Gå til innhold

"Du kan jobbe ekstra fordi du ikke har familie" Er det greit å la barnløse ta alle kjipe vakter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

seriøst, slutt å svare på noe jeg ikke har sagt!!!!!

Anonymkode: f5369...233

håpløs debatt, når dere tar som utgangspunkt at det er et personlig valg å få barn, og det er et personlig valg å jobbe i helsevesenet.

Faktum er at på et overordnet samfunnsnivå, så er det nødvendig at folk får barn og det er nødvendig at folk jobber i helsevesenet.

"Personlig valg" er en avsporing for folk som ikke greier å få hodet ut av sin egen navle, og se de store linjene.

Anonymkode: f5369...233

Ja, jøss, men alle behøver verken få barn eller jobbe i helsevesenet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

vis meg hvor jeg har sagt det? eller at jeg jobber turnus?

Det jeg HAR sagt er at nei, selvfølgelig er svaret at det er likt. Og så hadde jeg noen refleksjoner over dette med ulike behov i ulike livsfaser, og at det er fint å ta hensyn til hverandre, og så uttalte jeg i et nytt innlegg at det er en avsporing å snakke om "personlige valg", fordi det på et overordnet samfunnsnivå er nødvendig at folk får barn, og det er nødvendig at helsevesenet er bemannet, og at det er fordummende for debatten å dra "personlig valg"-kortet.

Sånn. Med teskje. Værsågod. Her er et kurs jeg anbefaler: https://www.superprof.no/kurs/leseforstaelse/online/

Anonymkode: f5369...233

Det er ikke barnløse som skal legge til rette for at arbeidstakere med barn skal få fri alle røde dagene! Noe som går over hodet ditt fullstendig! Det er ingen særregler for barnefamilier med foreldre som jobber turnus. Bytt jobb om turnus ikke passer pga barn og ønske om å tilbringe alle helligdager sammen med familien. Inn med teskje!

Anonymkode: 16787...356

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke barnløse som skal legge til rette for at arbeidstakere med barn skal få fri alle røde dagene! Noe som går over hodet ditt fullstendig! Det er ingen særregler for barnefamilier med foreldre som jobber turnus. Bytt jobb om turnus ikke passer pga barn og ønske om å tilbringe alle helligdager sammen med familien. Inn med teskje!

Anonymkode: 16787...356

men dette har jeg da for h... ikke sagt heller!!!! har du litt tungt for det, eller troller du bare?

Anonymkode: f5369...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit å tvinge mennesker uten barn til å ta flere vakter enn andre jul og påske. Men jeg jobbet alltid julaften og juledagene da jeg var singel og barnløs, fordi jeg visste hvor mye det betydde å få fri for dem som har barn. Jobbet også gjerne kveld nyttårsaften. Første nyttårsdag var det derimot de med barn som skjønte at vi unge single trengte dagen fri for å komme oss etter festen 😆 Synes det var flott å kunne gi og få litt…

Hadde jeg fortsatt i samme stilling med barn, hadde jeg faktisk forventet å få litt «tilbakebetalt» for alle årene jeg jobbet hele julen. Men når man bikker 30-35 år skjønner jeg at også barnløse kan ønske å tilbringe julen med sine kjære. Ideelt sett burde jula, og spesielt julekvelden vært betalt så godt at folk sto i kø for vaktene.

Anonymkode: 14f5c...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at småbarnsforeldre (les:mødre) skal prioriteres for fri på røde dager er en styggedom som henger igjen fra tiden der "mor var viktigst", for kom ikke her og si at du finner disse diskusjonen på arbeidsplasser hvor det hovedsaklig jobber menn (og dermed småbarnsfedre.) Har du valgt å få barn mens du jobber i helsevesenet er du selvsagt klar over at du ofte vil være på jobb julaften, 17. mai, helger osv. Det er en av ulempene med jobben, og det må rulleres blant de ansatte (uavhengig av sivilstatus.) Barnløse har også familie og venner de ønsker å tilbringe tid med, og da hjelper det ikke å ha fri en onsdag når "alle" andre er på jobb.

Anonymkode: dc45e...1f4

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

men dette har jeg da for h... ikke sagt heller!!!! har du litt tungt for det, eller troller du bare?

Anonymkode: f5369...233

«håpløs debatt, når dere tar som utgangspunkt at det er et personlig valg å få barn, og det er et personlig valg å jobbe i helsevesenet» 

Dette har du skrevet og det et er personlig valg å få barn og jobbe i helsevesenet. 

Anonymkode: 16787...356

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

men dette har jeg da for h... ikke sagt heller!!!! har du litt tungt for det, eller troller du bare?

Anonymkode: f5369...233

«Personlig valg" er en avsporing for folk som ikke greier å få hodet ut av sin egen navle, og se de store linjene.»  sitat fra deg! Ufin og usaklig.

Anonymkode: 16787...356

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg synes ikke det er greit å tvinge mennesker uten barn til å ta flere vakter enn andre jul og påske. Men jeg jobbet alltid julaften og juledagene da jeg var singel og barnløs, fordi jeg visste hvor mye det betydde å få fri for dem som har barn. Jobbet også gjerne kveld nyttårsaften. Første nyttårsdag var det derimot de med barn som skjønte at vi unge single trengte dagen fri for å komme oss etter festen 😆 Synes det var flott å kunne gi og få litt…

Hadde jeg fortsatt i samme stilling med barn, hadde jeg faktisk forventet å få litt «tilbakebetalt» for alle årene jeg jobbet hele julen. Men når man bikker 30-35 år skjønner jeg at også barnløse kan ønske å tilbringe julen med sine kjære. Ideelt sett burde jula, og spesielt julekvelden vært betalt så godt at folk sto i kø for vaktene.

Anonymkode: 14f5c...acf

Det er ikke noe som du kan forvente da barnløse også har familie de ønsker å tilbringe høytider sammen med. Noen har familie som bor langt unna. 

Anonymkode: 16787...356

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er barn, så er det HYTTEN. Kan ikke jobbe lengre en fredag pga hytten. Kan ikke jobbe ekstra en helg pga hytten. Eller båten. 
 

Hilsen hun med 280 timer overtid i fjor. Mens de med hytte, båt og barn hadde typ 28 timer. 

Anonymkode: cd428...fb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

«håpløs debatt, når dere tar som utgangspunkt at det er et personlig valg å få barn, og det er et personlig valg å jobbe i helsevesenet» 

Dette har du skrevet og det et er personlig valg å få barn og jobbe i helsevesenet. 

Anonymkode: 16787...356

jeg kan bare gjenta at poenget mitt tydeligvis  flyr langt over hodet ditt.

Anonymkode: f5369...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg kan bare gjenta at poenget mitt tydeligvis  flyr langt over hodet ditt.

Anonymkode: f5369...233

Usakligheter er det eneste du har bringe til denne debatten. 

Anonymkode: 16787...356

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Usakligheter er det eneste du har bringe til denne debatten. 

Anonymkode: 16787...356

det er jeg ikke enig i.

Anonymkode: f5369...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det er jeg ikke enig i.

Anonymkode: f5369...233

Når du ikke skjønner at å få barn er et personlig valg, er det ikke mye du har av sakligheter å bidra med. Yrkesvalg er også et personlig valg en tar for seg selv!!

Anonymkode: 16787...356

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 14.55):

Har du fått det som begrunnelse at du ikke har barn, eller er det bare noe du mistenker? Stor forskjell.

Hvis du kan bevise at vaktplaner settes opp etter hva slags sivilstatus folk har fremfor en mer objektiv fordeling, kan du gå til både fagforeningen og arbeidstilsynet, for det er ikke lov.

Anonymkode: f1417...3c9

Dette ☝️ Dersom det forskjellsbehandles slik du påstår, så har du en ekstremt god sak. Hvis tillitsvalgt er en del av problemet, så går du til hovedtillitsvalgt. 

AnonymBruker skrev (På 25.5.2023 den 15.05):

Absolutt ikke greit. Og akkurat av slike grunner styra jeg unna helsevesenet.  Jeg ble møkk lei av å jobbe natt, helg og helligdager den lille perioden jeg gjorde det da jeg studerte og jobbet deltid, og jeg opplevde ofte at jeg som barnløs ble ofret over en lav sko. 

Anonymkode: f6d4e...11f

Jeg har jobbet i helsevesenet i over 20 år og aldri opplevd noen som har ment at barnløse kan ofres over en lav sko. Jeg har jobbet både ved Ullevål sykehus, Rikshospitalet, Aker sykehus og Ahus. Turnus legges sammen med tillitsvalgt og det er strenge regler for hvordan man skal jobbe. Det TS snakker om høres ut som mobbing, og en turnusplanlegging som aldri hadde tålt å bli ettergått i sømmene eksternt.

Anonymkode: e7c1a...e24

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke greit. Jeg er i samme situasjon som deg, men har valgt å vri det til min fordel. Jeg tar heller fri når " ingen andre har", billigere reiser, mindre folk på fjellet, stranda osv, pluss at jeg som regel har hatt friheten til å vurdere været litt i forveien. I tillegg får jeg helligdagstillegg på de vaktene. 

Men jeg har også hatt helligdager som jeg ønsker å bruke sammen med familien, og der tenker jeg at det må stille likt, familie er familie uansett om man har født dem eller ikke. Er bare å si at du har ikke valgt bort barn/ ikke fått barn/ hva enn, for å stå på pinne for alle andre. Barn er ikke en Get out of jail-free card som kan brukes når det passer best 😏

Anonymkode: dc9fd...b62

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit hvis det er dobbelt betalt.

Anonymkode: a187e...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du ikke skjønner at å få barn er et personlig valg, er det ikke mye du har av sakligheter å bidra med. Yrkesvalg er også et personlig valg en tar for seg selv!!

Anonymkode: 16787...356

over your head Memes & GIFs - Imgflip

Anonymkode: f5369...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

over your head Memes & GIFs - Imgflip

Anonymkode: f5369...233

Det at du prøver å formidle at vi trenger barn og helsearbeidere, betyr ikke at yrke og barn ikke er et personlig valg. Uansett om du sier det flere ganger og bruker en illustrasjon,

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

over your head Memes & GIFs - Imgflip

Anonymkode: f5369...233

Dette viser hvor usaklig du oppfører deg. Det er ikke mye å hente når du ikke skjønner at å få barn er et personlig valg! Utdanningsvalg er et personlig valg basert på interesser. 

Anonymkode: 16787...356

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette viser hvor usaklig du oppfører deg. Det er ikke mye å hente når du ikke skjønner at å få barn er et personlig valg! Utdanningsvalg er et personlig valg basert på interesser. 

Anonymkode: 16787...356

 

Helene1982 skrev (6 minutter siden):

Det at du prøver å formidle at vi trenger barn og helsearbeidere, betyr ikke at yrke og barn ikke er et personlig valg. Uansett om du sier det flere ganger og bruker en illustrasjon,

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette viser hvor usaklig du oppfører deg. Det er ikke mye å hente når du ikke skjønner at å få barn er et personlig valg! Utdanningsvalg er et personlig valg basert på interesser. 

Anonymkode: 16787...356

Jeg har ikke sagt at det ikke  er et personlig valg, har jeg vel? Vis meg hvor jeg har sagt det. Jeg har bedt dere flere ganger, men dere fortsetter jo bare å tyte.

Jeg har sagt at det å slenge "personlig valg" i trynet på folk, er en avsporing og fordumming av debatten, fordi det er større strukturelle spørsmål her.

Anonymkode: f5369...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...