AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #41 Skrevet 21. mai 2023 Du får ikke dobbelt av noe, du får to halve. Dessverre fungerer ikke livet som matte så de to halve blir aldri en hel. Man har halve hjem som man må flytte ut og inn av, man har i beste fall foreldrene sine på lik deltid, mange får strammere økonomi (en bolig hver er dyrere enn en bolig sammen) og det går utover hva de kan tilby barnet. Disse nye menneskene dere kaller «bonus» er sjelden en bonus. Skilsmissebarn har dårligere psyke enn barn av foreldre som holder sammen, det viser forskning. Tåpelig å tro at skilsmissebarn er heldige. Anonymkode: 8d97b...120 2 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #43 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man kan fp flere uker ferie selv om foreldrene er sammen også, må ikke ha alle ukene sammen Anonymkode: 96d91...674 Evt har man en forelder eller to som er lærere. Det hadde jeg så da var det 8 uker ferie med forelder hvert år, både før og etter skilsmisse. Anonymkode: 8d97b...120
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #44 Skrevet 21. mai 2023 Jeg er skilsmissebarn og tror ingen ville hatt en oppvekst som min. Selv om jeg fikk litt mer ferie enn mine venner, ville jeg heller hatt ett trygt hjem framfor to utrygge hvor jeg alltid følte at jeg ødela idyllen i tilværelsen til mine "bonusforeldre". Nei, det gir ikke et godt utgangspunkt for en god psykisk helse i voksen alder. Er en grunn til at så mange skilsmisse barn sliter psykisk. Anonymkode: cbbe7...bb8 1
Thyra Skrevet 21. mai 2023 #45 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): De får to hjem med alt det høeer med. Dobbelt antall ting. Dobbelt sett med besteforeldre og bonusforeldre. og gjerne bonus ellers også. Om foreldrene skal ha 3 uker hver ferie på sommeren, får barnet kanskje 6 uker ferie mens om hadde bodd med foreldrene sammen hadde kanskje det bare blitt tre uker. Da blir de jo heldigere enn barn som har foreldre sammen? Anonymkode: 1462d...d2d Er ikke alle som får bonus foreldre eller -besteforeldre. Ikke alle som finner ny partner. Og jeg har jo bl.a. her inne sett mange eksempler på at "bonusforeldre" ikke er særlig inkluderende ovenfor sine ,"bonusbarn". Noen har kanskje mange tilfeldige kjærester og kortvarige forhold. Noen ganger vedvarer konflikten mellom foreldrene. Noen ganger blir ene forelderen fradømt omsorgsretten. Noen ganger bryr en eller begge foreldre seg mest om sin nye familie 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #46 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De får to hjem med alt det høeer med. Dobbelt antall ting. Dobbelt sett med besteforeldre og bonusforeldre. og gjerne bonus ellers også. Om foreldrene skal ha 3 uker hver ferie på sommeren, får barnet kanskje 6 uker ferie mens om hadde bodd med foreldrene sammen hadde kanskje det bare blitt tre uker. Da blir de jo heldigere enn barn som har foreldre sammen? Anonymkode: 1462d...d2d Dobbelt sett med besteforeldre? Hva er det som skjer når man skiller seg som gjør at foreldrenes foreldre øker?? Heldige? Om jeg skiller meg fra mannen min, så lever jeg og ungene under fattiggrensa.Tror du dobbelt antall ting er noe å streve etter her i livet? Anonymkode: 421fc...dc6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #47 Skrevet 21. mai 2023 Skulle gjerne hatt to av alt jeg, men det ble jo såklart til at jeg alltid måtte flytte ting med meg. Følte jeg bodde i en koffert i 10 år, og jeg flyttet tidlig hjemmefra pga det. Du blir mektig lei av å alltid måtte ha ting i sekker. Du kan heller ikke anta at begge foreldrene har god økonomi etter et brudd. Jeg var på et par ferier ja, og var heldig som fikk det. Så har du de nye partnerne til foreldrene. Kanskje den ene er gjennom mange som introduseres til barna, som barna blir glad i. En dag er det slutt, og barna får kanskje ikke sagt ha det engang til noen de brydde seg om. Nei, skilsmissebarn er ikke heldige. De kan være heldige med at foreldrene får det bedre, at foreldrene aldri snakker stygt om hverandre og tåler å være i samme rom. Men å få to hjem er ikke å være heldig. Anonymkode: 69bcc...07a 3
AprilLudgate Skrevet 21. mai 2023 #48 Skrevet 21. mai 2023 😅🙃 Nå forutsatte du mange privilegerte faktorer her.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #49 Skrevet 21. mai 2023 Kommer selv fra skilsmissefamilie. Man føler nesten man bare er på besøk hos den ene. Anonymkode: a0beb...da6 1
Mamajune11 Skrevet 21. mai 2023 #50 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De får to hjem med alt det høeer med. Dobbelt antall ting. Dobbelt sett med besteforeldre og bonusforeldre. og gjerne bonus ellers også. Om foreldrene skal ha 3 uker hver ferie på sommeren, får barnet kanskje 6 uker ferie mens om hadde bodd med foreldrene sammen hadde kanskje det bare blitt tre uker. Da blir de jo heldigere enn barn som har foreldre sammen? Anonymkode: 1462d...d2d Nei. Dette må være det dummeste jeg har lest. 1
Blod Skrevet 21. mai 2023 #51 Skrevet 21. mai 2023 Barna får også dårlig samvittighet, kan bli redde for at foreldrene skal tro at de liker en bedre enn den andre osv. Hvis de får seg en ny partner kan det bli utfordringer på flere måter. Når de må dele ferier i to, betyr det også at det er ting de vil gå glipp av. Man sier gjerne at de får to julaftener, men de går jo likevel glipp av en om foreldrene ikke fortsatt feirer sammen. Det å ha to hjem å forholde seg til kan også være problematisk, mange føler at de er på konstant flyttefot og ikke har noen ordentlig base. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #52 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kommer selv fra skilsmissefamilie. Man føler nesten man bare er på besøk hos den ene. Anonymkode: a0beb...da6 Følte alltid jeg bare var på besøk hos mamma. Jeg fikk ikke engang lov til å ha nøkkel dit, fordi samboeren hennes ikke ønsket det. Hadde eget rom der med klær, leker osv, så bodde ikke i bag sånn sett, men var alltid klart jeg ikke var ønsket der av ham. Ville absolutt heller valgt at foreldrene mine var sammen. Ferien jeg måtte tilbringe hos mamma følte jeg jo at jeg bare var en byrde uansett. Anonymkode: 69f7f...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #53 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Mine skilsmissebarn har det veldig fint. Vi bor nærme hverandre, ingen har nye partnere, feirer alle høytider og sammenkomster sammen. Selvfølgelig hadde det beste vært å ikke blitt splittet opp, men når det måtte bli sånn så får man ta godene også. Dobbelt med ferier er en ting, men det viktigste er kanskje at vi begge legger alt til side i ukene vi har barna, så de får mye tid med oss tross alt. Ungene bestemmer selv om de vil til farmor og farfar i mamma eller pappauker, osv, ingenting er "mine eller dine" uker, alt er ungene sine uker og de bestemmer hva de vil delta på og hvor de vil være/besøke, uavhengig av hvem sin side det er. Anonymkode: 4e182...172 Det er kun barna dine som kan evaluere sin egen barndom, ikke du. Skjønner at det er viktig for deg å hevde at de har det fint, men foreldre vil jo gjerne tro det da. Anonymkode: 88850...a9b 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #54 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er kun barna dine som kan evaluere sin egen barndom, ikke du. Skjønner at det er viktig for deg å hevde at de har det fint, men foreldre vil jo gjerne tro det da. Anonymkode: 88850...a9b Hun kjenner da barna bedre enn deg ihvertfall. Anonymkode: 64c6a...e25
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #55 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun kjenner da barna bedre enn deg ihvertfall. Anonymkode: 64c6a...e25 Ja, har jeg sagt noe annet? Jeg bare sier at ikke alle barn er enige med sine foreldre i at de har hatt en strålende barndom. Og at det er opp til barna å vurdere. Anonymkode: 88850...a9b 1
Gjest CamillaCollett Skrevet 22. mai 2023 #56 Skrevet 22. mai 2023 Tja, det finnes noen goder for noen, som ferier, men at de er heldige alt i alt er jeg ikke enig i. Mine barn er hos meg og faren 50/50. De har det fint, og opplever at de alltid er ønsket der de er, og at vi foreldre prioriterer kvalitetstid med dem enda mer enn da vi var en kjernefamilie. Det er det mye bra med. Samtidig kan det bli for mye av det gode, og jeg savner selvfølgeligheten ved å ha barna i nærheten hele tiden. Ferier får de dobbelt opp av, men også der kan det bli for mye av det gode. Det er ikke sikkert de vil være på farten hele ferien bare fordi mamma og pappa brenner etter å ha kvalitetstid og festivitas.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #57 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, har jeg sagt noe annet? Jeg bare sier at ikke alle barn er enige med sine foreldre i at de har hatt en strålende barndom. Og at det er opp til barna å vurdere. Anonymkode: 88850...a9b Vel den siste setningen din går jo langt i å antyde at barna ikke skulle ha det fint. Unødvendig. Alle vet da at det er barna som lever sin barndom, men som regel er det ikke et stort sprik mellom barnas oppfattelse og foreldrenes, om man er en smule koblet på barna sine. Anonymkode: 64c6a...e25
Bergenserdame Skrevet 20. juni 2023 #58 Skrevet 20. juni 2023 Ble litt trist av å lese overskriften her. Selv ble jeg skillsmissebarn da jeg var 6 år hvor de brukte de påfølgende 10 år i rettsak vedr offentlig skifte. Jeg har nesten ingen gode minner fra oss som kjernefamilie, og de neste ti årene lå den ene forelderen i krangel med den andre hvor bitterheten tok totalt overhånd. Idag har jeg kun en familie. Det ble ulevelig med to. Og det eneste jeg hadde ønsket meg som barn, og den dag idag, var kjernefamilien. 1
fru Alving Skrevet 20. juni 2023 #59 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 10.01): Vel den siste setningen din går jo langt i å antyde at barna ikke skulle ha det fint. Unødvendig. Alle vet da at det er barna som lever sin barndom, men som regel er det ikke et stort sprik mellom barnas oppfattelse og foreldrenes, om man er en smule koblet på barna sine. Anonymkode: 64c6a...e25 Faktisk opplever ganske mange barn barndommen sin anderledes enn foreldrene tror. Barn er ikke alltid åpne om hvordan de har det, de vil skåne og slippe velge side. Et eksempel er at svært mange egentlig ønsker seg ett hjem men lar være å si det fordi de utmerket godt vet at både mor og far ønsker å ha dem mest mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #60 Skrevet 21. juni 2023 fru Alving skrev (6 timer siden): Faktisk opplever ganske mange barn barndommen sin anderledes enn foreldrene tror. Barn er ikke alltid åpne om hvordan de har det, de vil skåne og slippe velge side. Et eksempel er at svært mange egentlig ønsker seg ett hjem men lar være å si det fordi de utmerket godt vet at både mor og far ønsker å ha dem mest mulig. Er man koblet på barna sine, trenger de ikke nødvendigvis si noe med ord for at man skal oppfatte hvordan de har det. Anonymkode: 64c6a...e25
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå