Gå til innhold

Kan jeg ha med ting som shampoo, dusjsåpe osv på fly?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså "vanlige" 250 ml shampoo og annet? (Reise i Norge) eller må jeg kjøpe reisestørrelse flasker og fylle på disse? At hvert produkt må være på maks 100 ml?

Anonymkode: 81e5d...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hver flaske kan være maks 100 ml og alle flaske må få plass i en pose på 1 liter.

Anonymkode: 24da8...a9d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvert produkt må være på en beholder som rommer maks 100ml. Altså er det ikke nok at en beholder på 200ml er halvfull f.eks. 

Anonymkode: 3888d...774

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I innsjekket bagasje er det ingen regler for størrelse på sjampoflasker, det gjelder kun for det du skal ta med i håndbagasjen.

Anonymkode: ce1db...d93

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle flytende såper er nettopp flytende og da gjelder det samme regelverket som alt annet flytende.

Anonymkode: d6369...c96

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, beholderen kan ikke romme mer enn 100 ml heller så du må enten kjøpe reiseflasker og helle over eller produkter i reisestørrelse. Vi har bestandig gått for sistenevnte, kjøpt på normal f.eks 

Anonymkode: 8284f...66a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jepp, maks 100 ml, og kun antall flasker at det fyller en sånn plastbag. 

Anonymkode: f917c...eb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I innsjekket bagasje er det ingen regler for størrelse på sjampoflasker, det gjelder kun for det du skal ta med i håndbagasjen.

Anonymkode: ce1db...d93

Så da kan jeg trygt legge produkter over 100 ml i innsjekket bagasje altså? :)  Har helst lyst å slippe å hele alt over i sånne reisestørrelser

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det er ikke lov. Du kan kun ta med deg beholdere under 10 cl. uavhengig av hvor mye eller lite væske/gele/såpe/spray de innholder. Og ikke flere beholdere enn at alle får plass i en 1-literspose med ziplås. Husk også at posen skal ut av sekken og scannes separat.

Anonymkode: 4f15b...b2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ganske så relevant å skrive i HI om det er snakk om innsjekket bagasje eller håndbagasje.

Når det gjelder innsjekket bagasje er det ingen regler. Håndbagasje derimot, der kan du ikke ha med deg beholdere større enn 100 ml.

Anonymkode: 0f0f4...fce

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så da kan jeg trygt legge produkter over 100 ml i innsjekket bagasje altså? :)  Har helst lyst å slippe å hele alt over i sånne reisestørrelser

Ja, du kan ta med deg flere 1-liters sjampoflasker i innsjekket bagasje, om du vil. Folk tar jo med seg vinflasker i kofferten, for eksempel. 

Anonymkode: f551c...726

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja 

Anonymkode: 5a8eb...e34

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trygt og trygt. Det er lov, men du bør være sikker på å pakke det ganske vanntett så det ikke blir såpe i halve kofferten. Det er ikke silkehansker på stuerne på flyplasser

Anonymkode: c067d...d1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Trygt og trygt. Det er lov, men du bør være sikker på å pakke det ganske vanntett så det ikke blir såpe i halve kofferten. Det er ikke silkehansker på stuerne på flyplasser

Anonymkode: c067d...d1a

Jeg tar å legger tingene i poser og knyter de godt sammen, så satser på at det ska gå fint :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 20.03):

Ja, du kan ta med deg flere 1-liters sjampoflasker i innsjekket bagasje, om du vil. Folk tar jo med seg vinflasker i kofferten, for eksempel. 

Anonymkode: f551c...726

Så bra. Skal til London og har tenkt å storhandle dusjsåper på Lush. Skal i hvertfall ha med 5-6 liter i kofferten hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Toned skrev (3 minutter siden):

Så bra. Skal til London og har tenkt å storhandle dusjsåper på Lush. Skal i hvertfall ha med 5-6 liter i kofferten hjem.

Pass på koffertvekten. Overvekt er dyrt.

Anonymkode: 8f24f...c79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 19.55):

Nei det er ikke lov. Du kan kun ta med deg beholdere under 10 cl. uavhengig av hvor mye eller lite væske/gele/såpe/spray de innholder. Og ikke flere beholdere enn at alle får plass i en 1-literspose med ziplås. Husk også at posen skal ut av sekken og scannes separat.

Anonymkode: 4f15b...b2c

De trenger ikke å ligge i en plastpose, men kjekt å ha de samle i f.eks en toalettveske. De teller heller ikke flaskene, men ville jo ikke sjanset på å ta med 40 stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Djungelvrål skrev (På 31.1.2025 den 21.49):

De trenger ikke å ligge i en plastpose, men kjekt å ha de samle i f.eks en toalettveske. De teller heller ikke flaskene, men ville jo ikke sjanset på å ta med 40 stykker.

Du tar feil.

https://luftfartstilsynet.no/passasjer/hva-er-lov-i-bagasjen/regler-for-flytende-vaske-i-handbagasejn/
«Dette er tillatt:

• Væske i beholdere som rommer maks 100 milliliter. (1dl)
    Med beholder menes flaske, tube, flakong, beger og lignende. Mengden bestemmes av størrelsen på beholderen, ikke hvor mye væske det er i den. En nesten tom flaske vil dermed bli vurdert etter hva den kan inneholde – ikke hva den faktisk inneholder.
  • Alle beholderne må få plass i den gjennomsiktige posen som det må være mulig å åpne og lukke. 
  • Posen må ikke romme mer enn 1 liter når den er lukket.»

Anonymkode: 1a859...054

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du tar feil.

https://luftfartstilsynet.no/passasjer/hva-er-lov-i-bagasjen/regler-for-flytende-vaske-i-handbagasejn/
«Dette er tillatt:

• Væske i beholdere som rommer maks 100 milliliter. (1dl)
    Med beholder menes flaske, tube, flakong, beger og lignende. Mengden bestemmes av størrelsen på beholderen, ikke hvor mye væske det er i den. En nesten tom flaske vil dermed bli vurdert etter hva den kan inneholde – ikke hva den faktisk inneholder.
  • Alle beholderne må få plass i den gjennomsiktige posen som det må være mulig å åpne og lukke. 
  • Posen må ikke romme mer enn 1 liter når den er lukket.»

Anonymkode: 1a859...054

Du kan gjerne si jeg tar feil men jeg flyr 7-8 g i året til utlandet og har aldri trengt å legge småflasker i plastpose.    Derfor har jeg de heller bare i toalettveske.  Bruker en til sminke og en til småflasker.  Tar de ut av koffert og legger de i en egen boks.  Aldri fått tilsnakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (6 minutter siden):

Du kan gjerne si jeg tar feil men jeg flyr 7-8 g i året til utlandet og har aldri trengt å legge småflasker i plastpose.    Derfor har jeg de heller bare i toalettveske.  Bruker en til sminke og en til småflasker.  Tar de ut av koffert og legger de i en egen boks.  Aldri fått tilsnakk.

Støtter denne. Ingen har noensinne bedt meg ha de i en pose.

Anonymkode: ca504...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...