Gå til innhold

Når slutter du å drikke alkohol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har bestemt oss for å ta ut spiralen og begynne å prøve å får barn for første gang. Superspennende! Jeg er forberedt på at det kan ta tid, men at det også kan klaffe med en gang. Derfor har jeg blitt kjempe usikker på nå om vi bør vente til etter sommeren, for jeg gleder meg ekstremt mye til fine sommerkvelder, sosialt, litt festivaler og vin med gode venner. Hadde jeg vært gravid nå hadde det ikke vært et problem å ikke drikke, men jeg må si jeg synes det er litt kjipt om jeg skal helt på vannvogna uten at det er nødvendig. Er det dumt/risikabelt? Eller er det ok å slutte å drikke så fort man har en positiv test når man tester ofte? Jeg ønsker bare «gjøre alt riktig», men synes også det er litt trist å sette det vanlige livet på vent, da kan fort ventetiden føles veldig lang.. Samtidig også kjipt å sette prøvingen på vent, for vi er så klare!

For å presisere handler det ikke om store mengder og drikke seg dritings, men det å dele en flaske vin og være med på det sosiale!

Anonymkode: 2f9e5...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drukket så mye jeg vil fra første dag mens til et par sager etter eggløsningsslim.

tatt det litt med ro men fremdeles tatt et glass vin nå og da fra noen dager etter eggløsningsslim til første dag i mens💃🏼

Anonymkode: 5ec1f...587

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde som normalt til positiv test. Kanskje ikke full etter eggløsning, men ikke avholds heller

Anonymkode: 5594d...ecb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levde som normalt fram til jeg fikk positiv test. Drakk alkohol 3-4 ganger mellom eggløsning og positiv test. For meg føltes det helt riktig å gjøre det slik, ønsket ikke å sette hele livet på vent halve måneden i uviss tid. Hadde ikke noen kvaler med at jeg hadde drukket litt alkohol helt i starten av svangerskapet.

Anonymkode: 0b22a...e0d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg testet positivt. 

Anonymkode: f67af...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan drikke godt og trygt under mensen (hvis den er regelmessig, ikke en festeblødning). 

Anonymkode: ba6a7...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger da ikke være på vannvogna om dere prøver. Regner med at du kommer til å teste hyppig uansett og ikke drive med grøftefylle i prøveperioden...

Anonymkode: 8e0f6...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levde helt normalt frem til positiv test begge gangene.

Anonymkode: a44b6...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi har bestemt oss for å ta ut spiralen og begynne å prøve å får barn for første gang. Superspennende! Jeg er forberedt på at det kan ta tid, men at det også kan klaffe med en gang. Derfor har jeg blitt kjempe usikker på nå om vi bør vente til etter sommeren, for jeg gleder meg ekstremt mye til fine sommerkvelder, sosialt, litt festivaler og vin med gode venner. Hadde jeg vært gravid nå hadde det ikke vært et problem å ikke drikke, men jeg må si jeg synes det er litt kjipt om jeg skal helt på vannvogna uten at det er nødvendig. Er det dumt/risikabelt? Eller er det ok å slutte å drikke så fort man har en positiv test når man tester ofte? Jeg ønsker bare «gjøre alt riktig», men synes også det er litt trist å sette det vanlige livet på vent, da kan fort ventetiden føles veldig lang.. Samtidig også kjipt å sette prøvingen på vent, for vi er så klare!

For å presisere handler det ikke om store mengder og drikke seg dritings, men det å dele en flaske vin og være med på det sosiale!

Det er ingen grunn til å slutte å drikke før positiv test. Er ikke slik at embryoet er koblet til deg via navlestrengen så tidlig. Kos deg frem til du får to streker

Anonymkode: 6333e...a23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk/drikker meg aldri full. Men er glad i de glassene med vin som du beskriver. 

Valgte selv å være avholds mellom eggløsning og mens/positiv-test. 

Hver celle i kroppen blir påvirket av alkohol, dette med navlestreng og slik er bare en myte. 

Samtidig tror jeg jo på ingen måte at litt mellom eggløsning og 2-3 uker frem skader på noen som helst måte. Men for meg er ikke alkohol så viktig at jeg gadd å kjenne på den samvittigheten og "hva viss". 

Så det var en fantastisk følelse å vite at fosteret ikke var utsatt for en eneste dråpe alkohol. 

Anonymkode: f2102...953

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta 4 uker gravid. Det var da jeg fant ut at jeg var gravid. Før det var jeg på fylla et par ganger. Både røyket, snuste og drakk. Har en helt frisk datter :)

Anonymkode: aac80...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sluttet da jeg fikk positiv test, men drakk uansett ikke mye under prøvinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk ikke når vi prøvde, men var heldig og ble gravid på 2 forsøk. Usikker på om jeg hadde holdt meg på vannvogna om ting hadde dratt ut i tid. Vi prøvde jo også under Covid så ikke så stort problem å unngå fester akkurat😆 Hvis du ikke har dårlig tid hadde jeg uansett drøyd det til over sommeren. Da kan du leve livet og kose deg masse + at om du blir gravid utover høsten så passer ting bedre med tanke på barnehageplass og permisjon 😉

Anonymkode: d2f2b...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Levde som normalt, bortsett fra når jeg begynte med IVF. Avholds fra innsett da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en stor fester uansett, drakk stortsett bare når jeg hadde mensen, men i moderate mengder (2-3 enheter på en kveld), og var avholds etter eggløsning. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å svare på spørsmålet til TS tenker jeg å generelt ikke drikke så mye rundt EL og DPO-dagene. Denne PP er jeg invitert i bursdag CD13 som er typ dagen for EL så sett bort i fra det så blir det ikke så mye drikking på meg denne PP.

Rent teoretisk bør en være helt avholds fra CD1 fordi det regnes som uke 1 (0+1) dersom en blir gravid i den aktuelle syklusen. I hvilken syklusen en blir gravid kan man jo aldri vite på forhånd og dessuten er det ikke alle som vet når de er på CD1 eller når EL er. Samboer mener jeg bør være helt avholds så lenge vi er prøvere, men det vet jeg at jeg ikke kommer til å være mtp at vi har lyst på 4 barn. Det er jo ikke sikkert vi kan få barn en gang noe som betyr at jeg da måtte vært avholds på ubestemt tid og det er han jo forsåvidt enig i.

En stor grunn til det er det sosiale aspektet spesielt nå i sommermånedene og at jeg liker smaken av alkohol. Jeg er invitert i bursdag og midtsommarsfeiring i Sverige nå i juni. I juli skal vi på Stavernfestivalen og Coldplay-konsert og dersom jeg ikke allerede har fått positiv test innen den tid, så kommer jeg nok til å ta meg noen enheter fordi jeg har lyst og fordi jeg kan. Det kommer nok av anledninger der jeg ikke kan innta alkohol og dersom det er pga positiv test, så er jeg gledelig avholds i mange måneder

Endret av t0nje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 21.31):

Det anbefales å kutte alkohol allerede 3 mnd før man planlegger å bli gravid. Og også starte på folat samme tid.

Anonymkode: 7bf1d...4fb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ventet til midten av august av samme grunn. Ønsket heller ikke å fortelle om graviditet før uke 12. Hadde blitt vanskelig om jeg var gravid på sommeren da. Tok EL-tester. Sluttet å drikke når den var positiv og frem til mens. Var enig om å gjøre det slik da det var mer avslappende. Kjedelig å være skikkelig stright flere måneder om der ikke klaffet. Var enig om å unngå alkohol begge to hvis vi gikk over 8mnd uten positiv test. Ble gravid på pp4. Så det gikk fint.

Anonymkode: 3c37b...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...