Gå til innhold

Påkjørsel og reaksjoner i ettertid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ble nylig påkjørt, begge bilene fikk skader men ingen personskader. 
For noen år siden var jeg også i en frontkollisjon, der bilen min ble totalskadd (en lastebil traff fronten min pga isete vei). Også den gangen gikk det bra med meg fysisk, men reagerte med gråt og skjelvinger rett etterpå. 
Etter at jeg ble påkjørt nå for noen dager siden (var på vei hjem fra jobb) har jeg kjent meg litt «utafor», og føler ikke mannen min forstår meg. Hans reaksjon var « jaja, det gikk jo bra. Du er jo ok». Og så late som ingenting og forvente at jeg går i gang med middag, legge unger og være opplagt til sex senere. Jeg begynte å grine på grunn av dette. Jeg er jo uskadd, men altså…bilen har en stor bulk i bakre hjørne, der barnesetet er montert. Heldigvis var ikke yngste i bilen…hvor vanlig er det med reaksjoner i ettertid egentlig? Kanskje jeg bare er litt vel sensitiv eller noe. 

Anonymkode: a495d...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har opplevd omtrent det samme. Er enig med din mann. Virker litt vel mye drama. Men, vi er forskjellige

Anonymkode: e5f0d...a62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg mannen utviser for lite forståelse. Selv om du ikke er fysisk skadet, kan kollisjon være en stor psykisk belastning. Å kreve at du skal være tipp topp og klar for sex, når du mest sannsynlig er i sjokk og utafor deg selv, er svært egoistisk av ham.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker litt dobbelt her. Jeg tenker at mannen må akseptere at du har en reaksjon og trenger litt tid på å roe deg ned, men jeg tenker også at du bør prøve å jobbe litt med reaksjonen din. For å si det litt brutalt: Det er mer sannsynlig enn ikke at dette skjer igjen, og klarer du ikke å håndtere det, bør du kanskje ikke kjøre så mye. Store trafikkulykker slipper heldigvis de fleste unna, og jeg kan skjønne at du blir ekstra preget av de små fordi du har opplevd en stor, men små-krasjer skjer hele tiden, og selv om man kan få en støkk, så bør man kunne komme seg videre rimelig kjapt.

Anonymkode: 4c1e7...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er mannen din vanligvis? Har han ofte høye forventninger til at du er klar for matlaging, sex og husarbeid? Hvor ofte isåfall?

Anonymkode: 16577...cbe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Døde du? Eller lever du? 

Eller har du gjort akkurat de samme tingene siden forje krasj? 

Anonymkode: 5b16e...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt vanlig, det går over av seg selv 😊 Ikke stress med det. 

Anonymkode: e6775...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Å være sensitiv eller ikke sensitiv er ikke relevant. Kroppen din har oppfattet et problem og den forsøker signalisere dette til deg. Det kan nok være en del av deg som føler på at dette har skjedd flere ganger. Kanskje du føler deg mer utrygg. Kanskje en del av deg føler det vil skje igjen. Kanskje en del av deg føler det er din skyld. Kanskje det "bare" er at du har vært generelt stresset eller overarbeidet og dette var siste strået som gjorde at det ble for mye.

Ikke fokuser på om du er sensitiv eller ikke, det hjelper ingen. Ta følelsene dine på alvor og føl på hva kroppen din forelller deg. Hvorfor er du trist? Hva føler du egentlig? Forsøk være ærlig med deg selv, uansett hvor merkelig de tankene som dukker opp er. Noen ganger kan kilden til følelsene våre være merkelig eller ulogisk, og da kan det være vanskelig skjønne hvor følelsene kommer fra

Mannen din er åpenbart elendig på å bearbeide følelser selv. Det er mulig det er sånn han forsøker få seg selv til å føle seg bedre. Forsøke overbevise seg selv om at vonde ting ikke egentlig betyr noe. Derfor forsøkte han gjøre det samme med deg. Men det er ikke sånn mennesker flest funker. Noen ganger setter opplevelser seg tungt i kroppen. Noen ganger er det bagateller som plager oss, andre ganger er det større opplevelser. Men uansett må du gjøre det samme, du må finne ut hvor følelsene kommer fra, og forsøke finne en måte å leve med følelsene på. Eller fikse om noe kan fikses.

Sånn umiddelbart så får jeg en følelse av at du føler deg oversett, kanskje tatt for gitt. At du ikke får den omsorgen du trenger i hverdagen. Kanskje er det noe i livet ditt som har vært kjipt, og denne opplevelsen trykket på de følelsene du har bært på en stund. Kanskje har du ikke vært klar over hvor stresset eller nedfor du har vært den siste tiden. Og når du endelig hadde en grunn til å få omsorg av mannen din, å føle deg verdsatt og elsket- så dyttet han deg unna. Han viste ikke omsorg, han viste deg ikke at han er der for deg. Det er hardt dersom du allerede føler at ting er kjipt og at selvbilde ditt har lidd som følge av opplevelser du har hatt

Dette er sselvsagt vill gjetning, så ikke legg for mye i det. Det kan være at denne ulykken var ganske ekkel og fæl, og du trengte omsorg fra mannen din som du ikke fikk. Det kan være vondt uansett hvordan man har det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å være i en frontkollisjon med en trailer kan jo være traumatiserende. Kanskje har du undertrykt dette, men så ble du retraumatisert av denne hendelsen. 

For utenforstående som ikke har kunnskap om traumer og som synes denne siste hendelsen var småtteri kan det sikkert være vanskelig å forstå reaksjonen din.

Håper du føler deg bedre snart, og at du oppsøker hjelp hvis du ikke blir det ❤️

Anonymkode: 6a6c1...f7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppsøk psykolog slik at du får snakke med noen som forstår deg. Å henge på Kvinneguiden får deg ikke "på plass" igjen. Ikke ignorér din reaksjon!

Anonymkode: 88093...eb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...