AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #101 Del Skrevet 21. mai 2023 Av pur nysgjerrighet, dere som anbefaler 20-30 kaker; hvor mange ulike kaker er det mulig å bake, egentlig? Jeg tror ikke jeg vet om 30 kaketyper en gang. Anonymkode: c10f7...982 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #102 Del Skrevet 21. mai 2023 Bak gjerne to av de mest populær kakene (Pavlova, sjokolade). En karamelpudding eller to er poppis også. Og en (kjøpt) fin iskake. Anonymkode: c4b36...b76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #103 Del Skrevet 21. mai 2023 10-15 kaker tenker jeg holder. Jeg spiser meg mett på middagen og holder meg borte fra kaker. Kaker etter middag frister aldri. Det tenker jeg mange andre også tenker. Anonymkode: a5b6f...997 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #104 Del Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Av pur nysgjerrighet, dere som anbefaler 20-30 kaker; hvor mange ulike kaker er det mulig å bake, egentlig? Jeg tror ikke jeg vet om 30 kaketyper en gang. Anonymkode: c10f7...982 Av de mest populære kakene baker man flere sorter. Flere sjokoladekaker, flere bløtkaker, flere pavlova osv. Anonymkode: d2081...e24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #105 Del Skrevet 21. mai 2023 Bombasi skrev (4 timer siden): Nei, det synes jeg ikke. I et bryllup skal det ikke være nødvendig at gjestene modererer seg i matinntak. Da har det gått galt en plass. Det skal være såpass at den storspisende onkelen skal få kunne gå som sistemann og lesse på med kaker, og gjerne gå 2-3 ganger til for å forsyne seg på sedvanlig vis. Og selv om han er så stappa på slutten at han ikke får ned noe mer så skal kakebordet og kakene fortsatt være så fristende at han får vann i munn av å tenke på det. DA har dere beregnet nok. For øvrig er det ikke uvanlig at gjestene forsyner seg med kaker utover kvelden og natta også, hvis dere ikke rydder kakene bort. Og her jeg bor er det heller ikke uvanlig at gjestene får med seg kaker hjem når de går (ofte tar de med seg sin egen kake som de har laget). Faktisk bruker man også å samle nær familie dagen derpå for kaffe og kaker fra bryllupen i en slags "spise-opp"-tilsetning. Koselig! Det er bedre å bli husket som det bryllupet med det sinnsyke kakebordet med fristelser, mengder og ulike varianter, enn det bryllupet der gjestene måtte moderere seg eller i verstefall ikke fikk nok kake til alle. Husk at du [mest sannsynlig] gifter deg bare en gang. Så la ikke dagen få seg en ripe i lakken i mangel på kaker. Som sagt, lag 10 for mye enn 1 for lite. Og alle kakene trenger ikke være avanserte. Helt normale kaker, noen kanskje i enkel format også bare for å ha liggende. Få familie og venner med på "dugnad" rundt kakene, og bestill samtidig flere fra konditor. Og det som er bra med en slik kake"dugnad" er at hvis noen har allergier eller intoleranser osv så fikser de det selv. Jeg ville nok tenkt mellom 25-30 kaker for 100-120 personer, alt etter størrelse på kakene og hvor mange barn som kommer. Og ville satset på flere større kaker, herav to store Kvæfjordkaker og to store pavlovaer f.eks. Og har dere da et bredt utvalg som marsipankaker, bløtkaker, fromasjkake, kransekake, sjokoladekaker, ostekaker, gulrotkake osv i tillegg, da er dere berget. Ja!! Det skal bugne og friste, og være rikelig. Målet er ikke å få spist opp alt, men at alle skal ha godt utvalg. Restene sender man med gjestene hjem, tar med på jobb/skole og arrangerer etterpålag. Anonymkode: d2081...e24 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #106 Del Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 10-15 kaker tenker jeg holder. Jeg spiser meg mett på middagen og holder meg borte fra kaker. Kaker etter middag frister aldri. Det tenker jeg mange andre også tenker. Anonymkode: a5b6f...997 Og det er mange som absolutt ikke tenker det! Anonymkode: 74f74...e18 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #107 Del Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Av pur nysgjerrighet, dere som anbefaler 20-30 kaker; hvor mange ulike kaker er det mulig å bake, egentlig? Jeg tror ikke jeg vet om 30 kaketyper en gang. Anonymkode: c10f7...982 Man baker flere av de samme kakene 😊 men kan jo variere selvom det er samme kaken, mange har jo sin favorittoppskrift på feks ostekake Anonymkode: 09f34...d6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 21. mai 2023 #108 Del Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, du misforstår. Hvis man som gjest ser at det er en relativt lite mengde kake til hele selskapet - la os si fem kaker à 20 stykker (=100 stykk) til femti gjester - så lasser man ikke to kjempe stykker av hver (= 10 stykk, 10% av den totale mengde kake) på sin tallerken. Man må ha omtanke nok i hodet til å ikke støvsuge kakebordet når førti gjester står bak en og venter. Akkurat som man ikke forsyner seg med 15 hakkebiffer fra en lunsjbuffé fordi man vet det ikke er beregnet 15 hakkebiffer pr. person. Anonymkode: ad774...271 Nei, virkelig ikke. Man serverer ikke så snaut at folk må passe seg for hva de tar. Da har du invitert flere enn du har råd til, og det tar seg veldig dårlig ut. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 22. mai 2023 #109 Del Skrevet 22. mai 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Av pur nysgjerrighet, dere som anbefaler 20-30 kaker; hvor mange ulike kaker er det mulig å bake, egentlig? Jeg tror ikke jeg vet om 30 kaketyper en gang. Anonymkode: c10f7...982 Du bør jo ha mer enn én ostekake på 120 gjester da. 😳 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #110 Del Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Av pur nysgjerrighet, dere som anbefaler 20-30 kaker; hvor mange ulike kaker er det mulig å bake, egentlig? Jeg tror ikke jeg vet om 30 kaketyper en gang. Anonymkode: c10f7...982 Vanligvis har alle en kake som man "alltid" baker. Tante Anne kommer med Kvæfjord-kake (som alltid), tante Berit med tropisk aroma, nabo Christian med ostekake... osv. så det er lett å organisere et kakebord. Man setter opp liste over kakene og hvem som tar med de ulike, slik at ender opp med et godt utvalg, og flere ulike av de mest populære kakene. Anonymkode: f870b...ea0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #111 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vanligvis har alle en kake som man "alltid" baker. Tante Anne kommer med Kvæfjord-kake (som alltid), tante Berit med tropisk aroma, nabo Christian med ostekake... osv. så det er lett å organisere et kakebord. Man setter opp liste over kakene og hvem som tar med de ulike, slik at ender opp med et godt utvalg, og flere ulike av de mest populære kakene. Anonymkode: f870b...ea0 Er det virkelig fortsatt vanlig at folk tar med seg hjemmebakte kaker i et bryllup? Sånn har det ikke vært i noen av de bryllupene jeg har vært i de senere årene. Anonymkode: 4f6d9...41e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 23. mai 2023 #112 Del Skrevet 23. mai 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Er det virkelig fortsatt vanlig at folk tar med seg hjemmebakte kaker i et bryllup? Sånn har det ikke vært i noen av de bryllupene jeg har vært i de senere årene. Anonymkode: 4f6d9...41e Ja det er fortsatt vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 23. mai 2023 #113 Del Skrevet 23. mai 2023 Vi hadde 9 kaker til 50 gjester. Det var ekstremt overkill og det var igjen et lass med kaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #114 Del Skrevet 23. mai 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Er det virkelig fortsatt vanlig at folk tar med seg hjemmebakte kaker i et bryllup? Sånn har det ikke vært i noen av de bryllupene jeg har vært i de senere årene. Anonymkode: 4f6d9...41e Hjemmebakt er jo ofte de beste kakene. Mange dyktige hjemmebakere rundt om som fokuserer mer på god smak enn på et tonn med fondant og smørkrem som man får hvis man bestiller fra noen av de som har fancy bilder på instagram. Eller kjedelig masseprodusert kakebunn som man får fra Baker Hansen og liknende. Jeg har vært i et bryllup med 60 gjester og det eneste som sto på kakebordet var en bryllupskake i 2 etasjer og en kringle. Selvom alle gjestene tok bittesmå stykker var det ikke nok til at alle kunne få. Hvis man skal ha så lite kake kan man heller droppe det og sette fram noe snacks i stedet. Man må ha NOK kake til alle - 15-20 kaker på 120 gjester, minimum. Og det gjør ingen ting om flere av kakene er like, da blir det mer ostekake eller sjokoladekake til alle. Når det gjelder bryllup hvor gjestene bor på hotell så er det jo den enkleste sak i verden å bli kvitt kakerester. Bare snakk med hotellet om å få sette restene fram på frokostbuffeten dagen etter. Koselig å samle gjestene morgenen etter også. Og hvis noen lurer, jeg er fra Østlandet uten en eneste slektning vest for Drammen. Anonymkode: 4d919...ea0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #115 Del Skrevet 23. mai 2023 Vi var 41 personer og hadde 6-7 kaker i tillegg til stor bryllupskake. Det ble ikke mye rester 😅 Beregn heller for mye enn for lite! Anonymkode: 51fd6...e40 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #116 Del Skrevet 25. mai 2023 Vi hadde 10 kaker (inkludert brylluoskaken) på 90 gjester. Over halvparten var igjen.... Anonymkode: baa16...128 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå