Gå til innhold

Snoker de som jobber i bank i kontoene til bekjente?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som jobber i bank - hender det at dere tar en kikk på bekjentes konti, lån, fond etc, bare utfra nysgjerrighet? Eller blir slike søk loggført på noe vis (loggføring vil jo i seg selv begrense litt mer hvor mye ansatte «tør» å søke bare for moro skyld).

Anonymkode: cee72...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja for vi var på en fest engang der en bankdama kommenterte envtransaksjonstype hun ikke hadde sett før. Kontoeirer ble dritforbanna.

Anonymkode: 87ab0...a66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det var vesentlig mer snoking før enn det det er nå 

Anonymkode: 58646...493

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som jobber i bank - hender det at dere tar en kikk på bekjentes konti, lån, fond etc, bare utfra nysgjerrighet? Eller blir slike søk loggført på noe vis (loggføring vil jo i seg selv begrense litt mer hvor mye ansatte «tør» å søke bare for moro skyld).

Anonymkode: cee72...f17

Kun om noen sjekker loggen. Tviler på at kunder kan eller ber om innsyn i hvem som har snoket i kontoene deres. 

Anonymkode: 8b409...660

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken livnærer seg på tillit mellom kunde og banken. Det er meget strengt innad i banken når det gjelder ikke bare snoking, men både det å røpe transaksjoner, saldo, om så bare med ansiktsuttrykk. Banken er meget opptatt av å arbeide i fortrolighet slik at kundens tillit ivaretas.

Finnes det råtner epler? Selvfølgelig. Akkurat som hos politiet, helsevesenet og over alt ellers. Men den bankansatte som blir tatt i å snoke i folks konto mister jobben.

Anonymkode: cfced...921

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om de ikke merker at det som er snoking er snoking, og tror det bare er noe de skulle ordne i kontoen?

Anonymkode: 8d8df...714

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Banken livnærer seg på tillit mellom kunde og banken. Det er meget strengt innad i banken når det gjelder ikke bare snoking, men både det å røpe transaksjoner, saldo, om så bare med ansiktsuttrykk. Banken er meget opptatt av å arbeide i fortrolighet slik at kundens tillit ivaretas.

Finnes det råtner epler? Selvfølgelig. Akkurat som hos politiet, helsevesenet og over alt ellers. Men den bankansatte som blir tatt i å snoke i folks konto mister jobben.

Anonymkode: cfced...921

Ja, det er nettopp disse tingene jeg lurte på - om det faktisk er en slags «konsensus» i bankbransjen om at snoking bare ikke er noe man gjør, og at det å gjøre det får konsekvenser. Og som du sier finnes det jo alltid råtne egg - men det er betryggende om flesteparten faktisk føler seg forpliktet til å unngå snoking.

ts

Anonymkode: cee72...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Banken livnærer seg på tillit mellom kunde og banken. Det er meget strengt innad i banken når det gjelder ikke bare snoking, men både det å røpe transaksjoner, saldo, om så bare med ansiktsuttrykk. Banken er meget opptatt av å arbeide i fortrolighet slik at kundens tillit ivaretas.

Finnes det råtner epler? Selvfølgelig. Akkurat som hos politiet, helsevesenet og over alt ellers. Men den bankansatte som blir tatt i å snoke i folks konto mister jobben.

Anonymkode: cfced...921

Men hvordan skal de som snoker bli tatt, da? Jeg tviler på at det finnes rutiner for å sjekke det i bankbransjen, når det åpenbart ikke gjør det hos politiet og helsevesenet. Har noen bekjente som hadde sommerjobb i bank for noen år siden. Vi bor på et lite sted, og de fortalte åpent at de snoket på folk de kjente. 

Anonymkode: 94688...e49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva om de ikke merker at det som er snoking er snoking, og tror det bare er noe de skulle ordne i kontoen?

Anonymkode: 8d8df...714

Jo, hvis personen er kundebehandler vil jo det helt sikkert kunne forekomme. Men jeg tenker mer på om ansatte som for eksempel åpenbart ikke har noe med en kundes konto å gjøre (fordi de for eksempel jobber mot bedriftsmarkedet, med forsikring e.l) likevel benytter anledningen (siden de har tilgang til systemene) til å snoke litt på bekjentes privatøkonomi. Det ville jeg syntes var særdeles ubehagelig.

ts

Anonymkode: cee72...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har noen bekjente som hadde sommerjobb i bank for noen år siden. Vi bor på et lite sted, og de fortalte åpent at de snoket på folk de kjente. 

Anonymkode: 94688...e49

Press (X) for doubt.jpg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvordan skal de som snoker bli tatt, da?

De jobber to og to, som regel. Det er for å svekke den der fristelsen for å tastetrykke til seg noen millioner. Men det hjelper også på det med å unngå snoking og en del annet.

Anonymkode: cfced...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, hvis personen er kundebehandler vil jo det helt sikkert kunne forekomme. Men jeg tenker mer på om ansatte som for eksempel åpenbart ikke har noe med en kundes konto å gjøre (fordi de for eksempel jobber mot bedriftsmarkedet, med forsikring e.l) likevel benytter anledningen (siden de har tilgang til systemene) til å snoke litt på bekjentes privatøkonomi. Det ville jeg syntes var særdeles ubehagelig.

ts

Ja, har tenkt på det samme. Har alltid synes det er rart at det er folk som jobber i bank som har tilgang til kontoene. Glad jeg ikke kjenner noen som jobber i bank for å si det sånn. 

Anonymkode: 8d8df...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja for vi var på en fest engang der en bankdama kommenterte envtransaksjonstype hun ikke hadde sett før. Kontoeirer ble dritforbanna.

 

Hvordan fikk kontoeier vite at det var sin egen konto det var snakk om? Var vedkommende tilstede, og skjønte hva det gjaldt?

Anonymkode: 8d8df...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting man bare ikke gjør i finansbransjen. Jeg jobbet i finansbransjen i svært mange år, og det å snoke er virkelig ikke greit. Skal sies at veldig mye loggføres og er sporbart, men klart, det kan skje glipper der også. Så nei, snoking er noe man ikke gjør.

For øvrig er det ikke bare de som jobber i bankvesenet som har tilgang til slik informasjon, mange i finansbransjen har tilgang til denne informasjonen helt lovlig uten at det er snoking (bare for å presisere dette).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det er nettopp disse tingene jeg lurte på - om det faktisk er en slags «konsensus» i bankbransjen om at snoking bare ikke er noe man gjør, og at det å gjøre det får konsekvenser. Og som du sier finnes det jo alltid råtne egg - men det er betryggende om flesteparten faktisk føler seg forpliktet til å unngå snoking.

ts

Anonymkode: cee72...f17

Ja det er både konsensus, holdning og internt regelverk om at sånn gjør vi ikke. Vi slår kun opp ved grunn/berettiget interesse. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvordan skal de som snoker bli tatt, da? Jeg tviler på at det finnes rutiner for å sjekke det i bankbransjen, når det åpenbart ikke gjør det hos politiet og helsevesenet. Har noen bekjente som hadde sommerjobb i bank for noen år siden. Vi bor på et lite sted, og de fortalte åpent at de snoket på folk de kjente. 

Anonymkode: 94688...e49

Og det sies at man skal ha lokalbank.. håper du har skaffet deg en seriøs bank! 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jo, hvis personen er kundebehandler vil jo det helt sikkert kunne forekomme. Men jeg tenker mer på om ansatte som for eksempel åpenbart ikke har noe med en kundes konto å gjøre (fordi de for eksempel jobber mot bedriftsmarkedet, med forsikring e.l) likevel benytter anledningen (siden de har tilgang til systemene) til å snoke litt på bekjentes privatøkonomi. Det ville jeg syntes var særdeles ubehagelig.

ts

Anonymkode: cee72...f17

Tilgang til kontoinformasjon er rollestyrt og betinger både at du har en jobb hvor du trenger tilgang til den typen informasjon for å hjelpe kunden, og faktisk betjener kundegruppen. 

Anonymkode: 4aa5c...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankansatte har vel ikke lov til å snoke sånn helt uten videre. Tenk litt som helsepersonell hva gjelder snoking i journaler.Men ja det finnes jo råtne egg i alle sektorer dessverre. Var vel NAV ansatte som snoket i en kollegas sak hva gjaldt sykemelding tror jeg som var i media her forleden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja det er både konsensus, holdning og internt regelverk om at sånn gjør vi ikke. Vi slår kun opp ved grunn/berettiget interesse. 

Og det sies at man skal ha lokalbank.. håper du har skaffet deg en seriøs bank! 

Tilgang til kontoinformasjon er rollestyrt og betinger både at du har en jobb hvor du trenger tilgang til den typen informasjon for å hjelpe kunden, og faktisk betjener kundegruppen. 

Anonymkode: 4aa5c...80d

Dette var veldig betryggende å lese!

ts

Anonymkode: cee72...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, vi snoker ikke. Vi har ikke lov til å snoke, og reglene rundt dette her strikse. Hilsen ex-bankansatt.

Anonymkode: 29850...56f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. For det første er det er veldig strenge kriterier for hvem som har tilgang til kundeinformasjon. Det er kun personer i banken med tjenestlig behov som har tilgang til de nødvendige datasystemene med kundeinformasjon. De fleste som jobber i bank har ikke tilgang. For det andre er «snoking» ikke tillatt heller, og det er interne prosesser og prosedyrer for hvordan man håndterer kundeinformasjon. 

Anonymkode: 2ffc5...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i bank. Det er svært strenge regler for hva vi kan gjøre, å snoke på kontoer uten at det jobbrelatert er strengt forbudt. Alt vi gjør blir logget og det foretas jevnlig kontroller; både på hva ansatte gjør og trafikk på konto. Blir det avdekket at ansatte har slått opp på en konto uten at det er nødvendig for å utføre sitt arbeid er det skriftlig advarsel. Man kan miste jobben om det gjentar seg. 

Som det ble sagt tidligere i tråden; banker er avhengig av kundenes tillit og snoking på kontoer vil helt klart gjøre at den tilliten forsvinner. 

Dersom en kunde får mistanke om at noen uten grunn har kikket på kontoen, kan man sende en henvendelse til banken, fortelle hva man mistenker og da er banken forpliktet å sjekke. Jeg mener det skal ligge info + mailadr som skal benyttes på hjemmesiden til banken. Vi har det i allefall der jeg jobber. 

Anonymkode: e1b53...c51

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det meste ganske kryptisk? Med tanke på det man bruker penger til og transaksjoner? Men mye kan avsløres med KID-nummer og sånne greier.

Anonymkode: 8d8df...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...