Gå til innhold

Er du for legalisering av cannabis?

300DPI

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig kan det være avhengighetsdannende, men det er det mye som er. Derfor er det viktig å sørge for lavterskeltilbud for å få hjelp. Det er for mye stigma mot å oppsøke hjelp.

Anonymkode: df8bb...c01

Det er beviselig ikke avhengighetsskapende fysisk, men det kan selvfølgelig være psykisk avhengighetsskapende - som det meste annet.  

Anonymkode: fd99f...2a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke nok, derfor henviste jeg til den fremste forskeren (britisk) på området. 

Akkurat, så hvorfor ikke sørge for at vi i Norge skaffer oss bedre ekspertise gjennom egen forskning, og egne erfaringer? Kan man ikke nok, eller er man ikke god nok, så får man jobbe med å bli bedre, og å tilegne seg den kunnskapen, ekspertisen og forståelsen man mangler. Forstår ikke hvorfor det er så gal tanke, fremfor å slenge henda i været og slå fast at norske forskere suger? Men om du er uenig så er du uenig. Det er ikke verre enn som så.

Anonymkode: 3ae00...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Akkurat, så hvorfor ikke sørge for at vi i Norge skaffer oss bedre ekspertise gjennom egen forskning, og egne erfaringer? Kan man ikke nok, eller er man ikke god nok, så får man jobbe med å bli bedre, og å tilegne seg den kunnskapen, ekspertisen og forståelsen man mangler. Forstår ikke hvorfor det er så gal tanke, fremfor å slenge henda i været og slå fast at norske forskere suger? Men om du er uenig så er du uenig. Det er ikke verre enn som så.

AB igjen gitt. :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det ikke er nødvendig all den tid forskningen allerede eksisterer og pågår fremdeles i langt mer progressive land enn Norge. 

Ideelt sett burde det vært en aldersgrense på 25 år både for alkohol og cannabis, men det er selvfølgelig ikke gjennomførbart i praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er ekstremt vanedannende, påvirker hjernen negativt i lang tid etter bruk og det er gjerne inngangsporten til sterkere stoffer.

Anonymkode: b79b5...4fd

Du beskriver Alkohol...

Anonymkode: 73265...071

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Du beskriver Alkohol...

Anonymkode: 73265...071

Det er en bruker som åpenbart ikke har snøring på hva h*n snakker om - det er helt åpenbart med "ekstremt vanedannende"

Anonymkode: 3e723...702

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi det ikke er nødvendig all den tid forskningen allerede eksisterer og pågår fremdeles i langt mer progressive land enn Norge. 

Ok, da er vi uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, jeg er i mot "frislipp" av den slags rus.

Det er jo forbudt å kjøre under ruspåvirket tilstand. Finnes så vidt jeg vet ikke noen test pr i dag som enkelt kan tas på gata for politiet, for å sjekke om en bilfører er cannabis-ruset. Det betyr at alle som stoppes, må tas med inn for blodprøve, noe som er tungvint og dyrt. 

Det bør utvikles en enkel test for å sjekke vinglete sjåfører i trafikken for rus pga cannabis (eller andre stoffer).

Anonymkode: 5ce8f...6a8

Har du førerkort og kjører bil?.

Politiet har hatt spyttprøver i mange år, disse prøvene har blitt like obligatorisk som alkotest og de viser umiddelbart om en sjåfør har inntatt cannabis i løpet av det siste døgnet.   

Anonymkode: c1a9c...17c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

det har vært en enorm økning i unge/ middelaldrende pasienter med rus utløst psykose blant pasientene vi tar imot. Dette er ikke mennesker med historie hos oss eller med psykiske problemer. Oftest godt fungerende med jobb, familieliv eller i studier. Noen røyker jevnlig mens for andre var det første gangen. 

Anonymkode: 569df...40a

Hvordan klarer dere å fastslå at psykosene er rusutløst?

Anonymkode: bc349...193

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for. Jeg røyker ikke cannabis, men ville kanskje gjort det i blant hvis det var lovlig, og den var produsert etter strenge krav og jeg visste hva som var i den/den var hygienisk. 

Anonymkode: 045e4...582

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er beviselig ikke avhengighetsskapende fysisk, men det kan selvfølgelig være psykisk avhengighetsskapende - som det meste annet.  

Sitat

Prolonged use of marijuana or repeated administration of its primary psychoactive constituent, Δ9-tetrahydrocannabinol (THC), can lead to physical dependence in humans and laboratory animals. The changes that occur with repeated cannabis use include alterations in behavioral, physiological, and biochemical responses. A variety of withdrawal responses occur in cannabis-dependent individuals: anger, aggression, irritability, anxiety and nervousness, decreased appetite or weight loss, restlessness, and sleep difficulties with strange dreams

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3606907/

det er et uomtvistelig faktum at cannabis gir fysisk avhengighet. I tillegg til at det stimulerer mesolimbiske belønnelsesbaner, noe som gjør det mer avhengighetsskapende enn en god del andre rusmiddel/LM som også gir fysisk avhengighet slik som koffein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 25.5.2023 den 14.14):

Jeg er for delvis legalisering , dvs cbd fritt, og produkter med thc på resept. Men min kropp mitt valg holder ikke, her som i abortsaken. For når du blir psykotisk av hasj og ender opp med uføretrygd så er det samfunnet som betaler. Da er det ikke lenger bare deg det gjelder

Ja, for det er jo vanlig? Burde du ikke starte med og forby sukker og stillesitting? 

Anonymkode: 3ef4c...bd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Bare slutt å straff folk som sliter og de med lavt kvanta. Ignorer "sliterne" og småbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan klarer dere å fastslå at psykosene er rusutløst?

Dette er det forsket på. Cannabis øker sannsynligheten for psykose, og har du hatt rusutløst psykose øker sannsynligheten for å utvikle schizofreni. Høres ut som et stoff vi ha mer av i samfunnet ved å legalisere det - not. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. (Med referanse til trådtittel.)

Anonymkode: 0adfd...42c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er for. Jeg røyker ikke cannabis, men ville kanskje gjort det i blant hvis det var lovlig, og den var produsert etter strenge krav og jeg visste hva som var i den/den var hygienisk. 

Anonymkode: 045e4...582

Akkurat dette utsagnet er grunnen til at det ikke bør legaliseres. Dette er ikke et stoff man ønsker at flere tar i bruk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei selvfølgelig ikke.

Anonymkode: 1ca80...32c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Staten hadde tjent drøssevis med penger og dyttet kriminelle virksomheter ut av markedet. Politiet hadde sluppet å bruke ressurser på det også. Fungerer kjempegodt som lindring for mange medisinske lidelser også, spesielt smerte og kvalme. Bare cannabis da, tørket og grodd under rene omgivelser uten sprøytemiddel. Hasj burde ikke være lov. Hvor og hvem det importeres fra burde også være strengt regulert. Norge er et land med et godt helsevesen, god økonomi og høy sysselsetting. Det hadde ikke ødelagt det som allerede er etablert. Hvis samfunnet vårt fungerer med alkohol hadde det fungert med innføring av cannabis også.

Aldersgrensen burde være høyere enn med alkohol, typ 25 ved rekreasjonelt bruk. Så er man voksen i hodet når man tar den avgjørelsen at man vil prøve det under lovlige omstendigheter (og har innen da forhåpentligvis funnet utav om man lider av noen psykiske diagnoser). Og man kan kun kjøpe en viss mengde innen et viss tidsrom for å forebygge misbruk eller videresalg. Smekk overskuddet rett over til utdanning og helsevesenet, så har man enda et hjul som holder velferdsstaten gående. Eldrebølgen er dyr nå, men kommer til å være en reell krise om 20 år. Vi trenger all den inntekten vi kan få. 

Røyker ikke, men hvorfor det er ulovlig fatter og begriper jeg ikke. Jeg er for en liberal, men regulert ruspolitikk. Hvis folk kan spise seg feite på mat og drikke på seg leverskader av alkohol, burde folk ha friheten til å røyke seg stein også. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er det forsket på. Cannabis øker sannsynligheten for psykose, og har du hatt rusutløst psykose øker sannsynligheten for å utvikle schizofreni. Høres ut som et stoff vi ha mer av i samfunnet ved å legalisere det - not.

Ingen av disse påstandene er noe slags svar på mitt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Akkurat dette utsagnet er grunnen til at det ikke bør legaliseres. Dette er ikke et stoff man ønsker at flere tar i bruk. 

Hvorfor? 

Anonymkode: 3ef4c...bd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...