Gå til innhold

Gruer meg så fryktelig til sykehusoppholdet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 23.39):

Ja, du kan dra hjem og dra tilbake etterpå. Jeg for min del nøt gratis mat ANDRE hadde laget til meg, og det å slippe husarbeid i noen få dager... :)

Tror du tenker litt annerledes om dette når du har født. Ikke vær så skråsikker på at du har energi nok til å reise rett hjem med sår i skrittet og en feit bleie mellom beina. 

babyene skriker gjerne veldig lite de to første døgnene også. Så begynner moroa dag 2 eller 3.

Anonymkode: b3112...dcf

For min del hadde jeg ikke energi til å bli på sykehuset. Reiste tidlig hjem pga jeg trengte å kunne dusje/få i meg mat/få sovet litt.

Selv om jeg ikke følte meg komfortabel hjemme med babyen. Jeg var rett og slett utslitt og trengte hvile. Det er ikke noe man får på sykehuset, min erfaring iallefall.

Anonymkode: d97c4...397

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.5.2023 den 23.22):

Jeg fødte på Kongsvinger og må bare rose de ansatte opp i skyene! 

Fikk stort familierom og fikk bli så lenge vi ville. Ble i totalt 6 døgn, fødselen varte i 2. Var helt magisk å slippe å lage mat, kunne gå i sykehusklær som noen andre vasket etterpå, de skiftet på sengen min helt uoppfordret da jeg var i dusjen, hjalp oss med baby døgnet rundt både med å gi råd og fysisk bistand. I tilegg var det ubegrenset med bind, kunne skylde underlivet med dusjen samtidig som jeg satt på do, de hjalp masse med ammingen, fikk sjekket underlivet hver dag og de fanget opp infeksjon som de fulgte tett opp. 

Jeg tar glatt ett slikt sykehusopphold igjen. Dessuten sover baby 16-20 timer i døgnet, så den største "frykten" burde være at det blir kjedelig ;)

Anonymkode: d0c5e...a08

Kan skrive under på at det var kjedelig, men ikke alle får en baby som ligger fredelig å sover. Min skrek 24/7. Eneste gangene hn ikke skrek var når hn var koblet på puppen. 

 

Anonymkode: d97c4...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For min del hadde jeg ikke energi til å bli på sykehuset. Reiste tidlig hjem pga jeg trengte å kunne dusje/få i meg mat/få sovet litt.

Selv om jeg ikke følte meg komfortabel hjemme med babyen. Jeg var rett og slett utslitt og trengte hvile. Det er ikke noe man får på sykehuset, min erfaring iallefall.

Anonymkode: d97c4...397

Hos oss tok de babyen den første natta :) 

Anonymkode: 3ec45...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 23.31):

Hei, 

Jeg er gravid i uke 37+4. Førstegangsfødende. Var på omvisning på fødeavdelingen på lokalsykehuset tidligere i uken. De sa fødende pleide å være på avdelingen i ca 3 døgn. Men at man kan skrive seg ut etter 6 timer dersom det har vært ukomplisert fødsel. 
 

Jeg kan virkelig ikke tenke meg å være på sykehuset i 3 døgn! Mannen min kan ikke være hos meg på natten pga vi har hund hjemme. Hunden kan jo ikke være hjemme alene døgnet rundt. Så dermed blir det til at mannen er noen timer på sykehuset og noen timer hjemme. Må pendle. Altså blir jeg da alene med baby mye av tiden. Dette må jo bli ufattelig slitsomt?? Når man i tillegg ikke er hjemme hos seg selv. 
 

Dersom jeg skriver meg raskt ut av sykehuset er vi jo 2 om dette. Isteden for at jeg skal slite meg ut på nettene på sykehuset helt alene. Også være helt utslitt når jeg skrives ut. Nei jeg gruer meg sinnsykt. 
 

Er det noen som har erfaring med tidlig hjemreise? Å slippe å sove over på sykehuset? Kan man ikke bare komme tilbake for de kontrollene som skal gjøres? Om det er relevant så er jeg spesialsykepleier selv (ikke noe erfaring fra babyer!). 

Anonymkode: 6ad17...bab

Det kan du nok gjøre om baby er i form. Vi måtte være der i 5 dager pga keisersnittt. De to første nettene fikk far være der. Men så sendte de han hjem for da var der noen andre som trengte enerommet og jeg ble lagt på er iskaldt flermannsrom uten bad. 
 

det var ingen som hjalp meg. Jeg hadde ikke melk og de mente at dette kom. Så ungen skrek jo og var våken 100 prosent av tiden. Det eneste som roet han var puppen i munnen. Så jeg fikk jo ikke sove. Og hadd heller ikke sovet to døgn før fødselen.
 

Det var forventet at jeg skulle gjøre alt alene selv om jeg ikke skulle bruke magemuskler og det var aldri snakk om å gi ungen noe annen mat slik at han fikk sove litt. Ikke før siste dagen hvor jeg insisterte på at NÅ vil jeg hjem. Da veide de han og han hadde gått for mye ned i vekt

da kom de løpende med erstatning og koppmating og vi måtte bli en ekstra dag. Jeg var knust. De kunne da gitt det stakkars barnet noe mat før dette så hadde kanskje opplevelsen vært bedre for alle

 

jordmødrene på KK er helt ekstremt ufyselige og travle mennesker. Jeg gruer meg til å skulle tilbake dit

Anonymkode: 81eba...742

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 0.16):

På Takk for så mange svar ☺️ jeg visste ikke at babyen sov for det meste de første døgnene. Så for meg at jeg var alene med en skrikende baby.. jeg tenker jeg får forsøke å bli 1 natt på sykehuset da. Forsøke.. jeg er en person som ikke spiser til faste tider, men spiser når jeg er sulten.. og å være et sted med faste tider, dobbeltrom, bad på gangen osv føles virkelig ikke ut som noe avslappende for meg altså.. og jeg var jo nettopp på omvisning så at det er sånn er ikke noe jeg har innbildt meg bare.. 

Tenk så herlig å få reise hjem, være i fred og ro.. spise når man vil, sove når man vil, dusje når man vil.. ha sin egen seng, sin egen sofa, kunne gå i sitt eget kjøleskap…

Vi har ingen som kan passe hunden for oss. 
 

 

Anonymkode: 6ad17...bab

Dobbeltrom og do på gangen syns jeg også høres slitsomt ut, håper du  slipper å være der så lenge om du ikke plutselig skulle kjenne at det er greit likevel. Jeg fødte på et sykehus med barselhotell, og var så heldig at de hadde kapasitet til at jeg var der selv om vi trengte litt ekstra oppfølging (en får egentlig ikke være på hotellet om det er noe komplikasjoner). 

Mange babyer sover veldig mye den første tiden. Noen gjør ikke det, eller de har helseutfordringer som gjør at det blir styrete selv om de sover. Vi har også hund som mannen dro hjem til selv om vi hadde hundepass. Det var ikke slitsomt. Vår første baby sov veldig mye. Men første natt gikk med på å prøve å få til amming og få i henne råmelk. Det var styrete, og veldig godt jeg ikke delte rom med flere. Jeg var full av adrenalin etter fødsel de første dagene og følte meg energisk. Mannen var helt utladet og bare sov og sov. Men alle opplever det ulikt, så det går egentlig ikke å sammenligne. 

Angående hundepass, som noen forslår, kan dere forsøke å legge ut noe i en facebookgruppe hvis dere ønsker det? Jeg passet nettopp en hund ifbm. fødsel selv. Min erfaring er at folk er veldig villige til å bidra med barne- eller hundevakt akkurat i den settingen. Men så vet jeg selv at det kommer litt an på hunden også. Vi har som sagt selv en som hadde det best med at mannen kom hjemom, fordi den er veldig knyttet til oss og urolig når den blir passet. Det kunne blitt en dårlig start på livet med nytt familiemedlem.

Anonymkode: bad04...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.5.2023 den 10.29):

Fedre overnatter ikke på barselavdelingene, kun hvis sykehuset har barselhotell. Om man får rom på barsel eller barselhotellet avhenger av om mor og barn er i god form. Mindre oppfølging på barselhotellet og der kan far hjelpe mer til.

 

Anonymkode: 4541f...9e1

Jo fedre kan overnatte. Vi var heldige og mannen fikk overnatte alle 6 nettene jeg var innlagt på Riksen. Ble lenge pga komplikasjoner. Vi fikk til og med et dobbeltrom, som virket å være større enn enkelt-/familierommene der. Han hadde nok blitt kasta ut om det hadde blitt fullt, men det var det ikke da vi var der. På kjøkkenet var der brødmat hele døgnet, så vi fikk mat når vi ville. Middag var det bare ved middagstid. Og siden mannen var innlagt meg egen seng, så fikk han også mat. Jeg kunne ikke vært noe annet sted med de komplikasjonene jeg fikk, men det var helt ok selv om jeg grua meg. 

Anonymkode: 96b26...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med tidlig hjemreise, men erfaring med barselopphold. Med første var det så hektisk at det ikke var hjelp å få og med baby som skrek hele natta, så da ville jeg reist hjem så fort som mulig hvis ikke mannen var der, for jeg trengte hans hjelp. 
nr 2 sov hel tida, de ansatte hadde god tid og jeg hadde mistet mindre blod, så da dro mannen hjem til storebror etter første natta. I den settingen var det utrolig deilig å være på sykehuset og få lov til å fokusere 100% på babyen. måtte være 4 dager med andremann og var egentlig litt rart å dra hjem

Anonymkode: d0897...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 23.31):

Hei, 

Jeg er gravid i uke 37+4. Førstegangsfødende. Var på omvisning på fødeavdelingen på lokalsykehuset tidligere i uken. De sa fødende pleide å være på avdelingen i ca 3 døgn. Men at man kan skrive seg ut etter 6 timer dersom det har vært ukomplisert fødsel. 
 

Jeg kan virkelig ikke tenke meg å være på sykehuset i 3 døgn! Mannen min kan ikke være hos meg på natten pga vi har hund hjemme. Hunden kan jo ikke være hjemme alene døgnet rundt. Så dermed blir det til at mannen er noen timer på sykehuset og noen timer hjemme. Må pendle. Altså blir jeg da alene med baby mye av tiden. Dette må jo bli ufattelig slitsomt?? Når man i tillegg ikke er hjemme hos seg selv. 
 

Dersom jeg skriver meg raskt ut av sykehuset er vi jo 2 om dette. Isteden for at jeg skal slite meg ut på nettene på sykehuset helt alene. Også være helt utslitt når jeg skrives ut. Nei jeg gruer meg sinnsykt. 
 

Er det noen som har erfaring med tidlig hjemreise? Å slippe å sove over på sykehuset? Kan man ikke bare komme tilbake for de kontrollene som skal gjøres? Om det er relevant så er jeg spesialsykepleier selv (ikke noe erfaring fra babyer!). 

Anonymkode: 6ad17...bab

Tro meg du er på ingen måte forberdet på hvordan kroppen din reagerer etter fødsel,  er du første gangs fødende bør du bli der de tre dagene, det er mindre slitsomt enn å dra hjem

Anonymkode: 80eea...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tro meg du er på ingen måte forberdet på hvordan kroppen din reagerer etter fødsel,  er du første gangs fødende bør du bli der de tre dagene, det er mindre slitsomt enn å dra hjem

Anonymkode: 80eea...733

3 dager er fryktelig lenge om man er i god form. 

Anonymkode: b3b6f...67b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tro meg du er på ingen måte forberdet på hvordan kroppen din reagerer etter fødsel,  er du første gangs fødende bør du bli der de tre dagene, det er mindre slitsomt enn å dra hjem

Anonymkode: 80eea...733

Tull. Var selv førstegangs og dro hjem etter 1,5 dager fordi det var for slitsomt på sykehuset. 

Det til tross for at jeg absolutt ikke var komfortabel med å reise så tidlig. Barnepleierne tok babyen max 15 min fordi hn var "sulten". Og babyen min skrek 24/7, så søvn ble det ikke. 

Hjemme fikk jeg sovet, dusjet og spist. 

 

Anonymkode: d97c4...397

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det samme, men så hadde jeg en komplisert fødsel, ammeproblemer, og div. komplikasjoner, så var glad jeg fikk være der. Det går nok helt fint TS. Bare ta det som det kommer, og hvis alt er OK og går fint, kan du be om å få reise hjem. Lykke til 

Anonymkode: 5d553...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg et par døgn på barselhotell. Her får du ro, fred, hjelp(til ammestart ikke minst). Siden du er førstegangs ville jeg helt klart tatt noen døgn der. Ihvertfall 1, så får du ta en vurdering etter det😊

Anonymkode: 31329...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 0.16):

På Takk for så mange svar ☺️ jeg visste ikke at babyen sov for det meste de første døgnene. Så for meg at jeg var alene med en skrikende baby.. jeg tenker jeg får forsøke å bli 1 natt på sykehuset da. Forsøke.. jeg er en person som ikke spiser til faste tider, men spiser når jeg er sulten.. og å være et sted med faste tider, dobbeltrom, bad på gangen osv føles virkelig ikke ut som noe avslappende for meg altså.. og jeg var jo nettopp på omvisning så at det er sånn er ikke noe jeg har innbildt meg bare.. 

Tenk så herlig å få reise hjem, være i fred og ro.. spise når man vil, sove når man vil, dusje når man vil.. ha sin egen seng, sin egen sofa, kunne gå i sitt eget kjøleskap…

Vi har ingen som kan passe hunden for oss. 
 

 

Anonymkode: 6ad17...bab

Du kn vær heldig også og ha en kort ukomplisert fødsel og dermed reise hjem etter 6 timer. Men som førstegangs kan det være greit å bli et døgn sånn at du får litt hjelp med ammingen. Det velger du selv. Noen kommuner har egne jordmødre som følger deg opp hjemmefra om du velger å dra tidlig hjem, så ikke vær redd for at du ikke får oppfølging om du er i form til å reise hjem første dagen. 

Babyene er som oftest utslitt de første 2 døgnene etter fødsel, og sover mye. Om babyen skriker, så har du ansatte der som kan berolige deg siden de har lang erfaring. Det kan også være en trygghet i det. Fokuset ditt kommer til å endre seg fullstendig når babyen blir født, så ikke legg så mye vekt på det du føler akkurat nå.

Anonymkode: 316a0...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 0.16):

På Takk for så mange svar ☺️ jeg visste ikke at babyen sov for det meste de første døgnene. Så for meg at jeg var alene med en skrikende baby.. jeg tenker jeg får forsøke å bli 1 natt på sykehuset da. Forsøke.. jeg er en person som ikke spiser til faste tider, men spiser når jeg er sulten.. og å være et sted med faste tider, dobbeltrom, bad på gangen osv føles virkelig ikke ut som noe avslappende for meg altså.. og jeg var jo nettopp på omvisning så at det er sånn er ikke noe jeg har innbildt meg bare.. 

Tenk så herlig å få reise hjem, være i fred og ro.. spise når man vil, sove når man vil, dusje når man vil.. ha sin egen seng, sin egen sofa, kunne gå i sitt eget kjøleskap…

Vi har ingen som kan passe hunden for oss. 
 

 

Anonymkode: 6ad17...bab

Da må dere bruke tid frem mot fødsel til å fikse det. Jeg har selv hund og reiser mye med jobb. Jeg har måttet finne hundepass uten å ha nettverk her jeg noe flere ganger pga flytting. Jeg har brukt Facebook grupper, finnenhundepasser.no, hundeklubber osv. det er mange som er villige til å hjelpe, spesielt om dere betaler noe. 

Anonymkode: ce564...e4f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Det er helt umulig å si på forhånd. Kanskje får du oppstartsproblemer med amming, kanskje er kapasiteten sprengt så de uansett ikke kan hjelpe deg med amming, kanskje du får et stort enerom og trives godt, kanskje må du dele med 3 andre inkludert en nybakt tvillingmor. 

Det er mye som kan skje, så vær åpen for det meste. Jeg slet med ammingen med første og trengte hjelp til å legge til hver eneste gang de første to døgnene. Turte ikke reise hjem uten amming på plass. På natten fikk jeg hjelp til amming men ikke bleieskift, skiftet bleier hver halvtime den natta og var heeelt utslitt uten mannen. 😅 Tåpelig konsept på SUS at partner må betale 1000 kr natta for å sove der. 😑

Med andremann trengte jeg også hjelp med amming første døgnet, men så snart jeg greide å amme uten hjelp dro vi hjem. Fikk ganske dårlig hjelp andre gang fordi det var fullsprengt kapasitet, og da var det egentlig like greit å dra hjem. 

Du vet ikke på forhånd hvilke behov du har og hvordan kapasiteten er. Men er du i form til å dra hjem, og ønsker det, er det helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (54 minutter siden):

Det er helt umulig å si på forhånd. Kanskje får du oppstartsproblemer med amming, kanskje er kapasiteten sprengt så de uansett ikke kan hjelpe deg med amming, kanskje du får et stort enerom og trives godt, kanskje må du dele med 3 andre inkludert en nybakt tvillingmor. 

Det er mye som kan skje, så vær åpen for det meste. Jeg slet med ammingen med første og trengte hjelp til å legge til hver eneste gang de første to døgnene. Turte ikke reise hjem uten amming på plass. På natten fikk jeg hjelp til amming men ikke bleieskift, skiftet bleier hver halvtime den natta og var heeelt utslitt uten mannen. 😅 Tåpelig konsept på SUS at partner må betale 1000 kr natta for å sove der. 😑

Med andremann trengte jeg også hjelp med amming første døgnet, men så snart jeg greide å amme uten hjelp dro vi hjem. Fikk ganske dårlig hjelp andre gang fordi det var fullsprengt kapasitet, og da var det egentlig like greit å dra hjem. 

Du vet ikke på forhånd hvilke behov du har og hvordan kapasiteten er. Men er du i form til å dra hjem, og ønsker det, er det helt greit. 

Var helt minimalt med hjelp til amming på KK i allefall. Der soser og løper de bare rundt som hodeløse kyllinger. 
 

amme poliklinikken der presterte også å gi oss feil råd i etterkant. Og ungen la ikke på seg tilstrekkelig etter det heller. Heldigvis var det en gammel helsesøster på helsestasjonen som skar igjennom og sa at barnet må jo få mat, punktum. Og med hennes velsignelse kunne vi endelig gi litt mme på flaske. Etterhvert så løsnet alt og fullammet resten 

 

haukeland sykehus holdt på å sulte babyen min i hjel…

Anonymkode: 81eba...742

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uforståelig at man ikke klarer å få noen til å passe en hund i 3 dager i en slik unntakssituasjon. Da har man få personer å spille på i livet.

Anonymkode: 6a956...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om fødsel går bra så er det bare å se an, hvis du føler for å bli værende så gjør du det. Hvis det er dårlige forhold på barsel sier du at du reiser hjem pga det. Da kan du heller få tidligere besøk av helsesøster eller jordmor hjemme, eller dra på helsestasjon for hjelp med amming, om du skal det. Det er jo ingen selvfølge at folk skal det heller.

Anonymkode: c7361...cee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Var helt minimalt med hjelp til amming på KK i allefall. Der soser og løper de bare rundt som hodeløse kyllinger. 
 

amme poliklinikken der presterte også å gi oss feil råd i etterkant. Og ungen la ikke på seg tilstrekkelig etter det heller. Heldigvis var det en gammel helsesøster på helsestasjonen som skar igjennom og sa at barnet må jo få mat, punktum. Og med hennes velsignelse kunne vi endelig gi litt mme på flaske. Etterhvert så løsnet alt og fullammet resten 

 

haukeland sykehus holdt på å sulte babyen min i hjel…

Anonymkode: 81eba...742

Er det lenge siden? Jeg fødte i januar 22 og spurte om MME da baby var 1 dag gammel. De både matet og bysset i søvn uten spørsmål. Tok baby en hel natt også. Opplevde alle som utrolig hyggelige og hjelpsomme. Men sikkert rolig tid siden det å få desemberbarn er så forferdelig (ironi).

Anonymkode: 6859c...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det lenge siden? Jeg fødte i januar 22 og spurte om MME da baby var 1 dag gammel. De både matet og bysset i søvn uten spørsmål. Tok baby en hel natt også. Opplevde alle som utrolig hyggelige og hjelpsomme. Men sikkert rolig tid siden det å få desemberbarn er så forferdelig (ironi).

Anonymkode: 6859c...e2a

Det var desember i 2019

Anonymkode: 81eba...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...