Gjest Belinda B Skrevet 20. mai 2023 #1 Del Skrevet 20. mai 2023 (endret) På Vg2 skrev jeg en retorisk analyse i norsk hovedmål av en kommentar i NRK. Det var en langsvarsoppgave og hjemmeoppgave. Den aktuelle norsklæreren hadde en oppfatning av at det skulle være høyere forventninger til en hjemmeoppgave kontra en oppgave som blir skrevet på skolen. Jeg fikk 6/5 på teksten, men med tilbakemelding om forbedringspotensial, blant annet «redundante avsnitt, gjentakelser, «purple prose» og for lang». Jeg er enig i at jeg gjentar meg selv litt og at enkelte av formuleringene bærer preg av «purple prose», men jeg synes ikke at avsnittene er redundante/overflødige, da jeg i enkelte deler av teksten drøfter hvordan en og samme appell kan forstås, og jeg synes heller ikke at den er for lang til å være en langsvarsoppgave (4,5 side). Jeg synes også at han var for pirkete med tanke på at jeg var en Vg2-elev. Vedlagt følger 2 sider av teksten samt tilbakemelding. Jeg burde ha lagt ved hele teksten for å få helheten, men jeg har ikke permen lett tilgjengelig nå. Noen tanker? Endret 20. mai 2023 av Belinda B Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #2 Del Skrevet 20. mai 2023 Dette synes jeg du burde ha kommet deg over. Anonymkode: f4138...8d8 16 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belinda B Skrevet 20. mai 2023 #3 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette synes jeg du burde ha kommet deg over. Anonymkode: f4138...8d8 Det var ikke det jeg spurte om. 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #4 Del Skrevet 20. mai 2023 Anonymkode: f2cfe...0f1 26 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #5 Del Skrevet 20. mai 2023 Belinda B skrev (3 minutter siden): Det var ikke det jeg spurte om. 😉 Ok. Jeg er helt enig i lærerens vurdering. Anonymkode: f4138...8d8 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belinda B Skrevet 20. mai 2023 #6 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok. Jeg er helt enig i lærerens vurdering. Anonymkode: f4138...8d8 Begrunnelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #7 Del Skrevet 20. mai 2023 Hvorfor tok du ikke dette opp med læreren den gang? Ba om vurdering av en annen lærer på skolen? Ba om begrunnelse? Enig med de andre at her må du gå videre. Anonymkode: 07192...f21 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #8 Del Skrevet 20. mai 2023 7 minutter siden, Belinda B said: Jeg synes også at han var for pirkete med tanke på at jeg var en Vg2-elev. Jeg er ikke norsklærer og har ikke gått på videregående på 20 år så jeg vet ikke om hun var for pirkete. Men det er forskjell på å være pirkete når det kommer til karaktervurderingen og å være pirkete for å hjelpe. Man kan komme med mange forbedringskommentarer på småpirk uten å trekke mye i karakter. Det kan jo være bedre for eleven å få 5/6 med mange kommentarer til hva som kan forbedres fremfor 5/6 med knapt noen kommentarer om hva som kan forbedres. Nå fikk du 5/6 så da fikk du neppe store trekk på oppgaven din selv om du fikk flere kommentarer per avsnitt. Anonymkode: 085b8...b12 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #9 Del Skrevet 20. mai 2023 Belinda B skrev (2 minutter siden): Begrunnelse? Det læreren din skriver er en god begrunnelse. Helt enig i den. Anonymkode: f4138...8d8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belinda B Skrevet 20. mai 2023 #10 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor tok du ikke dette opp med læreren den gang? Ba om vurdering av en annen lærer på skolen? Ba om begrunnelse? Enig med de andre at her må du gå videre. Anonymkode: 07192...f21 Jeg hadde privatundervisning og ikke tilgang på en annen norsklærer. Det er heller ikke vanlig at eleven selv ber om en «second opinion» av en annen norsklærer, da må den aktuelle norsklæreren be en kollega om å se på den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #11 Del Skrevet 20. mai 2023 Litt av en ting å henge seg opp i. Anonymkode: 66c25...ba6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belinda B Skrevet 20. mai 2023 #12 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det læreren din skriver er en god begrunnelse. Helt enig i den. Anonymkode: f4138...8d8 Jeg ba om din begrunnelse, men du var vel ikke lest gjennom teksten en gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #13 Del Skrevet 20. mai 2023 Belinda B skrev (Akkurat nå): Jeg ba om din begrunnelse, men du var vel ikke lest gjennom teksten en gang? Joda. Det er gjentagelser og feil som trekker ned. Det er ikke en ren sekser om det er det du tror. Anonymkode: f4138...8d8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belinda B Skrevet 20. mai 2023 #14 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda. Det er gjentagelser og feil som trekker ned. Det er ikke en ren sekser om det er det du tror. Anonymkode: f4138...8d8 Ok. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #15 Del Skrevet 20. mai 2023 Jeg er enig i at dette ikke er en ren 6-er. Du skriver også “spilles spørsmål”, men dette ser det ikke ut til at læreren har sett. Slikt slurv trekker også ned. Men 6/5 er uansett en veldig god karakter og jeg synes du skal være fornøyd med det! Anonymkode: 10557...13b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #16 Del Skrevet 20. mai 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke norsklærer og har ikke gått på videregående på 20 år så jeg vet ikke om hun var for pirkete. Men det er forskjell på å være pirkete når det kommer til karaktervurderingen og å være pirkete for å hjelpe. Man kan komme med mange forbedringskommentarer på småpirk uten å trekke mye i karakter. Det kan jo være bedre for eleven å få 5/6 med mange kommentarer til hva som kan forbedres fremfor 5/6 med knapt noen kommentarer om hva som kan forbedres. Nå fikk du 5/6 så da fikk du neppe store trekk på oppgaven din selv om du fikk flere kommentarer per avsnitt. Anonymkode: 085b8...b12 Edit: Og om du lurer på om noen ville gitt deg ren 6er på oppgaven så er svaret ja. Å sette karakter på en norskstil er ingen eksakt vitenskap. Om en gir deg 6/5 så vil noen andre gi deg 6er eller 5+ eller enda større sprik. Anonymkode: 085b8...b12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 20. mai 2023 #17 Del Skrevet 20. mai 2023 Oppgaven ser bra ut, men jeg er enig i lærerens framovermelding. Det er tendenser til purple prose, noen gjentakelser, og den ser ut til å være litt lang. Hvor mange ord skrev du? 800-1200 ord er ganske standard lengde på langsvar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belinda B Skrevet 20. mai 2023 #18 Del Skrevet 20. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg er enig i at dette ikke er en ren 6-er. Du skriver også “spilles spørsmål”, men dette ser det ikke ut til at læreren har sett. Slikt slurv trekker også ned. Men 6/5 er uansett en veldig god karakter og jeg synes du skal være fornøyd med det! Anonymkode: 10557...13b Ja, det ble dessverre en del slurvefeil. 😬 Bare det trekker jo ned en halv karakter på universitetet i alle fall. FantasDick skrev (21 minutter siden): Oppgaven ser bra ut, men jeg er enig i lærerens framovermelding. Det er tendenser til purple prose, noen gjentakelser, og den ser ut til å være litt lang. Hvor mange ord skrev du? 800-1200 ord er ganske standard lengde på langsvar. Det ble ikke satt en ordgrense, men jeg tror jeg skrev ca. 5 og en halv side. 😅 Ble litt ivrig, jeg elsker retoriske analyser. Jeg har likevel sett elever skrive like lange langsvar på eksamen uten at sensor har trukket for det. Endret 20. mai 2023 av Belinda B Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Middelmådig Skrevet 20. mai 2023 #19 Del Skrevet 20. mai 2023 FantasDick skrev (25 minutter siden): Oppgaven ser bra ut, men jeg er enig i lærerens framovermelding. Det er tendenser til purple prose, noen gjentakelser, og den ser ut til å være litt lang. Hvor mange ord skrev du? 800-1200 ord er ganske standard lengde på langsvar. Av ren nysgjerrighet, hva er purple prose? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 20. mai 2023 #20 Del Skrevet 20. mai 2023 (endret) 3 minutter siden, Middelmådig said: Av ren nysgjerrighet, hva er purple prose? Jeg googlet, og det betyr vel noe sånt som Quote Purple prose is writing that is so ornate that it breaks the flow of the narrative and draws too much attention to itself. Having purple prose in your own writing can make your sentences sound awkward, jumbled, and pretentious to your reader. You can avoid purple prose by adjusting your use of adjectives, adverbs and nouns. You should also simplify your word choice and adjust your sentence structure so your writing is accessible to your reader. https://www.wikihow.life/Avoid-Using-Purple-Prose-when-Writing Endret 20. mai 2023 av Peanut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå