AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #21 Skrevet 26. mai 2023 Det som settes fram må man forvente blir spist. Så da velger du å sette fram mindre ting, venter til etter middag med å sette det fram og velger billige alternativer. Når man inviterer til middag, så vil det se ut som det bare er å forsyne seg som man ønsker om det lages to store gryter med ting. Så å lage opp mat for flere dager tar du en annen gang. Likevel er det mennesker som mangler litt folkeskikk og bunn i magen. Konseptet å dele ligger ikke naturlig hos alle. Jeg lager mat nok til gjester selv, men dersom du hiver i deg 3-4 ganger av hva et voksent menneske normalt spiser, så må du faktisk fylle på med tilbehør. Å bare gå for kjøttet og så en potet, da får du gå sulten fra meg. Anonymkode: 4fdbf...f4d 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #22 Skrevet 26. mai 2023 Synes det er rart at du forventer at det skal være snacks igjen i skålene du setter fram når besøket går. Ikke fyll opp skålene da, om du ønsker noe igjen. Slik at du kan fylke på når de har gått hjem. Virker aller mest som om du beregner for lite mat. Om gjestene spiser deg ut av huset på lapskaus og snacks har du ikke råd til å invitere på middag. Skal vel vanskelig gjøres å finne noe som er billigere enn lapskaus og popcorn... Vent med å invitere disse på besøk til du har råd. Ikke inviter folk om du må spare på maten. Eventuelt server brødskiver. Noen gjester spiser mye snacks andre holder seg unna og tar én bit for å være høflig. Men veldig sjeldent at verten setter fram mat/snacks som bare er til pynt eller helst skal spares på. Denne mannen er seg selv og spiser som vanlig. Han virker komfortabel sammen med dere. Dropp pynten når han kommer på besøk, han tror nemlig at det er meningen å forsyne seg. Anonymkode: e6706...5d3 8 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #23 Skrevet 26. mai 2023 I stedet for selvforsyning av middag kan du jo prøve å legge opp porsjonene på tallerknene selv. Og tilby deg å fylle på mer hvis storspiseren vil ha påfyll. Da kan du ihvertfall sikre at alle får minst en skikkelig porsjon. Når det gjelder snacks er jeg enig at det er spesielt å forvente at gjestene ikke skal spise opp? Anonymkode: 4abbe...8bc 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #24 Skrevet 26. mai 2023 Ja, heldigvis. Snacks som settes fram blir spist opp og må fylles på i flere runder i løpet av en kveld, hva er ellers vitsen? Og at gjestene forsyner seg godt med maten (som vi har rikelig av), det er da bare fint? Dere ble da overhodet ikke spist ut av huset, dere hadde jo rikelig? Man sparer ikke på snacks eller lapskaus når man har gjester. Anonymkode: 06f9d...973 5 1 1
Gjest Kvakkekyllingen Skrevet 26. mai 2023 #25 Skrevet 26. mai 2023 Hvor mange tråder skal du starte om akkurat det samme?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #26 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde en søster som "bodde" hos meg i perioder når hun studerte og måtte ha mange forelesninger på universitetet som ligger i samme by. Jeg sa det ganske rett ut noe som dette; du, det er helt greit at du forsyner deg av kjøleskap og lignende her, men det hadde også vært fint om du bidro litt, om du drikker opp 4 flasker med brus, forventer jeg at du også kjøper inn brus. Det samme gjelder mat, det er greit at vi spiser middag sammen, men det hadde vært fint om du handlet inn til mat også? Dette forsto hun, og sa at hun ikke hadde tenkt over det sånn. Etter at jeg sa ifra, så kjøpte hun inn, og var veldig flink til å bidra. Anonymkode: 01421...0aa Det er litt forskjell. Når man inviterer gjester på mat, snacks eller annet, står man også for det. Såfremt intet annet er avtalt på forhånd. Anonymkode: 46eb6...bb9 7 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #27 Skrevet 26. mai 2023 Jeg er glad for at gjester spiser opp snacksen jeg setter frem, det er jo liksom ikke noe jeg ønsker å sitte og stappe i meg etter de har dratt. Jeg har heller aldri fulgt med på hvor mye gjester spiser, og har heller aldri opplevd at jeg har lagd så lite mat at vi må spise av mat jeg ikke hadde tenkt å servere. Men jeg lager alltid