AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #1 Del Skrevet 23. mai 2023 Det er en mann jeg har blitt kjent med som heter Peter, men jeg sier Petter hele tiden ved gammel vane. Jeg har aldri hørt noen hete Peter på norsk? Er dette vanlig? Jeg har også problemer med navn som Ketil og Kjetil, og Erik og Eirik... Velg en liksom. Anonymkode: c6ac6...8e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #2 Del Skrevet 23. mai 2023 Helt vanlig. Anonymkode: be08b...fb6 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #3 Del Skrevet 23. mai 2023 Det er du som er problemet. Anonymkode: 0701e...eb8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #4 Del Skrevet 23. mai 2023 Peter er da helt vanlig! Peder også. Anonymkode: 30b15...02e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #5 Del Skrevet 23. mai 2023 Forstår virkelig ikke at det er noe vanskelig. Heter han Peter så sier en Peter. Det er da ikke noe uvanlig navn. Anonymkode: dcfe2...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #6 Del Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 13.31): Det er en mann jeg har blitt kjent med som heter Peter, men jeg sier Petter hele tiden ved gammel vane. Jeg har aldri hørt noen hete Peter på norsk? Er dette vanlig? Jeg har også problemer med navn som Ketil og Kjetil, og Erik og Eirik... Velg en liksom. Anonymkode: c6ac6...8e5 Ketil uttales Kjetil da. Selv om den som bærer navnet kanskje sier noe annet. Men på de andre tar du nok feil og må rette deg etter hva de faktisk heter Anonymkode: 66fd8...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 24. mai 2023 #7 Del Skrevet 24. mai 2023 On 5/23/2023 at 1:31 PM, AnonymBruker said: Jeg har også problemer med navn som Ketil og Kjetil, og Erik og Eirik... Velg en liksom. Anonymkode: c6ac6...8e5 De har valgt, det er bare du som ikke klarer å forholde deg til det. Men jeg skjønner deg. Selv sliter jeg mest med kvinnenavn. Kristin, Kristine, Kristina. Anne, Anna. Johanne eller Johanna. Helt håpløst å huske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #8 Del Skrevet 25. mai 2023 Tell me about it🙄 jobbet en gang i tiden med 2 Marie, 1 Maria, 1 Mari og 1 Marianne. Altså gud trøste. Klarte aldri å få det riktig. Alle ble «Mar» Anonymkode: 84280...9b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 25. mai 2023 #9 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ketil uttales Kjetil da. Selv om den som bærer navnet kanskje sier noe annet. Men på de andre tar du nok feil og må rette deg etter hva de faktisk heter Anonymkode: 66fd8...035 Ikke nødvendigvis. Fetteren min heter Ketil på papiret og uttaler også navnet sitt på den måten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 25. mai 2023 #10 Del Skrevet 25. mai 2023 Mardina skrev (1 time siden): Ikke nødvendigvis. Fetteren min heter Ketil på papiret og uttaler også navnet sitt på den måten. Skulle skrive det samme. Kanskje jeg kjenner fetteren din, hehe 😂 Ang Peter er det jo mange som heter det i Norge. Men er nok flere som heter Petter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #11 Del Skrevet 25. mai 2023 4 minutter siden, jukkapalme said: Skulle skrive det samme. Kanskje jeg kjenner fetteren din, hehe 😂 Ang Peter er det jo mange som heter det i Norge. Men er nok flere som heter Petter. Ifølge ssb er det ca 5000 som heter Peter og 10 000 som heter Petter i Norge. Så det er nok bare å finne seg i at du er nødt til å si navnet Peter innimellom TS, det er et ganske vanlig navn. Anonymkode: 6df27...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 25. mai 2023 #12 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ifølge ssb er det ca 5000 som heter Peter og 10 000 som heter Petter i Norge. Så det er nok bare å finne seg i at du er nødt til å si navnet Peter innimellom TS, det er et ganske vanlig navn. Anonymkode: 6df27...e0f Nå trodde jeg først at du trodde jeg var ts, men det er jeg altså ikke ja, da hadde jeg rett i at det er mange flere Pettere enn Petere i Norge. Kjenner mange Petter, men bare 1 Peter. Peter er mer vanlig i Sverige, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #13 Del Skrevet 25. mai 2023 4 hours ago, Mardina said: Ikke nødvendigvis. Fetteren min heter Ketil på papiret og uttaler også navnet sitt på den måten. 