Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men altså. Du må jo undersøke produktene du kjøper, før du kjøper de, og bilstol er ikke en vippestol - det er et sikkerhetsprodukt, og sikkerheten bør gå en million ganger før det praktiske med at stolen passer vogna!?! 

Anonymkode: 118e2...b9c

Dessverre mange som kjøper stol uten å prøve i bil. Men dessverre er det også så få baby butikker rundt i norge der du faktisk kan prøve. Men ja det er viktig å se at sete står riktig i bilen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke sjekker retningslinjer og anbefalinger for sikring i bil før de kjøper bilstol? Man har valgt å få et barn, og er ansvarlig for et liv. Virker som mange tar veldig lett på det å få en baby. 

Anonymkode: 2bead...472

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri hørt om dette med helling på bilstoler engang før jeg ble med i den gruppen. Hadde jeg visst om dette på forhånd hadde jeg jo selvfølgelig ikke kjøpt stoler og base uten å teste det først. 

Anonymkode: c0835...10a

Skrevet

Men har du testet hellingen i bilen din, ts? Vi hadde dette setet og var kjempefornøyd, vi fikk til riktig helling i bilen vår iallefall.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men altså. Du må jo undersøke produktene du kjøper, før du kjøper de, og bilstol er ikke en vippestol - det er et sikkerhetsprodukt, og sikkerheten bør gå en million ganger før det praktiske med at stolen passer vogna!?! 

I tillegg finnes det adaptere som gjør at stort sett alle seter og vogner er kompatible. Så at setet ikke vil passe på vognen er kanskje den minste utfordringen her. 

Til TS’ spørsmål om 35 grader virkelig er livsfarlig å kjøre med: ja. 

Anonymkode: 0b480...027

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man bør følge Trygg trafikk sine anbefalinger. 45 grader på babystol er for å sikre frie luftveier, og har ingenting med hvor bra de sitter eller om stolen passer i bilen å gjøre. En unge som kvæles vil ikke lage lyd, og en baby vil automatisk synke sammen ved feil stilling… 

Nevnte ikke trygg trafikk, snakket om Facebook gruppen. Følger trygg trafikk sine anbefalinger, ikke en gjeng bedrevitere som tror de vet alt fordi de har eid en bilstol. 

Anonymkode: 122a1...9b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke så sikkert, nei. De fleste babystoler krever at basen er borti setet til bilen. Akkurat Besafe tillater så vidt jeg husker at basen flyver over setet, men om problemet er at setet er for bratt, og helningen dermed blir for liten, hjelper det ikke å løfte støttebenet. 

Har akkurat samme stolen som ts, derfor vet jeg at basen på denne kan justeres noe 😊

AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme stol, og den kan justeres. Vi har hatt den i flere biler med base, og ikke hatt problemer med helling.

Har hørt at noen stoler ikke passer i alle biler, så det kan jo være tilfellet hos dere, men dere må jo bare teste. Bruk vater på telefonen og se om dere får justert den til korrekt helling😊

Anonymkode: d7056...aeb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok beholdt den med 35 grader. Men ikke om jeg skulle kjørt langt.

Anonymkode: 290fb...9ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nevnte ikke trygg trafikk, snakket om Facebook gruppen. Følger trygg trafikk sine anbefalinger, ikke en gjeng bedrevitere som tror de vet alt fordi de har eid en bilstol. 

Å trygg trafikk sine anbefalinger sier at en babystol bør ha 45 grader for å sikre frie luftveier… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nøyaktig hvor lang tid tror du det tar for et spedbarn som ikke får puste, å få surstoffmangel? Noen ganger burde man heller holde kjeft enn å si hva man tenker… 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har akkurat samme stolen som ts, derfor vet jeg at basen på denne kan justeres noe 😊

Det har jeg også hatt. Vet du at du har samme bil som TS? Det er kun støttebenet til basen som kan justeres. Isofixfestene er forskjellig i alle biler, og det er Isofixfestenes plassering/setene i bilen som avgjør om stolen passer bra. TS får ikke mindre enn 35 grader, hvilket betyr at om hun løfter støttebenet noe mer så vil hun få enda mindre graders helning, og ikke mer som hun trenger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme stol, og den kan justeres. Vi har hatt den i flere biler med base, og ikke hatt problemer med helling.

Har hørt at noen stoler ikke passer i alle biler, så det kan jo være tilfellet hos dere, men dere må jo bare teste. Bruk vater på telefonen og se om dere får justert den til korrekt helling😊

Basen kan kun justeres i støttebenet, opp eller ned. Det er ikke å justere basen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nøyaktig hvor lang tid tror du det tar for et spedbarn som ikke får puste, å få surstoffmangel? Noen ganger burde man heller holde kjeft enn å si hva man tenker… 

Du ser jo fort om barnet klarer å puste eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo akkurat det man ikke gjør. Herregud. 

Jeg vet ikke hvor du sitter i bilen når du kjører bil, men jeg sitter i sjåførsetet og ser på VEIEN som de fleste andre sjåfører.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det gjør du ikke nei… de sovner, å så våkner de bare ikke 

Anonymkode: 7d97e...f30

• Liker 2
Skrevet

Det holder med 5 minutter til butikken at babyen sluttet å puste

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet av 3 barn som har sluttet å puste mens de lå trygt og godt å sov, 2 av de døde, den siste er skadet for livet. Dette var riktig nok ikke i en bilstol, men i seng og vogn. I en bilstol er risikoen enda høyere, nettopp pga feilmontering ift frie luftveier. Man hører ikke at et barn slutter å puste , fordi når ungen ikke puster så sier det seg selv at det ikke er noe lyd. Jeg sikrer barna mine riktig til enhver tid, har ingen å miste. 

I barnehagen fjerner vi kosekluter og bamser fra ansiktet på barna når de sover, nettopp fordi de skal få puste. Fatter ikke at det finnes så mange foreldre her ute som tar så lett på sikring av barna sine når det kommer til bilkjøring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Babyene sitter som oftest greit i bilstolen til å starte med, men når de slapper av/sovner så synker kroppen enda mer sammen. Babystolen har en form som gir babyen en krummet rygg, som er ergonomisk riktig for små babyer, men som ved feilmontering og lite støtte (ikke alle babystoler har god støtte rundt kroppen til babyen, og mange tror babyen har det for trangt og fjerner eventuell støtte for tidlig) gjør at babyen faller lettere sammen. For å unngå at dette skjer, må det være nok helning på bilstolen til at hodet ikke faller for langt frem og ned på brystet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Basen kan kun justeres i støttebenet, opp eller ned. Det er ikke å justere basen. 

Ja, nettopp, og da får du justert hellingen.

Har som sagt den samme stolen, hatt den til to barn nå, og har da justert støttebenet for å få korrekt helling i de bilene det har vært nødvendig.

Jeg la også til at ikke alle stoler passer i alle biler, og at det selvsagt kan være TS sitt tilfelle. Var det noe mer du ikke forsto?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...