Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Vi venter vårt første barn nå i juni og gleder oss veldig. Vi var tidlig ute og kjøpte besafe izi go modulae babystol og den neste i størrelse + base brukt av et vennepar. Og var veldig fornøyde med det. 

Men så har jeg blitt med i en gruppe på Facebook om bilstoler og sikring i bil. Og har der fått beskjed om at stolen ikke kan brukes pga den har helning på 35grader isteden for 45 grader. Jeg kan selvfølgelig beltemontere den isteden, men da forsvinner jo hele poenget med basen og det og bare klikke stolen inn og ut av bilen. 

Så spørsmålet mitt, jeg hadde aldri tidligere hørt om dette med heling i bbystoler og barnestoler… hvor viktig er det?? Hvis dette var noe som var liksom allmennkunnskap hvorfor har vi aldri hørt om det før? Venner av oss har heller aldri hørt om dette før. 

Å kjøpe nytt babysete og ny base er veldig lite fristende. Det blir jo mange tusen ekstra. Stolen passer jo på vogn vi har kjøpt også. Så om jeg skal slavisk få 45 grader kan jeg jo ende med en stol som ikke passer på vognen vi hr kjøpt 🙄 nei… det går jo ikke… 

hva hadde dere gjort?? Er 35grader virkelig livsfarlig å kjøre med? 

Anonymkode: c0835...10a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og finnes det noen objektive eksperter på dette jeg kan spørre? Barnas hus vil jo forsøke å selge meg noe nytt.. Facebook gruppa er jo ekstremt rigide.. kan man snakke med veivesenet om dette eller politiet? 

Skrevet

45 Grader er for at babyen skal ligge riktig, så jeg ville byttet stol dessverre.

Husk at om du har kjøpt stol fra noen må den ikke vært med i noen kræsj ( tilogmed gangfart) og den må ikke høre eldre 10 år.

Og pass på at den neste stolen passer i bilen. 

Skrevet

Babystoler er unntaket fra regelen om maks 30 graders helning. Det er som skrevet over svært viktig at barnet ikke blir sittende med haken mot brystet de første 6 månedene, og derfor anbefaler vi at babystolen skal ha 40-45 graders helning (aldri mer enn 45).

AnonymBruker
Skrevet

Hadde uten tvil bytta… 45 grader helling på babystolen er for å sikre frie lufteveier.

Anonymkode: 2bead...472

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! 

Vi venter vårt første barn nå i juni og gleder oss veldig. Vi var tidlig ute og kjøpte besafe izi go modulae babystol og den neste i størrelse + base brukt av et vennepar. Og var veldig fornøyde med det. 

Men så har jeg blitt med i en gruppe på Facebook om bilstoler og sikring i bil. Og har der fått beskjed om at stolen ikke kan brukes pga den har helning på 35grader isteden for 45 grader. Jeg kan selvfølgelig beltemontere den isteden, men da forsvinner jo hele poenget med basen og det og bare klikke stolen inn og ut av bilen. 

Så spørsmålet mitt, jeg hadde aldri tidligere hørt om dette med heling i bbystoler og barnestoler… hvor viktig er det?? Hvis dette var noe som var liksom allmennkunnskap hvorfor har vi aldri hørt om det før? Venner av oss har heller aldri hørt om dette før. 

Å kjøpe nytt babysete og ny base er veldig lite fristende. Det blir jo mange tusen ekstra. Stolen passer jo på vogn vi har kjøpt også. Så om jeg skal slavisk få 45 grader kan jeg jo ende med en stol som ikke passer på vognen vi hr kjøpt 🙄 nei… det går jo ikke… 

Det du kan sjekke er om den er godkjent etter norsk standard. Er den det, kan du drite i hva alle andre sier. 

Et lite tips. Du blir korsfestet så fort du åpner kjeften om barnestoler og bilkjøring med barn

Anonymkode: dac9d...f42

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du kan sjekke er om den er godkjent etter norsk standard. Er den det, kan du drite i hva alle andre sier. 

Et lite tips. Du blir korsfestet så fort du åpner kjeften om barnestoler og bilkjøring med barn

Du mener man skal drite i anbefalingene fra trygg trafikk? Høres ut som en foreldre som bryr seg om sikkerheten til barna sine… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det med 45 Grader er jo for at baby skal få puste...eller et ikke der så farlig...

Du har det viktigste du har sitter bak i bilen..da må du sikker riktig 

AnonymBruker
Skrevet

De gruppene der må du ta med en klype salt, det er mange selverklærte bilstol eksperter der. Det kommer an på bilen og setene i bilene, om stolen åpenbart ikke passer så blir du å se det. Kan lønne seg å prøve i bilen, og de fleste bilstoler har noe justeringsmuligheter. Jeg har akkurat de stolene dere har kjøpt, baby stolen til babyen min og den neste til 3 åringen min. De begge sitter veldig bra i de og det er de stolene jeg har vært mest fornøyd med, da jeg har hatt flere forskjellige. 

Anonymkode: 122a1...9b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og du kan justere en del på basen til stolene for å endre på hvordan de står 😊 det måtte jeg gjøre for å få rett posisjon i min bil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De gruppene der må du ta med en klype salt, det er mange selverklærte bilstol eksperter der. Det kommer an på bilen og setene i bilene, om stolen åpenbart ikke passer så blir du å se det. Kan lønne seg å prøve i bilen, og de fleste bilstoler har noe justeringsmuligheter. Jeg har akkurat de stolene dere har kjøpt, baby stolen til babyen min og den neste til 3 åringen min. De begge sitter veldig bra i de og det er de stolene jeg har vært mest fornøyd med, da jeg har hatt flere forskjellige. 

Man bør følge Trygg trafikk sine anbefalinger. 45 grader på babystol er for å sikre frie luftveier, og har ingenting med hvor bra de sitter eller om stolen passer i bilen å gjøre. En unge som kvæles vil ikke lage lyd, og en baby vil automatisk synke sammen ved feil stilling… 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke byttet. Hadde heller tatt bort basen hvis jeg så på baby at den hadde en uheldig stilling. Det er enkelt og fort gjort å feste uten base også når det kommer til spedbarn-sete. 

Anonymkode: b1d25...bcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde ikke byttet. Hadde heller tatt bort basen hvis jeg så på baby at den hadde en uheldig stilling. Det er enkelt og fort gjort å feste uten base også når det kommer til spedbarn-sete. 

Anonymkode: b1d25...bcb

Da er sjansen at du ikke får feste den like bra. Og du må koble til riktig hver gang den skal inn og ut. Det kommer også an på bilen om sete mer belte vil sitte like bra

AnonymBruker
Skrevet

Tar ingen sjanser på pusten til babyen. Vi følger lubs anbefalinger for trygg soving, å vi følger trygg trafikks anbefalinger for at babyen skal sitte trygt i stolen. Ønsker ikke å oppleve at vi kommer frem til dit vi skal og så har babyen sluttet å puste, da hadde jeg nok ALDRI tilgitt meg selv for å ikke ta så tungt på hellingen i stolen. 

Anonymkode: 7d97e...f30

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tar ingen sjanser på pusten til babyen. Vi følger lubs anbefalinger for trygg soving, å vi følger trygg trafikks anbefalinger for at babyen skal sitte trygt i stolen. Ønsker ikke å oppleve at vi kommer frem til dit vi skal og så har babyen sluttet å puste, da hadde jeg nok ALDRI tilgitt meg selv for å ikke ta så tungt på hellingen i stolen. 

Anonymkode: 7d97e...f30

Dette ! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Og du kan justere en del på basen til stolene for å endre på hvordan de står 😊 det måtte jeg gjøre for å få rett posisjon i min bil. 

Det er ikke så sikkert, nei. De fleste babystoler krever at basen er borti setet til bilen. Akkurat Besafe tillater så vidt jeg husker at basen flyver over setet, men om problemet er at setet er for bratt, og helningen dermed blir for liten, hjelper det ikke å løfte støttebenet. 

Anonymkode: 118e2...b9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (11 minutter siden):

Da er sjansen at du ikke får feste den like bra. Og du må koble til riktig hver gang den skal inn og ut. Det kommer også an på bilen om sete mer belte vil sitte like bra

Tull, det er like trygt å feste med kun bilens belte som i base/isofix. 

Jeg hadde prøvd dette, TS. Det krever litt øving, men det går kjempefort når du blir vant med det. Husk at når babyen bikker 6-10 mnd så bytter man fra babystolen til neste stol, da må man bruke tid på å plassere babyen i stolen, feste belte, stramme og så videre, i døra. Å feste en bilstol babyen allerede sitter fast i, med belte i bilen, går kjempefort. 

Et tips jeg har er å teste med stolen i bilen alene, finne hvor høyt tuppen av stolen må være (der føttene til baby henger ut) for å gi 45 grader, og sett en tapebit på bilsetets rygg. Men, prøv også med baby om det blir riktig, for poenget med 45 grader er at babyen ikke skal få haka på brystet, og noen kan fint ha mindre helning og fortsatt ikke få haka på brystet. Dog skal det aldri være mer enn 45 grader, da det gir økt risiko for nakkeskade ved kollisjon. Så fort barnet bikker 6 mnd bør du ha maks 30 grader, nettopp fordi babyen da ikke synker like fort sammen og man kan ha mindre helning for å øke sikkerheten i babystolen igjen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (16 minutter siden):

Vi har ikke base. Det er virkelig ikke noe problem å feste med belte, brukte litt tid de første gangene for å forsikre om at de sitter riktig, men det ble fort rutine på det. 

Anonymkode: 1e118...19d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

........ 

Men altså. Du må jo undersøke produktene du kjøper, før du kjøper de, og bilstol er ikke en vippestol - det er et sikkerhetsprodukt, og sikkerheten bør gå en million ganger før det praktiske med at stolen passer vogna!?! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...