litt ekstra til selskap, for jeg ønsker at gjester skal kunne spise seg mett. Om du syns enkelte gjester spiser for mye mat, så får du la vær å invitere dem da. Anonymkode: bba3d...f3e 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #28 Skrevet 26. mai 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Noen spiser mer enn andre. Jeg også spiste en del mer når jeg trente 4-5 ganger i uken i tillegg til aktiv jobb. Og mannen spiser mye pga svært høy forbrenning og sjeldne måltider. Han spiser gjerne bare frokost og middag hver dag og er også svært aktiv. Anonymkode: ffb0c...b00 Jeg synes ikke man som gjest kan forvente at vertskapet beregner en mengde mat som tilsvarer adskillige porsjoner på en restaurant. Hvis man trenger så mye mat for å bli mett må man gi beskjed eller spise på forhånd. Anonymkode: 10e96...e54 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #29 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tror jeg skjønner hva du mener TS. Jeg har en kompis som spiser enormt mye og han tar ikke hensyn til at andre også skal ha. Vi har laget taco et par ganger. Han kan lett lesse på med halvparten av kjøttet på sin tallerken fordi han synes det er så godt. Han tenker ikke at andre også skal ha kjøtt og faktisk fordeler innholdet i lefsa med grønnsaker i tillegg. Jeg husker jeg måpte en gang og sa: Får ikke vi andre kjøtt til oss selv? Da ble han flau og beklagde. Samme kompis kan sitte med chipsskåla i fanget uten å tenke på andre. Da spør jeg samme spørsmål og han setter flaut tilbake skåla på bordet. Ikke sikkert samboeren til venninna di er klar over at han tar så mye. Prøv å si i fra med en humoristisk vri. «Oi, husk at andre også skal forsyne seg, hehe, sulten i dag?» Med mindre du lager ekstremt små porsjoner så gjør det ingenting om det blir litt klein stemning om kompisen din tar all maten. Så lærer han kanskje til neste gang. Er dere noen gang på middag hos dem? Anonymkode: afeb8...97e Da kanskje du bør advare før han forsyner seg om at dere ikke har så mye kjøtt så alle må dele på det som er. Jeg er ikke så vant med gjerrige folk, så kunne sikkert kommet i skade for å tenke at det er mer på kjøkkenet hvis du typ serverer 4-500 g kjøttdeig til fire personer. Du høres ut som den type (utrivelig) menneske man må spise seg mett før man kommer på besøk til - veldig utrivelig og lettere å bare si neitakk til invitasjonen egentlig, enn å sitte der og gjette på hvor mye man har lov å spise, prøve å vurdere på forhånd hvor mye man må spise før man drar for å bli noenlunde mett etc., evt at man må dra fr deg tidlig nok til å rekke å lage seg ordentlig middag selv hjemme etterpå. Jeg lager nok mat, og setter pris på at gjestene liker maten og spiser seg hodw og mette. Mitt hjem er ikke et asketisk slanke-retreat Hadde du konmet med sånne frekke bitchy replikner burde han ha svart med samme mynt. «Nei jeg skjønner jo at med de bilringene dine trenger du ikke særlig mye mat». «Nå er vi ikke alle som tilstreber å veie mindre enn en chihuahua». «Sånn du driver og småspiser hele dagen er det jo ikke rart du ikke blir ordentlig sulten til måltidene, du burde øve deg på å tåle å gå en stund mellom måltider» Men jeg mener selvsagt ikke at man skal si sånt, da synker man jo til samme nivå som deg. Skikkelig ufint å kommentere andre kropp eller matinntak - skam deg. Anonymkode: a0dc9...e4d 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #30 Skrevet 26. mai 2023 Jeg har vokst opp motsatt. Min mor har alltid laget store porsjoner, og mye mat, slik at hun visste at selv 2 meter lange menn som trente mye, gikk stappmette fra bordet. Har vi snacks, er det i overflod. Bedre å sitte igjen med to potetgullposer for mye, enn at det blir tomt. Hvis man må spise middag FØR man kommer i middag, og så stoppe innom en bensinstasjon på vei hjem, om kvelden blir lang, så hadde jeg følt meg som en dårlig vert! Er du småspist, og ikke klarer å se ann gjestene dine: Da er det du som ikke egner deg til å holde middager, det er ikke gjestene sin feil. Anonymkode: 0cd58...203 8 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #31 Skrevet 26. mai 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er litt forskjell. Når man inviterer gjester på mat, snacks eller annet, står man også for det. Såfremt intet annet er avtalt på forhånd. Anonymkode: 46eb6...bb9 Joda, men overskriften og starten på hovedinnlegget handlet om man opplevde at gjester spiste deg ut av husket. Ja, det har jeg opplevd. Skrev ingenting annet. Anonymkode: 01421...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #32 Skrevet 26. mai 2023 Jeg blir generelt veldig glad dersom gjester forsyner seg godt. Det tar jeg som kompliment for maten. Et nært familiemedlem har imidlertid en mann som er ekstremt gniten, og når han får servert gratis mat eller drikke, da hiver han i seg på en sykelig måte. Ikke som i å nyte det som blir servert, men som "Dette er gratis, så må utnytte det til det fulle." Han gafler i seg ,så han knapt kan smake noe før han svelger, og sikrer seg mest av det som er dyrest. Kan lesse på flere biffer på fatet, og følger konstant med på skålen med kjøtt med øynene. Om den nærmer seg tom kan han sikre seg mer kjøtt, selv om han allerede har mye på fatet. Dette er eneste person hvor jeg opplever dette som svært ubehagelig, og det er definitivt langt over normal oppførsel. Det virker sykelig. Nei, det er sykelig, slik som gnitenheten hans også er det. Han har god råd, men unner seg ingenting. Går med klær og sko til de ikke lenger er mulig å gå i, og blir da sur for å måtte kjøpe nytt. Han kommer en dag til å dø med mye penger på konto. Flere i familien har det imidlertid ganske moro med dette. Kjøper inn ekstra kjøtt når han er tilstede, og finner det humoristisk at han da spiser, spiser og spiser, til han blir dårlig. Alkohol må man imidlertid begrense, for når det er gratis drikker han også fort for å sikre seg mest mulig når det er gratis, og blir farlig full. Om det settes et brett med overskudd av cognac eller annet ut på kjøkkenet i bryllup for eksempel, som er igjen etter at alle som ønsket det har forsynt seg, da går han ut og tømmer hele brettet. Kun fordi det er gratis. Anonymkode: 1f877...5ce 1 2
Beneath the Moon Skrevet 26. mai 2023 #33 Skrevet 26. mai 2023 Jeg blir glad om gjester spiser maten jeg lager, betyr jo at maten er god 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #34 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da kanskje du bør advare før han forsyner seg om at dere ikke har så mye kjøtt så alle må dele på det som er. Jeg er ikke så vant med gjerrige folk, så kunne sikkert kommet i skade for å tenke at det er mer på kjøkkenet hvis du typ serverer 4-500 g kjøttdeig til fire personer. Du høres ut som den type (utrivelig) menneske man må spise seg mett før man kommer på besøk til - veldig utrivelig og lettere å bare si neitakk til invitasjonen egentlig, enn å sitte der og gjette på hvor mye man har lov å spise, prøve å vurdere på forhånd hvor mye man må spise før man drar for å bli noenlunde mett etc., evt at man må dra fr deg tidlig nok til å rekke å lage seg ordentlig middag selv hjemme etterpå. Jeg lager nok mat, og setter pris på at gjestene liker maten og spiser seg hodw og mette. Mitt hjem er ikke et asketisk slanke-retreat Hadde du konmet med sånne frekke bitchy replikner burde han ha svart med samme mynt. «Nei jeg skjønner jo at med de bilringene dine trenger du ikke særlig mye mat». «Nå er vi ikke alle som tilstreber å veie mindre enn en chihuahua». «Sånn du driver og småspiser hele dagen er det jo ikke rart du ikke blir ordentlig sulten til måltidene, du burde øve deg på å tåle å gå en stund mellom måltider» Men jeg mener selvsagt ikke at man skal si sånt, da synker man jo til samme nivå som deg. Skikkelig ufint å kommentere andre kropp eller matinntak - skam deg. Anonymkode: a0dc9...e4d Hahaha 😂😂😂 Er det noen det serveres nok mat hos så er det definitivt hos oss. Når vi laget taco til 4 personer regner jeg minimum 1200 gram kjøttdeig, gjerne mer om jeg vet det kommer storspiste folk. Det er alltid rester hos oss så om det skulle vise seg at vi var i samme omgangskrets så skal du ikke bekymre deg for at du må spise deg mett før besøket 😊 Noe som for øvrig er ganske frekt i seg selv. Den storspiste kompisen min er sånn med mange ting. Han bare tenker rett og slett ikke på andre, man må minne han på at det faktisk er flere tilstede som kanskje vil forsyne seg flere ganger. Sitter du forresten selv med chipsbollen i fanget når du er på besøk hos andre? Anonymkode: afeb8...97e 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #35 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hahaha 😂😂😂 Er det noen det serveres nok mat hos så er det definitivt hos oss. Når vi laget taco til 4 personer regner jeg minimum 1200 gram kjøttdeig, gjerne mer om jeg vet det kommer storspiste folk. Det er alltid rester hos oss så om det skulle vise seg at vi var i samme omgangskrets så skal du ikke bekymre deg for at du må spise deg mett før besøket 😊 Noe som for øvrig er ganske frekt i seg selv. Den storspiste kompisen min er sånn med mange ting. Han bare tenker rett og slett ikke på andre, man må minne han på at det faktisk er flere tilstede som kanskje vil forsyne seg flere ganger. Sitter du forresten selv med chipsbollen i fanget når du er på besøk hos andre? Anonymkode: afeb8...97e Men man drar vel heller ikke bort skrubbsulten? Når det gjelder hvor mye man forsyner seg med så kommer det litt an på relasjonen - noen steder (feks hos slekta i mitt tilfelle) er det greit å forsyne seg som man ville gjort hjemme, og andre ganger så oppfører man seg mer dannet. Jeg er opplært til at man forsyner seg med "en dannet porsjon" og ikke viser grådighet ved å lesse på. Det er også greit å huske på at magen blir mett før øynene, slik at man også tar høyde for det. Bedre å forsyne seg 2 ganger enn å sitte igjen med uspist mat på tallerkenen. Anonymkode: 6ddb9...2f8 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #36 Skrevet 26. mai 2023 La være å invitere de da. Problemet løst. Anonymkode: 1af84...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #37 Skrevet 26. mai 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: I stedet for selvforsyning av middag kan du jo prøve å legge opp porsjonene på tallerknene selv. Og tilby deg å fylle på mer hvis storspiseren vil ha påfyll. Da kan du ihvertfall sikre at alle får minst en skikkelig porsjon. Når det gjelder snacks er jeg enig at det er spesielt å forvente at gjestene ikke skal spise opp? Anonymkode: 4abbe...8bc Gjestene må jo få spise seg mette! Enten får man lage nok mat eller slutte å invitere på mat. Anonymkode: 41da6...364 1 1 1
Mezzosoprena Skrevet 26. mai 2023 #38 Skrevet 26. mai 2023 Du setter selvfølgelig ikke fram mer enn det du vil at skal bli borte. Hvis du har tenkt å ha noe av snacksen til senere, serverer du selvfølgelig ikke dette til gjestene. 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #39 Skrevet 26. mai 2023 Når det gjelder snacks høres han fyren nesten ut som mannen min. Han spiser til det er tomt. Og når det er innpakket godteri, f.eks Twist, er det direkte flaut å se haugen med papir foran han. Vi andre spiser 1-2 biter, han tar resten. Og han forstår ikke at det han gjør ikke er normalt. Når det gjelder middag er folk forskjellige. Jeg klarer ikke å spise opp en Fjordland-porsjon, mens mannen må ha minst to. Hvis jeg inviterer på middag, går jeg ut fra den mengden mannen spiser, ikke hvor mye jeg selv spiser. Men når det gjelder mengde kjøttdeig til taco kunne jeg nok ha tabbet meg ut og laget for lite. Min taco består av ca 1 ss kjøtt og resten grønnsaker. Mannen spiser også mer grønnsaker enn kjøtt, så hvis jeg bruker 400 g kjøtt har vi nok til minst to dager. Anonymkode: 6ef3a...962
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #40 Skrevet 26. mai 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Da kanskje du bør advare før han forsyner seg om at dere ikke har så mye kjøtt så alle må dele på det som er. Jeg (...) kunne sikkert kommet i skade for å tenke at det er mer på kjøkkenet hvis du typ serverer 4-500 g kjøttdeig til fire personer. (...) å sitte der og gjette på hvor mye man har lov å spise Anonymkode: a0dc9...e4d Vettu, det er virkelig ikke rocket science. Si det er 6 gjester ved bordet... så tar man ganske enkelt ikke mer enn 1/6 av det som er satt frem første gang man forsyner seg. Anonymkode: 10e96...e54 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå