Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Herregud for et innlegg... 

Nei, man kan ikke gå og spise når man vil. De fleste sykehus har faste spisetider, som man må forholde seg til. Det er ikke fri flyt av mat. 

Hvordan er det null stress å være alene med en baby som hyler absolutt hele jævla natten? Og i tillegg dele rom med 2-3 andre babyer som også hyler hele natten? og hvor mødrene trenger hjelp til amming også om natten, så ansatte kommer brasende inn mange ganger pr natt? Og hvor de andre mødrene må stå opp og skifte bleie på ungen, inne på rommet, gjerne flere ganger pr natt? På med lyset, renning av vann, hyling, kaving? 

Anonymkode: 2f13e...751

Det spørs jo helt på hvor du føder. Jeg kan kjenne meg igjen i beskrivelsen ferie, men jeg har aldri måtte være på flermannsrom.

Anonymkode: 22e87...d1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, man kan ikke gå og spise når man vil. De fleste sykehus har faste spisetider, som man må forholde seg til. Det er ikke fri flyt av mat. 

Hvordan er det null stress å være alene med en baby som hyler absolutt hele jævla natten? Og i tillegg dele rom med 2-3 andre babyer som også hyler hele natten? og hvor mødrene trenger hjelp til amming også om natten, så ansatte kommer brasende inn mange ganger pr natt? Og hvor de andre mødrene må stå opp og skifte bleie på ungen, inne på rommet, gjerne flere ganger pr natt? På med lyset, renning av vann, hyling, kaving? 

Dette er min erfaring. Synd du måtte dele med 2-3 andre mødre, på sykehuset mitt er det heldigvis kun enkeltrom ;) glad jeg ikke fødte på sykehuset ditt😅 og jo, du får mat når du ber om det, er ikke nødvendigvis sånn at maten står klar i kantina til enhver tid, men hvis du f.eks sover gjennom et måltid spør de deg om de skal smøre på brødskiver etc., de lar deg jo selvfølgelig ikke gå å sulte🙄

Anonymkode: e83c2...73c

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor du skal, men på Lillehammer fikk jeg masse hjelp. Selv om både jeg og samboer var der (eget rom) så hentet de gjerne vesla om natta så vi kunne få sove (det var veldig rolig på avdelingen). Der er det også selvbetjening på mat hele døgnet. Var der i en uke da vi hadde utvidet opphold. 

Anonymkode: fc785...db6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Barseloppholdet var jo nesten som all-invlusive ferie😂 kan gå å spise når du vil, nyfødte sover dtort sett hele tiden, bli pleiet og dullet med :) såfremt du ikke har noen komplikasjoner er det null stress å være alene med baby om natten :) jeg venter nummer to om et par uker og gleder meg skikkelig, vi håper å få plass på barselhotellet denne gangen ettersom at vi ikke trenger like mye oppfølging på amming, stell osv. :) gled deg!

Heh, stor fallhøyde om man forventer at det skal bli sånn😅

Anonymkode: 0c879...7a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er faktisk ulovlig. 

Anonymkode: 9c0d7...730

Ulovlig at den er hjemme alene? Jva med alle som drar på jobb hver dag?  

Anonymkode: 3ec45...7c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med den holdningen blir det iallefall ille! 

Anonymkode: e4986...815

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vet ikke hvor du skal, men på Lillehammer fikk jeg masse hjelp. Selv om både jeg og samboer var der (eget rom) så hentet de gjerne vesla om natta så vi kunne få sove (det var veldig rolig på avdelingen). Der er det også selvbetjening på mat hele døgnet. Var der i en uke da vi hadde utvidet opphold. 

Anonymkode: fc785...db6

Vi fikk også spørsmål om de skulle ta babyen om natta, enda vi var to stykker til å passe han🥰 forhåpentligvis føder ts på et sykehus som tar godt vare på henne og babyen, spesielt når hun er alene. Trist å lese at folk har så forskjellige opplevelser av barseloppholdet, men gjør meg takknemmelig ovenfor sykehuset jeg fødte på at opplevelsen min var så fin🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei, 

Jeg er gravid i uke 37+4. Førstegangsfødende. Var på omvisning på fødeavdelingen på lokalsykehuset tidligere i uken. De sa fødende pleide å være på avdelingen i ca 3 døgn. Men at man kan skrive seg ut etter 6 timer dersom det har vært ukomplisert fødsel. 

Jeg kan virkelig ikke tenke meg å være på sykehuset i 3 døgn! Mannen min kan ikke være hos meg på natten pga vi har hund hjemme. Hunden kan jo ikke være hjemme alene døgnet rundt. Så dermed blir det til at mannen er noen timer på sykehuset og noen timer hjemme. Må pendle. Altså blir jeg da alene med baby mye av tiden. Dette må jo bli ufattelig slitsomt?? Når man i tillegg ikke er hjemme hos seg selv. 

Dersom jeg skriver meg raskt ut av sykehuset er vi jo 2 om dette. Isteden for at jeg skal slite meg ut på nettene på sykehuset helt alene. Også være helt utslitt når jeg skrives ut. Nei jeg gruer meg sinnsykt. 

Er det noen som har erfaring med tidlig hjemreise? Å slippe å sove over på sykehuset? Kan man ikke bare komme tilbake for de kontrollene som skal gjøres? Om det er relevant så er jeg spesialsykepleier selv (ikke noe erfaring fra babyer!). 

Anonymkode: 6ad17...bab

Nå er det riktignok noen år siden jeg fødte siste gang. Men du skriver, mannen min kan ikke være hos meg på natten på sykhuset. Er det vanlig, at mannen er på sykhuset på natten? Annet enn såklart akkurat om fødselen skjer på natta da. 

Selv om vi bodde relativt nære sykhuset, så kom mannen min/barnefaren innom etter jobb. Han var ikke der mer enn et par timer de dagene vi var på sykhuset. Vi var vel der 3 dager etter fødsel.

Og når vi kom hjem fra sykhuset var jo mannen min på jobb på dagtid, så jeg var alene. Trodde det var helt vanlig jeg. 

Anonymkode: 16149...1d8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte det samme som deg, hadde IKKE lyst å bli mange dager på sykehus og ihvertfall ikke dele rom med mange andre.

Fødselen endte med keisersnitt, jeg ble på sykehuset i 4 dager og hadde en fantastisk opplevelse. Jordmødre og barnepleiere tok seg av bleieskift, gulping, bysset barnet i søvn og tok henne med ut av rommet så jeg fikk sove. Det eneste jeg måte tenke på var ammingen, og der fikk jeg masse god hjelp.

Så jeg tenker at hvis du er i god form etter fødsel, bli 1 natt eller reis hjem så fort du får lov? Hvis du er i dårlig form og har hatt en tøff fødsel - så kanskje du får mye hjelp og avlastning av erfarne jordmødre og barnepleiere?

Vi har 2 hunder og det som var vanskelig for oss var fødselen, at noen måte lufte dem. Når jeg lå på barsel så kunne far komme å gå som han ville, og hundene klarte seg selv så lenge de fikk tur og mat 

Anonymkode: fd002...c58

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det riktignok noen år siden jeg fødte siste gang. Men du skriver, mannen min kan ikke være hos meg på natten på sykhuset. Er det vanlig, at mannen er på sykhuset på natten? Annet enn såklart akkurat om fødselen skjer på natta da. 

Selv om vi bodde relativt nære sykhuset, så kom mannen min/barnefaren innom etter jobb. Han var ikke der mer enn et par timer de dagene vi var på sykhuset. Vi var vel der 3 dager etter fødsel.

Og når vi kom hjem fra sykhuset var jo mannen min på jobb på dagtid, så jeg var alene. Trodde det var helt vanlig jeg. 

Dette må være mange år siden?😂 mannfolka får jo fri fra jobben i to uker etter fødsel for å være sammen med mor og barn :) har ikke hørt om at de drar på jobb når dere kommer hjem fra sykehuset (vet pappaen min gjorde det dagen etter jeg var født, men det var på 90-tallet😅)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette må være mange år siden?😂 mannfolka får jo fri fra jobben i to uker etter fødsel for å være sammen med mor og barn :) har ikke hørt om at de drar på jobb når dere kommer hjem fra sykehuset (vet pappaen min gjorde det dagen etter jeg var født, men det var på 90-tallet😅)

Siste fødsel er for 20 år siden

er jo ikke rart det er fullt på sykhuset da, om de skal huse både mor og far

• Liker 2
Skrevet

Barseloppholdet var jo nesten som all-invlusive ferie😂 kan gå å spise når du vil, nyfødte sover dtort sett hele tiden, bli pleiet og dullet med :) såfremt du ikke har noen komplikasjoner er det null stress å være alene med baby om natten :) jeg venter nummer to om et par uker og gleder meg skikkelig, vi håper å få plass på barselhotellet denne gangen ettersom at vi ikke trenger like mye oppfølging på amming, stell osv. :) gled deg!

Det høres veldig bra ut. Jeg håper det blir slik med nestemann også. Her var det en seng på 4 mannsrom med felles toalett og dusjer på gangen for hele avdelingen.

Skrevet

Synes det var deilig å være på sykehuset de dagene. De som jobber der tar godt vare på deg, og hjelper deg med barnet dersom det blir veldig krevende for deg. Som noen andre skrev her, sover barnet for det meste de første dagene uansett, så tror ikke du behøver å bekymre deg for det. Uansett om fødselen er uten komplikasjoner, har kroppen virkelig fått juling, så det er godt og trygt å ligge i ro på sykehuset de dagene man kan. 

Lykke til ♥️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sykehusfødsel (med 5dager på barsel grunnet alvorlig revning) og en hjemmefødsel.

Trivdes ikke på sykehuset. De hadde liten kapasitet, ungen skrek hele natten, jeg var rådvill, amming fikk vi ikke til (og ingen hjelp), og når jeg og barnet endelig sov ble vi vekket i hvert vaktskifte fordi påtroppende skulle «hilse på». En hjelpepleier var tilstedeværende og hjelpsom, men hun jobbet jo bare to skift mens vi var der.

Andre gangen var vi hjemme under fødsel og etterpå, bare innom sykehuset dag 2 for blodprøver og hørselstest. Jordmor kom hjem til oss for å følge med på hvordan vi hadde det og ammeveiledning. Det var himmelsk å være i eget hus, egen seng og rutiner på egne premisser. Mannen ordnet mat og hus, kjørte eldste i barnehagen, handlet og alt jeg gjorde var amme, sove, dusje og hvile. Så deilig med hjelp og vi ble et veldig godt team.

Ta det som det kommer. Kanskje trives du godt på barsel, spesielt som førstegangs hvis du har mye spørsmål osv, kanskje du syntes det er best å komme hjem tidlig.

Anonymkode: fc1e0...7f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk har forskjellige erfaringer med barsel. Hennes opplevelse er jo like reell som din.

Jeg syntes også barsel var helt topp. Kunne gå å hente mat fra kjøleskapet når jeg ville eller rusle ned i kantina. Lite hylende babyer og trafikk inn og ut også da jeg fødte mine, min yngste var litt urolig så jeg gikk litt i gangene med henne. 

Anonymkode: 4541f...9e1

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Fedre overnatter ikke på barselavdelingene, kun hvis sykehuset har barselhotell. Om man får rom på barsel eller barselhotellet avhenger av om mor og barn er i god form. Mindre oppfølging på barselhotellet og der kan far hjelpe mer til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kan hende, men det går jo litt opp- i opp med tanke på antall liggedøgn :) i dag er det vanlig å ligge maks 48 timer på sykehuset såfremt man ikke har noen komplikasjoner. Da mamma fødte meg og broren min på 90-tallet lå de fleste på sykehuset i 5+ døgn. Så sånn sett bør det jevne seg ut

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette bestemmer du selv, er formen fin er det bare å reise hjem. 

Anonymkode: 09b57...a8d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Fedre overnatter ikke på barselavdelingene, kun hvis sykehuset har barselhotell. Om man får rom på barsel eller barselhotellet avhenger av om mor og barn er i god form. Mindre oppfølging på barselhotellet og der kan far hjelpe mer til.

Det kommer helt an på sykehuset, jeg har ligget en uke på barsel på St.Olavs med alle mine 3 barn, hadde enerom og det var egen seng til partner. 

St.Olavs har vel kun enerom, har ikke hørt om noen som må dele rom der. 

Anonymkode: 4c6b0...f1d

• Liker 1
Skrevet

Det kan hende du ser annerledes på det når baby kommer. Jeg fikk en baby som sov mye, og det var ukomplisert å være alene med babyen. Jeg syns det var en stor trygghet å få være på sykehuset som fulgte opp baby med kontroller og også meg. Jeg tenker du får fokusere på fødsel også kan du jo kjenne på hva som er mest riktig for deg og baby etter det 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...