Gå til innhold

Naboens barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke nevnt hvor vi bor. Er forskjell på normale lyder inne, kontra konstant hyling, roping og slåing mot stolper ute, 5 meter fra vinduet til denne eneboligen. 

Anonymkode: 18fa2...33a

* fra min enebolig* skulle det stå 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når de hiver ut de eldre barna for at deres 2-3 åring skal sove, så vekker de mitt barn som også sover på denne tiden. 

Hiver ut hvilk barn?

Anonymkode: c484c...638

Skrevet
Blåttvann skrev (3 timer siden):

Jeg hadde tatt hensyn, men dessverre lever vi i en egoverden. Du får bare håpe.

Vi lever i en regelstyrt verden.

Regler om støy inne og ute og klokkeslett er gjerne regulert gjennom borettslag/sameie/veldorening. Hvis ikke er det naboloven som gjelder.

Begrensninger ut over dette er å be om særbehandling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Når de hiver ut de eldre barna for at deres 2-3 åring skal sove, så vekker de mitt barn som også sover på denne tiden. 

Ja det går jo an å nevne for dem.

Skrevet

Skriver det samme her som i «trampoline»-tråden: oppsummert -har du forsøkt å snakke med de?

»Vi hadde samme utfordringen. Naboens trampoline var rett under vinduet til yngste barnet. Stort sett bare lukket jeg vinduet, og lærte yngstemann å høre på musikk (som overdøvet det verste), men noen sommerdager er det helt nødvendig å ha åpent pga varmen.

-Jeg tok først en vennlig prat med foreldrene om det var mulig med et lite kompromiss hvor de som hoppet på trampolinen holdt det litt rolig (ikke roping) akkurat rundt 19-20 tiden ettersom det var leggetid da og jr ble så distrahert/nyskjerrig/våken.

De forsto det godt, og tok det ikke ille opp.

Senere, når de hoppet og ropte, så kunne jeg bare gå bort til de barna (helst med minsten på armen i pysj) , hilse hyggelig på barna som hoppet og spurte om de kunne la være å rope i en halvtimes tid til X hadde sovnet. Det gjorde de stort sett alltid.»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lærer du barnet ditt at det må være stille før hn kan sove? 

Anonymkode: b10d7...e1e

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke forvente at de er stille fra kl 19. Jeg har store barn og hadde ikke begrenset mine for at nabobarn skulle sovne tidlig og da mine var små forventet jeg heller ikke at alle andre i nabolaget skulle være stille. De har sovet gjennom grillfester, gressklipping kl 22 om kvelden, skrik og skrål fra eldre nabobarn og alt mulig annet. Det er en del av det å bo tett på andre mennesker. Hadde det vært noe spesielt som skjedde én kveld som gjorde at du trengte at det var stille kan man forvente at andre tar hensyn, men at andre skal  slutte å leve normalt kl 19 hver eneste kveld kan man ikke forvente.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvor tett man bor, små barn eller ei. Det skal være rolig kl. 23.00 i ukedagene. Noe mer enn det, kan ikke folk forlange. Ja, noen tar hensyn, men det er ikke noe du kan forvente.

Anonymkode: 1fcd5...c98

• Liker 2
Skrevet
Snok1 skrev (7 timer siden):

Vi lever i en regelstyrt verden.

Regler om støy inne og ute og klokkeslett er gjerne regulert gjennom borettslag/sameie/veldorening. Hvis ikke er det naboloven som gjelder.

Begrensninger ut over dette er å be om særbehandling. 

Og hva er problemet med særbehandling? Vi mennesker må kunne ta hensyn til hverandre, ut over hvilke regler andre har satt for oss. Tenke sjæl.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke forvente det, nei. Det er urimelig å forvente at andre folk ikke skal kunne lage lyd i hagen sin hele kvelden. 

Jeg har også småbarn som legger seg kl 19, og har også naboer med barn som skriker og skråler godt etter at mine har lagt seg. Men sånn er det bare. 

Sånn var det jo også da vi hadde barn som sov på dagtid - vi kunne ikke akkurat forvente at naboene satt musestille mellom klokken 12-14 hver dag hele sommeren fordi vårt barn skulle sove... 

Anonymkode: fea4a...278

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (1 time siden):

Du kan ikke forvente at de er stille fra kl 19. Jeg har store barn og hadde ikke begrenset mine for at nabobarn skulle sovne tidlig og da mine var små forventet jeg heller ikke at alle andre i nabolaget skulle være stille. De har sovet gjennom grillfester, gressklipping kl 22 om kvelden, skrik og skrål fra eldre nabobarn og alt mulig annet. Det er en del av det å bo tett på andre mennesker. Hadde det vært noe spesielt som skjedde én kveld som gjorde at du trengte at det var stille kan man forvente at andre tar hensyn, men at andre skal  slutte å leve normalt kl 19 hver eneste kveld kan man ikke forvente.

Dette👏👏👏

Det er så merkelig å forvente at alle andre skal være stille rundt seg. Våre har sovet gjennom all slags støy. 

Ts vil møte på problemer utenfor sitt eget nabolag når det gjelder støy etter klokken 19. Da får man flytte ut i gokk, hvis det er problematisk. Det holder å ta hensyn etter klokken 23. 

Anonymkode: b10d7...e1e

• Liker 4
Skrevet
Blåttvann skrev (1 time siden):

Og hva er problemet med særbehandling? Vi mennesker må kunne ta hensyn til hverandre, ut over hvilke regler andre har satt for oss. Tenke sjæl.

Jeg tok utgangspunkt i din kommentar:

»Jeg hadde tatt hensyn, men dessverre lever vi i en egoverden. Du får bare håpe.»

Ett sett med regler som gjelder for alle er et komromiss hvor alle hensyn på best mulig måte ut fra gitte omstendigheter.

Å be om særrbehamdling ut over dette er jo å be andre gi opp sine fordeler for at en selv skal få større fordeler. Det er dette som eventuelt er egosentrisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har barnet ditt en ypperlig sjanse til å lære seg å sove med bråk.

Har selv barn på 7 og 10 som klager på nabobarna når de er lenger oppe og ute. Da får barna mine beskjed om at de bråker på samme måte på dagen, men de tenker ikke på andre. Så da skal heller ikke nabobarna ta hensyn.

Det har fått de begge til å tenke litt på sitt eget lydnivå.

Men sommer er sine kvelder og det er helt innafor frem 23.00.

Anonymkode: 67e05...42e

• Liker 3
Skrevet

Du kan hverken be om det eller forvente det.

• Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (2 timer siden):

Jeg tok utgangspunkt i din kommentar:

»Jeg hadde tatt hensyn, men dessverre lever vi i en egoverden. Du får bare håpe.»

Ett sett med regler som gjelder for alle er et komromiss hvor alle hensyn på best mulig måte ut fra gitte omstendigheter.

Å be om særrbehamdling ut over dette er jo å be andre gi opp sine fordeler for at en selv skal få større fordeler. Det er dette som eventuelt er egosentrisk.

Jeg er uenig.

Et barn trenger søvn mer enn at andre barn trenger å skrike av full hals. Man møtes på midten. Ingen er egoistisk her.

Skrevet (endret)
Blåttvann skrev (1 time siden):

Jeg er uenig.

Et barn trenger søvn mer enn at andre barn trenger å skrike av full hals. Man møtes på midten. Ingen er egoistisk her.

Det er regelen i boretslaget/sameiet/grendelaget som ER midten. Det er det man allerede er blitt enige om.

Du må gjerne være uenig med fakta, men det endrer ikke fakta.

Over og ut.

Endret av Snok1
  • Liker 5
Skrevet

Det handler jo ikke bare om at eldre barn skal stå ute i hagen og skrike av full hals. Det handler om å kunne klippe plenen eller høytrykksspyle innkjørselen, spille fotball eller basket, ha venner på besøk i hagen og kunne prate og le høyt, for å nevne noe. Det er veldig mye normal, og til dels støyende, aktivitet som foregår på kveldstid, sånn er det bare. Det er helt urimelig å mene at ingen kan lage bråk etter kl 19.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, man kan ikke forvente stillhet når man bor tett på folk. Har man behov for ekstrem stillhet må man flytte til hus uten naboer.

Å kreve at 5-10 åringer ikke er ute eller leker etter kl 19.00 er nesten urimelig.  

Anonymkode: c8559...646

Helt enig. Da må man flytte til en plass uten naboer. Du høres ut som naboen min.. De forventer at vi også skal være stille kl 12 i helgene, fordi da sover barnet ute. De fikk beskjed om at det ikke var aktuelt, og det er heller ikke aktuelt at det ikke lekes ute kl 1930. Nå er det snart sommertid, og jeg leker faktisk barna ute i gata. Min på 3 år, sover fint gjennom lydene. Så jeg forventer heller at naboen tilpasser seg. Bytte soverom, lære barna å sove med lyder rundt seg. Eller rett og slett flytte ut av tettbebyggelse. 

Anonymkode: 7ce8b...51d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en nabo som bruker høytrykkspyler og klipper gress på søndager. Barna deres hopper på trampoline til kl 23.30 i helgene (og det er ikke uten høy lyd). Så har vi en nabo som de gangene de har hatt fest slår av musikken på slaget kl 23, nesten morsomt at de får det til på slaget. Så folk er forskjellige.

Jeg har lært mine barn at vi tar hensyn til naboene. De har ikke fått lov å rope og skrike ute på kveldstid eller spille basket nær vinduet til nabobarnet som skal sove, utpå kvelden. Men de må få lov å være ute med normal stemmebruk. 

Anonymkode: 2d52b...08f

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Da har de vel samme problemstilling som deg. Som sagt tidligere så kan du ikke forvente at de skal være stille, MEN - jeg syntes nåtidens barn er ekstremt bråkete, så på generelt grunnlag syntes jeg man kan bli flinkere til å ta hensyn til hverandre. 
Jeg bor selv i borettslag og kan ikke høre hva mannen min sier innimellom når vi sitter på balkongen fordi det er så mye støy fra fellesområdene. Dette kommer utelukkende fra barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...