Gå til innhold

Hvor mange kaker til ca. 100-120 gjester?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, selvsagt. Jeg skrev bare hva som er vanlig å beregne her. Hvor mange kaker ville du beregnet til 120 gjester? 

Anonymkode: 09f34...d6f

Godt spørsmål, sannsynligvis hadde jeg ikke beregnet det så nøye. Hadde lagd tre-fire kaker selv, og så hadde mange av gjestene kommet med en eller flere kaker også. Selvsagt hadde det blitt alt for mye kake, men sånn er det bare. Da har man restefest dagen etter, og så sender man restene med folk etterpå om man ikke har frysekapasitet.

Anonymkode: 3561f...bf4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt spørsmål, sannsynligvis hadde jeg ikke beregnet det så nøye. Hadde lagd tre-fire kaker selv, og så hadde mange av gjestene kommet med en eller flere kaker også. Selvsagt hadde det blitt alt for mye kake, men sånn er det bare. Da har man restefest dagen etter, og så sender man restene med folk etterpå om man ikke har frysekapasitet.

Anonymkode: 3561f...bf4

Kult at du tør det😅 Her beregnes det til fingerspissene… Jeg må ha full kontroll før større fester jeg arrangerer, ellers får jeg mareritt😂 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til sammenligning: I kveld hadde vi en liten sammenkomst her hjemme. Sju personer, to kaker i 24 cm form (sjokolade og marsipan) og ti kanelboller. Har igjen snaut halvparten av hver av kakene og null kanelboller.

Anonymkode: 4e15e...50d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Brunello said:

Hvordan fikk dere tid til å servere kakene en god del etter maten. I de fleste bryllupene jeg har vært i har vi sitter til bords til ca 2200.  Når kake da serveres rundt 23.30, er de fleste fortsatt ganske mette.

Fordi vi var ferdige med middagen i god tid før kl. 22. :) Hjalp vel at vi hadde et relativt lite bryllup og at vi ikke hadde titalls taler under middagen.

Anonymkode: 6c5e0...ccf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg tenker 20 kaker. 

Jeg har vært i et bryllup (paret var fra Sunnmøre faktisk!!) der det var 3 kaker på 50 gjester. SKUFFA! Det var kun litt av én kake igjen da det var min tur å forsyne meg. Det var en ganske negativ opplevelse ass. 

Var i et annet bryllup også på samme størrelse, det var noen flere kaker men fortsatt relativt få (tror det var 5), så det ble lite variasjon i kakene. 

Seriøst. Ha nok kaker. Ikke bli husket for bryllupet med få kaker. Det er ganske kjedelig hvis de fleste kakene er spist opp når det er din tur og du må velge mellom marsipan og bryllupskake, mens de før deg har fått velge mellom ostekake, brownies, suksesskake, pavlova m.m. 

Du KAN IKKE bare telle antall kakestykker per hode. Da får de siste som forsyner seg dårlig utvalg. Du må tenke at alle gjestene skal ha flere valgmuligheter. 

De som har bakt kakene kan ta med seg restene, hvis brudeparet ikke har fryser. 

Satser man på fancysmancy bryllup med gullstøv på desserten og middag til kl 22 kan man sikkert droppe kake, men da bør man droppe kake fullstendig (evnt kun ha bryllupskake), ikke ha 3-4 kaker. Enten må alle få et godt utvalg, eller ingen. En mellomting fungerer dårlig, for da er det bare de første som forsyner seg som får noe særlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 20.59):

Minst 30 i tillegg til bryllupskaken, Er fra Trøndelag, der alkoholen også er viktig. 

Anonymkode: 2b6f2...73a

Enig! Hilsen trønder 😂

Anonymkode: 7d581...9a6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du bør ha minst 15 kaker i tillegg til bryllupskaka. Det er kjipt å bli husket for bryllupet som ble tomt for kake før alle hadde fått. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag heller 10 kaker for mye enn 1 for lite. 

Ikke ha det bryllupet som hadde dårlig utvalg og/eller for lite kaker. 

120 stk er mange og det kreves mange kaker i alle størrelser og smaker. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lorieen said:

Tenker du bør ha minst 15 kaker i tillegg til bryllupskaka. Det er kjipt å bli husket for bryllupet som ble tomt for kake før alle hadde fått. 

Det er altså også dårlig gjort av gjestene å ikke moderere seg etter mengden som serveres. 

Anonymkode: ad774...271

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er altså også dårlig gjort av gjestene å ikke moderere seg etter mengden som serveres. 

Men hvis det rett og slett ikke er nok ostekake til alle så er det jo ikke mulig å moderere seg uten å la være å forsyne seg. 

La oss si det er 8 biter ostekake. De første 32 modererer seg og tar et kvart stykke hver. Da er det fortsatt 18 som ikke får i et selskap med 50 gjester. 

Forenklet eksempel, men det var det som skjedde i bryllupet vi var i. De første 40 gjestene moderererte seg og tok smaaale stykker, så var det tomt for oss siste 10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig - men det er en helt annen diskusjon. Når man inviterer til selskap bør man ikke ha som utgangspunkt at de inviterte skal moderere seg. Det har med gjestfrihet å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er den største skam man kan ha som vert; å ikke bli glad over at folk spiser seg forderva.
Grådighet har ingen plass i selskaper, og er uhørt. Gjestfrihet er å by på overflod.
Her ville det vært stor skam og lang tids sladder om noen var snau med selskapsmaten, så folk måtte moderere seg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette MÅ jo bare henge sammen med hvor man bor. I samtlige selskaper jeg har vært i de seneste årene så har det knapt blitt spist kake. Gjelder både bryllup, konfirmasjon, 50/60/70 årslag. Folk orker ikke etter et måltid. Ser faktisk at flere og flere serverer kun en kake eller kutter det helt ut.
I bryllup “må» man jo ha en bryllupskake, men et helt lass med mer eller mindre vellykkede hjemmelagde kaker tilfører virkelig ingenting.

Og dette med å prakke på folk kakerestene …. Altså hvem er sååå gira på kake at de tar med seg halvspiste kaker hjem etter et bryllup?

Men - server det du vil og det som ikke skaper «lang tids sladder» (er det virkelig mulig ??) der du bor. Glad jeg ikke bor der.

Anonymkode: 4f6d9...41e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette MÅ jo bare henge sammen med hvor man bor. I samtlige selskaper jeg har vært i de seneste årene så har det knapt blitt spist kake. Gjelder både bryllup, konfirmasjon, 50/60/70 årslag. Folk orker ikke etter et måltid. Ser faktisk at flere og flere serverer kun en kake eller kutter det helt ut.
I bryllup “må» man jo ha en bryllupskake, men et helt lass med mer eller mindre vellykkede hjemmelagde kaker tilfører virkelig ingenting.

Og dette med å prakke på folk kakerestene …. Altså hvem er sååå gira på kake at de tar med seg halvspiste kaker hjem etter et bryllup?

Men - server det du vil og det som ikke skaper «lang tids sladder» (er det virkelig mulig ??) der du bor. Glad jeg ikke bor der.

Det hørtes rart ut. 😅 Her er kakebordene alltid KJEMPEFLOTTE og kakene både fine og gode, så kjenner meg ikke igjen i «mer eller mindre vellykkede hjemmelagde kaker». Alle har alltid plass til kake (med mindre det kun serves marsipankake, gulrotkake og slike kaker da, det tar jeg aldri!)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er vant med at folk tar med seg halvspiste kaker på jobb etter store anledninger, og det er alltid veldig populært. Har vært vanlig alle stedene jeg har jobbet. Enkel og effektiv måte å bli kvitt kakerester på. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er fra Nord-Norge, og det med å regne kun ett kakestykke pr gjest er utrolig kjipt syns jeg. Er vant til godt kakeutvalg ved slike store anledninger. Her er det også vanlig at mange av de som er familie/nære venner av gjestene bidrar med noe til kakebordet.

Er det noen gjester som kun kommer til kaffe? Da er det ekstra viktig at det er et raust kakebord. Noen velger også å la kakebordet være desserten.

Man må ikke bare tenke på smaksbredde i kakebordet, men også matallergier. Slik at de som har laktoseintoleranse, ikke tåler egg eller gluten kan finne ei kake eller to å forsyne seg av.

Her nord er lefse av en eller flere typer selvsagt på kakebordet, kransekake likeså. I konfirmasjonsselskap nylig var det 12 kaker på 40 gjester (der var kakebordet desserten etter middagskoldtbordet). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det synes jeg ikke. 

I et bryllup skal det ikke være nødvendig at gjestene modererer seg i matinntak. Da har det gått galt en plass.

Det skal være såpass at den storspisende onkelen skal få kunne gå som sistemann og lesse på med kaker, og gjerne gå 2-3 ganger til for å forsyne seg på sedvanlig vis. Og selv om han er så stappa på slutten at han ikke får ned noe mer så skal kakebordet og kakene fortsatt være så fristende at han får vann i munn av å tenke på det. DA har dere beregnet nok.

For øvrig er det ikke uvanlig at gjestene forsyner seg med kaker utover kvelden og natta også, hvis dere ikke rydder kakene bort. Og her jeg bor er det heller ikke uvanlig at gjestene får med seg kaker hjem når de går (ofte tar de med seg sin egen kake som de har laget). Faktisk bruker man også å samle nær familie dagen derpå for kaffe og kaker fra bryllupen i en slags "spise-opp"-tilsetning. Koselig! 

Det er bedre å bli husket som det bryllupet med det sinnsyke kakebordet med fristelser, mengder og ulike varianter, enn det bryllupet der gjestene måtte moderere seg eller i verstefall ikke fikk nok kake til alle. 

Husk at du [mest sannsynlig] gifter deg bare en gang. Så la ikke dagen få seg en ripe i lakken i mangel på kaker.

Som sagt, lag 10 for mye enn 1 for lite. Og alle kakene trenger ikke være avanserte. Helt normale kaker, noen kanskje i enkel format også bare for å ha liggende. Få familie og venner med på "dugnad" rundt kakene, og bestill samtidig flere fra konditor. Og det som er bra med en slik kake"dugnad" er at hvis noen har allergier eller intoleranser osv så fikser de det selv.

Jeg ville nok tenkt mellom 25-30 kaker for 100-120 personer, alt etter størrelse på kakene og hvor mange barn som kommer. Og ville satset på flere større kaker, herav to store Kvæfjordkaker og to store pavlovaer f.eks. Og har dere da et bredt utvalg som marsipankaker, bløtkaker, fromasjkake, kransekake, sjokoladekaker, ostekaker, gulrotkake osv i tillegg, da er dere berget. 

Endret av Bombasi
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Andro said:

Det er den største skam man kan ha som vert; å ikke bli glad over at folk spiser seg forderva.
Grådighet har ingen plass i selskaper, og er uhørt. Gjestfrihet er å by på overflod.
Her ville det vært stor skam og lang tids sladder om noen var snau med selskapsmaten, så folk måtte moderere seg.

Nei, du misforstår. 

Hvis man som gjest ser at det er en relativt lite mengde kake til hele selskapet - la os si fem kaker à 20 stykker (=100 stykk) til femti gjester - så lasser man ikke to kjempe stykker av hver (= 10 stykk, 10% av den totale mengde kake) på sin tallerken. Man må ha omtanke nok i hodet til å ikke støvsuge kakebordet når førti gjester står bak en og venter. Akkurat som man ikke forsyner seg med 15 hakkebiffer fra en lunsjbuffé fordi man vet det ikke er beregnet 15 hakkebiffer pr. person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig stusselig å bli servert ett lite kakestykke i bryllup! 

Det bør være litt å velge i, og skikkelige kaker, ikke de tørre smakløse greiene mange serverer. 

Anonymkode: 74f74...e18

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...