Gå til innhold

Er det ok å vaske håret én gang i uka? For ofte eller for lite?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det for ofte eller for lite å vaske håret én gang i uka? 

Jeg vasker håret én gang i uka, men noen ganger har jeg ventet nesten 14 dager med hårvask. 

Kroppen dusjer jeg ofte, ved behov. Setter bare opp håret. 

Anonymkode: a94d6...d28

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det for ofte eller for lite å vaske håret én gang i uka? 

Jeg vasker håret én gang i uka, men noen ganger har jeg ventet nesten 14 dager med hårvask. 

Kroppen dusjer jeg ofte, ved behov. Setter bare opp håret. 

🤣🤣🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (2 minutter siden):

🤣🤣🤣🤣

Vet ikke hvorfor du ler, for folk med krøllete hår så vasker man kun håret 1-2 ganger i uken siden det blir tørt ikke fett. 

Så jeg ville svart at 1gang i uken er helt ok med mindre håret ditt blir fett eller når du har trent. 

Anonymkode: 59d0f...473

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å vaske håret 1 gang pr uke  er mer enn nok (så sant ikke du har trent eller slik da)

Anonymkode: 683a7...cdc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det ikke er for lite, sålenge det ikke blir kjempefett eller lukter vondt? Veldig bra for krøller har jeg hørt. Jeg prøver selv å vaske kun 1 gang i uka nå (etter årevis med nesten daglig vask - og hår som ble tørrere og tørrere). 

Men det finnes nok ingen objektiv sannhet for hvor ofte man skal vaske håret. Man får føle seg frem og finne ut hva man er komfortabel med.

Anonymkode: 90669...5aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vasker håret 2 ganger i uken. Blir ikke fett før på dag 6-7. Så kunne fint ha gått ei uke. Vasker kroppen hver dag. Har sensitiv hodebunn og blir fort tørr i hodebunnen som er smertefult. Jeg går med håret hovedsaklig i løs flette. Bruker ingen hårprodukter. Neutral sjampo og forsiktig med balsam. 

Før da jeg vasket håret annen hver dag, så hadde jeg smertefull og sår hodebunn hele tiden. Håret var også flatt og dødt. Har ikke endret på noen produkter eller rutiner, annet enn å vaske det sjeldnere. 

Jeg har også krøller, men det er ikke hovedårsaken til at jeg vasker det sjeldent. Det er smertene og tørrheten som er det.

Om sommeren så må det vaskes oftere grunnet svette. Men det tas etter behov. 

Så lenge du er ren og ikke stinker, så kan du vaske det så sjeldent du vil. Innenfor rimelighetens grenser. De som MÅ vaske det hver dag, fordi det blir fett, de kan for det selv. For det er alt for ofte. Jeg vet ikke hvor grensen går, men å gå for lenge er heller ikke bra på grunn av opphopning av døde hudceller og bakterier. Men én uke er ikke for lenge. 

Anonymkode: 3fa21...ed4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (2 timer siden):

🤣🤣🤣🤣

Dagene latter? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (2 timer siden):

🤣🤣🤣🤣

Hva er det du ler av egentlig?

Anonymkode: 212cf...de8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En gang i uka er ideelt for alle hårtyper, men desverre mange som har ødelagt hårhelsen på hyppige vask og som ikke vil gjennomgå de månedene med avvenning til sjeldnere vask 

Anonymkode: 1c093...442

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hårtype og hodebunn. Jeg må vaske bort forrurensing og annen dritt fra hodebunnen 3 ganger i uken. Har prøvd å vaske håret færre ganger, men ender opp med masse eksem og kløe.  Jeg tar vare på hodebunnen, slik jeg gjør med huden i ansiktet. Bryr meg ikke så mye om selve håret. Så lenge hodebunnen min er frisk, så er håret kjempefint.

Anonymkode: 90219...2e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer helt an på håret og hodebunnen din. 

Om du ikke har spesielt høy talgproduksjon, kan det gå helt fint å gå en uke eller til og med tre uten å vaske håret. 

Om du derimot får fett hår, er det lurt å vaske det. Opphoping av fett og smuss i hodebunnen kan føre til betente hårsekker, og kan føre til hårsap på sikt. De fleste vil få irritert og kløende hodebunn om de ikke vasker håret ofte nok - men hva som er ofte nok, varierer fra person til person. Om du bruker mye produkter, kan du også måtte vaske det oftere, siden det også kan legge seg som smuss i hodebunnen og føre til irritasjon. 

Hormoner styrer mye av fett-produksjonen i hodebunnen. 

Jeg må for eksempel vaske håret oftere når jeg har mensen, da produserer kroppen mye mer talg. Da må jeg vaske det minst hver 3. dag Begge gangene jeg var gravid, kunne jeg vaske håret halvparten så ofte som vanlig, da sank produksjonen noe voldsomt. Da kunne jeg gå halvannen uke uten å vaske. Nå vasker jeg det ca hver 4-5 dag, etter behov.  

Så vask så ofte som DU trenger. Har du ikke fett eller skittent hår trenger du ikke vaske det. 

Anonymkode: f462e...a59

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på håret ditt, hodebunnen, hvor ofte du trener og hvor svett du blir i hodebunnen når du trener, hvor du jobber, hvilken shampoo og balsam du bruker, og sikkert mange flere faktorer. For meg hadde det vært altfor sjelden, andre kunne kanskje vasket enda sjeldnere. Du gjør det som fungerer for deg.

Anonymkode: 65f7c...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer an på hud, hår og helse. For noe vil det funke, andre ikke. Jeg prøvde det en periode da jeg var yngre, men jeg er nok av de som er født med dårligere hud og hår, så det funket ikke

Anonymkode: 48f0b...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håret mitt blir for fett, jeg må vaske det annen hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge håret føltes og lukter greit, så er det ingenting i veien med å vaske det sjeldent. Man kan ikke alltid kjenne selv om det lukter litt, så spør noen du er trygg på. 

Anonymkode: 6887a...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet ikke hvorfor du ler, for folk med krøllete hår så vasker man kun håret 1-2 ganger i uken siden det blir tørt ikke fett. 

Så jeg ville svart at 1gang i uken er helt ok med mindre håret ditt blir fett eller når du har trent. 

Anonymkode: 59d0f...473

ER det en greie med krøllete hår? At det blir tørt og ikke fett? Seriøst.

Jeg har krøller og har lurt på hva som er i veien med meg. Jeg får ALDRI fett hår, seriøst. Det blir tørt, men ikke fett. Jeg kan vaske det daglig enten med bare vann, eller med balsam, og det blir fortsatt ikke fett. Jeg hadde trengt mer fett siden det er tørt.

Anonymkode: b330e...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen lukter vondt, sånn ekkel hodebunnslukt, dersom de går et par dager uten hårvask. Tror ikke de er klar over det selv.

Anonymkode: aa767...c9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (8 timer siden):

🤣🤣🤣🤣

Har aldri skjønt meg på sånne kommentarer. Hva får du utav det? 🤔

Anonymkode: 6887a...346

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ER det en greie med krøllete hår? At det blir tørt og ikke fett? Seriøst.

Jeg har krøller og har lurt på hva som er i veien med meg. Jeg får ALDRI fett hår, seriøst. Det blir tørt, men ikke fett. Jeg kan vaske det daglig enten med bare vann, eller med balsam, og det blir fortsatt ikke fett. Jeg hadde trengt mer fett siden det er tørt.

Anonymkode: b330e...ec9

Ja. Det ser du fort om du googler krøllete hår, og gjerne curly girl-metoden. 

Ofte er det slik at jo mer krøller, jo mindre talgproduksjon. Mennesker med afrikansk opprinnelse og type 4 hår (mest krøllete hårtypen som finnes), kan ofte slippe unna med å vaske håret kun en gang i måneden.. 

Anonymkode: f462e...a59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...