AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Del Skrevet 26. mai 2023 Jeg solgte en bil for litt over to mnd siden. Bilen var uten mangler, men en gammel bruktbil (2012 mod). Gått som en klokke de to årene vi har hatt den. Vi solgte bilen til en annen privatperson og nå to mnd senere får jeg meld om at startbatteriet er flatt og jeg må erstatte det. Om jeg ikke erstatter dette hever de kjøpet. tilleggsinfo: det står i kontrakten at bilen selges som den er. de såg på bilen to ganger før kjøp. de fikk bilen 20k billigere for å være hyggelig. bilen er 2012 mod og har gått over 200 000km. Har de noe å hente? Brukte kontrakter til finn.no Anonymkode: 4989e...8f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 26. mai 2023 #2 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg solgte en bil for litt over to mnd siden. Bilen var uten mangler, men en gammel bruktbil (2012 mod). Gått som en klokke de to årene vi har hatt den. Vi solgte bilen til en annen privatperson og nå to mnd senere får jeg meld om at startbatteriet er flatt og jeg må erstatte det. Om jeg ikke erstatter dette hever de kjøpet. tilleggsinfo: det står i kontrakten at bilen selges som den er. de såg på bilen to ganger før kjøp. de fikk bilen 20k billigere for å være hyggelig. bilen er 2012 mod og har gått over 200 000km. Har de noe å hente? Brukte kontrakter til finn.no Anonymkode: 4989e...8f3 Tror neppe de kommer noen vei med det, så lenge bilen "selges som den er" 🤔 30 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 26. mai 2023 #3 Del Skrevet 26. mai 2023 Så lenge det ikke er vesentlige skjulte feil/mangler så har de ingen sak. Gammel bil med mange km så er jo kjøper klar over hva man har kjøpt, batteri er slitasjedel så dette er ingen sak, ta det helt med ro;) 26 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #4 Del Skrevet 26. mai 2023 Mardina skrev (2 minutter siden): Tror neppe de kommer noen vei med det, så lenge bilen "selges som den er" 🤔 I tillegg så er ett startbatteri på en dieselbil en slitedel som må byttes en gang i blant. Jeg kjøper ikke melk på Kiwi, drikker den opp også krever en ny full kartong. Forbruksvare er forbruksvare. Anonymkode: 4989e...8f3 16 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 26. mai 2023 #5 Del Skrevet 26. mai 2023 Ts, jeg hadde sagt til de som kjøpte bilen at startbatteri er en slitedel som må byttes med jevne mellomrom og at dette er en utgift de må bekoste selv. Det er ikke ditt ansvar, så lenge du nå har solgt bilen. Hos enkelte kjenner ikke frekkheten grenser altså 🙄 12 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 26. mai 2023 #6 Del Skrevet 26. mai 2023 (endret) Batteri er forbruksvare og noe de må påregne og måtte skifte så her kommer de ingen vei Når folk kjøper en bruktbil så må de sette seg inn i hva er feil hva er en mangel evt hva er en slitedel Kan nok skrive en hel bok eventuelt et leksikon over alle måtene det er mulig å bli lurt på ved kjøp av bil Du må alltid spørre deg selv "hvordan kan jeg nå bli lurt?" ved kjøp av bil og egentlig ved kjøp av hva som helst Når Jesus sa at Satan er denne verdens fyrste så var det nok helt seriøst ment Men her har du ikke gjort noe feil bare stå på ditt batteri får dem på biltema for en 1 000 lapp Endret 26. mai 2023 av Maskinfører 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 27. mai 2023 #7 Del Skrevet 27. mai 2023 Du kan bare le høyt av dem, de kommer ingen vei og fortjener ingen sympati. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #8 Del Skrevet 27. mai 2023 Har de prøvd å lade opp batteriet? Hvis de har glemt lyset, og tappet det ut så vil det jo bli flatt enten det er et nytt eller gammelt batteri. Anonymkode: d6a03...c19 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 27. mai 2023 #9 Del Skrevet 27. mai 2023 Ja, du har solgt til feil folk.... Her må du ikke gi etter, svar at batteri er slitedel som må påregnet byttet hvert 2-5år og ikke kan anses som en skjult mangel med bilen. Om du ikke avslår kravet her kommer du til å få klage på dårlige dekk om 1 år. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #10 Del Skrevet 27. mai 2023 Her må du ikke gi etter fordi dette er bare frekke folk. Det er som de sier vanlig vedlikehold, og ikke noe man kan heve et bilkjøp for. Bare ignorer dem ved å svare avvisende på melding, og etter det så svarer du ikke. Er det innvandrere eller rumenere så ringer du politiet om du føler deg presset. Anonymkode: 14725...600 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 27. mai 2023 #11 Del Skrevet 27. mai 2023 De har ingen rettigheter her. Det er bare å svare som du har fått råd om og så ikke svare igjen. Det er ikke noe å diskutere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 27. mai 2023 #12 Del Skrevet 27. mai 2023 Jeg hadde sannsynligvis ikke svart på det en gang. Schnuhu 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #13 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg solgte en bil for litt over to mnd siden. Bilen var uten mangler, men en gammel bruktbil (2012 mod). Gått som en klokke de to årene vi har hatt den. Vi solgte bilen til en annen privatperson og nå to mnd senere får jeg meld om at startbatteriet er flatt og jeg må erstatte det. Om jeg ikke erstatter dette hever de kjøpet. tilleggsinfo: det står i kontrakten at bilen selges som den er. de såg på bilen to ganger før kjøp. de fikk bilen 20k billigere for å være hyggelig. bilen er 2012 mod og har gått over 200 000km. Har de noe å hente? Brukte kontrakter til finn.no Anonymkode: 4989e...8f3 Tror det er snart på tide med to regler når det gjelder salg og kjøp mellom privat personer. Det bør være "tvang", der alle biler skal ha tilstandsrapport fra NAF eller lignende. Uskreven regel: Når man har solgt til en person, så blokkerer man mobil nr til den man solgte til samme dag. Ferdig med det. Men siden dem fikk bilen 20.000 billigere, så burde dette være mer enn nok hint om at du faktisk dekket allerede visse ting for dem. Dette er egentlig grunnen til at jeg hater privatsalg. Unngår det som pesten. Jeg har kun solgt bil en gang i hele mitt liv til privatperson, og selv om det ikke var noen problemer, så gadd jeg rett og slett aldri igjen. Bare tull, for man vet aldri hvilken idiot man kan selge til. Burde nok hatt lov som sier, tilstandsrapport skal med. Et "hardt" krav i form av lov. Ikke kun anbefalinger. Mye tull kunne vært unngått slik. Anonymkode: 28262...379 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #14 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror det er snart på tide med to regler når det gjelder salg og kjøp mellom privat personer. Det bør være "tvang", der alle biler skal ha tilstandsrapport fra NAF eller lignende. Uskreven regel: Når man har solgt til en person, så blokkerer man mobil nr til den man solgte til samme dag. Ferdig med det. Men siden dem fikk bilen 20.000 billigere, så burde dette være mer enn nok hint om at du faktisk dekket allerede visse ting for dem. Dette er egentlig grunnen til at jeg hater privatsalg. Unngår det som pesten. Jeg har kun solgt bil en gang i hele mitt liv til privatperson, og selv om det ikke var noen problemer, så gadd jeg rett og slett aldri igjen. Bare tull, for man vet aldri hvilken idiot man kan selge til. Burde nok hatt lov som sier, tilstandsrapport skal med. Et "hardt" krav i form av lov. Ikke kun anbefalinger. Mye tull kunne vært unngått slik. Anonymkode: 28262...379 Helt enig! Vi spørte om de ville sjekke bilen hos fagfolk, men det trengte de ikke for mannen var så flink med bil😅😂 de har sjekket bilen nå hos mekonomen nå 2mnd etter kjøpet etter å ikke fått start og det er kun startbatteriet som er ødelagt, de sendte også bilde av det arket hvor det sto at dynamo og alt er i fin stand, så det er jo greit å ha til senere😅 jeg spørte om de har latt lysene stå på og derfor ikke fått start, men da fikk jeg bare en sint melding om at jeg latterlig gjor de🙈 lysene kan jo den beste glemme, men du hører tonen fra de da Anonymkode: 4989e...8f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldertøsa Skrevet 27. mai 2023 #15 Del Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 26.5.2023 den 23.42): Jeg solgte en bil for litt over to mnd siden. Bilen var uten mangler, men en gammel bruktbil (2012 mod). Gått som en klokke de to årene vi har hatt den. Vi solgte bilen til en annen privatperson og nå to mnd senere får jeg meld om at startbatteriet er flatt og jeg må erstatte det. Om jeg ikke erstatter dette hever de kjøpet. tilleggsinfo: det står i kontrakten at bilen selges som den er. de såg på bilen to ganger før kjøp. de fikk bilen 20k billigere for å være hyggelig. bilen er 2012 mod og har gått over 200 000km. Har de noe å hente? Brukte kontrakter til finn.no Anonymkode: 4989e...8f3 Dette er en ikke - sak. De prøver bare å lure deg / svindle deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #16 Del Skrevet 28. mai 2023 Som andre sier, de har ingen sak. Absolutt ingenting. For øvrig interessant å høre om 20k i avslag på en over ti år gammel bil. Du var grei! Anonymkode: c5682...495 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #17 Del Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som andre sier, de har ingen sak. Absolutt ingenting. For øvrig interessant å høre om 20k i avslag på en over ti år gammel bil. Du var grei! Anonymkode: c5682...495 Var en strøken Audi Q5 med RS seter! Vi la den ut for 140k og de fikk den for 120k. Angrer på at vi var så grei… blir aldri å selge bil privat igjen. Anonymkode: 4989e...8f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #18 Del Skrevet 28. mai 2023 Uansett om man er kjøper eller selger, om motparten klager er det "bare" å la være å svare, da kommer motparten ingen vei. Så lenge hen ikke tar saken for retten da, noe de færreste tar sjansen på. Muligheten for å gå på en stjernesmell er stor. Derfor selger jeg billig. Og når jeg kjøper tar jeg høyde for katten i sekken. Anonymkode: 04c21...2d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #19 Del Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): blir aldri å selge bil privat igjen. Anonymkode: 4989e...8f3 Nah, de fleste privatsalg går helt fint. Når noen er så dum og tror at et bilbatteri skal dekkes av forrige eier...tja, det er vanskelig å ta høyde for! Anonymkode: c5682...495 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 1. juni 2023 #20 Del Skrevet 1. juni 2023 Tiuren skrev (På 27.5.2023 den 11.17): batteri er slitedel som må påregnet byttet hvert 2-5år Avsporing, men er det virkelig vanlig? Har en 2009-modell som jeg kjøpte i 2014, og har ikke bytta batteri på den. Har bare topplada det en gang så vidt jeg vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå