Gå til innhold

Redd for fotobokser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Reign skrev (16 minutter siden):

Nei, det er ikke "angst" at du sliter med en stabil høyrefot.

Og poenget ditt er? Føler du at du har noe konstruktivt å bidra med?

Skrev inn her for seriøse tips og råd om en overdreven redsel som har kommet så langt at den hemmer meg (angst), ikke vurdering av diagnoser fra amatører på nett. Kutt ut hvis du ikke har noe annet å komme med en sarkastisk oppgulp i denne situasjonen. På forhånd takk.

Anonymkode: d412d...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange år har du kjørt ? Det er bare følge med på fartsgrensen på speedometer bpå bilen.  Så lenge du ikke gasser på og kjører 90 i 80 dine tror jeg det går bra. Da må du eventuelt begynne å følge med mer og lære å kjenne bilen. Om du er så redd at du pga fotobokser at du ikke klarer å følge med på eller kjører fortere bør du kanskje ta tur til kjøreskole 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og poenget ditt er? Føler du at du har noe konstruktivt å bidra med?

Skrev inn her for seriøse tips og råd om en overdreven redsel som har kommet så langt at den hemmer meg (angst), ikke vurdering av diagnoser fra amatører på nett. Kutt ut hvis du ikke har noe annet å komme med en sarkastisk oppgulp i denne situasjonen. På forhånd takk.

Anonymkode: d412d...8e8

Du må jo bare kjøre mer på ukjente veier, eventuelt med kjørelærer eller medpassasjer som hjelper deg. Finnes ikke noen annen løsning.

Anonymkode: e4e28...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (26 minutter siden):

Hvor mange år har du kjørt ? Det er bare følge med på fartsgrensen på speedometer bpå bilen.  Så lenge du ikke gasser på og kjører 90 i 80 dine tror jeg det går bra. Da må du eventuelt begynne å følge med mer og lære å kjenne bilen. Om du er så redd at du pga fotobokser at du ikke klarer å følge med på eller kjører fortere bør du kanskje ta tur til kjøreskole 

Skrev tidligere her at jeg har hatt lappen i over 20 år og kjørt mye. Problemet er ikke at jeg ikke klarer å følge med på speedometeret, men heller tvert i mot føler at jeg må gjøre det hele tiden. Klarer ikke å konsentrere meg om noe annet enn farten. Kjører ikke for fort, men er hele tiden redd for å gjøre det. Føles som tvangstanker.

Anonymkode: d412d...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (35 minutter siden):

Hvor mange år har du kjørt ? Det er bare følge med på fartsgrensen på speedometer bpå bilen.  Så lenge du ikke gasser på og kjører 90 i 80 dine tror jeg det går bra. Da må du eventuelt begynne å følge med mer og lære å kjenne bilen. Om du er så redd at du pga fotobokser at du ikke klarer å følge med på eller kjører fortere bør du kanskje ta tur til kjøreskole 

Må legge til at jeg er heller ikke sånn på kjente veier. Klarer fint å følge fartsgrenser, men tankene kommer allikevel på ukjente veier. Dette har kommet snikende mer og mer med årene.

Anonymkode: d412d...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke si jeg har det sånn, men noe jeg synes er slitsomt, er gjennomsnittsmåling. Da føler jeg at jeg følger mer med på farta enn veien. Den slags måling langs veien, skulle ikke vært lov. 

Ellers er det jo en liten feilmargin på både bil og fotoboks. Det viktigste er å finne ut hvor fort bilen din egentlig går, og hva speedometeret viser. Det er veldig sjeldent bilen viser helt riktig fart. 

Anonymkode: f40fa...7f6

Det er akkurat som det skulle vært gjennomsnittsmåling jeg føler det hele tiden på ukjente veier. Og fart og mulige fotobokser er det eneste jeg klarer å tenke på. Veldig slitsomt ja.

Anonymkode: d412d...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og poenget ditt er? Føler du at du har noe konstruktivt å bidra med?

Skrev inn her for seriøse tips og råd om en overdreven redsel som har kommet så langt at den hemmer meg (angst), ikke vurdering av diagnoser fra amatører på nett. Kutt ut hvis du ikke har noe annet å komme med en sarkastisk oppgulp i denne situasjonen. På forhånd takk.

Anonymkode: d412d...8e8

Finnes ikke seriøse tips og råd mot "angst".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er akkurat som det skulle vært gjennomsnittsmåling jeg føler det hele tiden på ukjente veier. Og fart og mulige fotobokser er det eneste jeg klarer å tenke på. Veldig slitsomt ja.

Anonymkode: d412d...8e8

Sier ikke bilen ifra når det er fotoboks med film på veien?

Anonymkode: 42e7a...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (2 timer siden):

Finnes ikke seriøse tips og råd mot "angst".

Ok

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sier ikke bilen ifra når det er fotoboks med film på veien?

Anonymkode: 42e7a...293

Nei, men det hadde jo vært ypperlig.

Anonymkode: d412d...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok

 

Nei, men det hadde jo vært ypperlig.

Anonymkode: d412d...8e8

Hvorfor overser du alle svar som gir gode råd?

Kjør på ukjente veier, enten med kjørelærer eller medpassasjer som hjelper deg.

Anonymkode: e4e28...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor overser du alle svar som gir gode råd?

Kjør på ukjente veier, enten med kjørelærer eller medpassasjer som hjelper deg.

Anonymkode: e4e28...7bc

Det var ikke meningen å overse. Takk for godt råd.

Anonymkode: d412d...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg kan ikke si jeg har det sånn, men noe jeg synes er slitsomt, er gjennomsnittsmåling. Da føler jeg at jeg følger mer med på farta enn veien. Den slags måling langs veien, skulle ikke vært lov. 

Ellers er det jo en liten feilmargin på både bil og fotoboks. Det viktigste er å finne ut hvor fort bilen din egentlig går, og hva speedometeret viser. Det er veldig sjeldent bilen viser helt riktig fart. 

Anonymkode: f40fa...7f6

Gjennomsnittsmålinger er ett av de mest effektive, målrettede trafikksikkerhetstiltakene vi har, og skulle vært brukt mye mer. 

"... SATK reduserer antall personskadeulykker (PSU) med mellom 12 og 22% og antall drepte og hardt skadde (D+HS) med mellom 49 og 54% ..."  (TØI)

Og det er ikke slik at ulykkene bare forskyver seg heller. Ulykkestallene reduseres et godt stykke etter selve målestrekningen også. 

Anonymkode: e1e07...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp Toyota prius.

Den leser skiltene idet fartsgrense endres, viser fartsgrensen i displayet og kjefter på deg hvis du kjører for fort. Den varsler også om fotobokser.

Anonymkode: c0d97...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjøp Toyota prius.

Den leser skiltene idet fartsgrense endres, viser fartsgrensen i displayet og kjefter på deg hvis du kjører for fort. Den varsler også om fotobokser.

Anonymkode: c0d97...377

Kan ikke stole på skiltlesing gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (2 timer siden):

Kan ikke stole på skiltlesing gitt.

Hvorfor ikke?

Har nå hatt min prius i to år, og min erfaring er god. Har hendt at den en sjelden gang legger sammen de to skiltene på hver side av veien, men da forstår jeg selvfølgelig at fartsgrensen er 70 når den viser 140.

I tillegg er det bare å sette på kartet på skjermen, som også viser fartsgrensen. 

Anonymkode: c0d97...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/3/2023 at 9:49 PM, AnonymBruker said:

Kjøp Toyota prius.

Den leser skiltene idet fartsgrense endres, viser fartsgrensen i displayet og kjefter på deg hvis du kjører for fort. Den varsler også om fotobokser.

Anonymkode: c0d97...377

Dette gjør min Qashqai også, men den er forvirra halvparten av tida 😅 Så google maps viser én ting, bilen viser annen ting og fartsgrensen er noe helt annet.

Men cruise control er jo gull. Jeg stressa masse med fartsgrenser mesteparten av tida rett etter at jeg fikk lappen, så lærte jeg å bruke cruise control effektivt, og nå er det aldri noe problem.

Anonymkode: 3a21a...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.5.2023 den 1.38):

Jo, men fartsgrensene kan variere mye på en strekning

 

Ja nettopp. Derfor jeg prøver å unngå nye veier, og det er hemmende. Har jo hatt lappen i over 20 år, kjørt mye og er erfaren bak rattet. Så denne tankegangen ødelegger mye.

Anonymkode: d412d...8e8

Fotobokser er varslet i god tid med tydelig skilt. Du er altså en redd sjåfør, så redd at du ikke får med deg basic skilting? Mitt beste forslag er bussen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...