AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Skrevet 26. mai 2023 Har dere opplevd dette? jada jeg legger ut litt snacks i bordet og lager middag. Men her har venninna mi en veldig storspist samboer. vi kan legge ut snacks i bordet. Og jeg lover dere at hennes samboer tømmer chips skålen og pop corn skålen og ligger bare noe lite med knask i snope skålen etter dem drar, jeg mener jaa vi legger frem men forventer ikke at alt skal tømmes og at han skulle ta helt av, en når jeg har andre på besøk er det alltid mye snacks igjen.😅 Meg og min samboer inviterte dem på middag sist helg, vi hadde laget 2 store gryter med lapskaus. Den ene gryten skulle vi ha til dagen etter, men endte med å måtte spise litt av det etter dem gikk hjem igjen pga samboeren hennes slafset i seg gryta at meg og samboer ikke ble mette nok, han hadde nok vert på trening før dem kom, så da var han nok mega sulten vil jeg tenke😅 jada de er kjempe hyggelige folk.. men liker ikke helt når gjester skal spise oss ut av huset. jeg spiser meg aldri mega mett til jeg spyr hos andre har dere erfart slike gjester? Anonymkode: ab172...d74 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #2 Skrevet 26. mai 2023 La være å invitere da. Anonymkode: d2f1e...72e 20 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 Jeg ville ikke dratt på besøk til deg om jeg visste om den holdningen der. Du inviterer, eløer driter i det om du er redd for at gjestene dine spiser seg mette. Anonymkode: 78ac5...3c5 25 2 10
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #4 Skrevet 26. mai 2023 Siden han spiser så mye så kanskje lage billige middager når de er hos dere, altså kvantitet foran kvalitet? Anonymkode: 05e89...78f 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #5 Skrevet 26. mai 2023 Det er jo bare å lage normale porsjoner til fire voksne, og sette frem snacks som ikke skal mette et fotballlag Han (eller samboer) blir jo dødsflau dersom han forsyner seg grovt og noen av dere andre får en liten flis på tallerkenen, liksom 🤣 Det er slik de flester lærer, på tide at han også gjør det. Anonymkode: 5c50e...de8 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #6 Skrevet 26. mai 2023 Du setter fram snacks til gjestene, men forventer ikke at de skal spise det opp? Du lager to gryter med lapskaus, men skal spare en?? Høres ikke så veldig gjestfri ut. Anonymkode: fa7f2...274 32 1 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #7 Skrevet 26. mai 2023 Hæ..? Du setter frem snacks som er til pynt..? Jeg er glad i snacks. Jeg spiser snacks til det er tomt, om det er satt frem. Jeg antar jo at det er satt frem for å spises. Jeg spiser selvsagt ikke så fort at andre ikke får forsyne seg, men kan fint spise en og en bit gjennom hele kvelden, til det er tomt. Og middag..? Altså, hvorfor satte du den andre gryten på bordet, om du ikke ville de skulle spise den..? Da kunne du jo bare satt den vekk, og aldri satt den frem til gjestene? Her er det du som er uhøflig og sær. Jeg er også storspist. Og kvinne. Jeg trener mye, og jeg er en sånn som spiser 2-3 måltider om dagen. Igjen: setter vertskapet frem mat, så antar jeg jo selvsagt at det er fordi det er man skal spise den, ikke fordi man skal sitte og beundre den. Slutt å lage så mye, og slutt å sette frem mer enn du faktisk vil gi. Det er jo helt håpløst for folk å spise hos deg om de må ha i bakhodet at du har en uskreven regel om hvor mye som er akseptabelt å spise, og at når du serverer dem mat, har de ikke lov å forsyne seg av den. Anonymkode: ad449...779 22 8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #8 Skrevet 26. mai 2023 Jeg tror jeg skjønner hva du mener TS. Jeg har en kompis som spiser enormt mye og han tar ikke hensyn til at andre også skal ha. Vi har laget taco et par ganger. Han kan lett lesse på med halvparten av kjøttet på sin tallerken fordi han synes det er så godt. Han tenker ikke at andre også skal ha kjøtt og faktisk fordeler innholdet i lefsa med grønnsaker i tillegg. Jeg husker jeg måpte en gang og sa: Får ikke vi andre kjøtt til oss selv? Da ble han flau og beklagde. Samme kompis kan sitte med chipsskåla i fanget uten å tenke på andre. Da spør jeg samme spørsmål og han setter flaut tilbake skåla på bordet. Ikke sikkert samboeren til venninna di er klar over at han tar så mye. Prøv å si i fra med en humoristisk vri. «Oi, husk at andre også skal forsyne seg, hehe, sulten i dag?» Med mindre du lager ekstremt små porsjoner så gjør det ingenting om det blir litt klein stemning om kompisen din tar all maten. Så lærer han kanskje til neste gang. Er dere noen gang på middag hos dem? Anonymkode: afeb8...97e 7 1 6
MollyJones Skrevet 26. mai 2023 #9 Skrevet 26. mai 2023 Dette med porsjonering av mat er et evig tema her på KG. Du har en gjeng som serverer for lite mat - fordi de selv er småspist, og mener andre spiser for mye. Disse blir ofte omtalt i tråder Så før du "irriterer" deg over samboeren her må du prøve å finne ut av om du hører til denne gjengen. Hva tenker du er normal mengde kjøttdeig om du lager taco til fire voksne? hadde du tenkt at 400 gram kjøttdeig er mer enn nok, og at det til og med hadde vært noe igjen, så er du i første kategori. Lager du kjøttdeig av 800 gram og ikke tenker noe over om det blir noe igjen? Mer på normalen. 1200 gram kjøttdeig og tenker at det er nok til deg og samboer i morgen - også på normalen tenker jeg. En pose chips og en bolle popcorn på fire voksne iløpet av kvelden - her ville ikke jeg forventet at det var mer igjen. Men, min tanke er : Inviterer du til mat, så sørg for å ha nok til alle, kos deg med at folk liker maten og selskapet, og blir det noe igjen til i morgen - så er det en bonus. Ha godt brød etc ved siden av lapskaus/gryter så er det litt ekstra fyll. 16 1 8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #10 Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har dere opplevd dette? jada jeg legger ut litt snacks i bordet og lager middag. Men her har venninna mi en veldig storspist samboer. vi kan legge ut snacks i bordet. Og jeg lover dere at hennes samboer tømmer chips skålen og pop corn skålen og ligger bare noe lite med knask i snope skålen etter dem drar, jeg mener jaa vi legger frem men forventer ikke at alt skal tømmes og at han skulle ta helt av, en når jeg har andre på besøk er det alltid mye snacks igjen.😅 Meg og min samboer inviterte dem på middag sist helg, vi hadde laget 2 store gryter med lapskaus. Den ene gryten skulle vi ha til dagen etter, men endte med å måtte spise litt av det etter dem gikk hjem igjen pga samboeren hennes slafset i seg gryta at meg og samboer ikke ble mette nok, han hadde nok vert på trening før dem kom, så da var han nok mega sulten vil jeg tenke😅 jada de er kjempe hyggelige folk.. men liker ikke helt når gjester skal spise oss ut av huset. jeg spiser meg aldri mega mett til jeg spyr hos andre har dere erfart slike gjester? Anonymkode: ab172...d74 Nei, men gjorde denne fyren det, da....? Han spiste vel til han ble mett? At noen trenger mer mat for å bli mett enn andre, er barnelærdom... Jeg er storspist, og ender som regel med å gå sulten fra bordet når jeg er på besøk hos andre. Anonymkode: ad449...779 4 5
Agaton Skrevet 26. mai 2023 #11 Skrevet 26. mai 2023 Skjønner hva du mener. Men jeg ser det annerledes: om gjester spiser masse, blir jeg genuint glad. Om det blir tomt for mat, kjøper jeg eller lager mer. Vet ikke hvorfor, men det er noe ur-tilfredsstillende for meg å mette folkene jeg er glad i. 7 6 6
Hareena Skrevet 26. mai 2023 #12 Skrevet 26. mai 2023 Agaton skrev (3 minutter siden): Skjønner hva du mener. Men jeg ser det annerledes: om gjester spiser masse, blir jeg genuint glad. Om det blir tomt for mat, kjøper jeg eller lager mer. Vet ikke hvorfor, men det er noe ur-tilfredsstillende for meg å mette folkene jeg er glad i. Kjenner meg igjen, blir glad når folk spiser mye. Så bra de likte maten, tenker jeg da. Det er noen jeg inviterer som spiser veldig lite og jeg prøver å la være og se på tallerkenen deres for jeg er så redd det er fordi de ikke liker maten😅 Rasjonering av mat for gjester er jeg ikke tilhenger av, ei heller tilsnakk. 7 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #13 Skrevet 26. mai 2023 Noen spiser mer enn andre. Jeg også spiste en del mer når jeg trente 4-5 ganger i uken i tillegg til aktiv jobb. Og mannen spiser mye pga svært høy forbrenning og sjeldne måltider. Han spiser gjerne bare frokost og middag hver dag og er også svært aktiv. Vi var invitert bort på middag en gang og de hadde Taco. 1 kjøttdeigpakke, 1 boks mais, 1 paprika, agurk og minimalt med ost fordelt på 4 stykk voksne mennesker. I tillegg hadde de beregnet bare 1 lefse per hode. Altså- man er invitert på fredagstaco og drar hjem like sulten som når man kom 🙄. Hadde der vært nok grønnsaker til å fylle magen iallefall... Anonymkode: ffb0c...b00 3 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #14 Skrevet 26. mai 2023 Har jeg lite, så sier jeg dere får dele broderlig, da det ikke er mer. Hender jeg ikke har all verden med spontant ekstra middags gjester. Av og til spiser jeg selv da litt mindre og hiver i meg et par brødskiver, slik at alle blir mette. Du kan jo si det anf chipsen at de får dele broderlig, da har du på en høflig måte sagt at dette ikke bare er til en Anonymkode: ff1cf...221
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #15 Skrevet 26. mai 2023 Jeg hadde en søster som "bodde" hos meg i perioder når hun studerte og måtte ha mange forelesninger på universitetet som ligger i samme by. Jeg sa det ganske rett ut noe som dette; du, det er helt greit at du forsyner deg av kjøleskap og lignende her, men det hadde også vært fint om du bidro litt, om du drikker opp 4 flasker med brus, forventer jeg at du også kjøper inn brus. Det samme gjelder mat, det er greit at vi spiser middag sammen, men det hadde vært fint om du handlet inn til mat også? Dette forsto hun, og sa at hun ikke hadde tenkt over det sånn. Etter at jeg sa ifra, så kjøpte hun inn, og var veldig flink til å bidra. Anonymkode: 01421...0aa 1 1 2
mereo Skrevet 26. mai 2023 #16 Skrevet 26. mai 2023 (endret) Da får du servere porsjoner på tallerkner, så er det tomt for han når det er tomt. Dog synes jeg det er merkelig å forvente å ha snacks igjen når du setter fram, da får du porsjonere det ut også. Ikke noe jeg ville gjort, for jeg sparer ikke når det er fest eller gjest. Det kan jeg gjøre ellers i uka. Endret 26. mai 2023 av mereo 9 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #17 Skrevet 26. mai 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Siden han spiser så mye så kanskje lage billige middager når de er hos dere, altså kvantitet foran kvalitet? Anonymkode: 05e89...78f Enig, godt forslag. TS: Jeg vil anbefale å styre unna eksklusiv trøffelchips fra Gutta på Haugen hvor 60 gram koster 110 kroner. Kjøp heller store poser med rimeligere chips på butikken, så kan folk bare bøtte nedpå. Anonymkode: c8ba7...4da 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #18 Skrevet 26. mai 2023 Spydde han da? Anonymkode: 09c3e...cf3 3 1
kri.star Skrevet 26. mai 2023 #19 Skrevet 26. mai 2023 Blir oppriktig glad når folk forsyner seg flere ganger - da liker de jo det jeg har laget. Jeg vet at jeg er småspist, forsåvidt også de andre i familien. Så når vi får gjester så lager jeg alltid for mye mat, for jeg tenker at alle andre spiser SÅ mye mer enn oss. 6 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #20 Skrevet 26. mai 2023 Hvis noen i min vennekrets har samme holdninger som deg så håper jeg at jeg får vite det så jeg kan drite i dem. Jeg server uten å følge med på hva gjestene spiser. Faktisk blir jeg glad om de overspiser. Anonymkode: 41cbf...d6c 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå