Gå til innhold

Noen som har sett "Den lille havfruen"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og det finnes veldig mange eksempler på at hvite skuespillere spiller ekte mennesker som ikke var hvite.

Det forklarer fortsatt ikke hvorfor voksne folk sutrer som småunger når en FANTASIFIGUR har det de oppfatter som feil hudfarge.

Anonymkode: 3e572...00f

Fordi denne FANTASIFIGUREN skal være fra Skandinavia. Hun kommer ikke fra FANTASILAND der hvem som helst kan se ut som hva som helst. Hun har et opphav i Skandinavisk kultur, og Danmark på den tiden besto av for det meste hvite mennesker. Derfor burde hun være hvit, for å representere Danmark. 

Er det så vanskelig for deg å skjønne?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, AnonymBruker said:

Men det er jo feks laget en serie om en mørkhudet Anne Boleyn. 

Anonymkode: cccf2...2b2

Folk leter med lykt og lupe etter ting å bli krenket av, skjønner jeg. 

Anonymkode: b8b09...489

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (8 timer siden):

HELT latterlig at de gjorde henne svart.

Så utrolig frustrerende at alt skal være så woke nå. Om man påpeker det er man selvsagt rasist.

Nei, har ikke sett filmen for øvrig, men har fått med meg at hun nå har blitt svart.

Det er IKKE woke, du hadde ikke reagert på samme måte om mulan var hvit…

Zidji skrev (4 timer siden):

Fordi denne FANTASIFIGUREN skal være fra Skandinavia. Hun kommer ikke fra FANTASILAND der hvem som helst kan se ut som hva som helst. Hun har et opphav i Skandinavisk kultur, og Danmark på den tiden besto av for det meste hvite mennesker. Derfor burde hun være hvit, for å representere Danmark. 

Herregud det er en film! Og som alle andre filmer i verdenen så har man sin egen tolkning ;) 

Anonymkode: 2d8ce...a9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og det finnes veldig mange eksempler på at hvite skuespillere spiller ekte mennesker som ikke var hvite.

Det forklarer fortsatt ikke hvorfor voksne folk sutrer som småunger når en FANTASIFIGUR har det de oppfatter som feil hudfarge.

Det er creepy og urovekkende rett og slett 😦

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Zidji said:

Skandinavia og Danmark nevnes ikke med et ord i Disney-filmen. Prinsen Erik er visst prins av et land som heter Tirulia, men Disney har aldri nevnt noe bestemt land i tegnefilmen.

https://disney.fandom.com/wiki/Prince_Eric's_Castle#:~:text=Eric's Castle is located on,cliffs down to the shore.

https://www.quora.com/Where-does-The-Little-Mermaid-take-place-What-kingdom-does-Prince-Eric-rule

Anonymkode: b8b09...489

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Det stemmer, og disse blir slaktet og blir stemplet som blackface. 

Merkelig hvordan når hvite skuespillere spiller svarte så blir skuespillerne stemplet som rasister. Men når noen reagerer negativt på at svarte spiller hvite karakterer så blir man stemplet som småunger som sutrer. 

Hvorfor går rasisme alltid kun en vei? 

Anonymkode: 53fe0...5da

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det stemmer, og disse blir slaktet og blir stemplet som blackface. 

Merkelig hvordan når hvite skuespillere spiller svarte så blir skuespillerne stemplet som rasister. Men når noen reagerer negativt på at svarte spiller hvite karakterer så blir man stemplet som småunger som sutrer. 

Hvorfor går rasisme alltid kun en vei? 

Kilder takk

Anonymkode: a1052...400

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zidji skrev (5 timer siden):

Hun er også beskrevet i originalmaterialet:

Sitat

...men den yngste var den smukkeste af dem alle sammen, hendes hud var så klar og skær som et rosenblad, hendes øjne så blå, som den dybeste sø, men ligesom alle de andre havde hun ingen fødder, kroppen endte i en fiskehale.

og

Sitat

så hun slog sine ned og så, at hendes fiskehale var borte, og at hun havde de nydeligste små, hvide ben, nogen lille pige kunne have

...

Sitat

Nu dansede slavinderne i yndige svævende danse til den herligste musik, da hævede den lille havfrue sine smukke hvide arme, rejste sig på tåspidsen og svævede hen over gulvet, dansede, som endnu ingen havde danset

...

Sitat

Da kom hendes søstre op over vandet, de stirrede sorrigfuldt på hende og vred deres hvide hænder, hun vinkede ad dem, smilede og ville fortælle, at alt gik hende godt og lykkeligt, men skibsdrengen nærmede sig hende og søstrene dykkede ned, så han blev i den tro, at det hvide, han havde set, var skum på søen.

...

Sitat

Der blev tyst og stille på skibet, kun styrmanden stod ved roret, den lille havfrue lagde sine hvide arme på rælingen og så mod øst efter morgenrøden

... og ja, det er en dansk fantasihistorie. Pluss at vi allerede har en "Ariel". Tenk om remaken av Wakanda skulle ha en eller annen hvit skuespiller i hovedrollen, det hadde vært drama.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er sykt spesielt å henge seg opp i hudfargen på en havfrue. Havfruer er ikke ekte. Og så synes jeg det er vilt å "claime" eierskap til en fantasifigur som er eid herifra til månen av en av verdens mest innbringende bedrifter. Er som å legge seg ned å grine fordi vanilje-cola kommer ut. Vanlig cola er fortsatt en ting, bare ikke kjøp vanilje-cola da. 

Om du ønsker et annet utfall så er du hjertelig velkommen til å bruke flerfoldige millioner på å lage en film akkurat sånn som du vil ha. Ellers så må du bare forholde deg til at de som lagde denne filmen, ville lage den på denne måten. 

MEN det skal Disney ha, de fikk mye gratis reklame med at "historie-entustiaster (for vi får ikke lov til å kalle de rasister) henger seg opp i hudfargen på denne mytologiske skapningen, som ble laget for å tjene penger, og ingen annen grunn. 

Jeg har sett filmen, så den på originalspråket, og jeg koste meg. Den var morsom og søt, og de som synger, synger helt fantastisk. 

Vi må ikke glemme at dette er en barnefilm. En film laget for barn. Om du ikke liker den så var den kanskje ikke ment for deg. 

Anonymkode: 6567e...314

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Zidji said:

Ja, det er utrolig vanskelig for meg å skjønne ettersom jeg ikke har vært ute i havet langs hele Danmark, sjekket hudfargen på alle havfruene som bor der og konkludert med at ingen av dem har mørk hud. Men det har vel du? Er du sikker på at du fikk telt opp alle da? Det var ikke en som gjemte seg bak en stein eller noe?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, likestilling said:

og

...

...

...

... og ja, det er en dansk fantasihistorie. Pluss at vi allerede har en "Ariel". Tenk om remaken av Wakanda skulle ha en eller annen hvit skuespiller i hovedrollen, det hadde vært drama.

Og i originalmaterialet dør hun på slutten og prinsen gifter seg med en annen.

Jeg hører dere ikke sutre over at Disney forandret på den "detaljen". Men hudfargen? Nei, gud, så grusomt å ødelegge historien slik!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er sykt spesielt å henge seg opp i hudfargen på en havfrue. Havfruer er ikke ekte. Og så synes jeg det er vilt å "claime" eierskap til en fantasifigur som er eid herifra til månen av en av verdens mest innbringende bedrifter. Er som å legge seg ned å grine fordi vanilje-cola kommer ut. Vanlig cola er fortsatt en ting, bare ikke kjøp vanilje-cola da. 

Anonymkode: 6567e...314

Den lille havfruen er en del av vestlig kultur og da bør vel vestlige få claime det som del av vår kultur på lik linje med at ikke-vestlige claimer sin kultur. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Zidji said:

Men det gjelder for deg bare havfruene i filmen? Ikke de andre karakterene, fisk og skalldyr som overhodet ikke ligner på noe man finner langs kysten av Danmark? Resten av karakterene ligner nemlig tropisk fisk/sjødyr som ville vært mer naturlig å finne feks i Karibien eller Osceania. Ta også med at Sebastian har en aksent og talemåte, samt musikalsk uttrykk, som i aller høyeste grad er mer karibisk enn skandinavisk.

Mytologiske vesen kommer faktisk fra "fantasiland", HC Andersen har ikke basert fortellingen på virkelige havfruer han kjente og hadde kunnskap om. Det ville vært vanskelig, siden de faktisk ikke finnes i virkeligheten.

Anonymkode: 2ec08...4c6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke rasist, men jeg syns det er veldig feil at de plutselig har valgt å endre hudfargen til Ariel, det blir liksom ikke Ariel. Det blir bare feil.

Nå skal det sies at Vaiana eksisterer, så små mørkhudede jenter har absolutt en Disney karakter å se opp til. Og Vaiana blir beskrevet som en heltinne 

Anonymkode: 0a717...1b2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Den lille havfruen er en del av vestlig kultur og da bør vel vestlige få claime det som del av vår kultur på lik linje med at ikke-vestlige claimer sin kultur. 

En mørkhudet person som vokser opp i Skandinavia har gjerne vestlig kultur...

Et mørkhudet menneske som vokser opp i Danmark er dansk. Da må man vel regne med at det samme gjelder en havfrue som vokser opp i Danmark... Hun tilhører ikke automatisk en annen kultur på grunn av hudfargen.

Da ser vi bort fra poenget til AB over her, som poengterer at filmen sannsynligvis utspiller seg i Karibien. Det kan også være sørstatene i USA siden det faktisk er alligatorer med i tv-serien basert på filmen. Det skulle tatt seg ut hvis bestevennen til Ariel plutselig var en torsk, alle fiskene var grå og det i stedet for fargerike planter og korallrev var skandinavisk blass tang overalt.

Hun som spiller Ariel har forøvrig hvit mor. Ariel i filmen har hvit far. Nye Ariel er halvt hvit.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om dere er like opprørte over at de opprinnelig danske karakterene er blitt norske samer i Frost?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Triste og creepy kommentarer. Stakkars Halle Bailey som bare takket ja til en drømmerolle som får alt dette online pisset slengt mot seg om at hun har "feil hudfarge" til å spille en fantasikarakter. 

Anonymkode: 2c99d...16f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (6 timer siden):

og

...

...

...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Triste og creepy kommentarer. Stakkars Halle Bailey som bare takket ja til en drømmerolle som får alt dette online pisset slengt mot seg om at hun har "feil hudfarge" til å spille en fantasikarakter. 

Anonymkode: 2c99d...16f

Enig er svært urovekkende å se voksne mennesker hakke sånn på en ung dame 😟

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.5.2023 den 18.13):

Nei, men her er hun bare mørkhudet fordi Disney ønsker å bli sett på som inkluderende. Ikke fordi de faktisk bryr seg om hudfarge. Istedenfor kunne de ha laget en ny historie, med en med mørk hud. 

Anonymkode: c5df1...0da

Tja jeg synes det passer fint at hun er farget. Hvorfor ikke? Og all den tid det skal forestille fra Karibien passer det enda bedre. Karibien et en blanding av all slags religioner, farger og etnisiteter

Anonymkode: 8773b...bf4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke rasist, men jeg syns det er veldig feil at de plutselig har valgt å endre hudfargen til Ariel, det blir liksom ikke Ariel. Det blir bare feil.

Nå skal det sies at Vaiana eksisterer, så små mørkhudede jenter har absolutt en Disney karakter å se opp til. Og Vaiana blir beskrevet som en heltinne 

Anonymkode: 0a717...1b2

Du tenker de trenger én karakter, fra en helt spesifik kultur? Mørkhudede norske og amerikanske jentunger skal vokse opp og se at de eneste som likner litt på dem selv i disneyfilmer er urbefolkning? Jeg sier ikke at havfrue er så mye mer realistisk, men det er hvertfall et forbilde som ikke har en spesifikk (for mange) fremmed kultur. Ariel, slik hun fremstår i Disneyfilmen, har ingen spesifik kultur, og det vil derfor ikke gjøre noe å gi henne et hvilket som helst utseende. (Det er noe helt annet med Elsa, Pochahontas, Vaiana og Mulan, da de skal representere ulike kulturer og folkeslag)

Anonymkode: addec...b3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...