Gå til innhold

Tar du sjanser i livet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tar du en sjanse når det byr seg? Hiver deg på impulsiv sydentur, kjøper den bilen, sier opp jobben, flytter til utlandet for et år osv? Eller kjører du mer safe og holder deg på den sikre siden?

Synest det er mange som fikser det å ta en sjans på noe når det byr seg, samtidig som det er en del «tragiske» historier om folk som turte men som feilet big time. Hva er det som gjør til at noen lykkes med å ta sjanser, og andre flopper?

Anonymkode: aa8ed...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enkelte er av natur mer trygghetssøkende enn andre. Noen er ekstreme i hver ende av skalaen - mannen som er fornøyd på bygda livet ut, mens kompisen er adrenalinjunkie, og må hoppe i fallskjerm for å kjenne at han lever. Helt greit at vi er forskjellige, tenker jeg :)  Men det må være kjipt å sitte i 40-50-åra og føle at man har gått glipp av noe. 

Anonymkode: 8b0d0...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er ikke dette "sjanser", men gjennomtenkte valg. 

Vi har bodd i utlandet ett år. Vi har flere ganger hevet oss rundt og reist et annet sted, ofte på grunn av været. Vi har prøvd parasailing,  klatring, og tilsvarende aktiviteter, men holder oss unna slikt som har en større risiko. Vi kan (relativt) spontant bestemme oss for større innkjøp, for å pusse opp et bad, og så videre. 

Men akkurat når det kommer til jobb og forhold kjører vi veldig safe, da jeg føler det er et viktig fundament for meg. 

Anonymkode: 01c92...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en del trygghet i livet. Jeg må vite at jeg har inntekt og en fast base, så jeg eier bolig og tar vare på jobbsjansene mine. Derfor har jeg også satset på jobber med samme pensjonskasse, og har privat pensjonssparing ved siden av... 💰 Likevel: I motsetning til de fleste så hiver jeg meg ofte på midlertidige stillinger, prosjekter og oppgaver som gir meg glede 💃 Det har gitt meg rike erfaringer, og jeg har opplevd at det bare har gitt meg økt kredibilitet og anseelse innen fagfeltet mitt. - Og jeg får alltid komme tilbake til min hovedarbeidsgiver etter permisjoner eller utlån.

Samtidig så gambler jeg litt med noen investeringer som jeg har råd til å tape, men sannsynligvis "vinner" på... og så er jeg modig nok til å ta opp nye lån, for å utbedre eiendommen min til det drømmestedet jeg ønsker meg. - Og satser på at jeg har helse til å få det nedbetalt innen jeg blir pensjonist, eller en av ungene kan kjøpe det ut rimelig.

Jeg trenger den tryggheten det er å ha en nyere og svært driftssikker bil til daglig bruk, som bringer meg til jobben uten overraskelser. Men jeg kan også ha et retro mekkeprosjekt i garasjen, som kun tas fram til fester og solskinnsdager. 🚘

Impulsiviteten min er heldigvis ikke så påtrengende at jeg kjøper enveisbillett på kredittkort når jeg skal feriere, men jeg kan godt bruke feriekontoen til en hoppe-på-tur med bare fly- eller togbillettene kjøpt på forhånd. Resten av reisen kan godt bli til mens vi drar... Jeg kan også pakke sekken for et par uker i fjellet, og bare gå - uten å ha noen klar forhåndsplan på hvor jeg skal. Samtidig som jeg ikke er dum nok til å legge ut på tur uten nødvendig utstyr.

Aktivitetsmessig er jeg alt for spontan, og har dermed pådratt meg mange skader, som følge av dårlig impulskontroll og stort mot. 🤸‍♀️ Jeg har blitt feigere med årene, og det tror jeg at alle skal være glade for. Det er mulig at jeg har passert alderen for salto på ski og stup fra timeteren, men bare tiden kan vise om jeg holder meg på matta. 🙄

Det finnes drømmer jeg har som sannsynligvis aldri blir realisert fordi det ikke er forenlig med andre planer, drømmer eller trygghetsbehov, bl.a. fordi man må velge hva man skal bruke pengene sine på. Sånne drømmer som kun lever "i tilfelle Lotto" eller noe.

Min største forbedringssone er nok å bli mer modig i forhold til andre folk på privaten. Kunne uttrykke meg bedre, og stifte nye vennskap og bekjentskap på eget initiativ. Jeg er glad for at min kjære er mer modig enn meg, ellers hadde vi ikke hatt den relasjonen vi har i dag.

Totalt sett så tror jeg at jeg har en bra balanse i livet, der jeg safer på det viktige og krydrer nok til å få opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som har angret på sjanser de har tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen som har angret på sjanser de har tatt?

Jeg har egentlig ingen anger. Verken over noe jeg har gjort, eller noe jeg ikke har gjort. 

Fordi valgene har vært gjennomtenkte, selv om fortsatt bruker ordet "sjanse", som jeg ikke helt forstår. 

Anonymkode: 01c92...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei jeg tar ingen kjangser i livet. 

Anonymkode: 8354e...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...