikke lavt samvær 

Det kommer ann på om det er dagsamvær, eller med overnatting i mellom. Uansett om det er noen timer, en eller to overnattinger, så vil bostedsforelderen være primærkontakt i denne situasjonen. Dette handler ikke om at samværsforelder ikke duger, men at barnet er lite. Det blir en større omveltning for barnet å flytte fra bostedsforelder til samværsforelder, enn å flytte med bostedsforelderen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (10 timer siden):

Nei, han stiller ikke så sterkt. Dette har du ikke belegg for.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

At far har gått med på at barnet bor fast hos mor pga alder gjør ikke automatisk mor til en bedre omsorgsperson. 

Om far har stabil inntekt, familie og nettverk pluss at barnet går i bhg der det trives og far har mulighet til 100 % samvær stiller ikke mor noe som helst sterkere med plan om å åpne et bakeri i et annet fylke. 

Våkne. 

Endret av WhisperingWind
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, han stiller ikke så sterkt. Dette har du ikke belegg for.

Selvfølgelig gjør han det. Om far har samvær 3 dager i uka er det nesten 50%. Barnet har like mye rett på samvær med far som mor 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt flytter du da? Sist jeg flyttet byttet jeg fylke, men flyttet bare 35 km. Barna bodde 50% hos meg, og skolen var midt mellom far og meg.

Du må melde fra om flytting minst tre mnd i forkant, men det er informasjon, du ber ikke om tillatelse. 

Men bakeri? Er det så gjennomtenkt? Arbeidstidene er vanskelig å kombinere med småbarn på egenhånd…

Anonymkode: 679bb...9b4

AnonymBruker
Skrevet

Starte bakkeri???

Anonymkode: 62c05...b1e

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars barn...

Anonymkode: 62c05...b1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor langt flytter du da? Sist jeg flyttet byttet jeg fylke, men flyttet bare 35 km. Barna bodde 50% hos meg, og skolen var midt mellom far og meg.

Du må melde fra om flytting minst tre mnd i forkant, men det er informasjon, du ber ikke om tillatelse. 

Men bakeri? Er det så gjennomtenkt? Arbeidstidene er vanskelig å kombinere med småbarn på egenhånd…

Bare 35 km??

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Bare 35 km??

Ja, burde jeg flyttet lenger?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...