Gå til innhold

Er det ok å vaske håret én gang i uka? For ofte eller for lite?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ER det en greie med krøllete hår? At det blir tørt og ikke fett? Seriøst.

Jeg har krøller og har lurt på hva som er i veien med meg. Jeg får ALDRI fett hår, seriøst. Det blir tørt, men ikke fett. Jeg kan vaske det daglig enten med bare vann, eller med balsam, og det blir fortsatt ikke fett. Jeg hadde trengt mer fett siden det er tørt.

Anonymkode: b330e...ec9

Det kommer sikkert litt an på typen krøller, men min sønn (tenåring) har masse krøller og får definitivt fett hår. Mulig det er fordi han er i puberteten, men jeg synes det høres rart ut at folk med krøller ikke får fett hår. Har sett mange krølltopper med fett hår i mitt liv :P 

Anonymkode: 0bd8f...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er helt ok å vaske håret én gang i uka, dersom dette føles greit. 

Det vil selvsagt avhenge av hårtype, hud, aktivitetsnivå etc. Tenker det viktigste er at man passer på så det ikke blir noe vond lukt, samt at man gjerne vil unngå å gå for lenge rundt med fett hår og kløe - men dette kjenner man jo best selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja. Det ser du fort om du googler krøllete hår, og gjerne curly girl-metoden. 

Ofte er det slik at jo mer krøller, jo mindre talgproduksjon. Mennesker med afrikansk opprinnelse og type 4 hår (mest krøllete hårtypen som finnes), kan ofte slippe unna med å vaske håret kun en gang i måneden.. 

Anonymkode: f462e...a59

Det visste jeg ikke. Men ser jo at mitt glatthårede barn har fett hår etter 2 dager, og det har ikke jeg, så ja. Da lært jeg noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer sikkert litt an på typen krøller, men min sønn (tenåring) har masse krøller og får definitivt fett hår. Mulig det er fordi han er i puberteten, men jeg synes det høres rart ut at folk med krøller ikke får fett hår. Har sett mange krølltopper med fett hår i mitt liv :P 

Sikker på at det fettet du så ikke var voks eller gelé? ;) Jeg må kline inn håret med ting hvis krøllene skal se bra ut og ikke bli til frizz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ikke noe problem med å vaske håret en gang i uka egentlig, men det begynner å lukte, det skal man være klar over. Hodebunnen er fet, og det lukter fort uvasket, fet hodebunn av håret også, etter bare et par-tre dager uten vask. Man kjenner på lukten på bussen f.eks. om personen ved siden av deg eller foran deg på setet har vasket håret eller ei.

Anonymkode: 798e3...240

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ser ikke noe problem med å vaske håret en gang i uka egentlig, men det begynner å lukte, det skal man være klar over. Hodebunnen er fet, og det lukter fort uvasket, fet hodebunn av håret også, etter bare et par-tre dager uten vask. Man kjenner på lukten på bussen f.eks. om personen ved siden av deg eller foran deg på setet har vasket håret eller ei.

Anonymkode: 798e3...240

Merker du forskjell på Neutral og Mevolution sjampo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det var helt vanlig på 70-tallet.

Anonymkode: 9119a...ab3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er som deg ts. Enten en gang i uka, eller hver 14 dag ca.

Jeg har ikke krøller men fungerer supert likevel. 

Anonymkode: 4d813...25a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vet ikke hvorfor du ler, for folk med krøllete hår så vasker man kun håret 1-2 ganger i uken siden det blir tørt ikke fett. 

Så jeg ville svart at 1gang i uken er helt ok med mindre håret ditt blir fett eller når du har trent. 

Anonymkode: 59d0f...473

Amen sister 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker håret 2 ganger i uka, ellers blir det for fett her 😊

Anonymkode: ccb29...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke an å sette opp en fasit for dette. Da jeg var ung, måtte jeg en periode vaske håret hver kveld. Det sjuke var at rett etter jeg hadde vasket det, KJENTE jeg at det begynte å bli fett igjen. Det kriblet…gjorde ikke annet enn å vaske håret 😅

Langt var det også, tok til slutt permanent som avhjalp fett-situasjonen. Slutten på 80-åra dette 😉

Har fet hudtype også, begynte ikke å bruke kremer i ansiktet før etter fylte 40. 

Nå som jeg er 50, er det lengste jeg har gått uten å vaske håret en uke. Det ble da ikke fett, men det luktet. Men det er det desidert lengste, vasker håret 2-3 ggr i uka. Det er tjukt også, og tørker sent. Når dere sier det har jeg fått mer bølger/fall i håret med åra, mulig dette har sammenheng med at det er tørrere? 
Noen fordeler skal man ha med alderen. Vi som har fet hår-og hudtype fra naturens side har en fordel: mindre rynker. De jeg gikk på videregående med som hadde tørr hud-og hårtype fikk gjerne tidligere rynker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har krøller og vasker håret maks 2 ganger i måneden. Blir ikke fett. For 15 år side vasket jeg håret 3-4ganger i uka. Da ble var det fett 2 dager etter jeg hadde vaska det og det klødde masse.

Det tar lang tid å vende hodebunnen av med hyppig hårvask.

Anonymkode: 48777...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 8.33):

ER det en greie med krøllete hår? At det blir tørt og ikke fett? Seriøst.

Jeg har krøller og har lurt på hva som er i veien med meg. Jeg får ALDRI fett hår, seriøst. Det blir tørt, men ikke fett. Jeg kan vaske det daglig enten med bare vann, eller med balsam, og det blir fortsatt ikke fett. Jeg hadde trengt mer fett siden det er tørt.

Jeg vasker 1-2 ganger i uken, og mitt hår blir ikke fett. Jeg bruker olje/serum hver dag for å gi det nok fuktighet. Har hår til midja med veldig mye bølger (kortere hår gir meg korketrekkere).

Men! Jeg bruker aldri spray/skum/gele i håret. Gjør jeg det, så må jeg vaske håret dagen etter. Ellers får jeg gigantiske floker.

Anonymkode: 1237b...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...