Marililja Skrevet 8. januar 2006 #1 Del Skrevet 8. januar 2006 Vi er, eller kanskje jeg skal si, vi var prøvere for 1 års tid siden! Frustrasjonen var stor da det aldri skjedde noe. Vi bestemte oss for å kjøpe clearplan for å være mer sikre når eggløsning var. Vel, det viste seg tre måneder på rad at jeg tydeligvis ikke har noe eggløsning (eller var det tilfeldig da?). Vel, det var tydelig at jeg måtte gå til lege for å få hjelp! Men: Jeg er så treg, jeg utsetter sånt alltid. Er på en måte redd for å sitte der overfor legen å virke mislykket. Jeg kjenner ikke legen min så godt (har vært der to ganger), for jeg har fått ny fastlege etter at jeg flyttet til ny by. Jeg vet jo at legen ikke vil tenke sånt, men jeg synes det er ekkelt. I tillegg er jeg kjemperedd for hva jeg kan få høre... Jeg skal mote meg opp nå. Ser her at det er flere som har fått diagnosen PCO og PCOS som sikkert har noen erfaringer å dele med meg. Skal jeg gå alene til lege, eller i lag med samboer (han vil gjerne være med, men jeg er usikker)? Hva sier man til legen? Er erfaringen at dere blir tatt på alvor, eller ber han om at man prøver mer? Kan man få feks. pergo uten at det tas prøver? Og i så fall hvilke prøver tas? Jeg har masse spørsmål som dere ser. Håper at noen som har vært gjennom dette tar seg id til å dele litt erfaringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #2 Del Skrevet 8. januar 2006 Hei! Du kan gjerne ta med deg mannen din, det er ofte greit å være to, men han "trengs" ikke på den første legetimen. Når du kommer til fastlegen din så vil h*n høre litt om syklussene dine. Mulig h*n tar noen blodprøver av deg for å sjekke hormonene dine eller så sender h*n deg til en gynekolog som gjør det. Det er gynekologen som gir ut pergo etter blodprøver og UL. Og legen vil helt sikkert ta deg alvorlig! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felixa Skrevet 8. januar 2006 #3 Del Skrevet 8. januar 2006 Jeg var visst ikke logget inn jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prada Skrevet 8. januar 2006 #4 Del Skrevet 8. januar 2006 Vi ble tatt alvorlig med en gang av min nåværende fastlege. Forrige fastelege ba meg komme tilbake om to år om vi fortsatt ikke hadde fått barn - da byttet jeg dagen etter, makan til useriøsitet! (Hadde aldri likt han heller...) Jeg tok med mannen til fastlegen og er glad for det. Forklarte kort hvor lenge vi hadde prøvd. Fastlegen spurte mannen litt om ev. tidligere farskap, kjønnsykdommer, sykdomshistorie i slekta osv. Han hadde sikkert ikke trengt å være der, men siden legen spurte mannen litt også følte ikke mannen seg "overflødig". Fastlegen henviste oss direkte til sykehuset. Vet mange ble henvis til gynekolog, men vi dro direkte til spesialist på sykehuset, tror ikke det spiller noen rolle hvor man blir henvist. Vært gjennom div blodprøver, innvendig ultralyd og lap, og skal tilbake til spesialisten straks. Blir antakelig henvist til IVF da. Var en lettelse å få tatt den førte telefonen og bestilt time hos fastlegen. Da var vi liksom i gang og slapp å fundere og lure mer. Mannen har vært med hele tiden, med det er fordi vi er sammen om dette og ikke fordi han må (det eneste han har "måttet" er å levere sædprøve). Ring fastlegen, jeg ble mye roligere av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marililja Skrevet 8. januar 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 8. januar 2006 Takker for alle svar Det er den telefonen for å bestille time som er det største hinderet, men nå må jeg vel få orden på det. Lager unnskyldninger hele tiden om at det ikke passer i forhold til jobben å dra (selv om vi får fri for å dra til lege!). Takk som sagt, godt å få høre fra dere som har erfaring fra det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 9. januar 2006 #6 Del Skrevet 9. januar 2006 Jeg gaar gjennom litt av det samme som deg, har ikke faatt noen diagnose ennaa men har faatt paavist lave progesteronverdier (dvs at jeg ikke hadde eggeloesning hvertfall den maaneden testen ble tatt). Har ikke saa mange raad, annet enn aa skaffe deg saa mye informasjon du kan naar/hvis du faar diagnosen PCO(S). Jeg har selv en veldig informativ bok (kan gi deg navnet paa den hvis du vil) hvor det staar mye om hva en selv kan gjoere i tillegg til hvilke medisiner etc. som er tilgjengelige. Ett tips er hvertfall aa spise lavglykemisk mat for aa holde blodsukkeret stabilt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marililja Skrevet 9. januar 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 9. januar 2006 Jeg skal nok få lest alt jeg kommer over dersom jeg får noen diagnose. Kan gjerne tenke meg navnet på boka også. Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 9. januar 2006 #8 Del Skrevet 9. januar 2006 Boken heter "PCOS and your fertility" av Colette Harris og Theresa Cheung. Vet ikke om den finnes paa norsk. Her er en link til amazon, hvor den kan kjoepes: http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1...5957401-6787960 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marililja Skrevet 9. januar 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 9. januar 2006 Boken heter "PCOS and your fertility" av Colette Harris og Theresa Cheung. Vet ikke om den finnes paa norsk. Her er en link til amazon, hvor den kan kjoepes: http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1...5957401-6787960 ← Tusen takk Er helt ok om den ikke finnes på norsk, får nok med meg den engelske (om det ikke er altfor mye medisinsk fagspråk). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 9. januar 2006 #10 Del Skrevet 9. januar 2006 Bare hyggelig! Neida, den er veldig lettfattelig! Lykke til - fortell oss hvordan det gaar, da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå