Gå til innhold

Noen som har sett "Den lille havfruen"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva syns du om den? Var den bra?

Anonymkode: a414f...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så den på 80-tallet mener jeg det var, likte den godt da. Vet ikke om jeg ville likt den nå som voksen.

Anonymkode: b3fae...91c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kino i dag og så den. Valgte å se den med norsk tale siden 8 åringen var med. Syntes den var fin, var noen nye sanger, og var ikke alt som var likt med original tegnefilmen. De hadde også endret replikken "Hun har ben din idiot!" Til "hun har ben din måke!" 😅 

Hadde lyst å synge med på de kjente sangene 😂

Men ingenting slår originalen og Sissel Kyrkjebø som Ariel. Men så har jeg vokst opp med den og sikkert sett den noen hundre ganger i barndommen 😊

Men vel verdt å se syntes jeg 😊 8 åringen likte den godt!

Anonymkode: 5f175...17b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var på kino i dag og så den. Valgte å se den med norsk tale siden 8 åringen var med. Syntes den var fin, var noen nye sanger, og var ikke alt som var likt med original tegnefilmen. De hadde også endret replikken "Hun har ben din idiot!" Til "hun har ben din måke!" 😅 

Hadde lyst å synge med på de kjente sangene 😂

Men ingenting slår originalen og Sissel Kyrkjebø som Ariel. Men så har jeg vokst opp med den og sikkert sett den noen hundre ganger i barndommen 😊

Men vel verdt å se syntes jeg 😊 8 åringen likte den godt!

Så du vil gi den en 7/10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir den terningkast 4, helt klart verdt å se .

Anonymkode: fb870...623

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tysk og vokst opp med tysk versjon, så for min del vil ekte sangene være fra Ute Lemper. Liker ikke realfilmversjonene fra Disney, Skjønnheten og Udyret var ikke noe bra selv om jeg elsker Dan Stevens. Og en svart Ariel kan jeg stå over. Go woke go broke.

Anonymkode: a4510...a38

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke sett den og nei vil ikke se den heler. Har alltid likt Ariel hun er Hvit og har rød hår 😔 og ikke svart. Er som å se arnold schwarzenegger i transe versjon yepp.

Anonymkode: 51aac...e49

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om Ariel hadde sett ut som hun på dette bildet!FB_IMG_1685219743101.thumb.jpg.bd9b7d3a8a768d6438c1b97a03f7a01f.jpg

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se den med datteren på 7 1/2 i morgen. Tror du den er for skummel for henne? Ser det er 9 års aldersgrense.

Anonymkode: be08d...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Kyrkjebø har eksepsjonelt flott stemme. Noe jeg likte med tegnefilmene er at de ofte hadde profesjonelle sangere. Nå har de jo gjort det med remaken av Den lille havfruen. I hvert fall den engelske, vet ikke hvem som har den norske stemmen i nyinnspillingen. Men i mange av nyinnspillingene har de brukt kjente skuespillere som ikke kan synge og det blir etter min mening helt feil når tegnefilmene er musikaler. 

Anonymkode: 53fe0...5da

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kyrkjebø har eksepsjonelt flott stemme. Noe jeg likte med tegnefilmene er at de ofte hadde profesjonelle sangere. Nå har de jo gjort det med remaken av Den lille havfruen. I hvert fall den engelske, vet ikke hvem som har den norske stemmen i nyinnspillingen. Men i mange av nyinnspillingene har de brukt kjente skuespillere som ikke kan synge og det blir etter min mening helt feil når tegnefilmene er musikaler. 

Anonymkode: 53fe0...5da

Jeg føler kvaliteten på norsk dubbing har gått rett i dass siden 90-tallet. Det pleide å være skikkelig gode skuespillere og sangere som fikk stemmejobben i disneyfilmene. Nå høres det ut som de går ut på gata med en mikrofon, praier ned random folk og bare "unnskyld meg, kan du lese denne teksten inn i mikrofonen her?". 

I tillegg pleide de oversatte tekstene å være skikkelig gode, som kvalitetspoesi, nå er det masse nødrim og direkte-oversettelser som ikke eegentlig betyr det samme som originalen. Og de unngår et hvert ord som kan være litt avansert for en gjennomsnittlig femåring, istedet for å la barna lære noe nytt. 

Her er et utdrag fra Gaston (1992):

Ingen smukk som Gaston
slår en hook som Gaston
Ingen er vel rundt nakken så tjukk som Gaston
det er ingen i byen så mandig
perfekt som en mønstersjablong
Også er du jo nok så forstandig
alle gutta vil spille på lag med Gaston

Jeg var sikkert godt oppi tenåra før jeg forsto hva Mønstersjablong betydde, men hva gjør vel det? Forstandig ville heller aldri sluppet gjennom idiotfilteret idag. 🙄

Til sammenlikning den horrible norske varianten av Let it go, La den gå (2013):

Slipp ingen inn- La ingen se.
Slik er plikten, jeg er jo født til det.
Jeg dekket til, det ingen så.
Det vet de nå.

La den gå. La den gå.
Den kraften jeg skjulte før.
La den gå. La den gå.
Jeg har snudd og stengt en dør.
Jeg er lei. Alt de tror de har sett.
La det storme nå.
Litt frost gjør meg ingenting uansett.

Alså den henger ikke på greip i det hele tatt? Det er ingen som snakker sånn i virkeligheten, og setningene snubler over hverandre og er dårlig grammatikk. 🤮

Tragisk er det. Og det har vært tragisk siden tidlig 2000-tallet. Jeg elsker animasjon, og har sett alt som er av Disneyklassikere, men kommer aldri til å se noe dubbet animasjonsfilm igjen. 

Kommer kanskje til å se Little Mermaid med ungene når den blir gratis på Disney+, men det er få av live action filmene jeg har likt så det blir nok med den ene gangen. 

Anonymkode: c7f66...cd4

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenk om Ariel hadde sett ut som hun på dette bildet!FB_IMG_1685219743101.thumb.jpg.bd9b7d3a8a768d6438c1b97a03f7a01f.jpg

Spilt av Bella Thorne

Anonymkode: 2d8ce...a9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er tysk og vokst opp med tysk versjon, så for min del vil ekte sangene være fra Ute Lemper. Liker ikke realfilmversjonene fra Disney, Skjønnheten og Udyret var ikke noe bra selv om jeg elsker Dan Stevens. Og en svart Ariel kan jeg stå over. Go woke go broke.

Anonymkode: a4510...a38

Rasist?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Rasist?

Det er like rasistisk å ignorere at Ariel skal være dansk og rødhåret. Hun er egentlig en fin representasjon på unge jenter med litt blekere hud og knallrødt hår, noe som ofte blir sett på som mindre attraktivt. Så det er synd at jenter som ser ut som henne ikke får kjenne seg igjen i hun lenger. 

• Liker 33
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zidji skrev (2 timer siden):

Det er like rasistisk å ignorere at Ariel skal være dansk og rødhåret. Hun er egentlig en fin representasjon på unge jenter med litt blekere hud og knallrødt hår, noe som ofte blir sett på som mindre attraktivt. Så det er synd at jenter som ser ut som henne ikke får kjenne seg igjen i hun lenger. 

De kan se originalen ;) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

De kan se originalen ;) 

Tenk hvis original en var med en svart kvinne og den nye versjonen var med en hvit kvinne med rødt hår. Også hadde man bare avfeid det med "du kan se originalen". 

Det hadde blitt månelyst, gitt. Woke og cancel og hele pakka.

Anonymkode: 46b26...fa5

• Liker 24
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenk hvis original en var med en svart kvinne og den nye versjonen var med en hvit kvinne med rødt hår. Også hadde man bare avfeid det med "du kan se originalen". 

Det hadde blitt månelyst, gitt. Woke og cancel og hele pakka.

Alt er ikke woke bare fordi noen er mørkhudet.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt er ikke woke bare fordi noen er mørkhudet.

Nei, men dette er veldig tydelig resultat av woke. Og hadde det vært omvendt som jeg nevnte så hadde det garantert blitt woke-reaksjoner.

• Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke rasist bare pga man reagerer på at Disney har valgt en mørkhudet Ariel når Ariel hele veien har vært lys i huden og med rødt hår. Mange rødhårete jenter som ble mobbet i oppveksten for å være rødhåret hadde Ariel som en karakter som hadde samme fargene som de.

Det er flere dyktige skuespillere med rødt hår; hvorfor ikke gå for en av de? Klassisk rødt hår er heller ikke genetisk normalt for mørkhudete.

Jeg hadde tenkt å se filmen sammen med datteren min, Den lille havfrue var en av favorittene da hun var liten, men hun har ikke lyst å se den pga det blir helt feil for henne når Ariel ikke er lys med rødt hår. Og hun er definitivt ikke rasist.

Jeg er så drittlei av at ordene rasist og rasisme blir misbrukt. For å snu på det; den lille havfrue var dansk, lyshudede med rødt har. Er det ikke da rasistisk av Disney at et vanlig nordisk utseende ikke var bra nok? Rasistisk mot de som er naturlig ginger?

De holder på å spille inn Snøhvit nå, datteren min viste meg bilder, og i nyinnspilling av Snøhvit så er skuespilleren latinsk med også der mørkere hud. Skal Disney spille inn de klassiske eventyrene så bør de holde seg til de kjente og kjære karakterene. Snøhvit ble kalt Snøhvit pga hun hadde hud hvit som snø, lepper rød som blod og hår så sort som ibenholt. Snøhvit var ikke latinsk.

Disney drar dette woke-opplegget for langt. Hva blir neste? Mørkhudet Elsa med bleket hår?

Mulan og Pocahontas fikk begge beholde de opprinnelige fargene sine. Så egentlig så burde mulan i filmen hatt lys hud, blå øyne og farget håret mørkt, hvis ikke er det rasistisk og lite woke? 

(men i skjønnheten og udyret så var det store snakkerier i usa om at Disney var så dristig at de hadde ymtet om homofili mellom to karakterer…….kunne de ikke heller ha klasket til med et heftig kyss i stedet for hinting til at en mann var forelsket i Gaston? Nei, det blir for heftig. Men at ei dansk havfrue plutselig er mørkhudet går greit)

(husker også at Disney fikk skryt for at de hadde laget Vaiana kraftig bygget/lubben….i mine øyne ser hun helt normal ut)

Jeg kommer ikke til å se Den lille havfrue, ei heller Snøhvit når den kommer, nettopp pga valg av hovedrolleinnehaver 

Anonymkode: e49a5...e1f

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man er ikke rasist bare pga man reagerer på at Disney har valgt en mørkhudet Ariel når Ariel hele veien har vært lys i huden og med rødt hår. Mange rødhårete jenter som ble mobbet i oppveksten for å være rødhåret hadde Ariel som en karakter som hadde samme fargene som de.

Det er flere dyktige skuespillere med rødt hår; hvorfor ikke gå for en av de? Klassisk rødt hår er heller ikke genetisk normalt for mørkhudete.

Jeg hadde tenkt å se filmen sammen med datteren min, Den lille havfrue var en av favorittene da hun var liten, men hun har ikke lyst å se den pga det blir helt feil for henne når Ariel ikke er lys med rødt hår. Og hun er definitivt ikke rasist.

Jeg er så drittlei av at ordene rasist og rasisme blir misbrukt. For å snu på det; den lille havfrue var dansk, lyshudede med rødt har. Er det ikke da rasistisk av Disney at et vanlig nordisk utseende ikke var bra nok? Rasistisk mot de som er naturlig ginger?

De holder på å spille inn Snøhvit nå, datteren min viste meg bilder, og i nyinnspilling av Snøhvit så er skuespilleren latinsk med også der mørkere hud. Skal Disney spille inn de klassiske eventyrene så bør de holde seg til de kjente og kjære karakterene. Snøhvit ble kalt Snøhvit pga hun hadde hud hvit som snø, lepper rød som blod og hår så sort som ibenholt. Snøhvit var ikke latinsk.

Disney drar dette woke-opplegget for langt. Hva blir neste? Mørkhudet Elsa med bleket hår?

Mulan og Pocahontas fikk begge beholde de opprinnelige fargene sine. Så egentlig så burde mulan i filmen hatt lys hud, blå øyne og farget håret mørkt, hvis ikke er det rasistisk og lite woke? 

(men i skjønnheten og udyret så var det store snakkerier i usa om at Disney var så dristig at de hadde ymtet om homofili mellom to karakterer…….kunne de ikke heller ha klasket til med et heftig kyss i stedet for hinting til at en mann var forelsket i Gaston? Nei, det blir for heftig. Men at ei dansk havfrue plutselig er mørkhudet går greit)

(husker også at Disney fikk skryt for at de hadde laget Vaiana kraftig bygget/lubben….i mine øyne ser hun helt normal ut)

Jeg kommer ikke til å se Den lille havfrue, ei heller Snøhvit når den kommer, nettopp pga valg av hovedrolleinnehaver 

Anonymkode: e49a5...e1f

Da HC Andersen publiserte Den Lille Havfrue i 1837 skrev han aldri noe om hårfarge. Faktisk skulle Disney sin versjon fra 1989 ha blondt hår, men grunnet Splash fra 1984 med Daryl Hannah i hovedrollen ble de to havfruene for like og Disney sin havfrue fikk rødt hår. Rett skal være rett. Det står dog igjen og igjen at havfruen har hvite hender, ben etc. Men igjen, aldri noe om håret. 

Anonymkode: 4e44c...1cb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...