AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #1 Del Skrevet 22. mai 2023 Vi skal gifte oss neste helg, men fikk akkurat telefon om at bestemoren min har blitt alvorlig syk og trolig kun har timer eller dager igjen å leve (hun har vært syk en stund, men blitt mye verre idag). Nå er jeg ganske rådvill og aner ikke hva jeg skal gjøre. Familien bor langt nord, mens vi bor langt sør. Og det er her nede bryllupet skal stå. Egentlig vil jeg bare reise hjem å være sammen med familien nå. Skulle ønske jeg bare kunne knipse og utsette bryllupet. Men hva gjør man? 😰 Kan jo risikere at det blir begravelse neste uke, eller uken etter. Og da reiser jo alle dit, naturlig nok. Svært stor og sammensveiset familie på den siden. Men er så mange som har bestilt tur og opphold for å delta. Samvittigheten ødelegger meg! Enkelte ting kan man selvfølgelig ikke forutse, men jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal løse dette nå! Anonymkode: 8db51...967 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22. mai 2023 #2 Del Skrevet 22. mai 2023 Hun vil sikkert at dere gifter dere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #3 Del Skrevet 22. mai 2023 Kan de ikke legge begravelsen til en annen dag en bryllupet? Anonymkode: 55a36...6df 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #4 Del Skrevet 22. mai 2023 Jeg ville holdt bryllupet. Tror du bestemoren din ville ønsket at du avlyste? Du får samlet familien i bryllupet og kan være sammen. Anonymkode: afc13...712 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Del Skrevet 22. mai 2023 Du trenger ikke å avlyse, men å utsette kan kanskje være et alternativ. Anonymkode: 5f926...fa5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #6 Del Skrevet 22. mai 2023 Dra en tur til nord og treff bestemoren din for siste gang. Søk støtte i familen og gjennomfør bryllupet. Helt sikker på at bestemor ønsker at du skal ha en fin dag ❤️ Anonymkode: 5675c...477 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #7 Del Skrevet 22. mai 2023 Hadde det vært så enkelt. Problemet er at mye av familien må reise mye frem og tilbake hvis vi skal gjennomføre bryllupet (nesten ingen som bor på det stedet bestemoren min bor, så de må også reise dit (6-12 timers kjøring). Det kommer til å bli ekstremt kostbart for dem 😔 Redd de heller kommer til å avlyse! Og jeg vet ikke hvordan jeg skal si at bryllupet blir, og at det er min prioritering når jeg har 9 tanter og onkler som holder på å miste moren sin 😔 Ts Anonymkode: 8db51...967 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 22. mai 2023 #8 Del Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi skal gifte oss neste helg, men fikk akkurat telefon om at bestemoren min har blitt alvorlig syk og trolig kun har timer eller dager igjen å leve (hun har vært syk en stund, men blitt mye verre idag). Nå er jeg ganske rådvill og aner ikke hva jeg skal gjøre. Familien bor langt nord, mens vi bor langt sør. Og det er her nede bryllupet skal stå. Egentlig vil jeg bare reise hjem å være sammen med familien nå. Skulle ønske jeg bare kunne knipse og utsette bryllupet. Men hva gjør man? 😰 Kan jo risikere at det blir begravelse neste uke, eller uken etter. Og da reiser jo alle dit, naturlig nok. Svært stor og sammensveiset familie på den siden. Men er så mange som har bestilt tur og opphold for å delta. Samvittigheten ødelegger meg! Enkelte ting kan man selvfølgelig ikke forutse, men jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal løse dette nå! Anonymkode: 8db51...967 Kan du ikke snakke med resten av familien da, dette er en beslutning du bør ta i samråd med hele familien og ikke legge alt på dine egne skuldre. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #9 Del Skrevet 23. mai 2023 En «stor og sammensveiset familie» stiller selvklart i et lenge planlagt bryllup og velger en annen dag til begravelsen. Anonymkode: 00e68...bd8 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #10 Del Skrevet 23. mai 2023 Blir kanskje ikke akkurat noe feststemning hvis 9 stykker nettopp har mistet moren sin.... Ring noen av dem og snakk med dem. Anonymkode: 39c39...594 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #11 Del Skrevet 23. mai 2023 Døden er naturlig i høy alder. Det er supertrist for de som står nærmest, men tror nok de evner å samle seg til både sorg og glede selv om det blir tett. De finner sikkert løsning på det økonomiske rundt det skal du se. Du vet jo heller ikke om hun faktisk dør. Det hender det ser dårlig ut, men så kommer de seg litt igjen. Jeg ville ikke avlyst. Anonymkode: 09383...2c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #12 Del Skrevet 23. mai 2023 Høres ut til at du bør snakke med dem! For min del hadde jeg ringt min mor og startet der, hun kjenner sines søken bedre enn meg, og ville nok hatt de klokeste rådene i denne situasjonen. Ikke helt unaturlig å utsette et bryllup ved dødsfall i nær familie, vil jeg si. For din egen del også. Kan godt hende din bestemor ikke bryr seg så mye og bare vil du skal være glad, men jeg tenker litt som deg, at av respekt for alle de som nå mister mammaen sin, så er et bryllup midt oppi kanskje vanskelig på mange måter. Er det et alternativ å gjennomføre bryllupet på en annen måte? Kan dere gifte dere mer «alene» og heller ta en fest for familien litt senere? Altså gjennomføre det som for dere faktisk burde være det viktigste, og så ta igje festen med familien når sorgen har lagt seg litt hos folk. Og helt ærlig, til de har fått et par lønninger på konto og kommet seg økonomisk etter den ekstra reisen de nå må bekoste pga begravelse… du har helt rett i å tenke på den delen også. Ikke sikkert vi hadde klart å hoste opp en ekstra reise brått på nå. Og begravelse i nord Norge koster vel på lik linje med en uke i syden om man bor sørpå… så skal ikke tro det er det samme som å ta toget fra Asker til Oslo liksom. Myyyye mer kostbart. håper du kan spørre din mor om hva hun tror blir mest riktig nå Anonymkode: 0a0ec...1b7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #13 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kan de ikke legge begravelsen til en annen dag en bryllupet? Anonymkode: 55a36...6df Det er uansett sjeldent at begravelser blir lagt til lørdager. Tipper bestemoren din ville ønsket at du giftet deg. Det er sånn livet er, det går opp og ned, og det kan gjerne oppstå både begravelse, dåp og bryllup innen samme uke. Anonymkode: cee66...3bc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #14 Del Skrevet 25. mai 2023 Min mor mistet morfaren sin bare uker før bryllupet, hennes mormor (min oldemor) ville de skulle feire som normalt og hun kom som gjest. Min oldefar var gammel og syk og oldemor ville ikke de skulle avlyse. Dette var på 70-tallet. Anonymkode: aa9e2...823 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #15 Del Skrevet 26. mai 2023 Vi var i akkurat samme situasjon, TS, og jeg kan dele hvordan vi opplevde det hele. Mormoren min lå for døden i Norge, og vi skulle gifte oss i landet vi bor i. I samråd med mormor og hennes barn, så valgte vi å gjennomføre. Det var moren min som "loddet stemningen" blant sine tre søsken, noe som umiddelbart førte til at min tante ringte for å si at å avlyse bryllupet var HELT uaktuelt, fordi livet alltid skjer. Mormor døde tre dager før bryllupet vårt, et par dager tidligere hadde jeg vært der for å si far vel. En av onklene mine valgte å ikke delta, uten at vi lagde noe ståhei av det. Vi hadde en nydelig bryllupsfest der både tårer og latter satt løst. Halvannen uke etterpå ble brudebuketten min med på mormors siste reise. - Jeg synes du skal begynne med å snakke med den forelderen som er i ferd med å miste moren sin, og så ta det derifra. Håper dere kommer frem til en løsning som føles riktig for alle parter. Anonymkode: fbf4e...923 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 26. mai 2023 #16 Del Skrevet 26. mai 2023 On 5/22/2023 at 11:23 PM, AnonymBruker said: Hadde det vært så enkelt. Problemet er at mye av familien må reise mye frem og tilbake hvis vi skal gjennomføre bryllupet (nesten ingen som bor på det stedet bestemoren min bor, så de må også reise dit (6-12 timers kjøring). Det kommer til å bli ekstremt kostbart for dem 😔 Redd de heller kommer til å avlyse! Og jeg vet ikke hvordan jeg skal si at bryllupet blir, og at det er min prioritering når jeg har 9 tanter og onkler som holder på å miste moren sin 😔 Ts Anonymkode: 8db51...967 Spør de9 tantene hva de foretrekker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #17 Del Skrevet 26. mai 2023 Bestemor døde 1,5 uke før vi skulle gifte oss. Hun ble gravlagt på tirsdag og vi giftet oss påfølgende lørdag. Jeg fikk vist henne kjolen min før hun døde og vi snakket mye om bryllupet som hun gledet seg veldig til selv om hun var dårlig. Det at hun ble så dårlig og døde kom litt brått på og var sjokk for hele familien. Vi ble likevel alle enige om å gjennomføre bryllupet for det ville hun ha ønsket. Bestefar fulgte meg opp alteret og danset med meg og han sa i ettertid at det var dette som holdt ham oppe da bestemor, hans kone gjennom over 60 år, døde. Jeg var vel ikke helt på plass emosjonelt da vi giftet oss, men angrer ikke et sekund ❤️ Må legge til at jeg hadde et veldig nært forhold til bestemor og bestefar, og bodde der deler av oppveksten min. Savnet er fortsatt så stort at jeg ikke klarer å besøke graven deres. Anonymkode: ee438...b3b 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #18 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi var i akkurat samme situasjon, TS, og jeg kan dele hvordan vi opplevde det hele. Mormoren min lå for døden i Norge, og vi skulle gifte oss i landet vi bor i. I samråd med mormor og hennes barn, så valgte vi å gjennomføre. Det var moren min som "loddet stemningen" blant sine tre søsken, noe som umiddelbart førte til at min tante ringte for å si at å avlyse bryllupet var HELT uaktuelt, fordi livet alltid skjer. Mormor døde tre dager før bryllupet vårt, et par dager tidligere hadde jeg vært der for å si far vel. En av onklene mine valgte å ikke delta, uten at vi lagde noe ståhei av det. Vi hadde en nydelig bryllupsfest der både tårer og latter satt løst. Halvannen uke etterpå ble brudebuketten min med på mormors siste reise. - Jeg synes du skal begynne med å snakke med den forelderen som er i ferd med å miste moren sin, og så ta det derifra. Håper dere kommer frem til en løsning som føles riktig for alle parter. Anonymkode: fbf4e...923 Dette fikk meg til å gråte. Fantastisk ❤️ Anonymkode: 9c901...688 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #19 Del Skrevet 26. mai 2023 Varme tanker til deg og hele din familie TS i denne tunge stunden. Vi mistet svigerfar veldig brått etter jul, de dro herfra fire dager før etter å ha hatt en fin jul sammen - og det kom som et sjokk på oss alle selv om vi visste han var meget syk men hans filosofi var at han hadde hatt et godt liv, han ville vi skulle fokusere på det, huske minnene, verne om kjærligheten og omsorgen han hadd ehatt for alle sammen og ikke stanse opp i sorgen men forsøke jobbe gjennom den og videre med en ny hverdag uten han. Jeg sier ikke det er enkelt, tvert imot - men han har rett, livet må fortsette selv med store tap og stor sorg. <3 så vi prøver, selv om hver dag er et savn er det også glede over et varmt og fint menneske som vi var så heldig å ha i livet vårt. Anonymkode: 73cee...70b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå