Gå til innhold

Noen som har sett "Den lille havfruen"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt utrolig å insinuere at mørkhudede jenter ikke trenger flere karakterer å se opp til fordi "Vaiana eksisterer". For det første er Vaiana polynesisk. Det finnes ÉN Disney-prinsesse av afrikansk avstamning, og det er Tiana i Prinsessen og frosken.

Hvite Disneyprinsesser av europeisk avstamning er ikke akkurat mangelvare. Snøhvit, Askepott, Tornerose (Aurora), Belle, Rapunzel, Merida, Elsa og Anna.

Så er det Mulan som er kinesisk, Pocahontas er fra urbefolkningen i USA, Esmeralda er rom, Raya er fra sørøst-Asia  og Jasmine fra midtøsten.

Det er helt fantastisk at både hvite og mørkhudede barn endelig har fått enda en mørkhudet rollemodell. Det er også en fantastisk mulighet for foreldre, som nå kan peke på de to versjonene av Ariel og virkelig demonstrere for barna at hudfarge er uvesentlig, eller hva?

Anonymkode: 3e572...00f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Den lille havfruen er en del av vestlig kultur og da bør vel vestlige få claime det som del av vår kultur på lik linje med at ikke-vestlige claimer sin kultur. 

Det er litt høl i hue å claime en disneykarakter som kultur. Bedriften Disney eier alle rettighetene til Den Lille Havfruen Ariel, ikke du, og ikke en eller annen kultur du mener bør holde henne på en gitt måte. 

Anonymkode: 6567e...314

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den på fredag, fin film som jeg vil anbefale! 

Har ikke sett originalen siden 90-tallet, vurderer å se den på Disney+ en dag.

Synes alle var kjempegode i rollene sine, og hva i alle dager har hudfarge med saken å gjøre?! Ja, eventyret er dansk, men Ariel bor blant tropiske fisk og koraller som er veeeldig lite dansk. Skuespilleren gjorde en kjempejobb, absolutt riktig person til jobben! 

Anonymkode: 8074e...695

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sett den. Mye show, farger, musikk og vakre havfolk. Men den er flat og lite sjarmerende. Holder en knapp på den animerte jeg, ungene også. At Ariel portretteres av en mørkhudet skuespiller, burde ikke være et tema i det hele tatt. Ungene syntes hun var fantastisk🤩 men hudfarge er ikke noe de tenker over. Generasjon alfa ligger laaaangt foran mange her inne, tydeligvis. Hos dem finnes det ikke et slikt normativt språk for dikotomiseringer, heldigvis. 

Anonymkode: 65122...8fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 20.48):

Helt utrolig å insinuere at mørkhudede jenter ikke trenger flere karakterer å se opp til fordi "Vaiana eksisterer". For det første er Vaiana polynesisk. Det finnes ÉN Disney-prinsesse av afrikansk avstamning, og det er Tiana i Prinsessen og frosken.

Hvite Disneyprinsesser av europeisk avstamning er ikke akkurat mangelvare. Snøhvit, Askepott, Tornerose (Aurora), Belle, Rapunzel, Merida, Elsa og Anna.

Så er det Mulan som er kinesisk, Pocahontas er fra urbefolkningen i USA, Esmeralda er rom, Raya er fra sørøst-Asia  og Jasmine fra midtøsten.

Det er helt fantastisk at både hvite og mørkhudede barn endelig har fått enda en mørkhudet rollemodell. Det er også en fantastisk mulighet for foreldre, som nå kan peke på de to versjonene av Ariel og virkelig demonstrere for barna at hudfarge er uvesentlig, eller hva?

Hva har dette med saken å gjøre? Ariel er tydelig beskrevet som rødhåret og svært lys i huden. Når hun plutselig blir fremstilt som mørkhudet og mørkthår, er det jo lov å reagere. Tror kanskje at det hadde blitt oppstandelse dersom Tiana hadde blitt fremstilt som blond og hvit? Å nei, dette er ikke rasistisk. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ekstremt høye forventninger til denne da Den lille havfrue er min favoritt-Disneyfilm! Så filmen maaange ganger som barn, og kunne kassetten utenat. Så fallhøyden var stor nå... Men jeg elsket ELSKET den! Gåsehud allerede de første musikkbitene i filmen, og ble rørt underveis også. Fantastisk bra laget! 

Likte dog ikke de to nye sangene så godt, men sånn blir det kanskje når det er helt ukjent vs de man kan så godt. Syns også det var rart med en Ariel som ikke snakker bergensk (Sissel ❤️ - men gøy at de tok med navnet hennes i annen sammenheng). 

Terningkast 6! Allerede lyst til å se den igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/1/2023 at 3:55 AM, Jdz said:

IMG_9719.jpeg

Det er det sikkert noe sant i. Men når Disney lager nyinnspilling av denne filmen så er det jo for å spille på nostalgien til foreldrene. Så hva vi voksne mener er relevant, det er vi som tar med barna på kino. Foreldregenerasjonen er like mye målgruppe som barna for disse nyinnspillingene. 

Anonymkode: 53fe0...5da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/30/2023 at 8:48 PM, AnonymBruker said:

Det er jo fordi Disney har lagd utrolig mange filmer fra europeiske eventyr. Kritikken mot å ha svarte karakterer er ikke at man har noe i mot at svarte blir representert. Men at svarte karakterer bør brukes i historier fra eller om svart kultur. Dett er for øvrig også svært mange svarte enige i. At Disney burde lage nye filmer og karakterer med svarte karakterer fremfor å sette svarte karakterer inn i europiske historier. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den nå og den er fantastisk! ❤

Ts

Anonymkode: a414f...040

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er jo fordi Disney har lagd utrolig mange filmer fra europeiske eventyr. Kritikken mot å ha svarte karakterer er ikke at man har noe i mot at svarte blir representert. Men at svarte karakterer bør brukes i historier fra eller om svart kultur. Dett er for øvrig også svært mange svarte enige i. At Disney burde lage nye filmer og karakterer med svarte karakterer fremfor å sette svarte karakterer inn i europiske historier

Ja gud forby. Det går virkelig ikke an; å fortelle et gammelt eventyr samtidig som man speiler dagens samfunn.. usjameg.

Anonymkode: ff160...7e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/11/2023 at 4:26 PM, AnonymBruker said:

Det er jo fordi Disney har lagd utrolig mange filmer fra europeiske eventyr. Kritikken mot å ha svarte karakterer er ikke at man har noe i mot at svarte blir representert. Men at svarte karakterer bør brukes i historier fra eller om svart kultur. Dett er for øvrig også svært mange svarte enige i. At Disney burde lage nye filmer og karakterer med svarte karakterer fremfor å sette svarte karakterer inn i europiske historier. 

Svart kultur?
Det er massevis av mørkhudede mennesker som har nøyaktig samme kultur som oss. Som har vokst opp i København, Berlin, Stavanger eller på Lofoten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, den var vi på kino og så med klassen tidlig på 90-tallet.

Anonymkode: cadeb...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 20.48):

Ja de kan begynne å endre bakgrunnen syns jeg på alle disney prinsessene. Så ingen har sitt opprinnelige opphav lenger.

Anonymkode: 9ac61...165

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (På 29.5.2023 den 23.00):

Hva er galt med hun som skal spille Snøhvit?

Det har jeg allerede forklart.

Opprinnelig er Snøhvit hvithudet. Hun ble kalt Snøhvit pga huden var hvit som sne, hennes lepper røde som blod og hår sort som ibenholt. Hun som skal spille Snøhvit er sikkert ei grei dame hun, men hun er mørk i huden og feil skuespiller for rollen

Jeg er drittlei dette woke-opplegget som begynner å gå for langt. Der de klusser med de gamle klassikeren for å tilfredsstille woke-gjengen. Og det går alltid bare en vei, så egentlig er det rasisme mot hvite. Rasisme mot hvite blir det aldri snakket høyt om, selv om det finnes. Hvor mange ganger døtrene mine har fortalt meg at mørkhudete gutter allerede på barneskolen går rundt å sier at hvite jenter/kvinner er horer aner jeg ikke. Eller den gangen min 9 år gamle datter ble slått og plaget av 3 år eldre mørke gutter i den såkalte innføringsklassen og rektor sa at hun måtte bare finne seg i det pga de var fra en annen kultur med et annet kvinnesyn. Ja, vi byttet skole.

Den dagen hvite mennesker spiller i Toms hytte eller det blir nyinnspilling med Cosby-familien med hvite skuespillere så er det greit, da skal jeg se Snøhvit 

Anonymkode: e49a5...e1f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...