2 hours ago, jukkapalme said: Skulle skrive det samme. Kanskje jeg kjenner fetteren din, hehe 😂 Ang Peter er det jo mange som heter det i Norge. Men er nok flere som heter Petter. Den opprinnelige og tradisjonelle uttalen av Ketil er likevel den samme som Kjetil. Med det sagt er det åpenbart helt vanlig å uttale det som det skrives. Anonymkode: c4000...e13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 25. mai 2023 #14 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den opprinnelige og tradisjonelle uttalen av Ketil er likevel den samme som Kjetil. Med det sagt er det åpenbart helt vanlig å uttale det som det skrives. Anonymkode: c4000...e13 Ja, men siden han selv sier Ketil gjør jeg også. Ikke at jeg treffer han så ofte da... Unntaket hadde vært om han kalte seg Sjetil, det hadde jeg nektet å si, haha 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #15 Del Skrevet 25. mai 2023 Mardina skrev (5 timer siden): Ikke nødvendigvis. Fetteren min heter Ketil på papiret og uttaler også navnet sitt på den måten. Han om det. Og Roar fra Bergen skal alle uttale med skarre-r? Anonymkode: 66fd8...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 25. mai 2023 #16 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Han om det. Og Roar fra Bergen skal alle uttale med skarre-r? Anonymkode: 66fd8...035 Jeg bare sier at han uttaler navnet sitt som det skrives. Hvorfor skal det kveruleres på det? 😂 Hva Roar fra Bergen gjør (eller andre steder), er ikke noe jeg bryr meg om 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #17 Del Skrevet 25. mai 2023 22 minutter siden, Mardina said: Jeg bare sier at han uttaler navnet sitt som det skrives. Hvorfor skal det kveruleres på det? 😂 Hva Roar fra Bergen gjør (eller andre steder), er ikke noe jeg bryr meg om 😂 Påstanden var at det uttales med kj-lyd. Du sier at det ikke stemmer fordi fetteren din ikke gjør det. Hvem er det som kverulerer her egentlig? Anonymkode: c4000...e13 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 25. mai 2023 #18 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Påstanden var at det uttales med kj-lyd. Du sier at det ikke stemmer fordi fetteren din ikke gjør det. Hvem er det som kverulerer her egentlig? Anonymkode: c4000...e13 Jeg kverulerer ikke. Hvis du oppfatter det sånn, så får det være ditt problem 😄 Fetteren min heter Ketil og ikke Kjetil. Og han uttaler det som det skrives 😊 Hva er det som er så vanskelig å forstå med det? 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 25. mai 2023 #19 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 13.31): Det er en mann jeg har blitt kjent med som heter Peter, men jeg sier Petter hele tiden ved gammel vane. Jeg har aldri hørt noen hete Peter på norsk? Er dette vanlig? Jeg har også problemer med navn som Ketil og Kjetil, og Erik og Eirik... Velg en liksom. Anonymkode: c6ac6...8e5 Erik og Eirik er to ulike navn. Eirik liker jeg godt, men syns ikke Erik er fint. Tilsvarende så er Peter/Petter og Ketil/Kjetil veldig ulike i klangen. Jeg skjønner ikke at du ikke hører det. Du må klare å si Peter til vennen din, noe annet er rett og slett uhøflig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #20 Del Skrevet 26. mai 2023 Mardina skrev (14 timer siden): Jeg kverulerer ikke. Hvis du oppfatter det sånn, så får det være ditt problem 😄 Fetteren min heter Ketil og ikke Kjetil. Og han uttaler det som det skrives 😊 Hva er det som er så vanskelig å forstå med det? 🤔 Jeg kjenner også til flere Ketil, ikke Kjetil. Oppfatter det som to ulike navn og hadde ikke falt meg inn å si en kj-lyd her. Hvilke dialekter er det man har når man endrer uttalen såpass mye? Alle «mine» Ketil’er er Hedmarkinger, mulig det kun er vi som ikke gjør det..? Anonymkode: 952d6...da2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå