Gå til innhold

Hund som ikke vil gå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en hund på 3år, han har alltid vært utrolig treig på tur (bruker typ 25 min per km), han snuser og koser seg så det er greit. Men nå etter han ble kjemisk kastrert grunnet krystaller i urinen, så har han nektet å gått tur. Plent nektet og setter seg ned på veien, må lokke med godbiter eller dra han etter meg, og det er så slitsomt! Han har god matlyst, koser masse og leker som før, ingen tegn på at noe er galt. Skal på oppfølgings time hos dyrelegen ifht urinkrystallene om 2 uker så kan spørre da.

Men noen som har noen tips? Får så dårlig samvittighet og kjenner på frustrasjon over at han ikke vil gå tur! 🥲

Anonymkode: 4d5da...861

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en hund på 3år, han har alltid vært utrolig treig på tur (bruker typ 25 min per km), han snuser og koser seg så det er greit. Men nå etter han ble kjemisk kastrert grunnet krystaller i urinen, så har han nektet å gått tur. Plent nektet og setter seg ned på veien, må lokke med godbiter eller dra han etter meg, og det er så slitsomt! Han har god matlyst, koser masse og leker som før, ingen tegn på at noe er galt. Skal på oppfølgings time hos dyrelegen ifht urinkrystallene om 2 uker så kan spørre da.

Men noen som har noen tips? Får så dårlig samvittighet og kjenner på frustrasjon over at han ikke vil gå tur! 🥲

Anonymkode: 4d5da...861

Edit; har prøvd to ulike seler, og halsbånd uten at det hjelper

Anonymkode: 4d5da...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har en hund på 3år, han har alltid vært utrolig treig på tur (bruker typ 25 min per km), han snuser og koser seg så det er greit. Men nå etter han ble kjemisk kastrert grunnet krystaller i urinen, så har han nektet å gått tur. Plent nektet og setter seg ned på veien, må lokke med godbiter eller dra han etter meg, og det er så slitsomt! Han har god matlyst, koser masse og leker som før, ingen tegn på at noe er galt. Skal på oppfølgings time hos dyrelegen ifht urinkrystallene om 2 uker så kan spørre da.

Men noen som har noen tips? Får så dårlig samvittighet og kjenner på frustrasjon over at han ikke vil gå tur! 🥲

Anonymkode: 4d5da...861

Har en makelig anlagt liten kar selv, men vi ser forskjell på turene. Han synes tur på asfalt er rimelig kjedelig, men når vi tar ham med inn i skogen eller langs sjø stier så  er han frempå hele tiden. Samme gjelder fjellturer, men de kan man ikke gå hver dag. VI er heldige som har naturen like utenfor vinduet. Ser at vår trenger litt stimuli og at vi gjør turen kjekk og spennende. Ser at når jeg er mer på og prater og trener ham underveis så er han mer ivrig og får brukt hodet litt. Vår er 3 år også og kjemisk kastrert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å kjøre ham i bil og gå tur andre steder enn rundt hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (47 minutter siden):

Har du forsøkt å kjøre ham i bil og gå tur andre steder enn rundt hjemme?

Ja og da gjør det ofte litt bedre! Men har ikke tid til det på morgenen før jobb feks, også er det litt kjipt å måtte gjøre det hver dag for å få en tur 😅

Anonymkode: 4d5da...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja og da gjør det ofte litt bedre! Men har ikke tid til det på morgenen før jobb feks, også er det litt kjipt å måtte gjøre det hver dag for å få en tur 😅

Anonymkode: 4d5da...861

Ja, ser den.

Hva slags rase er det, hvor stor er han? Du kan jo aktivisere ham på andre måter også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjernetrim/ mye mental stimuli

Anonymkode: c35b3...416

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsette å lokke med godbit. Ha med leke på tur. Men viktigst av alt: vær verdens kuleste menneske på tur. Gi masse ros omså den beveger seg bare litt og lat som om leken/godbiten er det beste i verden!

Etterhver kommer det til å gå mye bedre. Hilsen en som hadde samme problem (og som fortsatt har det dersom det regner ute)

Endret av Økkis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ikke rart når dere valgte å sterilisere han. Han blir vel flau i møte med tisper på tur. 

Anonymkode: ae776...5b9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en hund på 3år, han har alltid vært utrolig treig på tur (bruker typ 25 min per km), han snuser og koser seg så det er greit. Men nå etter han ble kjemisk kastrert grunnet krystaller i urinen, så har han nektet å gått tur. Plent nektet og setter seg ned på veien, må lokke med godbiter eller dra han etter meg, og det er så slitsomt! Han har god matlyst, koser masse og leker som før, ingen tegn på at noe er galt. Skal på oppfølgings time hos dyrelegen ifht urinkrystallene om 2 uker så kan spørre da.

Men noen som har noen tips? Får så dårlig samvittighet og kjenner på frustrasjon over at han ikke vil gå tur! 🥲

Anonymkode: 4d5da...861

Mops? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nå ikke rart når dere valgte å sterilisere han. Han blir vel flau i møte med tisper på tur. 

Anonymkode: ae776...5b9

Bikkja vet jo ikke det🤣

Anonymkode: 14040...629

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det noe galt når hunden ikke vil ut på tur. Hva det er må du finne ut av og dyrlegen er et godt første stopp.

Anonymkode: 93152...aa1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du mener at hunden er kastrert. Mange hunder blir slappe og trøtte av kastrering og vil f eks ikke gå tur lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden til pappa var også sånn lå det en tyggis klistret til veibanen var det labben og skrape den løs+ spise den så var det en tur i grøfta for en epleskrått det ble lite tur av dette 😃❤️

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har hunden anatomiske problemer som gjør bevegelse vanskelig, eller så har den vondt et sted. En frisk hund oppfører seg ikke sånn.

Anonymkode: 5ca17...3cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enten har hunden anatomiske problemer som gjør bevegelse vanskelig, eller så har den vondt et sted. En frisk hund oppfører seg ikke sånn.

Anonymkode: 5ca17...3cf

Faktisk jo. Vi har en hund som syns tur i nabolaget er gørrkjedelig. Får han bare bort til postkassene for å tisse om morgenen, før han trekker hjem. Han liker best å sove på sofaen og døse rundt i sola for tia. Hvis vi kjører han til skogen, er han helt med. 

Anonymkode: 72380...2e5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Faktisk jo. Vi har en hund som syns tur i nabolaget er gørrkjedelig. Får han bare bort til postkassene for å tisse om morgenen, før han trekker hjem. Han liker best å sove på sofaen og døse rundt i sola for tia. Hvis vi kjører han til skogen, er han helt med. 

Anonymkode: 72380...2e5

Vedder bra mye på at den hunden har vondt et sted, men at tur i skogen er så gøy at han ignorerer smerte der. Min hund oppfører seg helt likt, og hun har hofteleddsdysplasi.

Anonymkode: 5ca17...3cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

ts her! Glemte helt å svare. Ettersom han har krystaller i urinen så er vi i tett oppfølging av dyrelegen hver 3 mnd. Dermed kan jeg si ganske sikkert at han ikke har vondt noe sted 😊 før vi visste det var krystaller i urin så har vi tatt røntgen, blodprøver og alt mulig!  

Anonymkode: 4d5da...861

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (På 21.5.2023 den 20.38):

Ja, ser den.

Hva slags rase er det, hvor stor er han? Du kan jo aktivisere ham på andre måter også. :)

Han er corgi, og vi aktiviserer mye inne! Hjernetrim, lek med nabohunden, godbitsøk osv. Men hunder må vel ha en liten tur om ikke annet?  Kall meg gjerne dum som spør men har aldri vært borti en hund som ikke vil på tur…

han har som sagt alltid vært treig, men nå vil han bare ikke ut

Anonymkode: 4d5da...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...