Gå til innhold

Noen andre som spyr når de har mensen? STERKE MENSENSMERTER


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å spy hver mnd jeg har mensen, er dette normalt ? Kommer som oftest av kvalme og at jeg har så vondt i magen, klarer nesten ikke å gjøre noe annet enn å prøve å gjøre smerten midligere ved å ligge på senga og hyle og gråte av smerte. Jeg kan ikke gå noen steder, har prøvd å ta piller , det hjelper veldig lite. Kan noen komme med tips, hva er dette?

Smerten 1-10 er sterk 8 ! Eller mer, det er en smerte jeg ikke klarer å håndtere, jeg kan ikke dra til butikken eller jobb, eller snakke med noen, det gjør så vondt. Må dusje med varmt vann ofte, men det hjelper lite det også, det verste er at jeg ikke får sove pga smerten så er oppe til klokka 05:00, og om jeg endelig får sove er det bare i noen timer, også våkner jg av smerte. Dette orker jeg bare ikke mer, finnes det en slags sprøyte jeg kan ta for å aldri få mensen igjen? Jeg er 19 år om noen lurer

 

Anonymkode: e2010...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipset heter lege/gynekolog.

Anonymkode: 1bb56...36d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krev utredning for endometriose 

Anonymkode: e8c7a...ff1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skal ikke ha det slik. Du må til lege/gyn. Prevensjon, f.eks p-piller, kan brukes for å hippe over mensen.

Selv har jeg endometriose som gir meg mye smerter, mange har det. Ikke la deg avfeie av legen, slik så mange av oss blir. Det er ikke normalt å spy av mensen, det er sterkere smerter enn normalt.

Anonymkode: 9f03b...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, du skal ikke ha det slik. Du må til lege/gyn. Prevensjon, f.eks p-piller, kan brukes for å hippe over mensen.

Selv har jeg endometriose som gir meg mye smerter, mange har det. Ikke la deg avfeie av legen, slik så mange av oss blir. Det er ikke normalt å spy av mensen, det er sterkere smerter enn normalt.

Anonymkode: 9f03b...a63

Jeg har gått til legen, det var han som tipsa om pillene, men det holder ikke, har forklart han at dette ikke er en normal mensensmerte men han tar meg ikke seriøst.

Anonymkode: e2010...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har gått til legen, det var han som tipsa om pillene, men det holder ikke, har forklart han at dette ikke er en normal mensensmerte men han tar meg ikke seriøst.

Anonymkode: e2010...3c4

Be om henvisning til gynekolog. 

Anonymkode: 4b202...72c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du har endometriose.

Be om henvisning til gynekolog.

H*n kan ikke se om du har endometriose, men kan sjekke eventuelle cyster. Og anbefale hva du kan gjøre.

Første steg vil nok være en form for hormonell prevensjon som hindrer eggløsning, for endel hjelper dette. Det kan også bidra til å redusere endometriosevev som spres. 
 

Siste steg vil være en lapraskopi, men det er viktig å være inneforstått med at dette bare gir midlertidig bedring (ikke for alle), og kan være ugunstig om man har fremtidig barneønske. 
 

I tillegg til hormonprevensjon vil du nok få anbefalt smertestillende (kombinere Paracet og nsaids), eller tilsvarende. 

Prevensjonen kan du teste ut via fastlegen først - ventetid til gynekolog kan være lang. Du må få tilpasset prevensjonen etter mulig endometriose, så den ikke fyres ytterligere opp. 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har gått til legen, det var han som tipsa om pillene, men det holder ikke, har forklart han at dette ikke er en normal mensensmerte men han tar meg ikke seriøst.

Anonymkode: e2010...3c4

Tipset jeg fikk fra fagfolk på Ullevåls kvinneavdeling når jeg tok lapraskopi gikk på viktigheten av forebygging.

Med endometriose kan du ikke starte smertelindring når smertene er i full flamme, du må starte 12-24 timer FØR med tilstrekkelig dose. 
 

Se for deg en smertebølge: for at du skal dempe nivået må du være noe i forkant slik at medisineffekten er på topp når det starter.

Tar du smertestillende når smertenivået er på 5, så er du nådd 9 og 10 før de virker, og da klarer medikamentene ikke ta sterke intense smerter.

 

Anonymkode: a4588...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tipset jeg fikk fra fagfolk på Ullevåls kvinneavdeling når jeg tok lapraskopi gikk på viktigheten av forebygging.

Med endometriose kan du ikke starte smertelindring når smertene er i full flamme, du må starte 12-24 timer FØR med tilstrekkelig dose. 
 

Se for deg en smertebølge: for at du skal dempe nivået må du være noe i forkant slik at medisineffekten er på topp når det starter.

Tar du smertestillende når smertenivået er på 5, så er du nådd 9 og 10 før de virker, og da klarer medikamentene ikke ta sterke intense smerter.

 

Anonymkode: a4588...999

Meg som anonym her 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har gått til legen, det var han som tipsa om pillene, men det holder ikke, har forklart han at dette ikke er en normal mensensmerte men han tar meg ikke seriøst.

Anonymkode: e2010...3c4

Arg, mannlige leger burde sparkes i skinnleggen noen ganger. 

Nei, det er ikke normalt med så sterke smerter. Be om henvisning til gynekolog. Hvis det er endometriose, så blir det verre for hver eggløsning. Greit å gå undersøkt og forebygget.. 

Anonymkode: 8df78...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for medisintips. 

Minner om følgende regelpresisering: 

Sitat

Det er ikke tillatt å diskutere dosering av medisiner, kosttilskudd og lignende. Diskusjon rundt dosering av medisiner og kosttilskudd, og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til legemidler/dosering kan man konferere med Felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du IKKE finne seg inn leve med. Det gjorde jeg, og det tok 20!!!!! før jeg fikk diagnosen endometriose nå i vinter.  Jeg er fortsatt i sjokk. Du må komme deg til en gynekolog, og ikle gi deg om den første sier at det er normalt, for det er det ikke. 

Anonymkode: 3ea38...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...