Bacteria Skrevet 21. mai 2023 #21 Del Skrevet 21. mai 2023 Men var holdningene serieskapernes, eller var det karakterene i serien som frambar fex homofobiske holdninger? Det er en forskjell der. Det finnes jo fortsatt både rasister og folk som ikke liker homofili, så… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #22 Del Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 16.30): Som "negerkonge" i Pippi Langstrømpe (Astrid Lindgrens univers) ble byttet ut med "sydhavskonge"? Den er vel innafor å skifte? Anonymkode: 79aaa...880 Ja, det er et eksempel jeg synes er helt innafor. AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 16.55): Helt enig. Jeg er også glad for at det ikke lenger er stuerent å lage «morsomheter» av en del ting. Samtidig mener jeg det har gått for langt når noen mener vi skal skrive om mesterverk fordi språket ikke tilfredsstiller nåtiden. Det som ble laget i fortiden ble laget ut fra hvordan det var på den tiden og jeg mener vi blir fattigere om vi endrer det. Ts Anonymkode: 90f79...0a3 Stort sett enig, men eksempelet over fra Pippi synes jeg er helt ok. Det er visse ord vi ikke trenger. Anonymkode: eb456...cc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #23 Del Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 16.15): Når man ser på de første sesongene på en del serier er det påtakelig hvor mye verden har utviklet seg, mye til det bedre, noe til det verre. Krenkekoret har nok å fråtse i. F.eks de første sesongene av både Friends og Big Bang T, det ville vært utenkelig å lage noe slik i dag. Men noen ganger blir jeg faktisk satt helt ut hvor mye som er endret på 20 - 25 år, og i dette tilfellet til det bedre. Jeg har bestandig likt engelske serier og deriblant Midsummer Murders. Enkel og «koselig» krim uten masse skyting, blod og gørr. Det er laget over 20 sesonger og da jeg var syk i forrige uke fant jeg ut at jeg skulle starte med sesong 1 og se så langt jeg giddet. Serien ble sendt mot slutten av nittitallet og jeg synes ikke det er lenge siden (sier jo noe om min alder da 😂). Men jeg ble svært overrasket over en del holdninger som framkom. Både av holdninger og utsagn. Og skuespillerprestasjoner, mye overspill og nesten parodi. Det som overrasket mest var blant annet holdninger til homofile. Det ble kalt ekkelt (av politiet), en homofil mann ble omtalt som rumpegutt, en kvinne som lesbe. Menn som gjorde typiske «kvinneting» som baking, ulike håndarbeid etc ble omtalt som skrulle. Samme omtale fikk en mann som kledde seg i kvinneklær. Fru Barnaby er så usikker, naiv og uselvstendig at det nesten er vondt å se på. Nå skal det sies at serien har utviklet seg med årene og de siste sesongene er up to date. Men gjenspeiler virkelig serien slik det var på slutten av nittitallet? Jeg husker det ikke slik, jeg var tobarnsmor, i full jobb og hadde en homofil kollega. Kan ikke husket at det var så gammeldags og intolerant? Anonymkode: 90f79...0a3 Midsomer Murders (det er slik det skrives) er med sin politisk superkorrekte innstilling etter min mening blitt en parodi på seg selv, og man plasserer karakterer i unaturlige kontekster for tydeligvis å oppfylle woke-kvoten; før man begynte med dette tullet, var serien morsom og underholdende - nå er den blitt så krampaktig woke at man vet ikke om man skal le eller gråte. Anonymkode: d30d2...bee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #24 Del Skrevet 22. mai 2023 Midsomer er jo på landet, selv om de har litt stygg krimstatistikk. Anonymkode: 2e73d...714 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #25 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 16.23): Men var det virkelig slik på slutten av nittitallet? De holdningene, framstilt på film? Jeg kan ikke huske at det var så ille. ts Anonymkode: 90f79...0a3 Ja, det var nok sånn i mange miljøer, samtidig som de yngre generasjoner hadde mer sunne ut fornuftige holdninger. Som tenåring på 90-tallet så jeg verden forandre seg mye på den tiden. Husker mamma sa at hun hadde vært trist om jeg var lesbisk. 😅 Anonymkode: 4766b...084 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #26 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Midsomer Murders (det er slik det skrives) er med sin politisk superkorrekte innstilling etter min mening blitt en parodi på seg selv, og man plasserer karakterer i unaturlige kontekster for tydeligvis å oppfylle woke-kvoten; før man begynte med dette tullet, var serien morsom og underholdende - nå er den blitt så krampaktig woke at man vet ikke om man skal le eller gråte. Anonymkode: d30d2...bee Kan legge til at hvis en TV-serie skal ha en viss troverdighet, må også miljøet i serien ha det, og det er ingenting uvanlig med fargede karakterer i en krimserie fra New York eller "Mord i paradis". Men enten man liker det eller ei, er den engelske landsbygda stokk konservativ og ikke utpreget vennlig mot folk som avviker fra normen, eller elementer utenfra, så dersom man ønsker fargede karakterer i serien, hadde det vært null problem med dette om man flyttet handlingen til London eller Luton. Når man likevel lar handlingen utspille seg der den er, gir dette like stor troverdighet som Napoleon spilt av en kineser. I lys av dette er det nesten litt overraskende over at John Barnaby spilles av en hvit skuespiller; en farget hovedperson hadde faktisk vært mer realistisk enn det man holder på med idag. Anonymkode: d30d2...bee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #27 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan legge til at hvis en TV-serie skal ha en viss troverdighet, må også miljøet i serien ha det, og det er ingenting uvanlig med fargede karakterer i en krimserie fra New York eller "Mord i paradis". Men enten man liker det eller ei, er den engelske landsbygda stokk konservativ og ikke utpreget vennlig mot folk som avviker fra normen, eller elementer utenfra, så dersom man ønsker fargede karakterer i serien, hadde det vært null problem med dette om man flyttet handlingen til London eller Luton. Når man likevel lar handlingen utspille seg der den er, gir dette like stor troverdighet som Napoleon spilt av en kineser. I lys av dette er det nesten litt overraskende over at John Barnaby spilles av en hvit skuespiller; en farget hovedperson hadde faktisk vært mer realistisk enn det man holder på med idag. Anonymkode: d30d2...bee For ikke å forglemme at denne TV-serien er bygget på bøker - i hvilken grad skal man egentlig rasere bøkenes originale univers ...? Tydeligvis er det flere som er enige i at serien var bedre før: Midsummer Murders used to be better. Tell me it’s not just me https://www.mumsnet.com/talk/telly_addicts/4552526-midsummer-murders-used-to-be-better-tell-me-its-not-just-me Anonymkode: d30d2...bee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #28 Del Skrevet 23. mai 2023 Bacteria skrev (På 21.5.2023 den 22.01): Men var holdningene serieskapernes, eller var det karakterene i serien som frambar fex homofobiske holdninger? Det er en forskjell der. Det finnes jo fortsatt både rasister og folk som ikke liker homofili, så… Som du sikkert vet, er serien bygget på Caroline Grahams bøker. Hun er født i 1931, og når hun for eksempel beskriver karakteren Troy, har han sine meninger om homofile - serieskaperne har faktisk tonet ned dette. Så bør man totalt ødelegge seriens opprinnelige karakter - der bakgrunnsmiljøet er hvite overklassesnobber ...? Det samme kan man si om Agatha Christies bøker, skrevet i en tid der ting var som de var, og karakterene bærer preg av dette; å gjøre Miss Marple svart og få Hercule Poirot til å bli en forkjemper for homofiles rettigheter ville vært kulturvandalisme av verste slag; det er noe tilsvarende man har gjort med "Midsomer Murders", i en tid der TV-serier på liv og død må være woke og politisk korrekte. La oss akseptere at verden faktisk er som den er. Anonymkode: d30d2...bee 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #29 Del Skrevet 23. mai 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Kan legge til at hvis en TV-serie skal ha en viss troverdighet, må også miljøet i serien ha det, og det er ingenting uvanlig med fargede karakterer i en krimserie fra New York eller "Mord i paradis". Men enten man liker det eller ei, er den engelske landsbygda stokk konservativ og ikke utpreget vennlig mot folk som avviker fra normen, eller elementer utenfra, så dersom man ønsker fargede karakterer i serien, hadde det vært null problem med dette om man flyttet handlingen til London eller Luton. Når man likevel lar handlingen utspille seg der den er, gir dette like stor troverdighet som Napoleon spilt av en kineser. I lys av dette er det nesten litt overraskende over at John Barnaby spilles av en hvit skuespiller; en farget hovedperson hadde faktisk vært mer realistisk enn det man holder på med idag. Anonymkode: d30d2...bee Med hvilken kompetanse hevder du dette? Er du derfra? Anonymkode: 91ffd...74c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #30 Del Skrevet 23. mai 2023 Jeg legger mye merke til kjønnsdiskriminering/syn på kvinner i gamle serier. McGyver var en storfavoritt for meg da jeg vokste opp. Prøver å se det igjen nå, og kaster opp i munnen min av hvordan kvinner fremstilles, og hvordan McGyver behandler dem - og det er helt ok. Kvinnene bare liker det, de.... Anonymkode: 1815b...39c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 #31 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 16.23): Men var det virkelig slik på slutten av nittitallet? De holdningene, framstilt på film? Jeg kan ikke huske at det var så ille. ts Anonymkode: 90f79...0a3 Ja, det var sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 #32 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg legger mye merke til kjønnsdiskriminering/syn på kvinner i gamle serier. McGyver var en storfavoritt for meg da jeg vokste opp. Prøver å se det igjen nå, og kaster opp i munnen min av hvordan kvinner fremstilles, og hvordan McGyver behandler dem - og det er helt ok. Kvinnene bare liker det, de.... Anonymkode: 1815b...39c Det er jo bare sjarmerende. Man må se på det med datidens øyne. Er neppe vonde tanker bak, kun ren underholdning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #33 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Midsomer Murders (det er slik det skrives) er med sin politisk superkorrekte innstilling etter min mening blitt en parodi på seg selv, og man plasserer karakterer i unaturlige kontekster for tydeligvis å oppfylle woke-kvoten; før man begynte med dette tullet, var serien morsom og underholdende - nå er den blitt så krampaktig woke at man vet ikke om man skal le eller gråte. Anonymkode: d30d2...bee Tenker du på de siste sesongene? ts Anonymkode: 90f79...0a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #34 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): For ikke å forglemme at denne TV-serien er bygget på bøker - i hvilken grad skal man egentlig rasere bøkenes originale univers ...? Tydeligvis er det flere som er enige i at serien var bedre før: Midsummer Murders used to be better. Tell me it’s not just me https://www.mumsnet.com/talk/telly_addicts/4552526-midsummer-murders-used-to-be-better-tell-me-its-not-just-me Anonymkode: d30d2...bee Det visste jeg faktisk ikke. Hvilken forfatter? ts Anonymkode: 90f79...0a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #35 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det visste jeg faktisk ikke. Hvilken forfatter? ts Anonymkode: 90f79...0a3 Glem det, står rett ovenfor…😂 Anonymkode: 90f79...0a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 23. mai 2023 #36 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 16.30): Som "negerkonge" i Pippi Langstrømpe (Astrid Lindgrens univers) ble byttet ut med "sydhavskonge"? Den er vel innafor å skifte? Anonymkode: 79aaa...880 Er det? Eller er det et forsøk på omskriving av historien? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 23. mai 2023 #37 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det visste jeg faktisk ikke. Hvilken forfatter? ts Anonymkode: 90f79...0a3 https://greatbritishbookclub.com/all-of-caroline-grahams-midsomer-murders-books-in-order/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #38 Del Skrevet 25. mai 2023 Fru Uperfekt skrev (På 24.5.2023 den 0.51): Er det? Eller er det et forsøk på omskriving av historien? Før i tiden var det helt vanlig å bruke n ordet. Men det var nok ikke ment som skjellsord. Anonymkode: 572b8...757 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 25. mai 2023 #39 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 16.30): Som "negerkonge" i Pippi Langstrømpe (Astrid Lindgrens univers) ble byttet ut med "sydhavskonge"? Den er vel innafor å skifte? Anonymkode: 79aaa...880 Den er egentlig fortsatt litt problematisk. Begge deler innebærer jo at en hvit mann drar til fremmede land og blir "konge" over de innfødte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 25. mai 2023 #40 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Før i tiden var det helt vanlig å bruke n ordet. Men det var nok ikke ment som skjellsord. Anonymkode: 572b8...757 Nei det var helt andre ord som var skjellsord. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå