Fru Uperfekt Skrevet 25. mai 2023 #41 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Før i tiden var det helt vanlig å bruke n ordet. Men det var nok ikke ment som skjellsord. Anonymkode: 572b8...757 N ordet ble mest brukt beskrivende. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 26. mai 2023 #42 Del Skrevet 26. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 16.37): Alt ligger på tv2 Play. Jeg oppdaget at jeg hadde sett alt tidligere, husker en del av handlingene. Men kan ikke huske at jeg reagerte på dette da jeg så det tidligere og det er kanskje mest det som overrasker meg. Har aldri tenkt på denne serien som feks homofobisk, kvinnediskriminerende osv. ts Anonymkode: 90f79...0a3 Vet ikke om du ser dette igjen, eller kanskje andre kan svare, men jeg fant bare sesong 1-9 av Midsomer Murders på TV2 Play? Er det sånn hos dere andre også, at kun de første ni sesongene er der? Noen sesonger har jeg opptak av fra VOX (en kanal i tv-pakka vi har her jeg bor), men den har jo hoppet over mange av sesongene!? 10 og 11 er der, men ikke 12 og 13, kun en episode fra 14 og så hopper den over flere igjen osv. Ser ut som sesong 20 og 21 er der. Skulle gjerne hatt alle. Noen som vet hvor de er å finne, siden de tydeligvis bare har 1-9 på TV2 Play? Har de senere sesongene vært der før, men blitt fjernet? EDIT: jeg vet den fantes på NRK før, men nå er det kun de tre siste episodene av sesong 22 der. De andre står som "ikke tilgjengelig" lenger. Søren og, jeg er visst for sent ute med å få dilla på denne serien... 😛 Endret 26. mai 2023 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #43 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 16.30): Som "negerkonge" i Pippi Langstrømpe (Astrid Lindgrens univers) ble byttet ut med "sydhavskonge"? Den er vel innafor å skifte? Anonymkode: 79aaa...880 Nei. De kunne heller hatt advarsel om utdatert språk. AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 19.00): Ja, det er et eksempel jeg synes er helt innafor. Stort sett enig, men eksempelet over fra Pippi synes jeg er helt ok. Det er visse ord vi ikke trenger. Anonymkode: eb456...cc0 Nei det synes jeg virkelig ikke! Hva er forskjellen på det og å brenne biblioteker med innhold man ikke er enig i, male over gamle malerier, hogge av kjønnsorganene på 2000 år gamle marmorstatuer etc? Det er så FEIL å endre kunst fordi tidene har endret seg! Jeg synes woke kulturen og krenketheten har gått alt for langt, men samtidig er jeg glad vi har gått fremover på mange områder. og inni mellom er balansegangen litt vanskelig. Å slutte å si neger, selv om en del (særlig eldre) insisterer på å si det fordi de ikke mener det negativt, det synes jeg er bra vi har gjort. Å sensurere bøker (og musikk, og annen kunst) synes jeg derimot er utrolig skremmende og helt uakseptabelt. Anonymkode: 0d925...8a4 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #44 Del Skrevet 26. mai 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. De kunne heller hatt advarsel om utdatert språk. Nei det synes jeg virkelig ikke! Hva er forskjellen på det og å brenne biblioteker med innhold man ikke er enig i, male over gamle malerier, hogge av kjønnsorganene på 2000 år gamle marmorstatuer etc? Det er så FEIL å endre kunst fordi tidene har endret seg! Jeg synes woke kulturen og krenketheten har gått alt for langt, men samtidig er jeg glad vi har gått fremover på mange områder. og inni mellom er balansegangen litt vanskelig. Å slutte å si neger, selv om en del (særlig eldre) insisterer på å si det fordi de ikke mener det negativt, det synes jeg er bra vi har gjort. Å sensurere bøker (og musikk, og annen kunst) synes jeg derimot er utrolig skremmende og helt uakseptabelt. Anonymkode: 0d925...8a4 Nå er det visst på tide å nok en gang påpeke at de aller fleste av disse endringene som gjøres i barnebøker faktisk gjøres av kapitalistiske årsaker fordi de som arvet rettighetene vil fortsette å tjene penger på bøkene. De som er såkalt "woke", eller som ønsker barnelitteratur uten upassende språkbruk, kjøper andre bøker istedet uten å gjøre noe mer utav det. At arvingene til feks Roald Dahl velger å gjøre endringer i bøkene hans, som de eier rettighetene til, for å få medieoppmerksomhet og gratis reklame, kan på ingen som helst måte sammenlignes med å brenne bibliotek eller ødelegge billedkunst. Å frike ut over "woke" i denne sammenhengen betyr at du dessverre har blitt lurt trill rundt av en spissfindig reklamekampanje. Anonymkode: 91ffd...74c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #45 Del Skrevet 26. mai 2023 On 5/21/2023 at 4:27 PM, AnonymBruker said: Ja, det var helt okei å vitse om legning, kropp og hudfarge. Jeg er så glad vi har kommet lenger, selv om noen går litt langt å gjøre alle til lags. Jeg misliker for eksempel endringer av ord i bøker, med mindre det er helt hårreisende ord. Anonymkode: eb456...cc0 Kunne ikke vært mer uenig. I det øyeblikket man gjør det uakseptabelt å vitse om legning, kropp og hudfarge lager man "dem" og "oss". Resultatet er ikke at man respekterer hverandre mer men man unngår hverandre i stedet slik at man slipper å gå på tå hev. Anonymkode: f549e...75c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #46 Del Skrevet 26. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 16.15): Når man ser på de første sesongene på en del serier er det påtakelig hvor mye verden har utviklet seg, mye til det bedre, noe til det verre. Krenkekoret har nok å fråtse i. F.eks de første sesongene av både Friends og Big Bang T, det ville vært utenkelig å lage noe slik i dag. Men noen ganger blir jeg faktisk satt helt ut hvor mye som er endret på 20 - 25 år, og i dette tilfellet til det bedre. Jeg har bestandig likt engelske serier og deriblant Midsummer Murders. Enkel og «koselig» krim uten masse skyting, blod og gørr. Det er laget over 20 sesonger og da jeg var syk i forrige uke fant jeg ut at jeg skulle starte med sesong 1 og se så langt jeg giddet. Serien ble sendt mot slutten av nittitallet og jeg synes ikke det er lenge siden (sier jo noe om min alder da 😂). Men jeg ble svært overrasket over en del holdninger som framkom. Både av holdninger og utsagn. Og skuespillerprestasjoner, mye overspill og nesten parodi. Det som overrasket mest var blant annet holdninger til homofile. Det ble kalt ekkelt (av politiet), en homofil mann ble omtalt som rumpegutt, en kvinne som lesbe. Menn som gjorde typiske «kvinneting» som baking, ulike håndarbeid etc ble omtalt som skrulle. Samme omtale fikk en mann som kledde seg i kvinneklær. Fru Barnaby er så usikker, naiv og uselvstendig at det nesten er vondt å se på. Nå skal det sies at serien har utviklet seg med årene og de siste sesongene er up to date. Men gjenspeiler virkelig serien slik det var på slutten av nittitallet? Jeg husker det ikke slik, jeg var tobarnsmor, i full jobb og hadde en homofil kollega. Kan ikke husket at det var så gammeldags og intolerant? Anonymkode: 90f79...0a3 Nei der var ikke slik. Men tidligere var det stort sett mannlige skribenter. Og de laget noen merkelige kvinne profiler. Se filmer på slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet. Det er jo bare dumme bimboer. Min datter så litt av en slik film som gikk på tv, hun ble så forbanna at hun gikk. Helt sjokkert over hvordan damer ble fremstilt. Anonymkode: 44efe...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #47 Del Skrevet 26. mai 2023 Million skrev (29 minutter siden): Vet ikke om du ser dette igjen, eller kanskje andre kan svare, men jeg fant bare sesong 1-9 av Midsomer Murders på TV2 Play? Er det sånn hos dere andre også, at kun de første ni sesongene er der? Noen sesonger har jeg opptak av fra VOX (en kanal i tv-pakka vi har her jeg bor), men den har jo hoppet over mange av sesongene!? 10 og 11 er der, men ikke 12 og 13, kun en episode fra 14 og så hopper den over flere igjen osv. Ser ut som sesong 20 og 21 er der. Skulle gjerne hatt alle. Noen som vet hvor de er å finne, siden de tydeligvis bare har 1-9 på TV2 Play? Har de senere sesongene vært der før, men blitt fjernet? EDIT: jeg vet den fantes på NRK før, men nå er det kun de tre siste episodene av sesong 22 der. De andre står som "ikke tilgjengelig" lenger. Søren og, jeg er visst for sent ute med å få dilla på denne serien... 😛 Man skaper et evig rot med streaming når man har slike "hull" i seriene; det er mye tryggere å ha alt lokalt lagret på harddisken i stua. Vet ikke om dette kan være til hjelp, men de første sesongene av serien - som er oversatt til norsk - er gitt ut på DVD, og kan lånes fra biblioteket, helt frem til sesong 20 (boks 1-39): https://bibsok.no/?mode=vt&hpid=3110819&pubsok_txt_0=mord+og+mysterier&sortering=&pubsok_kval_0=&avgr_bn=&avgr_medier=ff%3Dee&avgr_spraak=&aarfra=&aartil=&antall=150 De som er litt datakyndige og vet hvordan man laster ned derfra, kan også få sesong 10-18, 21 og 23 fra dansk TV; episodene har en oppløsning på 1080p, som er mye bedre enn DVD: https://www.dr.dk/drtv/serie/kriminalkommissaer-barnaby_274683 NRK sender sesong 22, den eneste de har rettighetene til, med jevne mellomrom, så den kommer igjen, men de litt datakyndige kan også laste dette ned. I tillegg finner man også serien på loppemarkeder her og der for noen få kroner (vanligvis bare frem til boks 32), noe som er en fordel for dem som foretrekker å ha ting lagret i fysisk format. Anonymkode: d30d2...bee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 26. mai 2023 #48 Del Skrevet 26. mai 2023 Ja, det var sånn. Glad vi er kommet lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #49 Del Skrevet 27. mai 2023 Er litt enig i at man ikke skal endre verker fordi de er woke i dag. Fordi dette er en holdnings reise. Over mange år, og må forstås i den konteksten og samfunnets funksjon på den tiden. At Pippis pappa var negerkonge, var ikke rasistisk i settingen det var skrevet. Selv om nam i dag kan dra konklusjoner om det i alle retninger. Den gangen at han var negerkonge, var eksotisk og spennene, fordi den gang, dro mange til Afrika for å hente rikdom. Hva det påførte omgivelsene i Afrika, var vi svært lite opplyste om . Slike ting visste kun de innen kretsene. Selv er jeg vokst opp på 80 og 90 tallet. Og ja det var mye urettferdig. Men i dag ser jeg også at selv om jeg aldri har vært religiøs, er jeg vokst opp med svært kristene holdninger og leve regler også iht skam. Det var jo det som styrte samfunnet. Så jeg vil jo gi en takk til alle som har gått i bresjen og stått på barrikadene for å bryte opp dette mønsteret. Selv om det fortsatt pågår i dag, både i Norge og i verden ellers. Jeg var en fri skjel, fanget i et samfunn som stadig skulle fortelle meg , hva jeg hadde lov å si, mene, oppføre meg osv. Det var svært mye man ikke kunne pga jeg var jente. Men som gutta kunne få gjøre så mye de ville av. Jeg forsto aldri hvorfor to kunne få lov å elske hverandre selv om de var av samme kjønn. Men jo mer teknologi som kom på banen husker jeg det kunne bli veldig overveldende å plutselig ta stilling til meininger feks om homofili fra alle kanter. Og må jo innrømme at mine holdninger ang det rundt å være homofil ikke har vært de beste hele veien. Feks spm om de skulle få ha barn. Der har ikke mine tanker og holdninger vært rene hele veien. Men de er blitt vasket rene av alle de som har åpnet kjeften sin , og hjulpet meg til i dag ha en ren holdning jeg egentlig hadde som barn. Men meningene var basert på mangel av grunnleggende samfunns baser iht det. Den gang kunne barn av homofile få gjennomgå av samfunnet. Og da mtp hva de ble utsatt for, var det vanskelig å godta at homofile skulle få ha barn feks. Men så var det jo ikke de homofile det var noe galt med, men det kristen konservative samfunnet jeg vokste opp i. Som lot det gå utover barna. I dag har jeg iallefall inntrykk av at barn av homofile ikke blir hengt ut slik de ble på 80 og 90 tallet. Som ung, og du ser voksne påstå at homofili, er smittsomt. Ja, da tror du jo det, frem til du ser at det er sagt fra munner som ikke har peiling. På en annen side, så tenker jeg de årene er veldig viktige. Og da blir det feil å korrigere kunst og litteratur til dagens språk. Da er det bedre med en advarsel om hva man leser eller ser. Men too syntes jeg er kommet svært sent. Fordi jeg er jo blitt helt skada selv, av holdninger iht at kvinner aldri har lov å si fra. Og vokse opp med at man får høre i hytt og pine at skal du opp og frem, må du ligge deg til det. Fordi for kvinner holdt det ikke å være god nok. Jeg har aldri ligget meg til noe, og det har jeg fått i retur av mange forsøk på å bli sabotert. Eller direkte blitt holdt utenfor det gode selskap. Sist var i 2010. Der en sjef mente jeg måtte ligge med han, en leverandør skulle litt senere arrangere en studie tur, der denne sjefen truet leverandøren om at hvis jeg ble med på turen, så skulle de finne en annen leverandør. Leverandøren mislikte dette svært mye. Og avlyste hele turen istedenfor. Men de tok det opp med meg. Så som kvinne og bare vil få lov å gjøre min jobb godt, og oppgradere min kunnskap hele veien, så må jeg også hele tiden ligge i forkant, og være på vakt. Lese hvilke situasjoner jeg må prøve å unngå feks. Og sånt får man dårlige holdninger av på menn. Men det er mye bra menn heg har fått god støtte av uten sexpress. Uten de hadde jeg hata menn. Anonymkode: 44efe...60c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå